Aihe: Käsittämättömät mielipiteet liittyen kitarakamoihin
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
pekurides
25.12.2006 22:56:17

semmoinen aina jaksaa yllättää kun "maallikoilla" on semmoinen käsitys ettei nuo pömpelit juuri mitään ihmeellisiä vrmaan kustanna , muutama satku pinosta varmaan oikea hinta ja sitten kuin läväyttää tonnit tiskiin nii on aika huuli pyöreenä kyselijällä ja epäuskoinen katse että onko tuo nyt ihan viisasta kun et ole edes kuuluisa:)
Tunteella päin vittua.
pekurides
25.12.2006 22:59:11

..niin ja autot aika hyvä vertailukohde kun kyllähän sillä ladallakin eteenpäin pääsee mutta mersulla aikapaljon kivempi ruisailla... oli sitten makuuhuone tai reenis.
Tunteella päin vittua.
Roitto
25.12.2006 23:50:33
isukki ja äippä ihmetteli kun ostin microkuution tilalle tech21 TM-60 vahvistimen että mihin minä muka sellaista tarvitsisin. ja sitten kun olen alkanut miettimään uutta kitaraa niin olen saanut kuulla pariin kertaan että ''mitä sä uudella kitaralla teet?! sullahan on jo 1 toimiva'' ja siis kitarana toimi tällä hetkellä stagg les paul (300€)
joten että näin..

mikä siinä stagissa on vikana? Oman kokemuksen mukaan erittäin hyviä hintaisikseen. Itse toki ostin fernandesini kun olin "tuunannut" tuon staggini sellasieen kuntoon, että ei olisi ollut järkevää ruveta korjaamaan sitä.
Yhden miehen Fight Club
Wolfie
26.12.2006 10:31:29
..niin ja autot aika hyvä vertailukohde kun kyllähän sillä ladallakin eteenpäin pääsee mutta mersulla aikapaljon kivempi ruisailla... oli sitten makuuhuone tai reenis.

Ei välttämättä, ei välttämättä. Molemmilla merkeillä muutamia kymmeniä tuhansia kilometrejä ajaneena voin ilmaista, että Ladassa on sitä jotain, mikä Mersusta puuttuu ja sitten myös toisin päin. Puhtaaseen kruisailuun Lada on ehdoton. Siitä löytyy kaikki se nautinto ja piina mitä autossa voi olla, mutta Mersu on... no Mersu. Jotenkin vähän turhan puhtoinen ja "pikkusievä". Matka-ajo on sitten asia erikseen, mutta kaupunkikruisailussa, varsinkin mukavalla talvikelillä, ei Ladalle haastajaa löydä, ainakaan tunnelman ja hauskuuden suhteen.

Jos taas puhutaan autosta jatkeena niin sitten on asia täysin toinen...
Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita...
Spike
26.12.2006 10:53:27
että Ladassa on sitä jotain, mikä Mersusta puuttuu ja sitten myös toisin päin.

Heh, mulla oli -86 Nissan Micra kans toissa vuonna, vieläkin välillä tulee kaivattua sitä. Vaikka se oli ihan hirvittävä ajaa, niin siinä oli mojoa. Kai se oli jo niin huono, että oli hyvä.
Clearly motivated by an unholy alliance. Ostan: Single coil tai singlecoil-sized humbucker, DOD Buzz Box
Tympee Huttunen
26.12.2006 11:14:59
Heh, mulla oli -86 Nissan Micra kans toissa vuonna, vieläkin välillä tulee kaivattua sitä. Vaikka se oli ihan hirvittävä ajaa, niin siinä oli mojoa. Kai se oli jo niin huono, että oli hyvä.

Mulla oli Datsun Sunny joskus. Hitto sillä oli hienoa ajaa talvella. Takavetoisella ja kevyällä pelillä sai joka mutkaan heitettyä perän kunnon liirtoon. Kyllä siinä kaverit pelkäsi kyydissä. Vauhtia tuossa ei tietenkään paljon tarvinnut olla. Periaatteessa tuollainen helposti hallittava ja koko ajan luisussa oleva auto oli turvallisempi, mitä uusi vehje jolla ajettiin mutkiin huomattavasti lujempaa-> Datsunilla vauhdit eivät koskaan nousseet ja auto oli aina helppo hallita. Uudemmilla peleillä oli se ajettavuus ja tielläpysyminen viety niin pitkälle, että ajonopeus nousi huomattavasti, samoin myös riskit kunnon kolareihin.
kari10
26.12.2006 13:24:37 (muokattu 26.12.2006 13:34:16)

