Aihe: Kuinka treenaat?
1 2
Karlsson
01.12.2003 17:11:19
Bassogalluppia pukkaa taas!

Tosin tämmöinen kysely on varmaan ollut jo useampaan kertaan, mutta kerta kielon päälle tai jotain..

Eli: Kuinka treenaat? Onko sinulla joku treenaus rutiini? Onko sinulla jotain suosikki harjoitusta, esim. sormien verryttelyyn? Käytätkö jotain kirjaa ja sen treenejä? Metronomin käyttö? Eri tekniikoiden treenaus?

Itsellä harjoitteluni on tällähetkellä keskittynyt lähinnä tuohon kontran veivaamiseen ja materiaalina käytän herrojen Simandl ja Bottesini opuksia. Lisäksi jotain jaska treenejä ja päätöntä räpellystä.

Sähköbassolle käytän mainiota kirjaa "Patterns for jazz" tai sitten Tsekkiläissaksalaista "Basova Gytara" kirjasarjaa. Pääasiassa kuitenkin menee tuonne päättömän räpellyksen (tai jammailun..) puolelle tämäkin.

Metronomia käytän kun muistan.
"Soitat vanhaa jaskaa ja rekkaeta. Keräilet vinyylejä. Soundi-ihanne bassoon on -60 luvulta. Sinä olet ollut mummo jo pitkään, et ole vain tiedostanut sitä." -arva
Niskamies
01.12.2003 17:30:46
Metronomia käytän paljon, todella hitaasti. Perus kuvioita heitän yleensä soveltaen kvinttiympyrää. Tavoite on että kaikki äänet soivat kunnolla ja yhtä kovaa. Sitten harjoittelen sointumerkeistä soittamista paljon, valitsen vaan jonkun biisin toivelaulukirjasta. Ja melodioita kirjoista hiukan improvisoiden. Ja paljon opiskelen soittamaan korvakuulolta.
Hanki presari ja ole tosimies!
Pahisguy
01.12.2003 17:47:36
Jaa, teenköhän jotain väärin?

Yleensä soitan ihan mitä mieli tekee yksikseni ilman mitään apuvälineitä. Levyjä tulee myös monesti soiteltua läpi, eli levy soimaan ja soittaa mukana vaikka koko levyn jos vihtii. Soitan siis huvikseni, en treenatakseni.
"Ihmisten pitäisi olla kiltimpiä toisilleen. Ja kasvattaa pidempi tukka." Zuge 15 v. Pointsi-lehdessä 1972
Karlsson
01.12.2003 17:50:27
Jaa, teenköhän jotain väärin?

Et. Just haluankin kuulla mitä eri "treenaus" tapoja kolleegoilla on.
"Soitat vanhaa jaskaa ja rekkaeta. Keräilet vinyylejä. Soundi-ihanne bassoon on -60 luvulta. Sinä olet ollut mummo jo pitkään, et ole vain tiedostanut sitä." -arva
mr.bungle
01.12.2003 18:11:38

Bassogalluppia pukkaa taas!

Allright!

Tälläkin hetkellä basso on sylissä kun selailen m.netiä. Samalla Sound Forge imee sisäänsä signaalia kuin eläin. Myöhemmin analysoin mitä oon soittanu jos jaksan. Usein oon tehnyt myös rumpukompin jollakin sekvensserillä taustalle hakkaamaan ja toimittamaan metronomin virkaa, nyt en. Tuo soita/kuuntele soittoa harjoitusmenetelmä on ihan ykkönen jos haluaa karsia p*skaa pois soitosta. Voi keskittyä niihin juttuihin joita ei osaa.

Joskus soittelen telkkarin edessä, ihan jammaten mitä sattuu.
käki
01.12.2003 19:22:11
Soita & Kuuntele on mullakin käytössä. Varsinaisia tekniikkaharjoituksia en tee, vaan ihan taimiin koetan soitella metronomilla/bändin kera.

Tosin jos musa vaihtuisi jazz/fuusio-osastoon tai muuhun teknisempään/teoreettisempaan, niin ehkä treenimetodit saattaisivat muuttua.

Aika monipuolisesti on tullut "uran" aikana eri musiikkityylejä kokeiltua ja harjoiteltua. Teinivuosina hioin tekniikan siihen, mitä se nyt on, ylläpito on tosin ollut laiskanpuoleista.

