Aihe: Soittimet - kaikkien käytettävissä!?
1 2 3 4 5 6 7 8
Jone the Bone
03.12.2003 13:18:28

Enpä tiedä, onko tästä aiheesta ollut juttua aiemmin, mutta näin pikkujouluaikaan asia rupeaa taas "nyppimään" meikäläistä toden teolla.

Kun tanssiorkesteri tulee esiintymään esim. jonkun firman tms. pikkujouluihin, on juhlakansalla ilmeisesti aina se käsitys, että orkesterin äänentoistokalusto soittimineen päivineen on vapaasti kaikkien juhlioiden käytettävissä. Illan edetessä yksi jos toinenkin, enenmmän tai vähemmän "pullotettua lauluvoimaa" nauttinut pyrkii lavalle näyttämään kykyjään ja tarttuu mikkeihin tai soittimiin laitteiden omistajien lupaa kysymättä.

Sen vielä hyväksyn, että joku käy pitämässä vaikkapa tervetuliaispuheen ja käyttää tähän bändin äänentoistokalustoa, mutta kun sitten ennenpitkää tilanne alituiseen ryöstäytyy käsistä ja kaluston yhteiskäyttö alkaa, voi vain toivoa, että edes jokin laite säilyy ehjänä vielä seuraavallekin keikalle.

Jos sitten erehtyy mainitsemaan, että esim. oma laulumikkini on senverran henkilökohtainen "instrumentti", että sen lainaaminen nyt ei kertakaikkiaan käy päinsä, saa yleensä melkoisen ryöpytyksen kohdalleen. Silloin saa kuulla olevansa pihi amatöörisoittaja, joka on taatusti viimeisellä keikallaan. Sama koskee myös soittimia, jotka saattavat olla omistajilleen hyvinkin rakkaita (ja hinnaltaan arvokkaita!).

Mikäli sitten tapahtuu jokin "työtapaturma", vaikkapa juuri tuo mikki putoaa jonkun "karaokekuninkaan" käsittelyn seurauksena lattialle sillä seurauksella, että mikki särkyy tai ainakin siihen tulee lommo, on todella vaikeaa saada minkäänlaista korvausta laitteen rikkojalta. Yleensä korvausesitys menee väittelyksi, joka ei johda mihinkään lopputulokseen. Seuraavana päivänä asiaan palattaessa kyseinen "karaokekuningas" kieltää kaiken tai ei muista koko asiaa, ja korjauskustannukset menevät soittajan omaan piikkiin.

Vaikka olenkin vakuuttanut arvoikkaimmat soittimeni ja laitteeni kaiken varalta, ottaa silti "pattiin" moinen toiminta.

Eihän minkään muunkaan ammattiryhmän työkalut ole yhteiskäytössä, joten asianhan tulisi olla päivänselvä.

Haluaisinkin tietää, miten te kolleegat hoidatte asian, eli annatteko työkalunne yhteiskäyttöön luvan kanssa tai ilman, ja oletteko saaneet korvausta, mikäli jokin haveri sattuu tässä tilanteessa?

Mukavata pikkujoulua,
Jone The Bone
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen)
KoskPaavo
03.12.2003 14:08:33
Itse en ainakaan lainaa,tai jos jokin asiallinen esitys on odotettavissa ,kattelen kyllä vierestä ettei vahinkoja satu.
Meneppäs humalapäissäsi kysymään kaivinkonekuskilta saatko lainata työkonetta hetkisen.
Kerran kun oltiin Jämsässä soittamassa ,eräs Porin Ässien pelaaja halusi ja sai tulla laulamaan Kuurankukan sillä ehdolla että saan pelata yhden vaihdon Lahdessa Pelicanseja vastaan.Pelilupa tuli ,mutten ole vielä käyttänyt sitä.(heh)
baron
03.12.2003 14:50:13 (muokattu 03.12.2003 14:54:09)

Ei soittimia, mutta meillä on kyllä mikki puheita ja karaokekuninkaita varten.

