Aihe: Kappaleiden tekemisestä
1 2 3 4 5 6 7 810 11 12 13 14
gorgonoidi
30.10.2006 15:23:24

Olen itseasiassa huomannut että nykyään diggaan todella paljon näistä omista biiseistäni, ainakin uusimissa ja taas ajattelin tehdä uuden. Haaveena olisi vain nauhottaa jokunen näistä biiseistä, mutta ei onnistu prkl :/
Henko
30.10.2006 21:36:53

Hyvästä raakileesta tulee useimmin surkea biisi.
Ota tuosta nyt selvää.... hitto vie.

No, en kyllä tosta ainakaan ottanut selvää.
Tie miehen sydämeen käy rintalastan läpi.
logres
17.12.2006 00:09:46
Hienoja melodioita aina kehkeytyy päässä, mutta en osaa toteuttaa niitä kitaralla. Muutama vuosi tosin vasta tultu soiteltua, ehkä joskus sitten osaa.
SaerX
31.01.2007 16:20:29

Alkaa olla jo jokunen vuosi aikaa kun sain viimeisimmän (kunnon) biisin tehtyä (löytyy demojen seasta, Anthem to Water) ja kitaran tuleminen lähestyy koko ajan. Vuosikausia sitten jo haaveilin, että osaisin soittaa kitaraa ja moisen hankinta on ollut monta kertaa. Taustana on pikkupojasta saakka jatkunut pianon/syntikan räpeltäminen ja 12-vuotiaana (1995) säveltelin ensimmäisiä "biisejä" Impulse Trackerilla. Kunnollisiin biisirakenteisiin pääsin parin vuoden kokemuksen jälkeen ja siitä on näytteenä olemassa jokunen ämppäri takavuosilta, liki kymmenen vuoden takaa. Mm. Velvet Dreams oli aikanaan (ja oman tuotannon seassa edelleenkin) jotenkin erilainen, melodian ja soinnutuksen suhteen, mutta se kuitenkin oli sillä hetkellä jotenkin toimiva biisi ja vieläkin tulee nostalgiat päälle, kun sitä kuuntelee kerran-pari vuodessa. Kun musatyylinä muutenkin oli teknohtava trancemainen säätöpoppi, tuo VD oli riittävän erilainen erottuakseen joukosta.

Ongelmina on minullakin ollut se, että nättejä pätkiä, introja, riffejä, hookeja, jne. saa kyllä väsäiltyä, mutta niistä ei tahdo saada kunnollista kokonaisuutta rakennettua, ei sitten millään. Viimeiset 4-5 vuotta on mennyt lähinnä muiden harrastusten viemänä, sekä perheen ja sensellaisen osalta.

Lisäilen linkkiä noihin biiseihin tarvittaessa, jossain vaiheessa.

-Sale
Ronsto
27.02.2007 02:47:29

Liityn pohtijoiden kerhoon.

Miten siis sävellämme mestariteoksen?

En todellakaan tiedä minäkään, oikeastaan tällä hetkellä on niin turtunut olo, että ei kyllä tule yhtään riffin tynkää ulos. Ajattelin nyt jotain keinoja listata tähän, mistä luulisin olevan jotain apua.

1. Kitara käteen ja antaa mennä vaan -tyyli.

Toimii todella harvoin (ainakin minulla) ja menee yleensä räpeltämiseksi.

2. Muun artistin kuuntelu samalla kun itse soittaa

Tämä auttaa minua joskus, esim. jos kuuntelen Toolia, improvisoin päälle jotain omia juttuja jne.

3. Tiettyyn aikaan soittaminen

Tästä on joskus oikeasti hyötyä, eli soittaa vaikka kahden aikaan yöllä tietyssä mielentilassa. Joskus saattaa syntyä ihan mielettömiä juttuja, joskus taas väsymys puskee päälle ja kitara on silloin parasta laittaa myös lepäämään :)

4. Alkoholi

Heh, no niin nyt aletaan jo puhua taiteesta. Jotkut saavat tehtyä siis pienessä nousussa hyviä riffejä, mikäs siinä, itsellä ei ole kyllä oikeen koskaan toiminut.

5. Teemat

Elikkäs mietitään kappaleelle valmiiksi joku teema, esim. öö...Intia? tulevaisuus? Yritetään siis keksiä kappaleelle jokin pohja, mitä pikku hiljaa rakennetaan isommaksi kokonaisuudeksi. Koitetaan avartaa mieltä ja käyttää mielikuvitusta. Auttanut ainakin minua joskus.

