L4t3 20.12.2006 17:14:58 | |
---|
Omistan Hohnerin perus C-bluesharpun. Vehje on toiminut tähän asti erittäin hyvin, mutta nyttemmin olen huomannut, että neljännestä rei'ästä ei imeminen onnistu. Puhaltaessa kuuluu ääntä, mutta imettäessä ei mitään. Mikä siis neuvoksi? Olisiko sisällä jotain rikki? Onko ongelma korjattavissa kotikonstein? Kato Jyrgenberi! |
Mordax 20.12.2006 17:30:00 (muokattu 20.12.2006 17:30:55) | |
---|
Oletko kokeillut saadaa sisään jäänyttä kosteutta, pölyä yms. pois kopsauttamalla harppua vaikka polveasi vasten muutaman kerran? Minulla on samankaltainen harppu ja tämä kikka toimii ainakin siinä. "Kukaan ei ole vielä vahingoittanut silmiään katsomalla asioiden valoisia puolia." |
L4t3 20.12.2006 17:45:17 | |
---|
Oletko kokeillut saadaa sisään jäänyttä kosteutta, pölyä yms. pois kopsauttamalla harppua vaikka polveasi vasten muutaman kerran? Minulla on samankaltainen harppu ja tämä kikka toimii ainakin siinä. Olen kokeillut. Ei ole auttanut. Kärsisiköhän tuota viruttaa veden alla, vai meneekö harppu pilalle? Epäpuhtaudet lähtisivät ainakin poies. Kato Jyrgenberi! |
Hammermul 20.12.2006 18:43:52 | |
---|
Kärsisiköhän tuota viruttaa veden alla, vai meneekö harppu pilalle? Epäpuhtaudet lähtisivät ainakin poies. Tätä mäkin olen miettinyt, joku asiasta tietoinen voisi valistaa? Mulla on ainakin muovinen se keskushommeli. Do you know who I am? |
ankkiz 20.12.2006 21:25:47 | |
---|
Sortsit että tähän esitä kysymykseni, mutta olen ihmetellyt, että miten blues-harppu eroaa tavallisesta? Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi. |
noir 21.12.2006 09:36:32 | |
---|
Tätä mäkin olen miettinyt, joku asiasta tietoinen voisi valistaa? Mulla on ainakin muovinen se keskushommeli. Kyllä itse uskoisin että muovinen olisi turvallista huuhtoa vedessä. Soitettaessakin sinne menee sentään melko runsaasti sylkeä, joten ei se liiemmin kosteutta pelkää. Puurunkoinen voi pidemmällä liottamisella ruveta turpoamaan, mutta kyllä senkin pitäisi huuhtomista pesun verran kestää. Kuten sylkeä, ei sitä huuhteluvettäkään sovi jättää sinne sisään kuivumaan. Liiat vedet pois vaikka hakkaamalla reittä vasten ja hyvälle paikalle kuivumaan. Jos sen heittää märkänä vaikkapa sellaiseen muovirasiaan, missä itse huuliharppuani säilytän, on varmasti kohta pilalla ja homeessa. Sitä viallista kieltä voi yrittää ihan fyysisestikin pakottaa liikkeelle, kunhan on varovainen. Säätöruuvimeisseli voisi olla toimiva ratkaisu. |
zille 22.12.2006 00:45:24 | |
---|
Ja aina kun on soittanut, niin kannattaa kopistella maholliset räät pois sieltä. Minkä ehkä olet tehnytkin. Muuten en kyllä ehkä oikein osaa auttaa. Muistan kyllä, että mullakin oli joskus tollasia imemisvaikeuksia jostain tietyistä kohista, ihan alusta asti. Mutta ne on tainnut kuitenkin vähentyä ajan kanssa, kun taidotkin vähän parantuneet. Eli jos oon vaikka vahingossa imenyt huonosti, että oon vahingossa yrittänyt jotain bendiä tehä (tietyistä kohista bendaaminen on helpompaa kuin toisista, jolloin sitä voi tapahtua vahingossakin. En kyllä itse ole tähän siis perehtynyt enkä harjoitellut.) Mutta esim. mun C-huuliharpulla on vähän vaikeampi soittaa kun vaikka G:llä tai A:lla. Eli ei sitä mullakaan kyllä kokonaan voi soittotaidon puutteeksi laskea. En tiedä mitään noista vesijutuista. Mutta jossain videossa, ettei olis itte Neil Young ollut, kaverilla oli pianon päällä vesilasi josta otti harppunsa ja asetti telineeseen ja alko soittamaan. :) Mitä häiritsevämpää, sitä parempaa. |
En tiedä mitään noista vesijutuista. Mutta jossain videossa, ettei olis itte Neil Young ollut, kaverilla oli pianon päällä vesilasi josta otti harppunsa ja asetti telineeseen ja alko soittamaan. :) Noita puisia ainakin liotellaan sen takia, että rungon turvotessa menee välit umpeen eikä huuliharppu vuoda ohi. |
