Aihe: Bassosta
1 2
Mortus
25.11.2003 23:24:34

elijoo..
yhet kotikajarit oon tehnyt..

jos tuo kaapin itse tekee,niin se ei vaadi vissiin muuta,kuin elementin,vai vaatiiko jotain suotimia tms?

ja elementit maksaa..? joku 15"..

ja saako siihen samaan sit vaikka liitettyä rumpukoneen muuten? jos tuo behringerinkin nuppi on..
FixxeR
26.11.2003 08:16:24
Ihmettelen vain, kun Squieria kaikki aina haukkuvat. Onhan se karsean näköinen kiinniruuvattuine valkoisine levyineen ja sellaista, mutta onko se soittimena minkälainen? Hintaa sille vissiin luvattiin mulle joku 240ecua.

Tja-a, aloittelija olen minäkin ja ostin ekaksi bassoksi Squierin. Ei minulla ainakaan ole mitään valittamista omasta bassostani (perusmallin Squier P-bass), mutta se on kuitenkin tosiasia että niiden laatu heittelee aika paljon - eli älä osta jollet testaa, ja kunnolla.
Teijo K.
27.11.2003 13:14:11

Kiertelinpä tuossa liikkeitä hieman.

Yamahan rbx-270, squierin p-bass ja ibanezin gsr200 tuntuisivat olevan sellaisia edullisia ja hyvän tuntuisia.

Cortia koitin, mutta kielet tuntuvat olevan ainakin siinä mallissa niin kaukana siitä otelaudasta (oliko se sellainen?), että ei sormet piisaa. Samaa vikaa oli hieman myös mielestäni ibanezissa. Tältä kantilta, eli käteen sopivin oli ylivoimaisesti Squier.

Oikeastaan olet nyt kompastumassa säätöasioihin. Eli se kielten etäisyys otelaudasta, samoin kuin osittain kaulan suoruus, on säädettävissä olevia asioita. Kaularautaa ja tallaa kiusaamalla ne kielet lähenevät otelautaa kummasti. Oikeastaan laatu musiikkiliikkeessä soittimet esisäädetään hyviksi, mutta Suomessa sitä harrastaa yllättävän harva.

Suomen olosuhteissa tuo säätörumba on enivei jokakeväinen ja syksyinen operaatio, joka johtuu kosteusolojen muutoksista. Puu sitten reagoi näihin kosteuden muutoksiin. Eli jos ostat nyt basson sen perusteella, että kielet on sopivalla korkeudella otelaudasta, voi olla että ensi kesänä joudut vaihtamaan soitinta. ;-)

Yrittäisin kiinnittää enemmän huomiota puunlaatuun, työnjälkeen ja soundeihin. Ja sitten voisi pyytää musiikkiliikettä säätämään sen basson ennen ostopäätöstä. Edelleen hyvissä liikkeissä tähän suostutaan, Suomen palvelutasolla voi olla nihkeää.
Jiihaa. -Teppo "Jiihaa" Nättilä.
Mortus
30.11.2003 22:10:57

Just..

Tässä taas mietiskelin viikonlopun.. Pähkäilin tuon combo-nuppi-asian kanssa ja tulin tulokseen, että katselen vielä nuo n. 400e:n bassot, siitä muistaakseni löytyy jo joku Cortin mallikin. Millainen se merkkinä?

Kun kerran tuosta vahvistimesta ei tiedä, niin ajattelin, että sijoittaa sit soittimeen niin paljon, kuin liikenee ja ostaa alkuun jonkun halvan combon. Sitten, kun oppii jotenkin soittamaan, investoi kunnon nuppi-kaappi-yhdistelmään.

Mitään suosituksia halvoista comboista? (Tehoa siis kotioloihin riittävästi, eli joku 30w...)
Ylläri
30.11.2003 22:35:05
Mitään suosituksia halvoista comboista? (Tehoa siis kotioloihin riittävästi, eli joku 30w...)

Henk. koht. vakiomielipiteeni tähän kysymykseen on että unohda vahvistin tässä vaiheessa ja käytä kaikki rahat bassoon. Kotona pärjää hyvin ilman styrkkariakin.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
KMT
01.12.2003 08:17:04

jos tuo kaapin itse tekee,niin se ei vaadi vissiin muuta,kuin elementin,vai vaatiiko jotain suotimia tms?

Ei tartte suotimia välttämättä...

ja elementit maksaa..? joku 15"..
En muista tarkalleen mutta 18 tais olla käytettynä 200
markkaa

ja saako siihen samaan sit vaikka liitettyä rumpukoneen muuten? jos tuo behringerinkin nuppi on..

