Aihe: Käsittämättömät mielipiteet liittyen kitarakamoihin
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Wolfie
23.12.2006 10:27:03
Niin on, kääntöpuoli. On niitä huonompiakin sijoituskohteita kuin auto. Muutama vuosi sitten kaverille auto olisi varmaankin ollut parempi sijoitus kuin osakkeet ... hyppäs jokeen talvella, löyty keväällä.

Auts... Tämän takia en osakkeisiin pahemmin koskekaan, vaikka niihin joskus rahaa olisi. Osanottoni tapahtuman johdosta. Rahan ei pitäisi olla sentään noin tärkeää, että pitää lähteä pitkän matkan avantouimariksi. Ikävä päätös todellakin. Ei paljoa järkeä.

Itellä tavaksi tullut se noin 1-2kk maksimissaan samat kielet skitassa. Kädet hikoilee soittaessa itellä aika rutkasti ja kielet nopiasti tummuu ja saundi "kuolee".
Paitti tuossa Squierissa nyt ollut elokuun alusta samat kielet, kun en sillä ole edes pahemmin soitellut.

Jep. Unohdin mainita myös kyseisen ilmiön. Toisilla tosiaan kädet hikoilevat huomattavasti enemmän kuin toisilla. Itselläni eivät kädet hikoa pahemmin, mutta muu ukko huomattavasti muuten enemmän. Kielten heikkeneminen soinnin suhteen on jokaiselle soittajalle yksilöllinen ongelma. Toiset pitävät hieman kulahtaneemmista kielistä kuin toiset. Itse pidän kitarassa vähän kulahtaneesta soundista, kun bassoon taasen haluan hieman "uusien kielien soundia" peliin. En kyllä vaihda bassoonkaan kieliä ennen kuin pakko pakottaa, on sen verran v******inen operaatio. Tosin pyrin soittamaan aina myös puhtailla käsillä, etteivät kielet tukkeutuisi heti alkuunsa kaikesta käsistä irtoavasta töhnästä. Koitin kerran kaverin kitaraa ja pakko oli laittaa melkein heti pois. Oli vain kaula ja kielet täynnä omituista jankkia, ja tuntui käsissä "lievästi" ikävältä.
Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita...
-Cale
23.12.2006 11:51:49
Tosin pyrin soittamaan aina myös puhtailla käsillä, etteivät kielet tukkeutuisi heti alkuunsa kaikesta käsistä irtoavasta töhnästä. Koitin kerran kaverin kitaraa ja pakko oli laittaa melkein heti pois. Oli vain kaula ja kielet täynnä omituista jankkia, ja tuntui käsissä "lievästi" ikävältä.

Oon myös ajatellut tätä että pitäisköhän ruveta aina pesemään kädet ennen soiton aloittamista, ettei töhnää kerry niin paljon. Näin olen muutaman kerran tehnytkin mutta se on jäänyt vähemmälle laiskuuden vuoksi :)
Juustonaksu
23.12.2006 12:02:05
Oon myös ajatellut tätä että pitäisköhän ruveta aina pesemään kädet ennen soiton aloittamista, ettei töhnää kerry niin paljon. Näin olen muutaman kerran tehnytkin mutta se on jäänyt vähemmälle laiskuuden vuoksi :)

Minulle tuo on aika oletusarvoinen juttu. Pesen käsiä muutenkin todella usein, kaipa se on joku tapa jo nykyään. Kielet toki tukkeutuvat, mutta kyllä sen 2-3kk parhaimmillaan pystyy soittelemaan samoilla kielillä. :) Tosin en nyt 3h päivässä soitakaan. Enemmänkin 3-4h viikossa.

En silti pystyisi soittamaan kitaralla, joka on täynnä töhnää ja kuonaa. Meikäläiselle kun siisti kitara on myös aika tärkeä juttu. Ja otelautaa pitää puhdistaa kieltenvaihton yhteydessä Lemon Oililla.
Todellisuus on vain psilosybiinin puutteesta johtuva illuusio.
Johann Onn
23.12.2006 12:09:13
Olipa asia _ihan_mikä_tahansa_, mitä ikinä teet, niin aina riittää v*ttuilijoita.

Pahimpia on just toisinaan sellaiset, joiden kanssa tuli joskus soiteltua. Varsinkin ne, jotka myi soittokamansa, joten ei niitä kenelläkään muullakaan sais silloin olla. Jos joku piti omansa ja ostaa vielä lisää, niin eihän se käy !.

