Aihe: ZOOM PS04 vai BOSS MICRO BR?
1 2
Juhah3
12.12.2006 02:44:06

Kumpaa suosittelisitte? Tulisi koti käyttöön lähinnä, eli itsekseni demoaisin omia biisejä, mutta myös reenejä sisäänrakennetulla mikillä, mikä näyttäs monemmissa olevan. Eli ei tarvi rueta mittään lelu-läppää heittämään. Ite huomaamiani + ja - näin etukäteen:

BOSS MICRO BR:
+ USB
+ 32 virtuaaliraitaa
+ mp3 tuki
+ 2 raidan samanaikainen äänitys
+ pieni koko
+ Thomannilta tilattaessa 128MB SD card
- ei ohjelmoitavaa rumpukonetta

ZOOM PS04:
+ ohjelmoitava rumpukone
+ Bassokone
+ 40 virtuaaliraitaa
- ei USBtä
- Thomannilta tilattaessa vain 32MB SD card

Onko tietoa esim. kitara mallinnusten laadusta tai sisäänrakennetun mikin laadusta?
Sampo-Ukko
12.12.2006 21:15:39
Kumpaa suosittelisitte? Tulisi koti käyttöön lähinnä, eli itsekseni demoaisin omia biisejä, mutta myös reenejä sisäänrakennetulla mikillä, mikä näyttäs monemmissa olevan. Eli ei tarvi rueta mittään lelu-läppää heittämään. Ite huomaamiani + ja - näin etukäteen:

BOSS MICRO BR:
+ USB
+ 32 virtuaaliraitaa
+ mp3 tuki
+ pieni koko
+ Thomannilta tilattaessa 128MB SD card
- ei ohjelmoitavaa rumpukonetta

ZOOM PS04:
+ ohjelmoitava rumpukone
+ Bassokone
+ 40 virtuaaliraitaa
- ei USBtä
- Thomannilta tilattaessa vain 32MB SD card

Onko tietoa esim. kitara mallinnusten laadusta tai sisäänrakennetun mikin laadusta?

Jos tuo sisäänrakennettu rumpukone ei ole tärkeä ominaisuus, suosittelen perehtymään Zoomin H4-linkkariin... Samasta paketista löytyy 2 kanavainen usb-äänikortti, kenttätallennin sisäänrakennetulla xy-stereoparilla ja neliraiturilla... löytyy kitara- ja bassovahvistinmallinnokset, efektit lauluille ymsyms.

Itse näen tuon aika hyödyllisenä kapistuksena kaikille säveltäville muusikoille, jolla ei ole varaa parempaan...
Joo kyl toi menee! Oota, mä lisään vähän säröä.....
Juhah3
13.12.2006 17:31:52

Jos tuo sisäänrakennettu rumpukone ei ole tärkeä ominaisuus, suosittelen perehtymään Zoomin H4-linkkariin... Samasta paketista löytyy 2 kanavainen usb-äänikortti, kenttätallennin sisäänrakennetulla xy-stereoparilla ja neliraiturilla... löytyy kitara- ja bassovahvistinmallinnokset, efektit lauluille ymsyms.

Itse näen tuon aika hyödyllisenä kapistuksena kaikille säveltäville muusikoille, jolla ei ole varaa parempaan...

Ihan hyvältä peliltä vaikuttas muuten, mutta tosiaan tuo rumpukone ois aika hyvä olla mukana. Onko tuossa äänenlaadussa paljon eroa näitten kolmen lelun välillä?
Sampo-Ukko
14.12.2006 12:51:05 (muokattu 14.12.2006 12:55:20)
Ihan hyvältä peliltä vaikuttas muuten, mutta tosiaan tuo rumpukone ois aika hyvä olla mukana. Onko tuossa äänenlaadussa paljon eroa näitten kolmen lelun välillä?

Omakohtaista kokemusta ei ole, kuin tosta monitoimikoneesta joten muita en uskalla kritisoida.

Tuosta H4:sta + ja - listaa suppealta subjektiiviselta kannalta:
+LIITTIMET:2kpl XLR/plugisisäänmenoja, jotka syöttävät tarvittaessa phantom virtaa. Tosin väittävät että ei ihan +48v syötä, jolloin konkkamikissä olisi oltava mielellään oma/erillinen virtalähde, jotta saadaan mikistä kaikki irti.

