Aihe: Seymour Duncan JB/59
1
föödel
26.12.2006 12:04:44
Näistä mikeistä sen verran ku oon miettiny uuden kitaran ostoa ja nyt kyse on aika puhtaasti vain mikeistä. Olen miettiny gibsonin exploreria ja ymmärtääkseni 496 ja 500 mikit on hyviä sekä clean että särö. EMG taas on aika puhtaasti mättösärö mikki, ainakin niin on sanottu. Mutta miten tämä kyseinen duncan mikki toimii säröllä? cleani noissa on myös ymmärtääkseni mahtava. Mutta en uskaltaisi ostaa kitaraa jolla olisi sitten kehno särö, koska sitäkin tulee soiteltua.
McNulty
26.12.2006 12:09:53 (muokattu 26.12.2006 12:11:05)
JB ja 59 ovat eri mikkejä.
59 on PAF-replica, eli jäljittelee sitä Gibsonin ja Seth Loverin "patenttia" 50-luvun lopulta. Vallan mainio mikki niin tallassa kuin kaulassa. Pehmeä mutta erotteleva.

JB on sitten selkeästi kuumempi mikki. Alunalkaen vissiin Jeff Beckille suunniteltu, jota hän ei sitten ottanutkaan käyttöön. Yleensä mahonkirunkoisten kitaroiden tallassa suosittu... erotteleva ja voimakas mikki. Hyvä kaikenlaiseen soittoon. Itse pidän kovasti tuosta JB ja '59 yhdistelmästä.

PS. Itselläni on nuo mikit LTD EC-1000 mallisessa kitarassa. Soitan sillä kaikkea blues ja jazz-osastolta aina rankkaan metalliin asti (Pantera, Sepultura, At The Gates, The Haunted jne jne.) Toimii kyllä todella monessa musassa.
"I'm out! Yea, I'm out of the contest!" -Cosmo Kramer
Ziggy Bubba
26.12.2006 12:10:58 (muokattu 26.12.2006 12:13:20)

Näistä mikeistä sen verran ku oon miettiny uuden kitaran ostoa ja nyt kyse on aika puhtaasti vain mikeistä. Olen miettiny gibsonin exploreria ja ymmärtääkseni 496 ja 500 mikit on hyviä sekä clean että särö. EMG taas on aika puhtaasti mättösärö mikki, ainakin niin on sanottu. Mutta miten tämä kyseinen duncan mikki toimii säröllä? cleani noissa on myös ymmärtääkseni mahtava. Mutta en uskaltaisi ostaa kitaraa jolla olisi sitten kehno särö, koska sitäkin tulee soiteltua.

Kyllä tuolla JB:llä irtoaa ainakin omaan korvaan todella mainiot särömeiningit. Noissahan on semmonen "keskialue-piikki", joka antaa varsin mukavasti erottelevuutta ja potkua... Kun ekan kerran sain JB:llä varustetun Yammun kotiin, oli ihan pakko pamauttaa parit AC/DC:t :D Ja kyllähän noilla on ihan heviäkin vedetty "aikojen alusta", esim. Dave Mustaine soitteli noilla vuosikaudet. 59:eistä kertokoot paremmin tietävät lisää.

EDIT: Jep, tuo JB on siis tallamikki ja 59 tarkotettu kaulaan.
www.mikseri.net/sigkk My musique
Ziggy Bubba
26.12.2006 12:20:25

Mutta, jos Exploreriin päädyt, niin soittelehan ihmeessä niillä vakiomikeillä ennen kuin menet uusia hankkimaan.

Just näin. Ja jos ne puhtaat ei miellytä, niin hommaat sitten vaikka sen 59:n kaulaan.
www.mikseri.net/sigkk My musique
Nacher
26.12.2006 13:09:00
500t/496r on todella räväkkä pari. 500t:llä tallassa ei tee cleaneilla oikein mitään, sillä siinä mikissä on aika hillitön keskialueen crunch. 496r on vähän rauhallisempi ja ihan kiva, tosin veikkaan että SD 59 on cleaneilla jonkin verran parempi. Paranoidit sillä 496r:llä kyllä lähtee loistavasti ;).