PS Edellytys kumpaakin käyttöä varten on kyllä se, että esiintyjä on "riittävän" selvä. Tarkoittaa, että tulee tauolla etukäteen neuvottelemaan meidän kanssa, eikä ryntää lavalle.
Ikääntyminen on terveellistä (ainoa tapa pysyä hengissä!).
c64
03.12.2003 15:13:23
Sattuipa keikalle muutama viikko sitten seuraavaa: Kamat oli roudattu jo päivällä ja häävalsseja piti tulla pelipaikalle soittamaan vasta illalla. Kaason kanssa sovittiin, että mikrofonia saa käyttää ja laitoimmekin sen asemiin. Poistuimme paikalta.

Parin tunnin päästä kaaso soittaa vihaisena, että laitteemme ovat alkaneet vinkua ja ihmiset ovat valittaneet korviansa. Joku fiksu oli onneksi tajunnut käydä laittamassa mikserin kiinni. Kiireellä ajoin paikalle matkalla selityksiä ja pahoitteluja miettien. Vihainen kaaso tuli nalkuttamaan ovella....

Lavalle päästyäni huomasin mikserin nuppien olevan aivan sekaisin, masterit täysillä jne. Lattialla mikserin vieressä pikkuautoja, legoja ja mitä lie lasten leluja. Asiaa lähdettiin kyselemään eteenpäin ja kävi ilmi, että lavalla oli ennen vinkumisepisodia ollut menossa oikein kunnon lasten kutsut hippaleikkeineen. Ilmeisesti joku oli innostunut viereisestä pömpelistä värikkäine nappeineen....

Onneksi pillit pelas vielä.... Ihme homma
KB
03.12.2003 15:16:29
Samoilla säännöillä mennään täälläkin. Yks poikkeus tosin löytyy - muutama vuosi sitten olin juhlistamassa Uutta Vuotta Ellivuoressa ja tupa oli täynnä Vasileita. Ja jokunen Tatjaanakin tais olla.. Anyway, ensin kutakuinkin selväpäisen oloinen itä-naapuri tunki tauolla seuraan ja kehui siihen astiset soitot maasta taivaaseen. Ja kehun jatkoksi pyysi saada soittaa jonkun kansansävelmän mun kamoilla. Kieltäydyin. Pjotr lausui maagiset taikasanat: "Da da, totta kai lainaus on korvausta vastaan" ja alkoi latomaan seteleitä kouraan. Loppupelissä ois mun puolesta vaikka voinu viedä kotiinsa koko syntikan...

Ei kyllä soittaa osannu tippaakaan. Mutta yleisö hurras.
Difficile est satiram non scribere - Pala funkybluusia ja Liiton™ kanta
baron
03.12.2003 15:27:23

Ei kyllä soittaa osannu tippaakaan. Mutta yleisö hurras.

Siinä tahtoo kyllä käydä niin, että bändikin saa "ansiotonta" arvonnousua, kun oma tyttö/poika pääsee esiintymään.

Mä olin soittamassa jossain häissä ja joku sukulais/tuttava mies oli irlantilainen ja tilattiin jo etukäteen jotain irlantilaista ja ainoa kappale, joka siihen hätiin saatiin oli Gilgarra Mountain/Whisky In The Jar.

Poika sattui tuntemaan kappaleen, osasi sanat ulkoa ja sattui olemaan vielä aikamoinen laulaja ja esitti sen viimeisen päälle ja kunniaa ja mainetta tuli sekä herralle itselleen että bändille.
Köpö
03.12.2003 19:44:41
Olen muistaakseni maininnut tästä jutusta aiemminkin...

