Aihe: Miten se `ii`soi?
1 2
insight
20.11.2006 09:47:17
Artikulaatio vaikuttaa todella paljon miltä kuulostaa. Selkeä artikulaatio kuulostaa lähes poikkeuksetta hyvältä. Jos äänenmuodostus rajoittaa sitä, on silloin myös laulutekniikassa vikaa. Simppeli sääntö tähänkin pätee: Se mikä kuulostaa hyvältä, on sitä.
Rokkimamma75
20.11.2006 13:24:49
Insightille kiitokset, siinä se oli sanottu niinkuin minä yritin mutten osannut noin ystävälliseen sävyyn.. ;)
Life is a Bitch and so am I!
tanjuli
20.11.2006 15:14:32 (muokattu 20.11.2006 15:14:53)
Simppeli sääntö tähänkin pätee: Se mikä kuulostaa hyvältä, on sitä.

Kyllä, lisäisin vaan että "se mikä kuulostaa hyvältä EIKÄ TUNNU PAHALTA, on oikein". Jos kuulostaa hyvältä mutta sattuu, voi olla varma että parin vuoden päästä ei enää edes kuulosta hyvältä, sattuu/kiristää/puristaa vaan.
[i hear voices but at least they're on tune]
Nalle Puh
25.11.2006 02:05:36 (muokattu 25.11.2006 02:18:41)
TANJULI!

Mitä sanot tuohon että jos kuulostaa hyvältä ja tuntuu vielä paremmalta ihan ammattilaisten korvissakin, mutta sitten joutuu laulamaan pakosta kappaleita mitkä ehkä kuulostaa edelleen hyvältä mutta itse tiedät että menee heikoille jäille ja äänesi loppupeleissä menee viduralleen?!!
MartinB
25.11.2006 16:57:55
Sitten pitää ammattimaisesti kieltäytyä, ellei ole big bucks tarjoilla.
tanjuli
25.11.2006 18:43:53
Sitten pitää ammattimaisesti kieltäytyä, ellei ole big bucks tarjoilla.

Niinpä. Tai treenata sitten enemmän ja suostua esittämään vasta sitten kun ei enää mene loppu harakoille. Omasta pokeristahan se on kiinni miten raakaa matskua menee yleisölle tarjoamaan.
[i hear voices but at least they're on tune]
Shakti
03.12.2006 16:31:55
Kaskas, ja minun käsittääkseni juuri leveällä hymyllä laulettu ii on ainoa oikea ii, muistakaahan hyvät ihmiset myös artikulointi.

Miun mielestä juuri päinvastoin. En ole ikinä kuullut mitään tuon tapaistakaan.
Is it you and me in this colorful spaceship?
ap78
09.12.2006 17:00:32 (muokattu 09.12.2006 17:01:44)

pakko on miiiiinunkin kommentoida tätä aihetta.
näin poppispuolen edustajana sanoisin että kaikki lähtee rentoudesta.
vokaaliharjoitukset ovat hyviä,kunhan niitä ei tehdä LEUALLA.

itse RA-KAS-TAN AAOOUUMM-harjoitusta ja tarkailen leukani asentoa välillä jopa siitä kiinni pitämällä.kyllähän naama saa venyä ja vanua,mutta leuan kuuluu rennosti "roikkua" auki eli huulet ym lihakset huolehtivat itse työstä ELi artikulaatiosta..

iii-tä olen etsiskellyt myös resonaatioharjoituksella HINNIIIII do-so-so-do)..viimeisissä ii-ssä yleensä kieli on asettunut siihen kohtaan suussa milloin "soivan iiii:n" aikaan saaminen on mahdollisempaa..

Eli RENTO leuka,kieli pois tieltä ja hengitys/tuki kuntoon..helpommin sanottu kuin tehty ;)
Keppis
09.12.2006 17:17:38
Nyt tulee kyllä taas ihan arvausta mutta veikkaisin että suun leventäminen alkaa tekee siinä vaiheessa huonoo jälkeen kun leuka nousee ja suu menee kiinni/lähes kiinni.
Luppoaika pidentää elämää. http://www.myspace.com/fobiayhtye
maustaja
20.12.2006 12:00:45 (muokattu 20.12.2006 12:03:57)
Saan ii:n soimaan mielestäni paremmin, jos pidän leukoja sopivan vähän raollaan (noin puoli senttiä) ja teen vain hyvin pienen raon kitalaen ja kielen väliin. Teen raon niin, että se tulee aika eteen, mutta jättää silti kielen ja etuhapaiden väliin pienen ontelon. Jos samalla avaa nielua haukotuksen tapaan, ii:hin tulee lisää voimaa.

Tämä temppu ei toimi hyvin korkeilla nuoteilla. Sinne tarvitisisin itsekin apua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)