Eli "mitä se nyt taas koittaa, ei siitä luuserista mihinkään ilman M U A / M E I T Ä ole !" asenteella mennään.
-Cale
23.12.2006 12:29:30
En silti pystyisi soittamaan kitaralla, joka on täynnä töhnää ja kuonaa. Meikäläiselle kun siisti kitara on myös aika tärkeä juttu. Ja otelautaa pitää puhdistaa kieltenvaihton yhteydessä Lemon Oililla.

Mistäs tollasta öljyä saa? Ja pitääkö kaulaa käsitellä "takapuolelta" millään?
päänahka
23.12.2006 12:32:04 (muokattu 23.12.2006 12:32:34)
Ja otelautaa pitää puhdistaa kieltenvaihton yhteydessä Lemon Oililla.

Ei sitäkään vissiin ihan joka kerta kannata käyttää, ettei otelauta ihan kyllästy öljyllä. Kerran vuodessa suunnilleen riittää, näin muistaakseni neuvotaan.

Mistäs tollasta öljyä saa? Ja pitääkö kaulaa käsitellä "takapuolelta" millään?

Ihan mistä tahansa soitinliikkeestä. Ei.
Up and down, that's how energy stays alive.
vmak
23.12.2006 14:28:16
Minulle on tuttu ilmiö se, että jos soittaisin jo tässä vaiheessa ammatikseni, niin minullehan maksettaisiin monen tonnin soittokamat vaikka heti, mutta kun en, niin itse täytyy suurimmaksi osaksi rahat soittokamoihin tienata. Joskus vanhemmat sponsoroivat kielien ja plektrojen ostossa. Aavistuksen ehkä kitaran ostossakin. Ainakin minun kohdallani tosin niitä omilla rahoilla ostettuja kamoja arvostaa enemmän.

Joskus vain ne paremmat kamat avaisi enemmän mahdollisuuksia, varsinkin kun opiskelijana on vaikea säästää rahaa kunnon vehkeisiin ja mahdollisuudet voivat mennä ohi. Jos isät sijoittaisivat lapsensa harrastukseen, niin ehkä jonain päivänä, kun pääsisi katselemaan lapsensa keikkaa ylepänä suurilla festareilla, tajuaisi että se on jotain sellaista tunnetta, mitä ei rahalla saa.

Se vain minua ihmetyttää, että eivätkö ihmiset tajua ettei sitä välttämättä pääse tekemään sitä "läpimurtoa" musiikissa sillä 15 watin marsulla ja 150 euron squierilla. Voi studiossa viimeistään keikoilla tulla ongelmaa vastaan (olettaen ettei mikitystä ole mahdollista tehdä).

Ja kun keikat menevät perseelleen, se syö paljon motivaatiota ja luo ramppikuumetta. Demoa tehdessä paskan soundin takia voi mennä moni asia huonosti, jos kuitenkin studiolle asti pääsee, niin sitten se soundi alkaa vasta ratkaisemaankin.

Toki onhan näitäkin, jotka ovat paskoilla kamoilla päässeet ylös asti, mutta harvassa.

Kuitenkin, en sano että vanhempien täytyisi ostaa lapselleen heti 1000 euron vahvistinta, mutta ei sitäkään, jos lapsi itse kamoihin panostaa, tulisi aliarvostaa.

Lasta voisi vähintäänkin kannustaa harrastuksessaan.

Tulipas pitkä pohdiskelu. Kuitenkin tässä on minun mielipiteeni asiasta.
ööh.. ..joo
Wahi
23.12.2006 14:34:51
Ei se menestys ole kamoista kiinni. Eikä aina (valitettavasti) taidoistakaan, ainakaan nykyään.
"Kyllä pöyhkeä proge aina rehellisen rock 'n' rollin voittaa!"
vmak
23.12.2006 14:37:05
Ei se menestys ole kamoista kiinni. Eikä aina (valitettavasti) taidoistakaan, ainakaan nykyään.