Toimistosta tuli puhelu että tarttis roudata jo iltapäivä kolmeksi, kun hotelliin saapuu hääporukka. Kyseli vielä hintaa 1 setille, joka pitäisi ehkä hääporukalle soittaa. Noo, mentiin ja roudattiin ja hääseurue saapui, mutta sitä yhtä settiä ei tarvittu, mutta pa- kamoja kyllä kuulutukseen ja jos saisivat soittaa pari ceedeetä. Suostuttiin pitkin hampain. Lähdettiin sitten kylille ja huoneisiin ja iltasella tultiin takaisin ja ihmeteltiin kun musiikki tulee niin hiljaisella ja hääporukka vetää jotakin Rappiolla biisiä tanssilattialla, mutta musiikki erittäin pienellä. Bestmanni hyökkää sitten heti, että mikä on kun ei näistä kuulu. Mentiin katsomaan, niin masterit selällään, kanava selällään, gaini selällään siinä cd- soittimessa. Alettiin tutkia, niin cd: n plugi oli vain puolivälissä, siinä voi miettiä mikä volume olisi tullut, jos se viisas bestmanni olisi mennyt ja tökännyt sen plugin sisään.

Me ei päästetä soittimiin ketään, mutta joskus esim. pikkujoulut/ häät, voidaan antaa jonkun laulaa jos on tarpeeksi selvinpäin. Tai sori päästettiin yksi baarimikko rumpuihin muuan keikka sitten eka setin valssille kun ei ollut vielä yleisöä ;) Yleensä kuitenkin ei ja tuosta hääporukkajutusta viisastuneena pa- kamat ei ole muiden käytössä ainakaan jos kukaan bändistä ei ole paikalla.

Kerran tuli yksi ulkolainen rumpali, jolla olis pitänyt päästä soittamaan. Kyseli ja mankui onko jotain bluussia, heviä ja mitä lie olikin vailla päästä soittamaan. Ei päästetty.

Eipä kyllä itsellä tulisi mieleen tanssipaikalle mennessä olla heti tunkemassa lavalle soittamaan ;)
X
PasiB
03.12.2003 20:34:50
Meneppäs humalapäissäsi kysymään kaivinkonekuskilta saatko lainata työkonetta hetkisen.
Heh heh, olipas hyvä vertaus, repesin.
Ei meilläkään kyllä päästetä turakaisia puikkoihin, yksi langaton mikki on käytettävissä puheisiin sun muihin kuulutuksiin, jos asiasta sovitaan ennalta ja joku bändin porukasta on valvomassa touhua.
Henkilökohtaisia soittimia emme lainaa kellekään.
Kitarassa on liikaa kieliä
Teemu Tee
03.12.2003 21:26:47
Meillä on yksi mikki kuulutuksia varten ja piste. Muu on turhaa anelua!
Tyhjän saa pyytämättäkin
baron
03.12.2003 23:28:23 (muokattu 03.12.2003 23:29:17)

Meillä on yksi mikki kuulutuksia varten ja piste. Muu on turhaa anelua!

Ennenkuin mä itse aloitin keikkailun, mä olin aina vonkaamassa bändin kamoja taukojen ajaksi.

Nyt mä tajuan kuinka tyhmä mä olin:
1. Ei tule mieleenkään lainata, kun olen itse keikalla.
2. Ei tule mieleenkään vongata, kun olen itse yleisönä.
Captain Farrell
05.12.2003 08:25:31
Juu, sama juttu täällä. Lavan viereen laitetaan yksi "yleisömikki", johon jengi saa käydä örveltämässä mitä lystäävät. Mutta lavalle ei tulla eikä soittimiin kosketa.

Kerran yksissä pikkujouluissa kävi kuitenkin niin, että taukomme aikana salin puolelta alkoi kuulua outoa mekastusta. Sitä hetken ihmeteltyämme tsekkasin, että mikä on meininki. Oh, man! Koko porukka (.n 70 umpihumalaista) oli ahtautunut pienelle lavallemme. Kuulemma jokavuotinen ryhmäkuva on aina otettu siinä. Koitin sitten sieltä ihmisten joukosta epätoivoisesti tiirailla keskellä lavaa ollutta efektilautaani. Laudassa on tavaraa parin tuhannen euron edestä ja se on aina ollut mun silmäteräni.