Luulisin että pystyy
Kenkkunen: Online-verenpaineseuranta olisi ihan kiva. Siinä pitäisi sitten myös näkyä, että kenen kirjoittamaa viestiä "uhri" on parhaillaan lukemassa. Eniten kuolemantapauksia aiheuttanut kirjoittaja sitten vuoden lopussa palkittaisiin
KMT
01.12.2003 08:18:45

Henk. koht. vakiomielipiteeni tähän kysymykseen on että unohda vahvistin tässä vaiheessa ja käytä kaikki rahat bassoon. Kotona pärjää hyvin ilman styrkkariakin.

Mitä järkeä olla ilman vahvistinta? Soittoon ei ole mitään motivaatiota kun ei kuule kunnolla mitä soittaa...
Kyllä se pikkucombokin asiansa ajaa, ostaa vaikka halvan
käytetyn ja hommaa sitten joskus kunnon vehkeet...
Kenkkunen: Online-verenpaineseuranta olisi ihan kiva. Siinä pitäisi sitten myös näkyä, että kenen kirjoittamaa viestiä "uhri" on parhaillaan lukemassa. Eniten kuolemantapauksia aiheuttanut kirjoittaja sitten vuoden lopussa palkittaisiin
absqua
01.12.2003 09:11:53
Mitä järkeä olla ilman vahvistinta? Soittoon ei ole mitään motivaatiota kun ei kuule kunnolla mitä soittaa...

Etkö sinä kotioloissa kuule tarpeeksi jos soitat bassoa ilman vahvistinta?? Mä treenaan kotona aina ilman vahvistinta ja kuulen kaiken.

Ilman vahvistinta soittaminen on sikälikin suositeltavaa että sillä tavalla saa omaa tatsia kehitettyä hyvin. Jos saat ilman vahvistinta bassostasi jäntevän ja (suhteellisen) kuuluvan soundin, niin soundisi (se näpeistä lähtevä soundis siis) on hyvä myös vahvistimen lävitse. Kontrollia siis.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Ylläri
01.12.2003 12:16:08 (muokattu 01.12.2003 12:16:31)

Absqua jo aika hyvin asian laittoi, mutta tietysti tässäkin puhutaan henk.koht.mieltymyksistä. Itse olen pärjännyt kohta 20 vuotta ilman minkäänlaista kotivahvistinta. Joskus pienenä vielä liitin basson stereoihin, mutta sekin jäi kun totesin että ihan hyvinhän tämä kuuluu ilmankin (ja perheenjäsenetkin olivat tyytyväisiä.)

Mutta kukin tyylillään. On kuitenkin hyvä muistaa, ettei sen pikkuvahvistimen hintaan niin hirveästi tarvitse laittaa lisää kun saa jo semmoisen kombon, jolla pärjää muidenkin soittimien seassa.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
Mortus
01.12.2003 16:20:28

Tuntuupi nyt vahvasti, että tuohon Cortin Action Bass-malliin olen tässä päätynyt. Hintaa siinä kolmensadan päällä, seuraava malli, eli tuo Curbow menee sitten jo sinne seitsemänsadan nurkille..

Neljä ja viisikielisenä olisi saatavana, vissiin siis se nelikielinen aloittelijalle kannattaa? Vaikka se pääasiassa tulevaisuudessa soitettu musiikinlaji on, mitä on, niin tuskin sitä viidettä kieltä silti tarvitsee? Lähinnä siinä, että kai tuolla nelikieliselläkin riittävän "alas" pääsee..?

Tuota comboa ajattelin, että jos rahaa jää, niin ostan jonkun behringerin 30w laitteen tai jonkun, minkä saa satasella. Kun kuitenkin kun ajattelee tulevaisuutta, että jos joskus jonkinlaista bändiä on, niin tarvitsee kunnon nuppi+kaappiyhdistelmän, niin voin kuitenkin soitella tuon pikkucombon kanssa siihen asti ja samalla säästää kunnon pakettiin. Se sadan watin combokin loppuu kuitenkin joskus kesken..
Ja onhan tuollaista pientä mukavampi raahata kun alkuun varmaan tulee niitä soittotuntejakin otettua.

Mut jospa nyt sellaisen vaikka ostaisi, hieno ainakin ja tuntuu ihan hyväkin peli olevan. Olettaisin kuitenkin, että ainakin Squieria parempi on ja ainakin ibanezin kaksisatasen veroinen.
Mortus
01.12.2003 21:55:17

Vielä sellaista, että jos nyt tuon Cortin menen ostamaan,niin mitähän ostotilanteessa on sitten sellaista näiden kanssa,mitä pitäisi kysyä/ottaa huomioon?