6. Itsetutkiskelun aika

Omien tunteiden tutkiskelu, hieman vaikeata selittää tätä kyllä. Eli jos rupeaa oikein vaikka miettimään omaa elämäänsä, sen kulkua ja menneisyyttä. Sitten yritetään siitä jalostaa jotain melodioita. Luulisin tämänkin auttavan ja jos ei auta, niin saahan ainakin hetkeksi jotain ajateltavaa :)

Tässä nyt jotain mitä olen kokenut/mitä olen kuullut, että olisivat hyviä tapoja tehdä kappaleita/riffejä. Toivottavasti ei mennyt ihan turhaksi saarnaamiseksi.
Mystisesti hintahtavat romantikot #2 Steven Seagal
gorgonoidi
27.02.2007 13:42:57

Corpsefuckilla oli ihan hyviä ideoita.

Itselläni nykyään tulee niitä ideoita harvinaisen hyvin päähän ja yhden mielestäni todella hyvään biisin olen saanut sävellettyä. Tekisi vain mieli nauhoittaa se, mutta energia ei vain riitä sellaiseen. Oikeastaan voisin yrittää nauhoittaa sen tänään.
Kyseinen biisi on aikalailla melodista ja hidasta death metallia influensed by Dan Swanö.

On olemassa aina yksi juttu johon voin turvautua mikäli hyviä riffejä ei tule, olen kovasti kiinnostunut avant-garde musiikista ja kaikesta mikä ei mene tiettyjen normien mukaan. Tällöin otan nauhoitus vehkeet esille, tietämättä mistä edes aion aloittaa. Siinä sitten vain alan käyttämään ties mitä välineitä ja vehkeitä ja rupean hitaasti kokoamaan niistä äänistä biisiä.
Kukaan ei varmaan pidä tuollaisista biiseistä, mutta itse nautin niiden tekemisestä suuresti ja pidän jopa kuuntelusta. Sen on mielestäni ihan rakentavaakin vaikka voi kuulostaa hieman hullulta. Voisin tänään tehdä myös sellaisenkin biisin :)
Carvel
29.03.2007 17:27:08
Hienoja melodioita aina kehkeytyy päässä, mutta en osaa toteuttaa niitä kitaralla. Muutama vuosi tosin vasta tultu soiteltua, ehkä joskus sitten osaa.

Sama juttu meikäläiselläkin, Et päässä syntyy vaikka minkälaisia melodioita ja riffejä, mutta joitakin en osaa toteutta kitaralla ja jotkut unohtuvat nopeasti.
Kasari hevi valloittaa!!!
lpsg
06.04.2007 19:05:56
olen tehnyt kymmenkunta kappaletta nykyisen yhtyeenikanssa. Homma lähtee siitä, että oon kämpillä keksinyt jonkun riffin tai sointukulun ja soitan sen jätkille. Ne sitten innostuusiitä tai käskevät painumaanvituun ja treenaamaan entisiä kipaleita(jälkimmäistä kommentia on tullut yllättävän harvoin).
Biisien tekeminen on ainakin itselle sellaisten hämärien olotilojen hakemista(yleensä selvinpäin) ja vitutuksen ammentamista ettei mitään järkeä tästä johtuen saan omiin biiseihin melkoisia tunne latauksia kun soitan niitä.

Meidän basisti ja rumpali toimivat yleen sä tuomareina kuullostiko mikäkin kohta miltäkin ja kannattaisiko joitakin osia vaihtaa toisiin. Joskus intin niille vastaan ja pidin yhden osan biisissä vaikka basisti sano et se on persreestä. No parin päivän soittelun ja sovituksen jälkeen jätin koko paskan poikkeen. Laulajalta en ole kysynyt enkä tulekkaankysymään mielipidettä se saa rustailla biiseihin sellaiset sanat kuin lystää. Meistä kumpikin hoitaa hommansa eikä puutu toisen duuniin.

Näin se toimii meidän kohdalla parhaiten ja rumpali tekee biiseihin rummut oman maun mukaan miun ja basistin vittuilulla höytettynä. Bassokuviot ollaan tehty basistin kanssa kahdestaan niihin suuremmin syventymättä. Ensimmäinen kuvio jonka oon sille näyttänyt ja se on pystynyt soittamaan on yleensä otettu!
lemoncurry
02.05.2007 17:07:41
jos potutta kolmen vuoden soiton jälkeen ettei ole saanut OMAA biisiä väsättyä niin voi sitä silti ihan jonku simppelin tehä.
parin viikon soiton jälkeen tein OMAN tunteiden purku biisin. vieläkin muistissa on miten kaikki siinä menee.. neljää simppeliä sointua soitetaan. simppeli kappale. ei sen heti tarvii hiano olla. se vaatii harjoitusta ja harjoitusta. ....
the annoying fish slapped you once again!!!!!!
jcps
06.05.2007 00:33:37