+MONIKÄYTTÖISYYS: Sama rasia toimii äänikorttina, massamuistilaitteena,kenttätallentimena ja neliraiturina.

+MALLINNOKSET:Olin positiivisesti yllättynyt Mallinnoksien määrästä ja laadusta. Kenttätallennin-puolelta löytyy mikkimallinnokset:shure sm57m, sennheiser md421, neumann u87 ja akg c414. Sen lisäksi kenttätallennin puolella löytyy kompressori/limitteri.(mikkimallinnoksia ei voi käyttää neliraituri/äänikortti modessa). Neliraituripuolella löytyy useampi kitarapino mallinnettuna,samoten jokunen bassoläjä. Sen lisäksi laululle ja akustiselle löytyy omat presettinsä. Efektiä ynnä prosessointityökaluja on siis aika pitkälti riittävästi. Pelkkää puoli-/täysparametrista EQ:ta ei ole tarjoilla mikä ehkä jotain saattaa sapettaa.Kuitenkin Mukanatulevassa Cubase LE:ssä voi hoitaa lopullisen miksauksen, joten mielestäni tämä ei haittaa ollenkaan.

+CUBASE LE tosiaan tulee mukana

+KENTTÄTALLENTIMEN AUTO-GAIN: Huomasin reenejä nauhoittaessani, että tasojen säätö on helppoa, kun käskee kaikkia paukuttamaan pari sekunttia täysillä pelejään, jotta auto-gain saa scannattua tasot kohdilleen. Kotona nopealla kuuntelulla en havainnut clippausta kertaakaan joten taitaa toimia, niinkuin pitääkin.

+METRONOMI sisältää kaikki tarpeelliset säädöt(poislukien tempomuutokset kesken biisin)

+SISÄÄNRAKENNETUT MIKIT muodostavat XY-stereoparin, jonka takia ne soveltuvat moneen käyttöön. Sen lisäksi niiden soundi on parempi, mitä oletin. Tosin testaus näiden kanssa on ollut vielä kovin vähäistä.XY-konfiguraation takia nämä mikit poimii suurimmaksi osaksi vain edestä, jolloin takaa tulevat äänet ei juuri kuulu.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

-AUTO-GAIN: pitää joka nauhoituksella säätää uudestaan, eli se ei muista edellisen nauhoituksen asetuksia. Tämä on ärsyttävää, koska jos reeneissä haluaa säästää tilaa nauhoittamalla pelkästään biisit, joutuu jokaista nauhoitusta ennen säätämään autogainin uusiksi(eli soittamaan hetken älämölöä)

-VALIKOT: Niiden kanssa saa tottua roplaamaan, kun tuon ostaa. Lähes kaikki toiminnot vaativat pitkiä valikkopolkujen selaamista, joka saattaa ruveta kypsyttämään.

-EPÄERGONOMINEN KÄYTTÖLIITTYMÄ: Sen lisäksi että saa hyppiä valikoissa kokoajan, sen joutuu toteuttamaan hyvinkin epäkelvolla jog-wheelillä, joka on käytännössä pienenpieni rulla kyljessä. Kun molemmat inputit, kuuloke output, lineout ja usb on käytössä, toimintojen selaaminen vaatii jo käärmemiehen taitoja. Tämän lisäksi nappulat on kovin pienet. Jos peukalot on, kuin koivuhalot, voi tuon käyttö ruveta sieppaamaan.

-"FADERIEN" YNNÄ MUIDEN PARAMETRIEN SÄÄTÖ on hyvin työlästä tuolla jog-wheelillä. Tempon säätäminen on hyvin syövää hommaa, koska 2bpm muutoksen jälkeen se alkaa kelaamaan sellaista vauhtia, että normi basistin (minun) järjenjuoksu ei enää pysy kelkassa. Muut parametrit säätyy hitaammin, joten niiden säätö on helpompaa mutta silti aikaavievää.

-LELUMAINEN ULKONÄKÖ: Koko aparaatti on kovin muovisen ja hennon näköinen, poislukien sisäänrakennetut mikit ja niiden metallisuojukset. Kuitenkin olen tiputtanut tuon kerran, joten kyllä se ainakin kerran näemmä kestää tiputtamista kärsimättä siitä lainkaan.