Niitä perusasioita (kuten oikeaoppista virittämistä) sitten voi opetella, kun sen soitonopettajan löytää siihen alkuun..
Vissiinkin kannattaa täällä Tampereella viedä jonnekin konservatorion tms. seinälle lappua? Ellei täältä satu löytymään ketään bassonsoitonopettajaa..?
Kilgore Trout
02.12.2003 12:05:00
Kerropas Mortus löytyikö tuota Ibanez GSR 200:ta mustana Soitinkeskuksesta? Ja oliko noissa liikkeissä kiinnostavia käytettyjä bassoja? Aion lähteä perjantaina liikkeelle setelitukon kanssa ja olisi tarkoitus palata kotiin basso kainalossa. Eli painelenko suoraan Soitinkeskukseen vertailemaan Ibanezia ja Squierin P-Bassia ja ostan sen mikä käteen paremmalta tuntuu? Nin ja siis ensimmäisät bassoa olen ostamassa.
Mortus
02.12.2003 20:22:03

Kerropas Mortus löytyikö tuota Ibanez GSR 200:ta mustana Soitinkeskuksesta? Ja oliko noissa liikkeissä kiinnostavia käytettyjä bassoja? Aion lähteä perjantaina liikkeelle setelitukon kanssa ja olisi tarkoitus palata kotiin basso kainalossa. Eli painelenko suoraan Soitinkeskukseen vertailemaan Ibanezia ja Squierin P-Bassia ja ostan sen mikä käteen paremmalta tuntuu? Nin ja siis ensimmäisät bassoa olen ostamassa.

Njooh, muistaakseni sitä oli. Tarjouksessa näytti olevan hinnan puolesta. Samaa soitinta löytyy myöskin Tamp.Musiikista ja hinta on aikas lähelle sama muistaakseni..
Kilgore Trout
02.12.2003 21:33:28 (muokattu 02.12.2003 21:34:31)
Soitinkeskuksen nettisivuilla näkyy olevan hintana 295€. Ellen perjantaihin mennessä löydä hyvää käytettyä samaan hintaluokkaan niin käyn hakemassa pois, jos vaan käteen sopii.
KMT
02.12.2003 23:10:00

Etkö sinä kotioloissa kuule tarpeeksi jos soitat bassoa ilman vahvistinta?? Mä treenaan kotona aina ilman vahvistinta ja kuulen kaiken.

Ilman vahvistinta soittaminen on sikälikin suositeltavaa että sillä tavalla saa omaa tatsia kehitettyä hyvin. Jos saat ilman vahvistinta bassostasi jäntevän ja (suhteellisen) kuuluvan soundin, niin soundisi (se näpeistä lähtevä soundis siis) on hyvä myös vahvistimen lävitse. Kontrollia siis.

Kyllä minäkin soittelen mielelläni ilman vahvistinta mutta kyllä se aina on kiva silloin tällöin tunkea vahvariinkin,
hermot mulla ainakin menis jos en viikkoon sais vahvarin kautta soitettua...
Mortus
03.12.2003 17:37:03

Noniin.
Soitinkeskuksesta tarttui mukaan tänään sitten tuo Ibanezin gsr200, behringerin bx108-combo, laukku,viritysmittari ja muutaman bassonsoitonopettajan nimi/numero.

Laitteet tuntuvat oikeinkin hyviltä, tuo vahvistinkin kotioloihin varmaan aivan mainio, lisäksi kevyt raahata soittotunneille, kun niitä nyt saa huomenissa kyseltyä.

Ja hintakaan ei paketille aivan karmea ollut. Huomattavasti halvempaa, kun ostelee kaikki samasta paikasta..
Ylläri
04.12.2003 00:58:10
Onneksi olkoon! Siitä se lähtee, pidä hauskaa ja muista pieni tauko siinä vaiheessa kun sormista valuu verta...;)
Tire_
25.12.2003 01:46:49
Itse ostin ibanezin gsr 200 hyvä basso tuo on ollut
suosittelen hintakin vain 300e
Niskamies
25.12.2003 12:45:17

Sitä bassoa pitää soittaa, eikä hipelöidä. Ja kunnon soitin soi akustisestikin ihan hyvin(kato vaikka rumpuja :). Mä soitan melkein aina ilman vahvaria.
Hanki Presari ja ole tosimies!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)