Pakko myöntää etten ole varmaan ikinään miettinyt että nyt teen sellaisen tai tällaisen kipaleen. Analysoinut että rakenne pitää olla tämä. Tyyliltään tämä voisi olla tällainen. Mitäköhän tästä muut ajattelevat? Onko tästä hittikipaleeksi? Tai mitään muutakaan. Olen aina tehnyt jokaisen kipaleen vain itselleni, jos siitä muut pitää niin hyvä, jos ei niin eipä väliä. En ole yleensäkkään ajatellut yhtään mitään kun olen tehnyt kipaleen. Olen lähinnä soitellut niitä näitä ihan mitä sattuu periaatteella ja kun on tullut joku omasta mielestä hyvä idea niin olen jäänyt soittelemaan sitä joksikin aikaa että jäisi mieleen jonka jälkeen sillä samalla fiiliksellä minkä se on tuonut lähtenyt soittamaan jotain muuta fiilispohjalta ja sitten kun taas tulee vastaan kohta josta pidän, soitan sitäkin hetken aikaa jne. Tätä jatkuu niin kauan kun on kipaleen kaikki osat tehty, sitten hiomaan niitä ja sovittamaan fiilispohjalta. Tämän jälkeen treenikämpälle huutelemaan "tässä ois taas tämmöinen raakile, tehdäänkö tästä kipale?".

Tapoja on monia ja jokaiselle sopii se tietty juttunsa. Omani on täysin fiilispohjalta improvisaatio mitään miettimättä, antaa vain kipaleen tulla ulos.

En edes lähde kuvailemaan ultra monimutkaista ja sekavaa tyyliäni tehdä vokaaleita :D
en ole koskaan pitänyt klovneista, itseasiassa olen pitänyt niitä jokseenkin pelottavina. en tiedä mistä se johtuu, mutta luulen sen saaneen juurensa siitä kun olin pieni menimme sirkukseen isäni kanssa ja klovnit tappoivat hänet
Aerodactev
07.05.2007 08:19:38
Paras hetki on se, kun biisi säveltää itse itsensä. En mä jaksa mitään vääntää jos ei ole sellaista fiilistä.
Kainuun Sanomissa ei oo mikkään muu totta ku fanttoomi ja kuolinilimotukset
Kp: P F
Välle
14.06.2007 23:21:16
Hei sinä aloittaja tyyppi! Kopioi ihmeessä tekstisi artikkeliksi sill ätämä on asiaa!
Olisiko Peavey Valve King Head + Harley Benton G212 Vintage hyvä paketti?
Sutela
01.07.2007 17:50:01 (muokattu 06.07.2007 13:08:44)
Ihmettelen kyllä miksi tämä on pysyvänä ketjuna täällä, sillä aloituksessa oli todella paljon vain yhden ihmisen mielipiteitä. Esim. "Sillä vain blues on sitä aitoa tunteen paloa, eikä vain soittamista" kyllä minulle ainakin hevi herättää paljonkin tunteita, enhän sitä muuten kuuntelisi. Eri linjoilla olen myös tuosta että pitäisi kuunnella kaikkea musiikkia vaikka ei tykkäisikään siitä, minun mielestäni pitäisi kuunnella vain sitä mistä todella tykkää sillä sillä tavalla sinulle muodostuu juuri se oman näköinen tyylisi.
konehes
06.07.2007 18:42:06
Ihmettelen kyllä miksi tämä on pysyvänä ketjuna täällä, sillä aloituksessa oli todella paljon vain yhden ihmisen mielipiteitä. Esim. "Sillä vain blues on sitä aitoa tunteen paloa, eikä vain soittamista"

Ketjun aloittaja on MrQ, jonka mielipide on Totuus.

kyllä minulle ainakin hevi herättää paljonkin tunteita, enhän sitä muuten kuuntelisi.

Älä välitä, kyllä se menee aikanaan ohi.

Eri linjoilla olen myös tuosta että pitäisi kuunnella kaikkea musiikkia vaikka ei tykkäisikään siitä, minun mielestäni pitäisi kuunnella vain sitä mistä todella tykkää sillä sillä tavalla sinulle muodostuu juuri se oman näköinen tyylisi.

Tietenkään ei tarvitse kuunnella sellaista mistä ei pidä, mutta kannattaa ainakin tutustua monenlaiseen musiikkiin. Sillä tavalla musiikkimaku ja tietämys laajenee. Näin ollen myös oma tyyli kehittyy mahdollisesti omanlaiseksi. Mitä enemmän erilaista varastettavaa, sitä monipuolisempi saalis.
cherub with heavy metal machine
Sutela
06.07.2007 21:48:31
Älä välitä, kyllä se menee aikanaan ohi.