Noin näppituntumalta muistelisin, että JB on 500t:tä tarkempi ja erottelevampi, mutta vähemmän "mehukas". 500t on kuumempi, kuulostaa isommalta ja chugittaa paksummin. 500t:ssä oli ainakin ENGLin Fireballin läpi paljon munakkaampi ja murisevampi mättösoundi, kuin EMG81:sessä, jossa soundi meni vähän sirinäksi. Potkua molemmissa oli about saman verran, joten gainipotikkaan ei tarvinnut kitaraa vaihtaessa koskea. JB:n kansssa sen sijaan sai nostaa gainia pykälän tai pari.
pekkaautio
26.12.2006 13:58:47
Ainakin JB toimii erinomaisesti Straton tallamikkinä. Siitä saa miellyttävän selkeät säröt, soundi on 1-kelaisen ja humbuckerin välimaastosta. Ja JB:tä saa tallaan ja kaulamikiksi, muistaaksen talla on tyyppimerkinnältään SJBJ-1b ja kaula SJBJ-1n, kuinka ollakaan. Ja värejä on musta tai valkoinen.
panyy
26.12.2006 15:01:47
Ainakin JB toimii erinomaisesti Straton tallamikkinä. Siitä saa miellyttävän selkeät säröt, soundi on 1-kelaisen ja humbuckerin välimaastosta. Ja JB:tä saa tallaan ja kaulamikiksi, muistaaksen talla on tyyppimerkinnältään SJBJ-1b ja kaula SJBJ-1n, kuinka ollakaan. Ja värejä on musta tai valkoinen.

Eikö löydy kaksivärisenä?
peace
Thule
26.12.2006 15:03:57 (muokattu 26.12.2006 15:15:06)
Eikö löydy kaksivärisenä?

Kyllä kait täyskokoista löytyy zebrana, mutta kyse oli ymmärtääkseni yksikelaisen kokoisesta humpparista.

Edit: Niin, nimim. pekkaautio puhui yksikelaisen kokoisesta, ketjussa oli keskustelua täysikokoisesta.
Rape. Murder. It's just a kiss away.
New intelligence arise in emptied bodies.
panyy
26.12.2006 15:07:28
Kyllä kait täyskokoista löytyy zebrana, mutta kyse oli ymmärtääkseni yksikelaisen kokoisesta humpparista.

Hyvin mahdollista.
peace
Dropped C
26.12.2006 15:42:51
Jos heviä aiot soitella, niin niitä vakiomikkejä ei todellakaan tarvitse vaihtaa. Ovat aikas kuuma pari meinaan. Kaulamikkikin tuottaa ihan siedettävät kliinit, IMO. Tosin en ole kliinien asiantuntija.
Härski
26.12.2006 15:53:38
Itse olen vaihtanut nuo 496R ja 500T:t pois melkeinpä joka kerta, koska vaikka ne ovatkin kuumat ja mureasoundiset, ei niissä ole mun tarpeisiin nimeksikään erottelukykyä. Noista meikäläisen mieleiset ovat ne astetta vilpoisempi pari, 490R ja 498T, just passelit. Ei mitkään omaperäisyyden huipentumat, mutta mä digautan. Tallamikkinä mulla on lempparina ollut jo pitkään SD:n SH-6, eli se Distortion. Moni sanoo sitä liian treblekkääksi sahaksi, mutta ite diggailen. Tulee sellainen sopivan munaisa ja pehmeä leadsoundi oikeilla asetuksilla.
Dropped C
26.12.2006 16:04:31
Ai niin. Jos EMG:t pitää olla, niin en näe mitään järkeä ostaa Gibsonia ja vaihtaa siihen moisia, tulee kalliiksi moinen. Ostaa LTD:n 400EX kepukan suoraan, siinä on Exploreria kovasti muistuttava keppi, missä on EMG:t vakiona. Tuskin on huono.

Tokain Explorer taas 1/1 kopio missä taas on jotkut vintagemikit vakiona. Tuskin on huono tämäkään.

LTD ja Tokai ovat kumpikin muutaman satasen halvempia kuin Gibson.
saastara
26.12.2006 16:05:15
Jos heviä aiot soitella, niin niitä vakiomikkejä ei todellakaan tarvitse vaihtaa. Ovat aikas kuuma pari meinaan.

Vaan eipä ole ulostulo ainoa asia mitä mikkejä valitessa tuijotellaan.. :)
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
Buffa D
26.12.2006 16:18:34 (muokattu 26.12.2006 16:23:27)
Mulla on tuommonen Schecterin C-1 Blackjack, jossa on toi samainen mikkisetti kiinni. Todella hyvät saundit lähtee ainakin omaan tarkoitukseen. Etenkin tuo 59 kuulostaa hyvältä.
Ei liian kireä saundi, vaan pehmee ku mikä. Sitä tuleekin juuri tuon takia käytettyä ehkä enemmänkin kuin tota JB:tä, myös säröllä. Mutta sekin riippuu vahvarista aika paljon.
persemoi.
Lancelot
26.12.2006 17:23:05
Sh-6b ja '59n aivan lyömätön setti! Tosin ainahan ne omat vehkeet tuntuu parhaimmilta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)