Aihe: Amatöörin valinta?
1 2 3 4 5
Rojekti
26.12.2006 22:53:59 (muokattu 26.12.2006 22:55:24)
Terveeks, olen uusi täällä, toivottavasti en särje jotain yleisiä arvoja :)

Eli olen aivan alkutekijöissäni pianonsoitossa. Tällä hetkellä käytössä on halppissyna Casio CTK-800 ja olen havainnut yhden tavan itselläni: aina kun pääsen pianon/tms painotetuilla varustetun koskettimiston ääreen, olen hurmiossa. Eli on tullut sellainen fiilis, että sellainen täytyy tänne omaan kotiinkin saada.

Olen myös käsittänyt, että moisella vehkeellä onnistuisi se kaikenkarvainen harjoittelukin edes vähän paremmin! Fiilis soittaa painottamattomilla koskettimilla on lähes olematon.

Omintakeisesti olen nyttemmin yrittänyt harjoitella nuotteja yms. soittotapoja, ja joku kirja täytyy tästä saada kätöseen sievoiseen jotta homma etenisi vielä vähän sutjakkaammin kuin tuon nykyisen jo läpi käydyn vihkosen avulla.

Mutta se pääasia: selailin thomann.den sähköpianovalikoimia ja löysin keikkapiano-osastolta omaan pienoiseen aloittelijabudjettiin sopivan värkin, eli hintaa oli vain 350€; M-AUDIO PROKEYS 88SX; http://www.thomann.de/fi/maudio_prokeys_88_sx.htm

Yksi asia ihmetyttää: "keikkapiano"- käsite. Mitä se tarkoittaa? En löytänyt suurempia eroavaisuuksia muihin samantyyppisiin laitteihin verrattuna. Mitä se "keikka"- etuliite teke?

En itseasiassa edes ole aivan täysin varma, että painotetut koskettimet tarkoittavat lähes käytännössä suurinpiirtein aito-piano- tuntumaa. Onko näin?

Ja ennen kaikkea.. ottaen huomioon elämäntilanteeni (nuori lukiolainen kakara jolla paljon intoa), onko tuo kyseinen kappale suositeltava? Hinta kirpaisee nyt jo mutta olisin hyvin tyytyväinen noihin ominaisuuksiin. Olisiko olemassa parempaa vaihtoehtoa?

Niin ja jos joku piano-oppikirja sattuu pulpahtamaan mieleen niin tervetuloa vaan. Pianotunneille saatan joskus mennä mutta pidän sitä nyt vielä epätodennäköisenä.

Kiitos! Apu on melkoisen tervetullutta.

edit: ai ai, mokasinko.. tuossa oli tuo koskettimisto-ostajien FAQ-threadi..
kepulainen
27.12.2006 00:19:07
Mutta se pääasia: selailin thomann.den sähköpianovalikoimia ja löysin keikkapiano-osastolta omaan pienoiseen aloittelijabudjettiin sopivan värkin, eli hintaa oli vain 350€; M-AUDIO PROKEYS 88SX; http://www.thomann.de/fi/maudio_prokeys_88_sx.htm

Yksi asia ihmetyttää: "keikkapiano"- käsite. Mitä se tarkoittaa? En löytänyt suurempia eroavaisuuksia muihin samantyyppisiin laitteihin verrattuna. Mitä se "keikka"- etuliite teke?

Keikka -etuliite tarkoittaa lähinnä sitä, että soitin on suunniteltu aktiiviseen roudaukseen. Koko ja paino mahdollisimman pieni, kuitenkaan laadusta tinkimättä.

En itseasiassa edes ole aivan täysin varma, että painotetut koskettimet tarkoittavat lähes käytännössä suurinpiirtein aito-piano- tuntumaa. Onko näin?

Kyllä. Akustista pianoa yritetään simuloida myös kosketuksen puolesta, tosin tuo m-audion prokeys ei taida olla kuitenkaan parhaimmasta päästä, halpa on kylläkin.

Ja ennen kaikkea.. ottaen huomioon elämäntilanteeni (nuori lukiolainen kakara jolla paljon intoa), onko tuo kyseinen kappale suositeltava? Hinta kirpaisee nyt jo mutta olisin hyvin tyytyväinen noihin ominaisuuksiin. Olisiko olemassa parempaa vaihtoehtoa?

