Tragedy on muistaakseni vuosilta 1981-82 tjsp. I don't wanna be a Rock'n'roll Star on vuodelta 1984. Itsekin huomasin tuon yhtäläisyyden jo pikkunulikkana 80-luvulla. Ensimmäistä kertaa näen jonkun ottavan tuon esiin tällaisessa keskustelussa, vaikka näitä käydään säännöllisesti useilla laudoilla. Outoa, ettei muiden korviin ole osunut kun biisit ovat varmasti tuttuja kaikille ja soivat säännöllisesti radiossa. Tämä "tragedy" riffihän, tai ehkä pikemminkin sen lukemattomat muunnokset, on ehkä yksi maailman käytetyimmistä pätkistä. Oliskohan ehkä käytetyin tuollainen "riffimäinen" juttu jopa. Tuota mukailevia systeemeitä on vähintään joka toisella rokkibändillä. Ai niin. Jostain muistan lukeneeni jotta Roger Watersin antipatiat Webberiä kohtaan johtuisivat nimenomaan noista samankaltaisuuksista echoesin kanssa. Toisaalta Waters voipi vihata miekkosta monesta muustakin syystä. Watersin "miracle" biisissähän on aika tiukkaa kuittailua Lloydin suuntaan. Mulla on itseasiassa tuo Phanton Of The Opera jonkun orkan esittämänä levyllä kun sen sai eurolla tai parilla anttilasta joku aika takaperin. Pitäisi joskus jaksaa laittaa soittimeen. EDIT: itse asiassa olen tässä tekemässä / tehnyt / whateva aika pitkälti tuota "tragedy" riffiä hyväksikäyttävää viisua. En kyllä ihan rehellinen ollakseni kuitenkaan koe varastaneeni sitä mistään tietystä osoitteesta. Se on enemmänkin tollasta ihmiskunnan kollektiivista omaisuutta. |
jp_one 24.12.2006 20:55:43 | |
---|
Tämä nyt on aivan absurdin turha lisäys, mutta taannoinen Arvi Lind-kappale "Hyviä uutisia" -kertosäe ja Maybee-yhtyeen (?) "Tyttöystävän päivä"- kertosäe on aika identtinen sävelkulultaan. |
Bald Anus 24.12.2006 21:43:25 | |
---|
Verratkaa Sabbathin Paranoid -riffiä Zeppelinin Dazed and Confused -riffiin. "Hevi on parempaa!" ~8-vuotias serkkuni Metallicasta
THV-Klubi #12
Paskakitaristit #1 |
-jonne- 24.12.2006 21:52:47 | |
---|
Yks taitaa olla ainakin Pantera - A new level ----> Children of Bodom - Sixpounder jeps. sixpounder osuu jo aika lähelle. ei kuitenkaan täys plagiointi. |
Blue Moon 26.12.2006 22:04:55 | |
---|
Tämä "tragedy" riffihän, tai ehkä pikemminkin sen lukemattomat muunnokset, on ehkä yksi maailman käytetyimmistä pätkistä. Jep, tuo riffi löytyy jo vanhoista blueseista vuosikymmenien takaa. |
Timesby 27.12.2006 00:21:17 | |
---|
Toi Jimi Pääkallon tai mikä se kaveri nyt onkaan, niin sen joku uusi biisin, jonka musavideon näin mtv:llä, riffit on ihan suoraan rasmuksen in the sahdowsista. Melko härskiä. "Mr Rusk, You're not wearing your tie." |
joonasvalve 27.12.2006 12:02:08 | |
---|
Tää on varmaan jo sanottu. Ei se mitään, sanon sen silti: Sielun Veljet: Peltirumpu. Kuulostaa kovasti samalta kun Blondien Call Me. Alkuriffittely siis. Tradenomi - Universaali kapitalismin superihminen |
Keppis 27.12.2006 19:32:16 (muokattu 27.12.2006 19:32:36) | |
---|
Absoluuttisen nollapisteen "uin ja näin" kitarasooloa ennen tuleva jumitus on plagioitu Fobia-yhtyeen Juomakunnan herrasta www.myspace.com/fobiayhtye E. pisteet pois. Luppoaika pidentää elämää.
