Aihe: Tuottajat.
1
Karlsson
04.12.2003 20:18:33
Eipä ole kysymyksessä jäpätys aiheesta "tuottaja veti välistä" vaan tuottajan asema nykypäivän musiikkimaailmassa.

Nythän on nähtävissä listoilla että erinäiset tuottaja/tuottaja ryhmät suoltavat ulos hittejä liukuhihnalta eri artisteille. Esim. r,n,b ja räp maailmassaTimbaland ja The Neptunes tuntuvat hyörivän yhden jos toisenkin biisin taustalla ja usein vielä videollakin. Ovat ikäänkuin tähtiä hekin ja ovat julkaisseet omalla nimella "soolojakin".

Eihän tietty tälläinen tähtituottajameininki ole mitään uutta, paitsi ehkä poppimaailmassa.
Ainakin Jamaican omaleimaisesta musiikkikulttuurista löytyy hyvä esimerkki siitä kuinka tuottaja on nostettu tärkeään asemaan. Jo 60-luvulta lähtien siellä päin oli tapana, että tuottaja omisti taustat joiden päälle tuntiliksalla laulaja kävi vetelemässä värssyt. Samoja taustojahan sitten sai käyttää vaikka kuinka monta kertaa eri melodioilla..

Popissa itselleni tulee lähinnä mieleen Phil Spector, joka niitti mainetta tuottamisellaan.

Niin, että mitäs mielipiteita teillä on aiheesta. Onko nyt jotenkin näitä staratuottajia yhtäkkiä enempi ja mihin siintaan ollaan menossa asian kanssa. Käyttäisitkö itse levyä tehdessä tuottajaa joka rautaisella kädellä parantelee biisejäsi paremmiksi?
Basso on (ala)pääasia!
KooAa
04.12.2003 20:22:38
En, ei ole tavoitteet niin korkealla että pitäis omastatunnosta luopua. Eikä se tekemäni musiikkikaan markkinoilla suuresti pärjäisi.

Tuosta voi siis päätellä etten ole oikea vastaamaan kysymykseen.
Koo(Aa)lla ei ole väliä !
Basismi
04.12.2003 21:54:16
Käyttäisitkö itse levyä tehdessä tuottajaa joka rautaisella kädellä parantelee biisejäsi paremmiksi?

Tottakai, jos ne tulevat paremmiksi. Hommassa on toki se vaara, että tuottajan näkemys onkin jotain muuta kuin oma, mutta sekin voi joskus olla vain hyvä asia.
It's hard to be humble when you're so fucking big!
Sebastian
05.12.2003 07:05:12 (muokattu 05.12.2003 07:05:32)
Käyttäisitkö itse levyä tehdessä tuottajaa joka rautaisella kädellä parantelee biisejäsi paremmiksi?

Luultavasti en jos tuottaja olisi liiankin innokas muuttamaan musiikkini pohjavirettä. Toisaalta jos esim. Jaakko Salovaara tarjoutuis tuottamaan niin oishan siitä aika vaikeaa kieltäytyä.
aikavaikea
05.12.2003 07:28:20
Niin, että mitäs mielipiteita teillä on aiheesta. Onko nyt jotenkin näitä staratuottajia yhtäkkiä enempi ja...

Onhan noita ollut ja tulee varmasti olemaan. Lähihistoriasta äkkiä tulee mieleen 80-luvun hittitehdas SAW (Stock-Aitken-Waterman), joka synnytti useita tähdenlentoja ja pari pysyvämpääkin juttua poppihutullaan. Keitäs niitä kaikkia oli; Sinitta, Bananarama, Rick Astley, Jason Donovan ja pieni suuri nainen, Kylie. Suomen oloissa jossain vaiheessa "tuottajagurun" viittaa leveille harteilleen sovittu ainakin T.T. Oksala, jonka käden jäljen kyllä tunnisti/tunnistaa. Raskaamman rokin piireissä Robert John "Mutt" Lange tuotti useita jättimenestyksiä. Ilman Muttia niistä ei _ehkä_ olisi sellaisia tullut. Tuottaja voi tehdä paljon hyvää, mutta myös päinvastoin. Siitä huolimatta alkuperäisen aineen on oltava laadukasta Paskasta kun ei kovin makoisaa kakkua saa leivottua, vaikka kuinka voissa paistaisi. Kyllä ulkopuolinen korva on usein hyväksi, taiteilija kun usein on kuuro omille maneereilleen tai virheilleen.
Muista aamuisin herätä, tehdä hyvin turha työsi. Kello käy sinun aikaasi, sinun lyhyttä aikaasi.
Tupuna
06.12.2003 22:27:42
Kyllähän staratuottajilla on paikkansa. Samalla tavalla ovat ns. taiteilijoita mielestäni, kuin esittävät artistitkin, jos oikeasti ovat hyviä. Esim. The Neptunes on kyllä vakuuttanut minut osaamisellaan.
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
Mohla
07.12.2003 20:25:52

Onhan tuolla raskaamman musankin puolella noita tuottajia, jotka tekee hyvää jälkeä, kuten esim. Brendan O'brien yms.

Tuottajia on hyvä olla olemassa, mutta tottakai, jos kaikki mielipiteet tuntuu menevän tuottajan kanssa ristiin, niin kannattaa harkita tuottajan vaihtamista.

"Staratuottajista" en sanoisi mitään, mutta onhan se vähän niinkin, että monet kuuluisammat tuottajat ovat oikeastikin sen paikkansa ja maineensa työllä ja hyvällä kädenjäljellään ansainneet.

(Mutta jos olisi tuottajan vaikka kuka, vaikka se JS16, niin kyllä sekin vaihtoon menisi, jos ei mielipiteet meinaisi millään mennä yksiin. Molempien osapuolien pitää osata joustaa.)
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?
-Charlie McCharty
Jabe
08.12.2003 10:57:28 (muokattu 08.12.2003 12:54:02)

Onko nyt jotenkin näitä staratuottajia yhtäkkiä enempi ja mihin siintaan ollaan menossa asian kanssa.

Enpä tiiä onko enemmän. Kait popissa ja r'n'b'ssä tuottajalla on aina tyypillisesti ollut vahva rooli. Ja solistilla "vain" oma roolinsa laulajana ja keulakuvana.

Lisäesimerkkinä jonkun sortin "tähtituottajista" tuli mieleen Waterman, Stock ja Aitken -kolmikko, joka sävelsi, sovitti ja tuotti paljon brittiläistä kasaripoppia. (Edit: Äh, juurihan näistä yllä puhuttiin. Puusilmä. Sori.)

Käytin itse tuottajaa, joka lempeällä kädellä paranteli biisejäni paremmiksi :-) Kun olen kuitenkin itse säveltäjä, sanoittaja, laulaja ja kitaristi, niin ei mun tarvi ihan kaikkea itse tehdä. On hyvä, että joku muu sanoo mikä toimii, mikä ei, ja parantaa kokonaisuutta.

Mutta en varmaankaan olisi kiinnostunut olemaan joku artisti/solisti, jolle tehdään joku juttu valmiiksi. "Nyt vedät tämmösen biisin, ja laitat kuviin nämä vaatteet päälle ... blää, blää ...". Vaikka toisaalta - eipä minulla taitaisi olla avujakaan semmoiseen juttuun. Pitäisi kait olla nuori ja hyvännäköinen. Ja minä en ole enää ihan nuori :-)

(Minäkö hyvännäkönen? Pöh, naisten puheita ...)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)