Aihe: Fame Studio Reverbin efektilenkistä.
1
FTT
23.12.2006 20:29:53 (muokattu 23.12.2006 20:31:10)

Jouluterveiset.

Tuli tuossa tilattua Saksanmaalta Famen Studio Reverb 50w:n putkinuppi joululahjaksi. Nuppi on mahtava ja saundit tyylikkään dynaamiset. Makoisaa ääntä irtoaa niin rautalankaan kuin thrashiinkin. Hienoa.

Mutta tässä eräs korviani askarruttava seikka. Pistin käyttöäni ajatellen lähes turhaan efektilenkkiin pari pedaalia ja huomasin, että aina kun pedaalin kytkee päälle,
ulos tulevan äänen päälle sekoittuu lisäksi huomattava kaiku. Kliini kanava siis kaiuton, mutta lenkkiin kytketyssä säröpedaalissa kaiku. Hämärää. En ymmärrä mistä tämä johtuu, sillä en ole esimerkiksi käyttänyt nupin kuuluisaa muistijippoa, jolla voi säätää esimerkiksi särökannulle ja cleanille omat asetuksensa etupaneelin namiskoista ja sen jälkeen kytkeä kanavat omilla asetuksillaan päälle jalkakytkimen avulla.

Kenelläkään samanlaisia kokemuksia tai vinkkejä miten tuon kaiun saisi pois, jottei ihan heti tarvitsisi takuuseen pistää muuten hyvin pelaavaa nuppia?
"Can't you see the sidewalks are just snakes peeling off their last year's skin?" -The Blood Brothers
FTT
25.12.2006 11:23:25

Eikö kukaan voi auttaa poloista kepittäjää? :/
"Can't you see the sidewalks are just snakes peeling off their last year's skin?" -The Blood Brothers
mailbag
25.12.2006 12:54:07
oon ittekkin harkinnut tota nuppia, kerroppa saako siltä särökanavalta millasia soundeja irti? ainoat klipit mitä oon löytänyt on järjettömän fuzz tyylisiä ollut, eikä sopis kyllä hardrokkiin ja heviin kovin hyvin..
FTT
26.12.2006 04:49:27

Hmm, jos et ole vielä käyttänyt sitä muistijippoa niin kokeile "ohjelmoida" nyt ne säädöt kummallekin kanavalle. Voi olla että siinä on se vaihtamislogiikka tehtaan jäljiltä jotenkin sekaisin ja odottaa ikäänkuin käyttöönottoa.

Ainiin... miksi koitit käyttää säröpedaalia efektilenkissä? Kitaran ja vahvistimen välissähän olisi se perinteinen paikka.

Tuohon muistijippoon tarvitsee tietääkseni kanavanvaihtajan, jotta vempeleen muisti ymmärtää eron kanavien ja säätömuutosten välillä. Sellaista ei ole vielä tullut hankittua, mutta ehkä aivan lähipäivinä.

Nupin juuri saaneena testasin tuota efektilenkin yleistä toimivuutta laittamalla esimerkiksi särön ja wahin sinne luuppiin. Delaysta oli patterit loppu. :)
FTT
26.12.2006 05:11:46 (muokattu 26.12.2006 08:29:59)

oon ittekkin harkinnut tota nuppia, kerroppa saako siltä särökanavalta millasia soundeja irti? ainoat klipit mitä oon löytänyt on järjettömän fuzz tyylisiä ollut, eikä sopis kyllä hardrokkiin ja heviin kovin hyvin..

Mitähän tuosta säröstä sanoisi. En ole hirveästi soitellut putkinupeilla aikaisemmin, joten olen melko huono vertailemaan niiden välillä. Ainakin sen verran voin sanoa, että kyllä tuosta särökanavasta tuntuisi aika monipuolista ääntä saavan irti. Ihan semmoisesta kevyestä Neil Young-overdrivesta johonkin Marsujytyytyksen tyyliseen demppimurskaan. Kitaran mikit vaikuttavat paljon, no shit? :) Tuo fuzz-asia on vähän niin ja näin; omaan käyttööni sopii juuri tämmöinen voimakkaan tuntuinen särö, joka ei ala kirskumaan missään vaiheessa kuten joku Metal Zone ikään. Kyllä tällä särökanavalla luulisi pärjäävän, jos hardrokkia veivaa (olettaen että materiaali enimmäkseen jotain vanhemman koulun zeppelinmäistä tavaraa), mutta johonkin Children of Bodom-miekkailuun tällaista on varmaan täysin turha lähteä hankkimaan. Itse soittelen raskaammanpuoleista altsujytää ja siihen puuhaan kanava tuntuisi sopivan mainiosti.

Toivottavasti näistä kamalista selityksistä oli jotain apua. Klippejä en valitettavasti pysty nauhoittamaan, koska ainoa järkevä nauhoitusmikkini on tällä hetkellä yli 50 km päässä vahvistimesta. Aye caramba!

Edit: Niinjoo, ja kaappinahan mulla on tuommoinen pari kuukautta vanha Framuksen 212 kakskertaakakstoistasilla Celestioneilla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)