Makkari 25.12.2006 21:57:21 | |
---|
Onko se neljännen reiän imu sitten aikaisemmin onnistunut? Mulla ainakin on ollut vähän vaikeuksia kun olen huonosti soittanut ja vahingossa bendannut vähän, niin että ääni tulee epävireisenä ja tukkoisena sieltä. I'd love to change the world, but I don't know what to do, So I'll leave it up to you. |
L4t3 31.12.2006 21:13:34 (muokattu 31.12.2006 21:13:44) | |
---|
Onko se neljännen reiän imu sitten aikaisemmin onnistunut? Mulla ainakin on ollut vähän vaikeuksia kun olen huonosti soittanut ja vahingossa bendannut vähän, niin että ääni tulee epävireisenä ja tukkoisena sieltä. kyllä se on aijemmin onnistunut. Olisko sitten kieli poikki tms.? Pitäskö vaan aukaista koko vehje ja tutkia/putsata sisukset? Mulla ainakin on ollut vähän vaikeuksia kun olen huonosti soittanut ja vahingossa bendannut vähän, niin että ääni tulee epävireisenä ja tukkoisena sieltä. No mutta nytpä ei kuulukkaan mitään ääntä. Ei vireistä, ei edes tukkoista. You need real eyes to realize. |
Makkari 31.12.2006 22:23:39 | |
---|
kyllä se on aijemmin onnistunut. Olisko sitten kieli poikki tms.? Pitäskö vaan aukaista koko vehje ja tutkia/putsata sisukset?
No mutta nytpä ei kuulukkaan mitään ääntä. Ei vireistä, ei edes tukkoista. Äkkiä sen avaa ja äkkiä kokoaa. Opit samalla tuntemaan instrumenttisi paremmin. Mä joskus availen niitä ihan vaan puhdistamista varten. I'd love to change the world, but I don't know what to do, So I'll leave it up to you. |
lemoncurry 21.01.2007 17:04:27 | |
---|
Äkkiä sen avaa ja äkkiä kokoaa. Opit samalla tuntemaan instrumenttisi paremmin. Mä joskus availen niitä ihan vaan puhdistamista varten. Mie en ees saanu sitä auki ku kokeilin 8l taidan vain olla vähän osaamaton.. tai sitten johtuu siitä että ei ole meisseleitä... Mie kokkeilin sitä harpun liottamista vesilasissa... ei toiminu kovin tehokkaasti ku muutamaa kieltä on TOSI vaikea soittaa.... kuiten.. Kuinka kauan sitä pitää oikein liottaa? ja onko veen lämpötilalla paljoakaan väliä? the annoying fish slapped you once again!!!!!! |
jyrki_i 24.01.2007 00:22:39 (muokattu 24.01.2007 00:30:37) | |
---|
kyllä se on aijemmin onnistunut. Olisko sitten kieli poikki tms.? Ei voi olla poikki, jos kerran puhaltaessa soi. Luulen, että se voisi olla vinossa reikään nähden. Imiessä kielen pitäisi päästä värähtelemään enemmän siellä reiän puolella kuin puhaltaessa. Jos on muovirunkoinen harppu, niin ei sillä liottamisen ajalla ja veden lämpötilalla ole merkistystä. Kielen pitää päästää värähtelemään, jotta se soisi, eikä toi liottaminen taida siihen vaikuttaa mitenkään. Hommaa pieni ruuvimeisseli ja avaa ne kaksi ruuvia sieltä päistä ja sitten katsot sitä soimatonta reikää ja vertaat kielen asentoa muissa rei'issä. |
lemoncurry 02.05.2007 16:47:00 | |
---|
JOO mie nyt olen aukaissut sitä tässä kauanaikaasitten joskus,.... ihan kunnossa näytti olevan joten mie nyt vain uskon sen että eräitä reikiä pitää puhaltaa ja imeä tarmokkaammin :> sujuu jo muuten aiks hyvin! mites tuon kromaattisen harpun ostossa... mitä merkkiä suositellaan? the annoying fish slapped you once again!!!!!! |
avei 26.05.2007 13:42:31 | |
---|
Itselläni on vaikuksia saada soimaan ylempiä 8-10 reikiä, varsinkin ysiä. Onkos nuo yleensäkkin vaikeampia soittaa varsinkin alottelijoille? Harppuna marine band C. |
Hammermul 26.05.2007 15:33:07 | |
---|
Itselläni on vaikuksia saada soimaan ylempiä 8-10 reikiä, varsinkin ysiä. Onkos nuo yleensäkkin vaikeampia soittaa varsinkin alottelijoille? Harppuna marine band C. Juu niihin tarttee vähän enemmän puhallusvoimaa. Bombing for peace is like fucking for virginity. |
avei 26.05.2007 22:59:02 | |
---|
Juu, pikkuhiljaa alkaa toimimaan kun hoksas. Miten muuten, uskaltaako tuota puurunkoista harppua huljutella vedellä, vai meneekö se pilalle tuolla tavalla?? |