Oli aikoinaaan kupla Volkkari ja riemua riitti. Löytyi mojoa, säröä (sytytys keturallaan ja se sustain (jälkikäynti) oli jotain mahtavaa. Ei puuttunut resonaatiota (epätasapainossa olevat renkaat) ja viritys oli dropped jotain (painoi jarrua, niin vilkkuvalo paloi. Väriltään se oli sunburst (ruosteessa)

Editaatio: Loppujen lopuksi tuli tuo hieno vintage ajoneuvo relicoitua viimeisen päälle (katto kasaan jyrkähkössä kurvissa)
Kirk_Hammett
26.12.2006 14:43:33
mikä siinä stagissa on vikana? Oman kokemuksen mukaan erittäin hyviä hintaisikseen. Itse toki ostin fernandesini kun olin "tuunannut" tuon staggini sellasieen kuntoon, että ei olisi ollut järkevää ruveta korjaamaan sitä.

siis eihän siinä Staggissa mitään vikaa ole. sehän on oikeasti todella hyvä kitara, istuu käteen kuin unelma ja todella hyvä soitettava. en ole edes kalliimmista kitaroista löytänyt sellaista mikä olisi yhtä hyvä soittaa kuin se. mutta se saundi mikä siitä lähtee voisi olla parempikin, minkä voisin korjata vaikka uusilla mikeillä, ja.. no en nyt jaksa kaikea käydä selostamaan. uusi kitara on kuitenkin harkinnassa kunhan saan tarpeeksi rahaa sitten joskus.
ja sinulla näyttäisi olevan tasan samanlainen lessu kuin minullakin, värityksiä myöten.
You know it's sad but true...
Twinkle
26.12.2006 14:53:26
Oli aikoinaaan kupla Volkkari ja riemua riitti. Löytyi mojoa, säröä (sytytys keturallaan ja se sustain (jälkikäynti) oli jotain mahtavaa. Ei puuttunut resonaatiota (epätasapainossa olevat renkaat) ja viritys oli dropped jotain (painoi jarrua, niin vilkkuvalo paloi. Väriltään se oli sunburst (ruosteessa)

Editaatio: Loppujen lopuksi tuli tuo hieno vintage ajoneuvo relicoitua viimeisen päälle (katto kasaan jyrkähkössä kurvissa)

jokainen hyvä selitys on plussan arvoinen. +
Terry Pantheras
27.12.2006 11:11:11
Niitä soittimia ei osteta yleisölle vaan soittaja ostaa itselleen.

Moni yleisöstä ei kapakkakeikalla edes tiedä missä se lava on, saati sitten kuka siellä soittaa.

Tuli mieleen tapaus keväältä kun oltiin katsomassa Blackmore's Nightin keikkaa josta osa yleisöstä poistui pettyneinä kun soittivatkin _yllättäen_ keskiaikais sävytteistä musiikkia. Senverran vois mielestäni ottaa selvää keikalle mennessä että tutustuis minkälaista musiikkia viimeiset kymmenen vuotta ja 5 viimeistä studio albumia ovat.

Totta, kiintiö-urpoja on joka keikalla ja niitä on yllättävän paljon. Kävin kattomassa tässä syksyllä Virgin Oilissa Glenn Hughesia ja juttelin keikan jälkeen jonkun ei-niin-välkyn tyypin kanssa, joka valitti, ettei tullut kuin pari biisiä Purplea... Kysyin, että lukiko jossain julisteessa notta "Deep Purple"? Toinen känninen vajakkiääliö taas keikan aikana huusi koko ajan myös jotain Purplen biisejä ja syytti mua vielä rock-poliisiksi kun en innostunut sen huuteluista ja kehoituksista nostaa käsiä ilmaan... :D

Täytyy kyl myöntää, että itellekin on aika hemmetinmoinen kasa kaikkea "romua" haaliintunut ja rahaa niissä kiinni melkein auton verran, mutta mitäs siitä, onpahan rahat kiinni jossain sellaisessa, jolla on edes suht kohtuullista jälleenmyyntiarvoa. Kun on kyseessä intohimo johonkin, se on enemmän kuin sallittua. Jos jotain haluan, sen kyl aikanaan hommaan, kerran täällä vaan eletään.