No parempia on tietystikin, mutta samalla myös kalliimpia. Oikeasti hyvä sähköpiano olisi noin 2-3 kertaa tuota vielä kalliimpi.
ekikoo
27.12.2006 01:05:06 (muokattu 27.12.2006 01:06:43)
Tuo aloitusviestisi oli aivan kuin itseni kirjoittama. Ratkaisin ongelman hieman monimutkaisemmin kun tarve oli nimenomaan syntikalle, eikä muovikoskettimet oikein anna eväitä oikean pianon soittamiseen. Hommasin siis halvan synamodulin käytettynä sekä tällaisen http://www.thomann.de/fi/cme_uf8.htm

Kokemusta painotetuista koskettimistoista ei ollut entuudestaan, joten mulle passas (ja edelleenkin) millainen tahansa. Tyytyväinen olen ollut, ja sen verran jo tottunut tuohon UF8iin että moni digipiano on tuntunut huonommalta

e: ja omakuvasta lötyy kyseinen viritelmä, ei ehkä esteettisesti huipputasoa mutta passaa mulle :P
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
Rojekti
27.12.2006 12:55:27
No parempia on tietystikin, mutta samalla myös kalliimpia. Oikeasti hyvä sähköpiano olisi noin 2-3 kertaa tuota vielä kalliimpi.

Jep, ja sellaisia tarvitsee sitten ne oikeasti hyvät soittajat ;) yhteenvedän nyt sitten että tuo riittää minulle, tuo prokeys.

Ratkaisin ongelman hieman monimutkaisemmin kun tarve oli nimenomaan syntikalle, eikä muovikoskettimet oikein anna eväitä oikean pianon soittamiseen.

Jooh. Eräällä toisella foruumilla suositeltiin että synatarkoitukseen ei kannattaisi painotettuja koskettimia hankkia, tai siis eihän painotuksesta synasoitossa ole hyötyä, joskus kuulemma haittaa jos aikoo jossain bändissä soittaa jotain überspeedmetallia. On tosiaan todella latteaa soittaa painosoundilla tällä synalla.

e: ja omakuvasta lötyy kyseinen viritelmä, ei ehkä esteettisesti huipputasoa mutta passaa mulle :P

Ihan komea se on.... :D

Ei varmaan enää yksöis-X-standi riitä 88-koskettimiselle painotetulle pianolle, painoakin jo 8kg. Pitäisiköhän samalla hankkia tuplaäksä..
Aeööö..?
kepulainen
27.12.2006 13:04:37
Jep, ja sellaisia tarvitsee sitten ne oikeasti hyvät soittajat ;) yhteenvedän nyt sitten että tuo riittää minulle, tuo prokeys.

Ai sä oot jo valmiiksi päättänyt minkälainen soittaja sinä olet saati tulet olemaan? :-) Sellaista asiaa ei olekaan kuin "liian hyvä soitin mun tasoiselle", on vain "liian kallis soitin mun budjetille".
projekti
27.12.2006 13:51:05

Tuossa vehkeessä on puolipainotetut koskettimet eli siellä ei ole vasaramekanismia.
Ultra Pro.
Quru
27.12.2006 13:58:24
Jooh. Eräällä toisella foruumilla suositeltiin että synatarkoitukseen ei kannattaisi painotettuja koskettimia hankkia, tai siis eihän painotuksesta synasoitossa ole hyötyä, joskus kuulemma haittaa jos aikoo jossain bändissä soittaa jotain überspeedmetallia. On tosiaan todella latteaa soittaa painosoundilla tällä synalla.

Vastailin sinulle jo tuolla "eräällä toisella foorumilla", mutta korjailen nyt hiukan sanomisiani (ymmärsit ehkä hiukan väärin). Ensinnäkin puhe oli vasakoneistolla varustetuista koskettimista :D

Synakäytössä vasarakoneistolla varustetuista koskettimista ole haittaa, ne tuovat parempaa tuntumaa ja ovat mukavammat soitella. Haittaa niistä on vain tuossa "üüberspeedmetallissa" ja ylipäätänsäkin sellaisessa käytössä, jossa vaaditaan niin suurta nopeutta kuin vain ikinä mahdollista. Vasarakoneisto hidastaa himpun verran soittoa verrattuna ei-vasarakoneistolliseen soittimeen, mutta jos tekniikka on kunnossa, ei mitään ongelmaa todellakaan ole. Ilmeisesti et kuitenkaan ilmeisesti tälläistä musiikkia soita?

Tässä ketjussa aikaisemmin mainittu mahdollisuus, että ostat midi-masterkyeboardin ja midi-moduulin ja otat äänet moduulista pihalle. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=36&t=139400 Tuolla enemmän juttua aiheesta ;)
baron
27.12.2006 14:48:02 (muokattu 27.12.2006 14:48:31)

Mä oon joskus pistänyt esille musanäytteen, jossa klasarityypit vetää akustisella ja kyllä niitten "tilutusnopeus" on riittävä kelle tahansa hevijätkälle.
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
musamies
27.12.2006 15:02:05
Mä en ole ihan varma siitä onko soitinvalinnassa erityisen oleellista se kuinka hyvä tai huono on soittamaan. Ehkä sillä on jotain väliä kuinka kauan tulee kyseistä soitinta käytettyä. Jos innostus kestää kuukauden, niin eipä paljoa kannata panostaa, mutta jos se kestää loppuiän, saattaa suurempi panostus olla paikallaan.