"Jazz is the test", sanoi Carol Kaye. Siinäpä ikuisuusprojekti, tuo jazzin treenaaminen. Et tule koskaan valmiiksi, vain paremmaksi. Quick thinkingiä on hyvä harjoitella, jos jaskakeikalle joskus joutuu.
-Error est Horror-
absqua
01.12.2003 19:58:09
Meikäläisen treenaaminen on aika pitkälti sidoksissa siihen minkälaisia hommia on parhaillaan päällä.
Treenaamista ihan sinänsä tulee harjoitettua valitettavan harvoin, mutta silloin kun sitä tapahtuu niin teen sen ilman vahvistinta. Skaaloja soittelen joskus lämmittelynä ja sounditreenauksen pohjana, mutta yleensä soittelen vaan ihan "päämäärätöntä" puputusta, erilaisilla blueskaavan variaatioilla. Simandlin kontrabassoetydejä on tullut kahlailtua aikoinaan paljonkin sekä kontralla että sähköbassolla ja kyllä niitä vieläkin jaksaa aina joskus soitella. Parhaat niistä ovat kuitenkin jo ihan oikeaa musaa. Samaten varmaankin kaikille konservatorio-basisteille tutut Bachin soolosellosarjat ovat hienoa musaa ja niitä on välillä todella terapeuttista fiilistellä rauhassa.

Biisien opettelu levyltä ja levyjen mukana soittelu muutenkin on myös palkitsevaa puuhaa. Välillä joihinkin biiseihin tulee uppouduttua niin syvälle että on pakko plokata kaikki jutut tarkasti. On haastavaa aivojumppaa kelailla miksi joku pelimies soittanut jonkun jutun siten kun on soittanut, vaikka en varsinaisesti diggailekaan pölliä toisten linjoja 1:1 elleivät ne ole aivan oleellisia biisin kannalta.

Ehdottomasti tärkein ja mieluisin osa treenaamista ovat kuitenkin bänditreenit.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
HC-Audio
01.12.2003 21:44:03

vedän oikeastaan vain ja ainoastaan korvakuulolta. Monesti soitan levyn mukana mutta suurimmaksi osaksi jamitan vaan menemään mitä sattuu ja soittelen harjoiotuksena nopeita rynkytyksiä, että saa lisää nopeutta.

Bassokirjoja ois tosin kiva hankkia ja saada muiden harjotusvinkkejä, itelle, kun tuo harjottelu on jääny vähän vähemmälle.

Toisin kuin niskis en yritäkään sekoittaa teoriaa mukaan tähän hommaan. Siitä katoaa sellanen luovuus mielestäni, kun rupeaa nuoteista ja kvinttiympyröistä soittelemaan/soveltamaan.
itselläni on menossa tolppa ygösen teoria ja saan sitä ihan tarpeeksi siellä takuta. Basson soittoon en ainakaan vielä tuki sitä, yritän pysyä taiteellisena. Hoho
"It's My duty to please that booty"
Teijo K.
02.12.2003 12:26:39

Menee aika vaiheittain, mikä milloinkin tuntuu sujuvan huonoimmin. Ihan alkuun tuli soitettua paljon perustekniikka treenejä. Sitten astui kuvaan teoriapuoli ja säveltäminen ja niiden soveltamien bassolle. Tässä vaiheessa käväisin pari vuotta silloisessa Oulunkylän popjatsikoulussa.

Aina olen soittanut paljon levyjen mukana. Joskus tulee treenattua ihan biisejä vain, varsinkin aina kun on uusi projekti aluillaan. Nyt treenaan melko paljon plekutekniikkaa, ihan tekniikkatreeninä.

Kirjallisuus rajoittuu Joel Di Bartolon Serious electric bass opukseen, jota tulee käytyä läpi hitaahkosti. Kaikki muu kirjallisuus ja nuotit on hävinneet jonnekin. Tuo on kätevyydessään minulle sopiva. Tarpeeksi isokokoinen, ei häviä niin helposti jonnekin kierrätyspaperipinoihin.

Perusjuttuna on kuitenkin korvakuulolta soittaminen, jammailu. Papereista lunttaan vain, kun olen liian laiska opettelemaan ulkoa, lähinnä biiseihin joista en oikeasti tykkää, mutta joita pitää soittaa koska muu orkesteri haluaa niitä soittaa.
Jiihaa. -Teppo "Jiihaa" Nättilä.
paavi
02.12.2003 12:43:31
Aivan liian vähän tulee treenattua. Kovia perusbänditreenejä pidetään ja ne on kaiken kivijalka. Treenit on tehokkaita ja joskus tulee käytännössä soitettua monta tuntia putkeen. Kun vielä musiikki on aika haastavaa, kyllä siinä on sormet kovilla.