Erään aikaisemman bändin basisti välillä avautui mun soittokaman määrästä ja se ite potki ja raivosi omien kamojen huonoutta ja epästabiilia toimivuutta... Hauska tyyppi. :)
Elä sie kimpoile...
asaksala
28.12.2006 11:56:29
vika on harrastuksessa, jos ei siihen mene kaikki rahat.
"one of gods own prototypes. a high power mutant of some kind, never even considered for mass production. too weird to live, too rare to die"
Hiku
28.12.2006 12:38:28 (muokattu 28.12.2006 12:41:44)
Mulla oli Datsun Sunny joskus. Hitto sillä oli hienoa ajaa talvella. Takavetoisella ja kevyällä pelillä sai joka mutkaan heitettyä perän kunnon liirtoon. Kyllä siinä kaverit pelkäsi kyydissä. Vauhtia tuossa ei tietenkään paljon tarvinnut olla. Periaatteessa tuollainen helposti hallittava ja koko ajan luisussa oleva auto oli turvallisempi, mitä uusi vehje jolla ajettiin mutkiin huomattavasti lujempaa-> Datsunilla vauhdit eivät koskaan nousseet ja auto oli aina helppo hallita. Uudemmilla peleillä oli se ajettavuus ja tielläpysyminen viety niin pitkälle, että ajonopeus nousi huomattavasti, samoin myös riskit kunnon kolareihin.

OT - Saattaa asia näinkin olla. Mutta kuten autokoulun opettaja sanoi, niin jos ajat kymmenenkin vuotta vanhalla autolla reilua 40km/h nokkakolarin, niin hengelleen voi aika varmasti sanoa hyvästi, mutta nykyautoilla voi kuulemma ajaa saman kolarin n.70-80km/h ja kävellä vielä autosta omin jaloin pois. Kannattaa tämäkin muistaa.

Samaan hengenvetoon kyllä täytyy sanoa sekin, että vanhammissa autoissa on sitä jotain ja ne pystyy vielä korjaamaan itse, kun taas uusissa autoissa uskaltaa ottaa koneen päältä se suojalevyn pois ja sitten menee sormi suuhun, ku ei löydykään joka talosta kaikenmaailman koneita, joita tarvitaan.- OT
That`s not talking, that´s mumbling!
Ronsto
28.12.2006 13:38:02 (muokattu 28.12.2006 13:38:13)

Nyt pitää hommata putkivahvarin kaveriksi joku multiefekti tai läjä pedaaleja (ainakin overdrive, chorus ja delay, ja sitten kunnollinen wahikin himottaisi ja phaserikin olis hauska ja ääh voi perkele tätä hommaa)

Sama kyllä.

Häättänäh.
Steven Seagal
blues_n_heaven
02.01.2007 00:01:02
Mun käyttökamat (Ibanez Artist ja H&K Tube 50) ovat maksaneet yhteensä alle 1000e. Ei hyvät kamat vaadi isoa panostusta ja itsekin ihmettelen hintalappujen ja merkkien kyttäämistä.

Halleluja.. Olen samaa mieltä :D.. itsellä 400 euron Epiphone SG, Falcon telecaster (maalauksessa täl hetkel), 2 itse tehtyä Stratoo ja pari akustista.. 2 treenivahvistinta joista toinen Marsun MG10 ja Leem yks kanavainen 15 watin vahvari.. Bändi/keikka hommissa Kustom Quad 200 ja 412 behringer.. Pedaaleina 23 euron behreingerei :D.. ja kyl niist makeet soundit saa kuha vaan jaksaa vahvarist/pedaaleist potikoita vääntää.. no okei, kuolaan Peavey 6505 perään koska siinä niin hullun makee soundi.. Mutta kutn aikasemmin sanottiin, yksin asuvan opiskelijan on vähä paha pistää 1000+ euroo skittavehkeisiin :D..

Ja kun alkuun opettelee soittaan paskoil vehkeil ni kyl sitä si luulsi osaavan paremmillaki :D..

Ps: Itse kokeilin Epiphonen osto nyhteydessä myös Gibsonin Les Paulee, jossa paskempi soundi mun mielest ja ei sopinu mun kouraan
Blues'n'Heaven
Robert
02.01.2007 00:28:53 (muokattu 02.01.2007 00:29:18)
Mulla oli Datsun Sunny joskus. Hitto sillä oli hienoa ajaa talvella. Takavetoisella ja kevyällä pelillä sai joka mutkaan heitettyä perän kunnon liirtoon.