Minua kiinnostaa mm. se miten joku instrumentti sopii persoonaani ja soittotyyliini. Sopivuus ei välttämättä ole hinnasta kiinni ainakaan käytettyjen vanhojen koskettimien kohdalla.
Rojekti
27.12.2006 21:52:33
Joo no väärin kyllä paasasin kun sanoin että soitin on mulle liian hyvä, mutta budjetille sen nyt täytyy kuulua siihen halvempaan kastiin. Paitsi että sitä lähinnä meinasin, että jos harrastus jatkuu ja vakavoituu perusteellisesti niin kyllä vielä joskus satsaan arvokkaisiinkin pianoihin..

Mutta puolipainotetun ja vasaramekanistisen ero käytännössä on, kuullakseni, lähes olematon..? Näitä olisi huomattavasti mukavampi päästä kokeilemaan ihan paikan päällä..
Aeööö..?
baron
27.12.2006 22:01:25

Mutta puolipainotetun ja vasaramekanistisen ero käytännössä on, kuullakseni, lähes olematon..? Näitä olisi huomattavasti mukavampi päästä kokeilemaan ihan paikan päällä..

Ei kyllä oo! Kyllä se on ihan merkitsevä.
Rojekti
28.12.2006 00:06:35
Joop, se lienee nyt fiksuinta sitten.. täytyy päästä johonkin testailemaan.

Kiitos avuista!
Aeööö..?
BobHope
28.12.2006 09:15:51

Hei rudessikin käyttää aina hammerikoskettimia, että tuskinpa se nopeuteen vaikuttaa ainakaan negatiivisesti... :D
Se on tottumiskysymys. Ite oon aina soittanut painottamattomilla ja oon ihan paska akustisen pianon soitossa, koska tatsi on niin erilainen.
>>Ihminen sanoi: Tehkäämme jumala, tehkäämme hänet kuvaksemme, kaltaiseksemme, niin että voimme hyvin tekosyin hallita kaikkea mitä maan päällä liikkuu>>
Quru
28.12.2006 10:39:07
Nopeuteen vaikuttaa kyllä eniten tekniikka, jos tekniikka on kunnossa on hammereilla aivan yhtä nopea soittaa kuin ilman. Aloittelijalla, jolla tekniikka ei ole aivan yhtä hyvä kuin esim. Rudesilla saattaa se kuitenkin vaikuttaa jonkun verran.
Rojekti
28.12.2006 11:37:43
Joop oon rudessin videoita nähnyt ja aika nopeestihan se kyllä kieltämättä osaa soitella että tekniikkaa löytyy, mutta vaikka kuka on kuinka sanonut, niin ei ole tullut sellaista fiilistä että se hammerimekanismi sen nopeuden romahduttaisi.. tai siis. Kun soittelee perus muovikoskettimilla niin koskettimet täytyy painaa pohjaan asti, kuin näppiksen nappuloita painais, mutta vasaratsydeemissähän riittää että ns. napauttaa kosketinta ilman että painaa sitä edes pohjaan asti, siten että antaa sille vauhtia niin että se menee itsestään.. näinhän se maalaisjärjen mukaan menee, eikö? Vasarakoskettimia napautetaan jos on kiire toiseen oktaaviin ja muovikoskettimet painetaan tylysti pohjaan asti.
Aeööö..?
maza
28.12.2006 13:30:01

Riippuu vähän että mitä juttuja soittaa. Jos soittaa esim. urkujutuissa tyypillisiä nopeita trillejä tms. niin vasarakoskettimisto muodostuu ongelmaksi koskettimen palautumisen hitauden vuoksi. Lisäksi sormivoimat tietysti vaikuttavat.
Guild
28.12.2006 14:02:36
jos urkujuttuja haluaa vedellä ja omistaa painotetun niin eihän se kummempi loitsu oo hankkia jotain anttilaromua ja halpaa modulia.
.:.:.
Rojekti
28.12.2006 17:05:03
Ei siinä nyt sitten muuta kun hianoa pianonsoittoa. Täytyypi johonkin liikkeeseen päästä kokeleen ensi viikolla.
Aeööö..?
baron
28.12.2006 17:15:55

http://www.youtube.com/watch?v=6aQpi9-RBkM

Katsokaa nyt kuinka helppoa täyspainoitetuilla on tiluttaa: Pikkutyttö vetää viimeisen päälle!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)