Mutta pitäis enemmän pitää bassoa vaan kädessä iltaisin ja kelata jotain juttuja. Soitella vähän skaaloja ja sitten korvakuulolta. Mun suurin haaste olis saada kaula tutuksi siinä mielessä, että saisin päässä soivat ideat lennossa ulos bassosta.
Jos soittaisin humppaa, olisin vieläkin ahdistuneempi.
poppamies
02.12.2003 13:22:34 (muokattu 02.12.2003 13:23:39)

No ei varsinaista treenamista, niin että jotain tekniikka juttua ja silleen, vaan uudet kappaleen pyrin tabittamaan tarkasti että tajuaisin sen biisin luonteen ja idean. Sitten soitan levyn mukana kuitenkin omalla tavallani. Siinä se on enemmän tai vähemmän.
Niin ja tietenkin sitten bändi treenit kaupan päälle.
Molemmilla bändeillä yhdet treenit viikossa.
"G-strings are for strippers"
chief
02.12.2003 14:07:37 (muokattu 04.12.2003 01:54:55)
Kotosalla treenaan jonkun verran ihan perustekniikkaa metronomin kanssa, koska siinähän ei ikinä voi olla liian hyvä. Enkä ole edes hyvä. Tähän mennessä olen aika vähän miettinyt sitä, mitä soitan, vaikka sehän on oikeastaan tärkeintä. Enemmän tulee vain "soiteltua" eikä niinkään treenattua.

Tätä tilannetta parantamaan olenkin nyt menossa oppitunneille, jos sitä kautta saisi vaikka jotain ideaa treenaukseen. Parastahan olisi, jos olisi jonkunlainen treeniohjelma, esim. 4x 15 min. jolloin voisi keskittyä yhellä treenikerralla vaikka neljään eri asiaan. Tai 2x 30 min tai miten vaan, riippuen käytettävissä olevasta ajasta. Erilaisia osia voisi olla juuri tekniikkaharjoitukset, jonkun vaikean kohdan hiominen metronomin kanssa tai vaikka skaalojen käytön harjoittelu johonkin sointupohjaan. Oikeassa elämässä sitä vaan on niin laiska ettei oikein jaksa panostaa. Mälsää tuommoinen.

Tuo säveltäminen ja sovittaminen olisi mulle se juttu, jota pitäisi varmaankin treenata eniten. Liian usein tulee vain soiteltua jotain, eikä siinä tule mietittyä melodioita ja harmonioita kovin perusteellisesti.

Bändien kanssa yleensä kerran viikossa on treenit, kaksi olisi tarkoitus, mutta aikataulut on aina vaikea sovittaa yhteen.

Uusien tuntemattomien biisien opettelu menee mulla silleen, että kuuntelen ko. kappaletta ja kirjoitan biisin rakenteen paperille, kuinka monta tahtia kestää mikäkin osa jne. Tähän rakenteeseen sitten lisäilen sointukierrot ja mahdolliset muut huomioitavat asiat. Sitten yritän vähän blokkailla bassolinjoja ja käytän niitä perustana omien linjojen soitolle. Kuten Poppamies mainitsi niin olennaisimmat kohdat voi vaikka TABittaa, jos on tarvis.

Paavi:
Mutta pitäis enemmän pitää bassoa vaan kädessä iltaisin ja kelata jotain juttuja. Soitella vähän skaaloja ja sitten korvakuulolta. Mun suurin haaste olis saada kaula tutuksi siinä mielessä, että saisin päässä soivat ideat lennossa ulos bassosta.

Itse olen tuota harrastanut kitaran kanssa muutamia vuosia ennen kuin siirryin bassoon, ja kyllä sen huomaa. Otelauta alkaa olla jonkun verran selkäytimessä, jolloin uusien juttujen oppiminen on nopeaa kun sormet tavallaan "tietää" korvakuulolta mitä pitää tehdä milloinkin. Se myöskin kehittää sävelkorvaa, kun oppii miltä joku kuvio kuulostaa ja miten se soitetaan. Sitä kautta voi mielessään kelata jotain kuvioita vaikkei olisi se basso kädessä juuri sillä hetkellä. Voi käyttää vaikka koulumatkoja "harjoitteluun".

Yksi konsti tuohon lisäksi on se, että koittaa laulaa samalla sitä mitä soittaa. Sen kun oppisi niin sitten voisi soittaa mitä vain mitä pystyy laulamaan tai viheltämään.
TiMiTheShiT
02.12.2003 18:03:36 (muokattu 02.12.2003 18:05:03)
no soittelen vaan joka päivä vähän mitä huvittaa kirjoja ei oo ollu tapana käyttää tosin vois olla hyötyy... Eli siis jamitan itsekseni tai soitan toisten levyjen päälle (suurimmaks osak jammailen). Olen alunperinkin opetellu soittaan levyjen mukaan esim. slap&pop tuli reenattua kun kuulin sitä levyllä.