Tiedän montakin tyyppiä, jotka on kuunnellu n. 10-vuotiaasta lähtien heviä ja ovat nyt 40-50 kymppisiä ja kuuntelevat edelleen samantyyppistä musiikkia, joten mene sanomaan niille että "Kyllä se menee ohi." Fakta vaan on se, että on ihmisiä jotka eivät koskaan elämänäsä aikana tule tykkään bluesista tai yksinkertasista biiseistä, sillä ei semmoiset kaikille iske.
gorgonoidi
06.07.2007 23:40:39 (muokattu 06.07.2007 23:44:34)

Tiedän montakin tyyppiä, jotka on kuunnellu n. 10-vuotiaasta lähtien heviä ja ovat nyt 40-50 kymppisiä ja kuuntelevat edelleen samantyyppistä musiikkia, joten mene sanomaan niille että "Kyllä se menee ohi." .

Jotkut haluaa kato olla lapsia koko ikänsä..

NO EI VAIDE! :-------D

Edit: Mielestäni aloitus viesti on hyvä ja on hyvästä syystä täällä FAQ:ina vaikka se eroaisikin mielipiteestäsi. Tee oma threadi siitä mitä pitäisi sinun mielestäsi kuunnella ja miten biisit pitäisi sinusta tehdä.
Minun mielestäni on juurikin hyvä kuunnella jopa sitä mistä ei pidä. Pian huomaakin että siitä voi pitääkkin. Nämä vanhat jörtikät ketkä eivät pidä muusta kuin hevistä, eivät vain ole yrittäneet tarpeeksi muita tyylejä. Kaikesta pitää kunhan tarpeeksi luukuttaa, mutta mikäs siinä. En väitä että pelkkä hevistä diggaaminen olisi jotenkin väärä vaihtoehto. Kunkin diggailee ihan mistä diggailee ja tehköön asiat miten parhaaksi näkee. Ymmärrätkö?

Oli ehkä hieman offtopiccia.
Sutela
08.07.2007 10:35:26
Mielestäni aloitus viesti on hyvä ja on hyvästä syystä täällä FAQ:ina vaikka se eroaisikin mielipiteestäsi. Tee oma threadi siitä mitä pitäisi sinun mielestäsi kuunnella ja miten biisit pitäisi sinusta tehdä.
Minun mielestäni on juurikin hyvä kuunnella jopa sitä mistä ei pidä. Pian huomaakin että siitä voi pitääkkin. Nämä vanhat jörtikät ketkä eivät pidä muusta kuin hevistä, eivät vain ole yrittäneet tarpeeksi muita tyylejä. Kaikesta pitää kunhan tarpeeksi luukuttaa, mutta mikäs siinä. En väitä että pelkkä hevistä diggaaminen olisi jotenkin väärä vaihtoehto. Kunkin diggailee ihan mistä diggailee ja tehköön asiat miten parhaaksi näkee. Ymmärrätkö?

Häiritsee vaan kun mielipiteitä esitetään faktoina ja tämä on vielä pysyvä ketju. Blues ei todellakaan ole ainoa tyyli, joka on tunnepitoista.

Kaikesta pitää kunhan tarpeeksi luukuttaa

Eli mitä sitä enää miettimään että mitä levyjä ostaa kun kerran kaikki on hyvää.
konehes
08.07.2007 16:22:46
Tiedän montakin tyyppiä, jotka on kuunnellu n. 10-vuotiaasta lähtien heviä ja ovat nyt 40-50 kymppisiä ja kuuntelevat edelleen samantyyppistä musiikkia, joten mene sanomaan niille että "Kyllä se menee ohi." Fakta vaan on se, että on ihmisiä jotka eivät koskaan elämänäsä aikana tule tykkään bluesista tai yksinkertasista biiseistä, sillä ei semmoiset kaikille iske.

Hehe, mietin kauan, että lämäänkö hymiön perään. Ehkä olisi pitänyt.

Ja, en minäkään pidä erityisemmin bluesista, mutta silti mielestäni aloitusviesti ja tämä ketju on varsin opettavaista asiaa. Ei kaikkia asioita tarvi ottaa niin vakavasti.

PS. Mitä hyviä hevilevyjä suosittelisit 60-luvun lopulta? Mieluusti tutustuisin niihin, jos kerran siellä pesii ikuisen hevariuden siemen.
cherub with heavy metal machine
gorgonoidi
08.07.2007 18:10:42

Eli mitä sitä enää miettimään että mitä levyjä ostaa kun kerran kaikki on hyvää.

Mun mielestä oot nyt melkeen asian ytimes. Tottakai kuitenkin kannattaa ostaa sitä mihin seuraavaksi haluaa tutustua.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)