Selvisin kuitenkin kyseisestä gozilla-hyökkäyksestä pelkällä säikähdyksellä. Ainoastaan muutama piuha vaati vähän ravistelua, mutta muuten kaikki oli kunnossa. Huh...
standby
05.12.2003 08:52:30
Me teemme pääasiassa erityyppistä yksityiskeikkaa ja linjamme on tämä: mikkiä saa lainata spiikkauksiin ym. siisteihin tarkoituksiin. PA:n kautta voi myös soittaa cd:tä bändin tauoilla, kunhat ovat ennalta ilmoittaneet (että muistetaan ottaa soitin mukaan...).

Kun häissä ollaan, jokunen - kuitenkin edes suht selvä - solisti voi tulla biisin, kaksi vetämään lavalle. Suosio on tosiaan suuri sekä solistilla että bändillä, vaikka laulaja vetäisi melkein mitä sattuu.

Mutta ehdoton EI on siihen, että joku tulisi urveltamaan kenenkään soittimien kanssa. Onneksi ei vuosiin kukaan ole edes tullut kysymään. Vastaus olisi ollut tyly.
Mikko T.
05.12.2003 09:18:28

...annatteko työkalunne yhteiskäyttöön luvan kanssa tai ilman, ja oletteko saaneet korvausta, mikäli jokin haveri sattuu tässä tilanteessa?

Kyllä ja ei. Joskus yleisen viihtyvyyden vuoksi on pakko, joskus se voi olla hyvä juttu ja hauskaakin. Kekkereissä saattaa olla paikalla jopa ammattiviihdyttäjä samoin kuin lentokoneessa lääkäri jos joku saa sairaskohtauksen.

Yhtä kaikki, seuraava sattui vuoden 2003 tammikuussa. Kannattaa lukea ehdottomasti.

Oltiin perjantaikeikalla Keurusselällä, ihan normaali keikka. Epänormaalia oli se, että samaan aikaan ko. paikassa oli Veljekset Keskinen Oy:n järjestämä miljoonapilkki, illalla tietenkin pilkkikisojen kuulkaa niinpalkauhian kosteat jatkot ja tupa tietenkin AIVAN täynnä. Ennen ravintolan aukeamista Vesa Keskinen tuli pyytämään josko heidän markkinointipäällikkönsä voisi käyttää meidän kamoja orkesterin tauolla pikku shown vetämiseen. Tarkoitus oli vetää maanmainio Jean-Pierre Kuselan Naurava kulkuri. Sanoimme että kyllähän se vaan passaa ja minä tarjouduin vielä Puppeksi. Koitimme vetää pikku pätkän sitä ja markkinointipäällikkö tai mikä lie osoittautui viimetten pääl pelimieheksi ja hyväksi esiintyjäksi.

Mutta sitten pomppas. Tuli mukaan tekijä X.

Illalla kun meidän tauolla Nauravaa kulkuria alettiin vetää, olikin herra markkinointipäällikkö ihan vitusti kännissä. Ensimmäinen kommentti kun se sain mikin kouraansa oli, että "onpas meillä tänään hintin näköinen Puppe". Täysi ravintolallinen räjähti nauramaan ja mä soitin sitä humppakomppia korvat punaisena. Ei sillä, ihan hyvä läppä ja kyllä mun ego kestää kyllä. No, tälle Kuselalle oli nostettu baarijakkara lavalle ja sehän kaatui siitä kännissä haitarin päälle. Haitari meni paskaksi. Ei vähän, vaan kunnolla. Show vedettiin kuitenkin loppuun ja porukalla oli hauskaa. Vesa tuli kysymään menikö jotain rikki. Sanoin että joo. Seuraavalla viikolla Veljekset Keskinen sponssasi Mäkeläiselle uuden 25000 markan pianohaitarin. Ei tullut mitään mutinaa, päinvastoin anteeksipyynnöt aiheutetusta vaivasta.
Pieru naurattaa aina.
baron
05.12.2003 09:28:20

Kyllä ja ei. Joskus yleisen viihtyvyyden vuoksi on pakko, Seuraavalla viikolla Veljekset Keskinen sponssasi Mäkeläiselle uuden 25000 markan pianohaitarin. Ei tullut mitään mutinaa, päinvastoin anteeksipyynnöt aiheutetusta vaivasta.