Levyjen päälle soittaessa pyrin nykyään aina aluksi soittamaan korvakuulolta ja jos ei onnistu niin sitten kaivan esiin jotain nuottien tapaista (koska näen, että tosta korvakuulo hommasta ois hyötyä jammailessa ja biisejä tehdessä vai onko?).

EDIT: niin ja paljon reeniä tulee tietty bändi reeneissä joita nyt kumminkin on aika usein.
he he heeh heh heh uuh hah hah haa
Reddie
03.12.2003 01:18:42
Eniten treenaan bändin kanssa, meillä on aika pitkiä bänditreenejä parikin kertaa viikossa. Mut sit muu aika menee joko omia soitellessa tai idoleita apinoidessa. Tässä on bändit Rancid ja Rage Against The Machine ollut suurena apuna. Rancidin kuviot on aika haastavia jotkut ja RATMi taas opettaa ajattelemaan skaalojen ulkopuolelta todella hyvin.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia suomesta
Viktor Pelevin
03.12.2003 02:18:49
kiitos kerrostalon paperiseinien oon joutunu muuttaan treenaustottumuksia parempaan suuntaan. nykyään treenaan pääasiassa näin...

analyyttinen kuuntelu ja muistiinpanojen tekeminen: aika raskasta, mutta palkitsevaa

hutun soittaminen levyjen kanssa: pääasiassa oon keskittyny tämmösiin softisjatsifuusioihin kuten steely dan, spyro gyra ja the brecker brothers ku niillä on tarpeeks harmonista vaihtelua, muttei liian happosia juttuja kuitenkaan

ja dubbilevyjen kanssa pitää kiusata naapureita luukuttamalla alapäätä kunnolla :)
"Free your mind and your ass will follow" -G.C.-
kuhta52
03.12.2003 06:35:23

Treenaan bändin kanssa ja rämpytän jonkun verran himassa kun basso sattuu siellä olemaan. Bänditreenejä meillä sitten on paljon ja välillä ne on jopa 3-4 h pitkiä (onks se paljon vai vähän?). Hauska huomata millainen yleisilme tällä keskustelupalstalla on, itse en osaa yhtään bassoskaalaa tai sointua tai miksi niitä ikinä kutsutaankin, puhumattakaan jostain sormituksista (mitähän nekin tarkoittaa???). Välillä vaan tuntuu että olisikohan minun paikkani ehkä siellä amatöörimuusikoiden keskustelupalstalla... ;) Nimim. Jatsista en tajuu hevon v****a...
Huonoimmillaankin heavy on parasta!!!
TiMiTheShiT
03.12.2003 18:48:56 (muokattu 03.12.2003 18:50:59)
Bänditreenejä meillä sitten on paljon ja välillä ne on jopa 3-4 h pitkiä (onks se paljon vai vähän?)

no, joo kai .Meidän bändi treenaa yleensä aina yhdeksään illalla (bussi tulee sillon) ja alotetaan kun päästään koulusta, et parhaimmilaan tulee jotain kahdeksan tunnin vääntöjä (tosin yleensä päästään joskus kolmen jälkeen joten sillon reenit jää vähän lyhemmiksi).
kuhta52
04.12.2003 06:26:23

no, joo kai .Meidän bändi treenaa yleensä aina yhdeksään illalla (bussi tulee sillon) ja alotetaan kun päästään koulusta, et parhaimmilaan tulee jotain kahdeksan tunnin vääntöjä (tosin yleensä päästään joskus kolmen jälkeen joten sillon reenit jää vähän lyhemmiksi).

Ja tämä treeni on siis oikeaa treeniä eikä mitään treenikämpällä hengailua...? Jos niin, niin kunnioitettavaa!!! Itse en jaksaisi. Mikä bändi muuten? Bändi mikä treenaa noin paljon on pakko olla hyvä, siis ainakin soittamaan...
Huonoimmillaankin heavy on parasta!!!
TiMiTheShiT
04.12.2003 08:43:54
Ja tämä treeni on siis oikeaa treeniä eikä mitään treenikämpällä hengailua...? Jos niin, niin kunnioitettavaa!!! Itse en jaksaisi. Mikä bändi muuten? Bändi mikä treenaa noin paljon on pakko olla hyvä, siis ainakin soittamaan...

joo ihan oikeeta treeniä tosin aina yleensä ainakin yhdet jamit (et poistuu turha välihäsellys). Kato lisätietoo tuolta mun "omalta sivulta".
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)