Aihe: F5 ja muut semmoset soinnut!
1
akkinen
27.12.2006 17:32:03
oon yritelly lordin kappaletta soittaa, melodia männöö, (siis nuoteista kahtelen)
mutku siel on semmosia sointui..
oisko tiedos jotain sivua mis kerrotaan miten soitetaan :
G5
F5
Eb5 yms muitakin `vitos`sointuja..vai mitä lienevätkään..
iha itee
Lennu
27.12.2006 17:33:58

Joo, niissä on vaan perusääni ja kvintti.
Quru
27.12.2006 22:38:35
Siltä varalta, että kysyjä ei tiedä mikä kvintti on, vastaan että f5 soinnussa on F ja C, A jätetään pois. A on soinnun terssi, C taas kvintti.
baron
27.12.2006 23:01:01

Nää vitossoinnut on ns powerchordeja eli voimasointuja.
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Synastikki
27.12.2006 23:48:41

ja yleensähän kiipparit soittavat koko soinnun eli se terssi tulee sinne mukaan vaikka kitara hakkaakin vitossointuja... se terssi taas riippuu siitä onko kyseessä molli vai duurisointu... ja se on näissä kitarabiiseissä pitkälti kuunneltava juttu koska sitä ei mistään nuoteista yleensä löydy... eli siis vielä selvennykseksi jos kyseessä on siis tuo F5 voi sointu olla siis f-molli tai f-duuri jolloin sävelet ovat joko F-Ab-C tai F-A-C
Hevihaarukka! |,,| kalamies #51 >-)))>
Quru
28.12.2006 10:37:45
Itse olen ainakin bändin kanssa soittanut niin, että jos kitara hakkaa vaikkapa F5, niin soitan F, kvintti ja oktaavi. Tuntuu toimivan ihan hyvin :)
isojussi
28.12.2006 11:43:18
En kyllä kans ihan heti lähtis sitä ler... eikun terssiä tohon tarjoilemaan.
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Synastikki
28.12.2006 17:37:43

no tuohan on ihan mielipidekysymys :) oman bändin kanssa joka soittaa melodista metallia tuo terssin kanssa soittaminen kyllä toimii erittäin hyvin... jotenkin tekee musiikista tehollisempaa kun on myös muitakin kun oktaaveja ja kvinttejä mukana :) paitsi tietenkin joissain tapauksissa kun kappaleessa on ei-välttämättä-niin sävellajia mukailevia nopeita riffejä niin silloin yleensä jää terssit pois.
Hevihaarukka! |,,| kalamies #51 >-)))>
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)