kikle 03.12.2003 22:13:20 | |
---|
Voisikos joku valaista hieman nuiden (runko, kaula…) materiaalien ominaisuuksista? Mikä hyvä – mikä huono… Jos niitä voi näin yleisesti vertailla.. |
poppamies 03.12.2003 22:53:24 (muokattu 03.12.2003 22:53:55) | |
---|
Voisikos joku valaista hieman nuiden (runko, kaula…) materiaalien ominaisuuksista? Mikä hyvä – mikä huono… Jos niitä voi näin yleisesti vertailla.. En rupea kehumaan mitään erikseen. Kaula on useinmiten vaahteraa. Body leppää , saarnia tai mahonkia useimmissa tapauksissa. Käytännössä voi kyllä käyttää melkein mitä "apinaleipäpuuta" tahansa ihan vain ulkonäkö syistä. Kelpaamattomia puulajeja on vähän. Voisi vaikka mainita kotoisen männyn. "G-strings are for strippers" |
2541 03.12.2003 23:49:22 | |
---|
Kauloja on myös tehty osittain alumiinista (esim. Kramer) ja grafiitista. Muistaakseni John Entwistlen viimeisin versio Buzzard bassosta oli täysin grafiittinen. Ja mitäs muovia se Dan Armstrong/Ampeg -plexibasso nyt olikaan? |
kuhta52 04.12.2003 09:47:43 | |
---|
Olen kuullut noista alumiinikaulaisista soittimista että niiden sustain olisi about loputon. Kerta isket nuottia niin kyllä soi... Pitääköhän kuinka pitkälle paikkansa ja jos pitää niin miksi? Huonoimmillaankin heavy on parasta!!! |
kuhta52 04.12.2003 09:49:03 | |
---|
Ai niin, ja otelauta on usein omaa puutansa. Itselläni ainakin ruusupuuta Huonoimmillaankin heavy on parasta!!! |
Ulle 04.12.2003 10:16:03 | |
---|
Flean Moduluksessa oli muistaakseni grafiittikaula. |
Niskamies 04.12.2003 10:17:58 | |
---|
Ai niin, ja otelauta on usein omaa puutansa. Itselläni ainakin ruusupuuta Paitsi sillon kun nauhat on pistetty suoraan siihen vaahteraan ala Fender. Hanki presari ja ole tosimies! |
N_Bates 04.12.2003 10:44:19 | |
---|
...ala Fender. Hyvä niskamies, alat oppia! hoho. http://www.hut.fi/~tvainio/kitaragalleria/ |
2541 04.12.2003 11:08:34 | |
---|
Olen kuullut noista alumiinikaulaisista soittimista että niiden sustain olisi about loputon. Kerta isket nuottia niin kyllä soi... Pitääköhän kuinka pitkälle paikkansa ja jos pitää niin miksi? Sen olen kuullut alumiinikaulaisista, että reagoivat herkästi lämpötilojen vaihteluun, eli vireessä pysyminen tuotti ongelmia. Eipä ole noitakaan paljoa Kramerin ja Travis Beanin jälkeen näkynyt. |
Bassballs 04.12.2003 12:11:26 | |
---|
Paitsi sillon kun nauhat on pistetty suoraan siihen vaahteraan ala Fender. Nykyään niissä on kyllä se otelauta erikseen tehty vaahterakaulan päälle. Niissä vanhimmissa precisioneissa on kaula ja otelauta samaa palikkaa. Sarvesta El Tiempoa, pullosta Makkista. |
HC-Audio 04.12.2003 15:01:57 | |
---|
Saarnibodysta se pras saundi lähtee ! "It's My duty to please that booty" |
Nykyään niissä on kyllä se otelauta erikseen tehty vaahterakaulan päälle. Eipä kyllä pidä paikkaansa. Jossain halpismalleissa näin ehkä tehdäänkin, mutta ainakin kaikki vintage-speksien mukaan laaditut soittimet tehdään perinteisellä metodilla. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Basismi 05.12.2003 09:33:57 | |
---|
Jossain halpismalleissa näin ehkä tehdäänkin, mutta ainakin kaikki vintage-speksien mukaan laaditut soittimet tehdään perinteisellä metodilla. Ei pidä mennä sekaamaan mitään vintage-kopiointia nykyaikaan. It's hard to be humble when you're so fucking big! |
absqua 05.12.2003 09:49:58 | |
---|
Ei pidä mennä sekaamaan mitään vintage-kopiointia nykyaikaan. Ok. Oikeassa olet sikäli että mun kommenttini oli lähinnä Fender-bassoihin liittyvä, mutta sehän ei mitenkään ilmennyt siitä kommentista että rajasin epähuomiossa vastauksestani ulos kaikki MTD:t ja Warwickit ja mitä niitä on nyt onkaan. Sekava ulosanti aamuisin, suokaa anteeksi. :-/ Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
poppamies 05.12.2003 10:34:16 | |
---|
Ok. Oikeassa olet sikäli että mun kommenttini oli lähinnä Fender-bassoihin liittyvä,... No mutta sieltä Fenderiltähän koko "mapleneck" konsepti onkin alunperin kotoisin. Kaikki muut on vain parempia tai huonompia kopioita. "G-strings are for strippers" |
Lou 11.12.2003 10:30:55 | |
---|
Tuli tossa mieleen että vaikuttaako kaluan materiaali itse asiassa yhtään mihinkään? Esim. miten maple kaula eroo muista? On kivaa olla kiva mutta on vielä kivempaa olla supernalle. |
käki 11.12.2003 10:44:40 | |
---|
Tuli tossa mieleen että vaikuttaako kaluan materiaali itse asiassa yhtään mihinkään? Esim. miten maple kaula eroo muista? Jos tarkoitit pelkän kaulan materiaalia, niin ehkä seuraava pätee myös siinä. Tässä www.guitarsbyleo.com -sivuilta: "What are the fingerboard wood sound differences? (Answer contributed by: Tim / Buffalo Bros.) Our shop has a theory ~ 60% of the sound are the pickups, 30% the body, 10% the neck. I'm referring to the overall tone, and yes ~ certainly a tight neck pocket, etc. etc. etc. is neccessary. We're talking about what really contributes to the tone assuming it's all made correctly. That being said, we find that maple is brighter ~ the highs seem to have more clarity and an edge to them. The rosewood is more of a thicker, midrange sound. Ebony is a hard wood and has the brightness of maple to me, with a slight edge in the midrange like the rosewood. Now, NONE OF THIS is a "dramatic change" in tone, you're back to our 10% of the tone theory. So yes, small nuances and parts of the music will sound different depending on the neck fingerboard." Itse kaluan sekä vaahtera- että ruusupuuotelautaa. Itse kaula on molemmissa bassoissani vaahteraa. -mitä kysyi toimittaja Jaakko Okker Rolling Stonesin laulajalta tavatessaan tämän ensimmäisen kerran ? -ookko Jakker ? |