http://www.myspace.com/fobiayhtye |
shovi 27.12.2006 19:43:59 | |
---|
Absoluuttisen nollapisteen "uin ja näin" kitarasooloa ennen tuleva jumitus on plagioitu Fobia-yhtyeen Juomakunnan herrasta www.myspace.com/fobiayhtye E. pisteet pois. Olikohan tää nyt vähän tällanen kuin Raittisten veljesten väittämä "The Beatlesin Yesterday on meidän biisi!!1" "Anna mie soitan rumpuja!" -Amorphiksen kosketinsoittaja keikalla |
saastara 27.12.2006 19:59:06 (muokattu 27.12.2006 19:59:33) | |
---|
Olikohan tää nyt vähän tällanen kuin Raittisten veljesten väittämä "The Beatlesin Yesterday on meidän biisi!!1" Jeps.. Näin se on. Kyllä ne Moonsorrown pojat aikoinaan pölli minulta yhden biisin.. Olin vain sen koneelleni demottanut ja johan se niiden uusimmalta levyltä silti löytyi.. Prkl.. Kenties joku lähipiiristäni oli sen heille myynyt..? :( Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
shovi 27.12.2006 20:00:57 | |
---|
Jeps.. Näin se on. Kyllä ne Moonsorrown pojat aikoinaan pölli minulta yhden biisin.. Olin vain sen koneelleni demottanut ja johan se niiden uusimmalta levyltä silti löytyi.. Prkl.. Kenties joku lähipiiristäni oli sen heille myynyt..? :( Joo, mäki oon kyl tehny noi Back in Blackin kaikki riffit. Voin lähettää GarageBand-tiedostona alkuperäset demot jossette usko, ja lyriikat on paperilla ihan. "Anna mie soitan rumpuja!" -Amorphiksen kosketinsoittaja keikalla |
Trampslikeus 28.12.2006 00:35:52 | |
---|
Radiossa soi juuri Aknestikin 'Avaruuden Aikataulut' ja siinä on kyllä kertosäe otettu suoraan Peltirumpu -biisistä. Sanat on sentään tehty uudelleen. Sen sijaan Taikakuu ei jaksanut edes sanoituksia ihan kokonaan laittaa uusiksi vääntäessään "Rakkaus on lumivalkoinen" muotoon "Hiljainen on laulu rakkauden". Mitä muita näitä nyt on? Vilkkumaan Tie = Streets Of London. |
NHR 28.12.2006 15:18:45 | |
---|
Twisted Sisterin We're Not Gonna Take It on käytännössä uusiksi tehty joululaulu O Come All Ye Faithful. Eri sanoilla vaan. Heh, enpäs oo tota ennen huomannutkaan, mutta totta taidat tosiaan turista, jos tuo nyt sitten on se joululaulu, miksi sitä luulen. On se varmaan... Mutta täs joku päivä tuli jossain telkkariohjelmassa vanha pätkä (Aikuisten joulukalenteri?) jostain 80-luvulta, jossa Juice ja Safka esittivät Suvivirren ("Jo joutui armas aika...") ja sen joululaulun "No onkos tullut kesä..." toistensa sävelillä. Siis toisesta biisistä oli aina otettu sävel ja siitä toisesta sanat, kumminkin päin, silleen ristiin siis. Ihan täydestä meni. Vaikka eihän nekään sävelmät nyt sentään ihan mitään plagiaatteja toisistaan ole, mutta tuli vaan ihan offtopikkina taas mieleen... I have as much authority as the Pope. I just don't have as many people who believe it. ~ George Carlin |
Numbie 28.12.2006 16:38:04 | |
---|
Technicolorin uuden renkutuksen kertsi on aika suoraan U2:n Sunday Bloody Sundaysta. |
spede from hell 28.12.2006 17:25:43 (muokattu 28.12.2006 17:26:01) | |
---|
Mua häiritsee joka kerta tää U2:n ja Green Dayn biisi, "The saints are coming" vai mikä lie... Se alun yksin vollotus on just ku "house of the rising sun". Siis melodialtaan... Onneksi se biisi muuttuu siitä ihan toiseksi. Vaikka en kumpaakaan bändiä diggaa, niin ainakin se video pistää miettimään... Vai mitä?!! newoldschool bognroll!!! |
Swan 28.12.2006 17:39:44 | |
---|
Mua häiritsee joka kerta tää U2:n ja Green Dayn biisi, "The saints are coming" vai mikä lie... Se alun yksin vollotus on just ku "house of the rising sun". Siis melodialtaan... Onneksi se biisi muuttuu siitä ihan toiseksi. Vaikka en kumpaakaan bändiä diggaa, niin ainakin se video pistää miettimään... Vai mitä?!! Se on tarkoituksella pieni pätkä ko. biisiä siellä. =) |
Askorbiinihappo 28.12.2006 18:23:19 | |
---|
Stam1na - Kaksi Reittiä,Yksi Suunta(alkuriffi) vrt. Strapping Young Lad - Force Fed(alkuriffi) Yllä Avatarissa oleva Helmeri-kani poistui keskuudestamme 22.11.2006 |
rainmaker 28.12.2006 18:46:19 | |
---|
Vilkkumaan Tie = Streets Of London. Olenko ihan puukorva, vai miksi en löydä näistä biiseistä edes mitään samankaltaista? Mikäli siis tarkoitettiin Maija Vilkkumaan hei tietä ja Ralph McTell:n streets of londonia? "Vegetaristi syö kasveja. Humanisti ihmisiä." -Roman Schatz |
Swan 28.12.2006 18:59:52 | |
---|
Olenko ihan puukorva, vai miksi en löydä näistä biiseistä edes mitään samankaltaista? Mikäli siis tarkoitettiin Maija Vilkkumaan hei tietä ja Ralph McTell:n streets of londonia? Säkeistöissä on selkeä yhtäläisyys havaittavissa sävelkuluissa. |
Keppis 28.12.2006 19:33:30 | |
---|
Olikohan tää nyt vähän tällanen kuin Raittisten veljesten väittämä "The Beatlesin Yesterday on meidän biisi!!1" Toi biisi levytettiin ennenkö ostin kyseisen nollapisteen levyn ja olin ikinä kuullut kyseistä piisiä! Luppoaika pidentää elämää.
http://www.myspace.com/fobiayhtye |