Aihe: Rumpusoundia etsimässä.
1
mblues
05.12.2003 14:05:24
Heips
Mulla ois pienoinen ongelma rumpujen mikityksessä, josko jollain ois vastauksia tai edes jotain suuntaa antavaa vinkkiä.
1 haikan/virvelin vuodot toisiinsa
2 mikkien valinta
3 kompresointi
4 panorointi

Käytössä mulla on mikkejä:

sm57*3
ev 406*2 muistaakseni tyyppi oli toi
ev 306*2 sama tässä
bayerdy, m-201*2
akg d112
akg d440
akg c1000*2
akg c3000*1
milab bm-75*1
neumann tlm170*1

Sekä kompuroita aphex 661, dbx,alesis,crl sekä 1 "laatu"behringer
kivi
05.12.2003 14:16:01 (muokattu 05.12.2003 14:33:06)
Hyvät kamat. Kyllä noilla äänittää.

Sitten niitä vinkkejä:

-haitsu vuotaa virvelimikkiin, se on fakta. Mä laitan yleensä 57:n virveliin, ja olen askarrellut pahvista ja ohuesta vaahtomuovista siihen mikin päälle "lipan", joka vaimentaa vuotoa.
-haitsun voi mikittää pystysuoraan ylhäältäpäin, virvelin vastaiselta laidalta, niin haikka itse peittää virvelin.
-jos haitsun vuoto virvelimikkiin häiritsee pahasti, tai esim riitelee, voit kokeilla "mekaanista charliewattsia" - laita kompressori/gate "duckaamaan" haitsua ja aja virvelikanava sidechainiin. Näin jokainen virvelinisku nykäisee haitsun hiljaiseksi. Toimii joskus.

-kompressointi. Mä tykkään kompressoida bassarin, ja joskus overheadit. Bassarin kompressoinnissa pitää olla tarkkana, etteivät pikkutomit ja virveli vuoda sinne liian kovaa, so. tule basariraidalta kovempaa kuin omiltaan. Tässä joutuu joskus askartelemaan jonkinlaista sermiä virvelin alle, tomeissa auttaa jos niissä on kelluva ripustus tai ne voi laittaa ylimääräisille virvelitelineille tms etteivät oo bassarissa kiinni.

Jos saat tomit omille raidoilleen, älä laita gatea vielä äänitysvaiheessa.

-panorointi. Itse kavahdan ajatusta, jossa kaikki on ihan nollakeskellä tai laidoissa. Bassari tulee kuitenkin keskimmäs. Uloimpina ovat overheadit, avautumiskulma toisistaan valitaan siitä riippuen onko musiikki intiimiä autotalli- tai olohuonemusiikkia (90 astetta, eli 45 bassarin kummankin puolen) vai stadionrokkia tai sinfonista progea (avautumiskulma lähempänä 180 astetta). Muuten kaikessa panoroinnissa kannattaa ensin päättää, otetaanko kuva soittajasta (jazz, proge) vai yleisöstä (rock, pop) päin. Rumpujen ei tarvi olla ihan keskellä, vaan jos ajatellaan rumpusettiä kolmiona, sitä voi hyvin tiltata vähän, että saadaan kaikille runsaasti tilaa ja laulaja vähän bassarin viereen, esimerkiksi.

-mikit. Itsestään selviä tuossa ovat D112 bassariin ja 57 snareen. Muuten riippuu vähän setin vireestä ja musiikin lajista. Katurokkisetin tekee D112:lla, kolmella 57:lla ja kahdella C1000S:llä overheadeina, vähänkin hienostuneempaan menoon katselisin ainakin noita EV:itä tomimikkeinä, ja overheadvalintakin saattais olla tuolla milab-puolella, jos tuo on se mikä luulen (en muista numeroita).
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)