P.E.V 21.12.2006 13:54:05 | |
---|
Tajusin äsken, että en osaa yhtäkään kappaletta kokonaan. Olen opetellut aina alkua jonkin verran, tai vain intron, ja sitten se on lopahtanut siihen. Sitten seuraava biisi, ja sama juttu. Esim. Nothing else mattersin intro menee, Stairway to heaven vähän pidemmälle mutta ei läheskään kokonaan, seetherin broken kokonaan, mutta se onkin ylihelppo biisi, en laske tätä. Radical Dreamers vähän alkua, pari beatlesin biisin introa tai alkua jonkin verran ja listaa voisi jatkaa loputtomiin.. Aina kun näen netissä jonkin videoclipin tai kuulen hyvän akustisen biisin, haluan alkaa sitä opettelemaan mutta into lopahtaa kesken joka kerralla. Pitääkö sitä vain ottaa itseä niskasta kiinni ja päättää että "nyt opettelen tämän kokonaan enkä soita mitään muuta biisiä ennen kuin osaan tämän!". Tuo nothing else matters ja stairway to heaven on niin hyviä, että ne varmaan opettelen ensimmäiseksi. Onko teillä samaa ongelmaa ollut? |
KUNU 21.12.2006 13:57:13 | |
---|
Samaa vikaa on itselläni mutta vähän eri syistä, taito loppuu kesken:) Bodomin biisejä tulee soiteltua, mutta vituttaa kun soittaminen tyssää johonkin vaikeaan soolon. Sitä pittää vain ottaa itteä niskasta kiini, ei siinä muuta auta. |
M4ss3 m/ 21.12.2006 15:11:35 | |
---|
Mullakin että etsin vaan helpot ja hyvältä kuulostavat kohdat esim.kaikki pää riffit biiseistä. :Aloittelija(vuosi tullu soiteltuu) |
Defactor 21.12.2006 15:13:07 | |
---|
Hanki bändi. [V.U.K #33] "- Kun Uusis sanoo, niin kiviäkin kiinnostaa" |
hanipai 21.12.2006 15:43:51 | |
---|
Tajusin äsken, että en osaa yhtäkään kappaletta kokonaan. Olen opetellut aina alkua jonkin verran, tai vain intron, ja sitten se on lopahtanut siihen. Sitten seuraava biisi, ja sama juttu. Esim. Nothing else mattersin intro menee, Stairway to heaven vähän pidemmälle mutta ei läheskään kokonaan, seetherin broken kokonaan, mutta se onkin ylihelppo biisi, en laske tätä. Radical Dreamers vähän alkua, pari beatlesin biisin introa tai alkua jonkin verran ja listaa voisi jatkaa loputtomiin.. Aina kun näen netissä jonkin videoclipin tai kuulen hyvän akustisen biisin, haluan alkaa sitä opettelemaan mutta into lopahtaa kesken joka kerralla. Pitääkö sitä vain ottaa itseä niskasta kiinni ja päättää että "nyt opettelen tämän kokonaan enkä soita mitään muuta biisiä ennen kuin osaan tämän!". Tuo nothing else matters ja stairway to heaven on niin hyviä, että ne varmaan opettelen ensimmäiseksi. Onko teillä samaa ongelmaa ollut? Ihan sama ongelma mullakin. "Toi on ihan hulluu settii- luulin et vaa joku jimi hendrix osaa soittaa kitaraa".