Ei tietenkään, tarkoitin vain, että on se hauskempi soitella / helpompi saada hyvä soundi aikaan kunnon kamoilla.
ööh.. ..joo
-Juice-
23.12.2006 15:02:08
Ellei ihan ensimmäistä fazerin akustista ja williamssin sähkistä :D lasketa, olen kyllä kaikki rojuni itse hankkinut. Porukat on kyllä kannustanut aina harrastukseen, mutta itse raadoin lomat töissä ansaitsemassa rahoja soittokamoihin. Silloin kun vielä kotona asustelin, niin välillä ihmettelivät, että "eikö sulla jo noita kitaroita riitä", mutta omiapahan rahat olivat. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että itse ansaittuja/hankittuja soittimia osaa arvostaa jotenkin enemmän. Laskeskelin tuossa tän hetkisten kamojen hintaa ja kyllähän niillä ihan ookoo autonkin jo olisi hommannut. Onneksi ei sellaista ole riesana...
Certainly, in the topsy-turvy world of heavy rock, having a good solid piece of wood in your hand is often useful.
Epämuusikko
23.12.2006 15:09:36
Rolandin JC:t on äärimmäisen vihattuja ammattilaispiireissä nimenomaan puhtaan soundinsa takia..

lienet trolli? :)
Grooving hard or hardly grooving. Bustard #1
Bookkeeper
23.12.2006 15:40:37
Ei tietenkään, tarkoitin vain, että on se hauskempi soitella / helpompi saada hyvä soundi aikaan kunnon kamoilla.

Totta kyllä, mutta käytännön keikkatilanteessa 99% yleisöstä ei huomaa eroa Squierin ja amerikan Straton välillä ;-)
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
Twistyh
23.12.2006 15:50:04
Totta kyllä, mutta käytännön keikkatilanteessa 99% yleisöstä ei huomaa eroa Squierin ja amerikan Straton välillä ;-)

Eikä basson ja kitaran eroa monikaan. :)
MrSorbus
23.12.2006 16:01:11
Aloittelijalle huippukamat settiin lisäisin sen, että ei köyhän kannata ostaa paskaa. Ite tein näin, samantien sitten se strato jolla pärjää tarpeeksi kauan.
MN2073621
Les Fender
23.12.2006 16:14:39 (muokattu 23.12.2006 16:15:11)
Eikä basson ja kitaran eroa monikaan. :)

Niitä soittimia ei osteta yleisölle vaan soittaja ostaa itselleen.

Moni yleisöstä ei kapakkakeikalla edes tiedä missä se lava on, saati sitten kuka siellä soittaa.

Tuli mieleen tapaus keväältä kun oltiin katsomassa Blackmore's Nightin keikkaa josta osa yleisöstä poistui pettyneinä kun soittivatkin _yllättäen_ keskiaikais sävytteistä musiikkia. Senverran vois mielestäni ottaa selvää keikalle mennessä että tutustuis minkälaista musiikkia viimeiset kymmenen vuotta ja 5 viimeistä studio albumia ovat.
"Living is easy with eyes closed!"
Wahi
23.12.2006 16:33:07 (muokattu 23.12.2006 16:33:21)

Joo, niinhän se on. Saa aika hyvin motivaatiota nostettua kun on parempia kamoja, sehän on selvä.
"Kyllä pöyhkeä proge aina rehellisen rock 'n' rollin voittaa!"
saastara
23.12.2006 16:50:47
Minä motivoidun ennen kaikkea hyvästä laitteistosta. :) Huomattavasti enemmän kuin musiikista.
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
JPQ
23.12.2006 17:06:31

Rakoni: niinpä aina ei vaan korvaavvaa löydy tai ei vaan ole varaa kakkos harrastukseen laittaa kamalasti
pääharrastus lienee musiikki. Oma ongelma tilanteeni on siis valokuvaus jutuissa. Noh Onneksi tele
puoli lienee nyt tarpeisiini kunnossa. Sitä ostetaan mikä parhaalta vaikuttaa hintaisekseen.
Kiinankeisari
23.12.2006 17:07:45
Minä motivoidun ennen kaikkea hyvästä laitteistosta. :) Huomattavasti enemmän kuin musiikista.

suosittelen ammattiauttajan apua :D no ei sinänsä, kyllä mullakin oli joku aika sitten semmonen kausi että soittelin vaan sen hyvän saundin takia. onneksi nyt päätin että tunti päivässä reenaan aina jotain uutta. kyllä muuten tatsi kehittyy aika kovaa vauhtia, viimeaikoina olen nykinyt blues stationista etydejä.

ja anteeksi, meni hieman aiheen ohi...
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)