Suostuiskohan herra kaatumaan mun kiippareiden päälle?
Pula-Aho
05.12.2003 09:33:26 (muokattu 05.12.2003 09:33:59)
Vesa tuli kysymään menikö jotain rikki. Sanoin että joo. Seuraavalla viikolla Veljekset Keskinen sponssasi Mäkeläiselle uuden 25000 markan pianohaitarin. Ei tullut mitään mutinaa, päinvastoin anteeksipyynnöt aiheutetusta vaivasta.

En miestä itse tunne, mutta mitä olen kuullut, niin Keskinen hoitaa asiansa muutenkin jämptisti. Semmoiselle sitä menestyksen suo.
Maailman toiseksi hauskin asia on kännissä soittaminen.
pekkajau
05.12.2003 10:25:01
Kerran tuli yksi r..ssä pitämässäni lauluillassa aikoinaan lauteille ja halusi ehdottomasti vetää mustat silmät venäjän kielellä kun ravintolassa oli seurue venäläisiä . Saatana että oli komea ääni ja tärähti "Otsit Tsornaja" komeasti.Kyllä hurrasi Itäblokilaiset! Valeri veti vielä siihen päälle Moskovan Valot ja Ystävän Laulun. Mikki haisi vaan sen jälkeen niin kahdelle persiille ja varpanvälille jotta se piti välittömästi vaihtaa "puhtaaseen". Oli "Siberian karhulla" muutenkin syyhygienissa varmasti jotain pikku sanomista kun se huoku kun pöyhimättä jätetty lämpökompostori siinä ihan vieressä. YÖKS! Ei siinä mitään... mikki vaan meni pesuun mutta meininki oli raju...vaikka meinas mennä taju!
samppa2
05.12.2003 11:16:58
Veljekset Keskinen sponssasi Mäkeläiselle uuden 25000 markan pianohaitarin. Ei tullut mitään mutinaa, päinvastoin anteeksipyynnöt aiheutetusta vaivasta.

Mitä jos nauhakaiku olisi mennyt paskaksi? Rolandia ja varsinkaan "viritettyä" mallia ei saa joka kaupasta.
Tankoprinssi
08.01.2004 21:20:10

Kyllä meillä on ollut se menttaliteetti, että ns yksityistilaisuuksissa (häät, synttärit jne) kaikki voivat tulla esittämään omia ohjelmanumeroitaan. He kuitenkin esittävät niitä päivän juhlakaluille, yleensä kyllä häissä näitä laulajia riittääkin (pääosa harrastajia mutta on joskus ollut ihan ammattilaisia, jopa tuolta listakärjestä). Soittimia tosin joutuu lainaamaan hyvin harvoin. Yleisissä tilaisuuksissa (lavatanssit, ravintolat jne) pitää kyllä tarkkaan harkita kenet sinne mikkiin päästää, yleensä ei kannata päästää ketään ei ainakaan humalaisia, koska se ei sovi,että siellä lavalla heiluu kukaan humalapäissä. Täällä näköjään oli aika kärkeviäkin kommentteja asiaa vastaan. Ihmettelen oletteko tosiaan oikealla alalla, tämähän on palveluammatti, vaikka sitten olisikin harrastus, josta nostetaan korvausta.
baron
08.01.2004 21:27:04

Täällä näköjään oli aika kärkeviäkin kommentteja asiaa vastaan. Ihmettelen oletteko tosiaan oikealla alalla, tämähän on palveluammatti, vaikka sitten olisikin harrastus, josta nostetaan korvausta.

Mä jollain toisella threadillä kerroin, että keikka loppui kesken, kun känniset, jotka änkesi lavalle rikkoi mun äänentoiston.

Mikä on palvelua, antaa kännisten tehdä, mitä ne haluaa vai selvempien jäädä ilman mitään musaa?

(Ja tähän kohtaan mä en halua kommentteja Baronin soitosta)
In the beginning of his career, the musician is incompetent, but potent; in the end, competent and - impotent.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)