n1tro |
Marshallga 21.12.2006 16:55:44 | |
---|
Itselläni ei mene Metallican Seek & Destroy kunnolla vaikka kuinka paljon sitä treenailisin. Kyllä se Paranoid joskus vielä menee... |
jannu79 21.12.2006 17:02:52 | |
---|
Tajusin äsken, että en osaa yhtäkään kappaletta kokonaan. Olen opetellut aina alkua jonkin verran, tai vain intron, ja sitten se on lopahtanut siihen. Sitten seuraava biisi, ja sama juttu. Esim. Nothing else mattersin intro menee, Stairway to heaven vähän pidemmälle mutta ei läheskään kokonaan, seetherin broken kokonaan, mutta se onkin ylihelppo biisi, en laske tätä. Radical Dreamers vähän alkua, pari beatlesin biisin introa tai alkua jonkin verran ja listaa voisi jatkaa loputtomiin.. Aina kun näen netissä jonkin videoclipin tai kuulen hyvän akustisen biisin, haluan alkaa sitä opettelemaan mutta into lopahtaa kesken joka kerralla. Pitääkö sitä vain ottaa itseä niskasta kiinni ja päättää että "nyt opettelen tämän kokonaan enkä soita mitään muuta biisiä ennen kuin osaan tämän!". Tuo nothing else matters ja stairway to heaven on niin hyviä, että ne varmaan opettelen ensimmäiseksi. Onko teillä samaa ongelmaa ollut? Mulla on ollu vähän samaa ongelmaa, mutta siihen on löytynyt jotain keinoja. Aloin käymään yksityistunneilla, niin se autto asiaa. Kun on joku, jolle biisi pitää soittaa viikon tai kahen viikon päästä niin siinä on pieni paine opetella. Toinen keino on ollu, raakasti aina valita 1-2 biisiä mitä kulloinkin reenailee. Jos on tablat, niin laittaa ne nuottitelineeseen ja muut kaapin perälle. Ja mitä tulee siihen, että innostus lopahtaa siihen, että biisissä tulee liian vaikeita kohtia, niin silloin pitää vain vähentää tempoa. Pilkkoa biisi tai yksi riffi pienempiin osiin. Sohvalle vaikka kattoon CSI:tä, kitara käteen ja jankkaa yhtä pientä soolon osaa tunnin putkeen. Kyllä se yhtäkkiä sen homman osaaki. |
Skige 21.12.2006 17:03:24 | |
---|
Hanki bändi. Varmaan auttaisi. Olisi hyvä syy opetella koko biisi, vaikka into ei muuten riittäisikään. |
ruusteri 21.12.2006 17:05:51 | |
---|
Yleensä opettelen biiseistä pari kohtaa, ja pikku hiljaa koko biisiä. Ei kukaan opi soittamaan biisejä hetkessä. |
Krice 21.12.2006 18:37:24 | |
---|
Ei kukaan opi soittamaan biisejä hetkessä. No.. minulla yleensä menee toisella tai kolmannella kerralla aika hyvin jo. Poislukien kimurantti kama tyyliin Bal-Sagoth. Perushevi on vähän sellaista, että kun osaa soittaa yhden kappaleen niin osaa soittaa kaikki kappaleet:) "I'm sorry, I dont listen to country music." -Joey DeMaio when asked what he thought about Metallica. |
weelie 22.12.2006 13:47:57 | |
---|
Päätä että opettelet kappaleen niin että sen osaat. Esim kaksi viikkoa tai kuukauden joka päivä veivaat sitä. Luovu tabista mahdollisimman nopeasti (paras kai jos alunperinkin levyltä opettelet). Jos joku kohta on vaikea, veivaa sitä pelkästään, ja jätä helpot kohdat vähemmälle huomiolle. Opettele vaikka yksi "bar" kerrallaan, ja jatka eteenpäin vasta kun sen kohdan jo ulkoa osaat. Toistoa toistoa. Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
Starlia 22.12.2006 14:27:52 | |
---|
|
Härski 22.12.2006 14:31:16 | |
---|
Hanki bändi. Tähän kannattaa oikeasti panostaa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Tai edes joku soittokaveri, jonka kanssa voi jammailla. Sitten houkuttelette jonkun soittamaan keksipaketteja riisitikuilla ja kas, siinähän teillä Mahemainen bändi! Bändinä soittaminen kun ei ole mistään kotoisin, jos soittaa vain puolikkaita biisejä, tällöin myös motivaatio kokonaisten biisien soittamiseen kasvaa aika ketaleesti verrattuna sängyn reunalla rämpyttämiseen. |