Mullakin oli! Sillä oli makeeta kurvailla... Juu vähän off-topicia.
Hey, it you. Let her go! Why you take her? She nothing to do with this! You me was partner. I am Locust! I LOCUST! FUCK TO YOU! You safe now - you do not need worry about him.
peepingtom
02.01.2007 02:39:34

Meidän porukat pistää vituttamaan. Niiden mielestä se on aivan turhaa pistää tonnia rahaa vahvistimeen, koska: "Et soita ammatikseksi. Sitten kun tienaat sillä soittamisella kunnolla, niin sitten voit ostaa". Jumaliste. Ja niille on ihan turha selittää tätä asiaa, koska he eivät tajua näistä asioista oikein mitään kumminkaan.

Vituttaa tuo asenne, että "sitten kun tienaat niin sitten voit ostaa kalliita vahvistimia".

Vähän sama juttu oli täällä suunnassa... silloin, kun nuorena porukoilla asui ja huoneessa runtattiin menemään sillä 15wattisella cratella xD ja jollain ibanezin halvalla kukkakepillä... sitten kun alkoi vähän tajuamaan asioista ja piti saada isompaa/parempaa vahvistinta saatika uutta kitaraa... niin ymmärrys loppui, "että mikä vika noissa vanhoissa on!" tai "mihinkään turhuuksiin rahojas pistä" no rahan käyttö helpottui heti kun kotoa pois muutti ja alkoi itse tienaamaan... silti vasta nyt, kun on bändi kasassa ja pari demo levyä/keikkaa tullut jonkin verran. Niin alkaa löytyyn sitä ymmärrystä ja jopa kannustusta harrastukseen! Niin se vaan maailma muuttuu ja me sen mukana! :)
ankkiz
07.01.2007 20:26:41 (muokattu 08.01.2007 19:09:26)

Imo ei ole yhtään paha laittaa keppiin päälle tonnia, jos se sopii käteen justiinsa eikä melkein, koska silloin sitä voi soittaa vähemmällä kivulla tai kivutta. (Kitaran arvokin säilyy lähes samana tai jopa kasvaa, joten saa omansa takaisin, jos lopettaa)

Mutta itse antikultakorvana + köyhänä en oikein ymmärrä monien satojen tuhlauste efekteihin, kun kympeillä/sadallakin saa lähes samanlaista ääntä.

Toinen on myös koko ajan kovaäänisempien ja kovaäänisempien laitteiden osto (treenikäyttöön), jotta kuuluisi jonkun yli, se jolla on liikaa mökää laittaa hiljemmalle, tai rumpuloi nätimmin, niin kaikki on iloisia ja rikkaampia. (Jostain alle 30w transistorivahvistimesta suurempaan vaihtamisen toki ymmärrän)

Mielipiteeseeni voi vaikuttaa se, etten soita vielä bändissä, mutta uskoisin että 50w vahvistimesta lähtisi tarpeeksi mölyä, kun 15w:lläkin saa kuulon lähtemään halutessaan, mutta silloin ääni hieman puuroutuu.

EDIT: Syön sanojani, on mukavaa että tyypit päivittää kamojaan niin niitä saa sit lähes uudenveroisina about puoleen hintaan :P

EDIT2: Zoom505 haukkuminen, kuuntelin juuri monta kertaa kalliimman Korg AX1000G:n ääninäytteitä ja oli kyllä melkoista ampiaispaskaa :D - Itse en omista zoom505:sta, mutta olen kuullut soittoa sen kautta ja hyvältäjän se kuullostaa. (Voi johtua myös siitä, että se on kytketty tietokoneeseen)
Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi.
saastara
07.01.2007 21:18:38
EDIT: Syön sanojani, on mukavaa että tyypit päivittää kamojaan niin niitä saa sit lähes uudenveroisina about puoleen hintaan :P

Tämänkaltaista toimintaa minäkin tuen 100%.. Luulette varmaan, että ne teidän huippukamanne ovat jotenkin hyviä? Noh väärässä olitte. Myykää pois, ja halvalla vielä. Eihän kukaan teidän roskianne kalliilla osta!

E: Jookosta.. kiltit?
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
Da Make
07.01.2007 21:33:07
Käsittämämyydeksi menee myös sellaiset kommentit joissa tuomitaan jonkun laitteen sopimattomuus johonkin soittotyyliin/soundiin.

"Telecasterilla ei voi soittaa heviä."
"Yksikelanen mikki ei sovellu tilutukseen."

Tai sitten "pitää olla"-väittämät.

"Rokkiin pitää olla humppari."
"Ilman compuraa ja delayta ei voi tiluttaa."
Katso omat plussasi täältä! : Kamarinki: H&K ZenTera Combo - Helsinki : "Oh Yeah! E-minor!" - Patrick
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)