No.. minulla yleensä menee toisella tai kolmannella kerralla aika hyvin jo. Poislukien kimurantti kama tyyliin Bal-Sagoth. Perushevi on vähän sellaista, että kun osaa soittaa yhden kappaleen niin osaa soittaa kaikki kappaleet:) Kokemuksen myötä opettelu nopeutuu tosiaan. Itse pystyn opettelemaan "perusbiisit" jossain 10 minuutissa. Se tatsi niihin tulee sitten soiteltuaan muutaman kerran niitä opettelemisen jälkeen. Taitaa olla aika tapauskohtainen juttu muutenkin. Mulla pysyy kipaleet erittäin hyvin päässä pitkänkin tauon jälkeen, jollain toisella kestää kauemmin opetella mutta osaakin sitten soittaa paremmin kuin minä. Makuasioista ei voi kiistellä mutta mä olen aina oikeassa. |
saastara 22.12.2006 15:03:59 (muokattu 22.12.2006 15:04:31) | |
---|
Itse ei ole koskaan tuottanut kappaleiden opettelu vaikeuksia.. Sen kyllä tosin huomasin tuossa jokin aika sitten, että vaikka olenkin ja monta vuotta soittanut, ei silti tule alusta loppuun osattua muita kappaleita lähestulkoon kuin omia + joita bändeissä reenaan. Enemmän sitä tulee vain soiteltua "juttuja". Ei ole tullut vain opeteltua. Paitsi nyt toki näitä Paranoideja ymv shittejä. Lisää middleä ja vähemmän volumea. |
Rocco_Longfella 23.12.2006 09:55:58 (muokattu 23.12.2006 09:57:20) | |
---|
Vaikka osaisinkin kaikki riffit, niin en muista koskaan milloin pitäisi vaihtaa seuraavaan tai mikä se seuraava edes on. Ehkä tarvitsen laulajaa. (e) Toisaalta ei jää kyllä riffit, melodiat jne päähän myöskään. Dementikko. Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
Bella Italia #21 |
k t r st 05.02.2007 14:43:31 | |
---|
Mä en vain tiiä. Mutta nuoteista kyllä vedän kaikenlaista ja opin paljon helpommin mutta en tiä kyllä että miksei tabloista soittaminen suju.. Nyt sattu juhaa leukaan. |
Ville81 05.02.2007 15:10:12 | |
---|
Ite treenaan aina useampaa biisiä kerrallaan, niin ei kyllästy niin herkästi. Tai sit reenan vaikkei kiinnostaiskaan. On kuitenkin palkitsevaa osata joku asia kunnolla, kuin vähän sieltä-täältä. "Ei mun tartte virittää, soitan säröllä".
-Kuultu musiikkiliikkeessä 2005 |
Angus 05.02.2007 15:59:07 | |
---|
Ensiksikin kannattaa varmaan lähteä ihan perusjutuista. Akustisen kanssa soittelee vaikka Dylanin biisejä ja laulaa samalla, niin äkkiä noita biisejä rupeaakin osaamaan kokonaan. Ja ainahan on tärkeintä, oli biisi sitten helppo tai vaikea, että löytää biisistä sen punaisen langan. Tabit ovat mukava apu josta voi kattoa miten jotkut kohdat menee, mutta kyllä se biisi kannattaa opetella "ymmärtämään" niin, että tietää mitä juttua soitetaan missäkin biisin kohdassa. |
Numb 05.02.2007 16:13:50 | |
---|
En minä opettele kokonaista biisiä, jos se ei ole tarpeellista. Jos vedetään bändin kanssa, niin sittenhän se täytyy osata. Tai jos haluaa soitto/laulu -osastolla itse vetää biisin. Enkähän silloinkaan opettele yleensä kokonaan, vaan teen mies&akustinen version, eli oikaisen kaikki mahdolliset mutkat. Muutoin katson biiseistä vain ne kohdat, jotka haluan. Jos nyt satun tykkäämään jostain tietystä riffistä, niin ei minun sen takia tarvitse opetella viitä muuta riffiä, jotka eivät ole ihan niin hot. Gattubi ö skugi, bing bang bong -Remu Aaltonen |