-PIENI JA VANHAHTAVA NÄYTTÖ: Näyttöön mahtuu hyvin vähän informaatiota ja näkymä on hyvin epäsiistiä. Viesti välittyy, mutta voisi näyttö silti olla prameempi.

Lisää juttua H4:stä ja muista Zoomin tallentimista löytyy osoitteesta http://www.2090.org/zoom/bbs/index.php . Sieltä pitäisi löytyä nauhoituksia Sisäänrakennetuilla mikeillä yms.

EDIT: Mutta siis näen tämän lootan hyvin käteväksi henkilölle, joka soittaa bändissä, säveltää ja ehkä ottaa ensiaskelia kotistudion kanssa. Tämän ehdoton Vahvuus on, että tämä kulkee äärimmäisen helposti mukana, joten vokaalit voi nauhoittaa esim autossa, rummut bändikämpällä ja muut kotona....

Pistäkäähän muutkin mielipiteitänne 4Hsta ja muista pikkutallentimista. Varsinkin Bossin micro BR kiinnostaa, kun sen meinasin hommata alunperin.
Juhah3
19.12.2006 01:24:02

Hmm....saako tuohon sitten vedettyä vaikka GuitarProlla väsätyn rumpuraidan midi-tiedostona, kun tuossa ei tuota rumpukonetta ole? Tai onko muita ehdotuksia jos ei oikeita rumpuja saa äänitettyä?
kivi
19.12.2006 21:21:08 (muokattu 19.12.2006 21:22:42)
Hmm....saako tuohon sitten vedettyä vaikka GuitarProlla väsätyn rumpuraidan midi-tiedostona, kun tuossa ei tuota rumpukonetta ole? Tai onko muita ehdotuksia jos ei oikeita rumpuja saa äänitettyä?

Kumpaakaan noista tallentimista ei kai oikein voi suositella tuonkaltaiseen demoamiseen, missä tarvittaisiin rumpuja, bassoa ja kiippereita, vaan se kannattaa tehdä tietokoneella ja jollain erillisellä ohjelmalla.

Noiden kenttätallentimien pointti on, että saa tien päällä ja treeneissä äkkiä biisit muistiin ettei unohdu, ja voi äänittää omat keikkansa paluumatkan kriittistä kuuntelua varten.

Koko moniraitatoiminto on noissa enemmänkin sitä varten että saat esim ensiksi soitettua sointukierron, ja sen jälkeen lisättyä päässä pyörivän melodian. Esittelykelpoisen demon äänittäminen tuollaisella olisi mun nähdäkseni kutakuinkin mahdotonta, mahdottomampaa kuin takavuosien kasettineliraitureilla.

Sen sijaan sieltä voi kyllä ottaa vaikkapa nappiin menneen demokitaran tietokoneelle moniraitaäänittelyn pohjaksi.

Laajennettu sanelukone on tuollainen, ei kotistudio.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Juhah3
21.12.2006 02:33:08

Kumpaakaan noista tallentimista ei kai oikein voi suositella tuonkaltaiseen demoamiseen, missä tarvittaisiin rumpuja, bassoa ja kiippereita, vaan se kannattaa tehdä tietokoneella ja jollain erillisellä ohjelmalla.

Noiden kenttätallentimien pointti on, että saa tien päällä ja treeneissä äkkiä biisit muistiin ettei unohdu, ja voi äänittää omat keikkansa paluumatkan kriittistä kuuntelua varten.

Koko moniraitatoiminto on noissa enemmänkin sitä varten että saat esim ensiksi soitettua sointukierron, ja sen jälkeen lisättyä päässä pyörivän melodian. Esittelykelpoisen demon äänittäminen tuollaisella olisi mun nähdäkseni kutakuinkin mahdotonta, mahdottomampaa kuin takavuosien kasettineliraitureilla.

Sen sijaan sieltä voi kyllä ottaa vaikkapa nappiin menneen demokitaran tietokoneelle moniraitaäänittelyn pohjaksi.

Siis en ole sen kummempia "huippulaadun demoja" vääntelemässäkään. Idea on että ois rummut pohjalla ja siihen voisin sitte komppikitaraa vääntää ja mahdollisesti myös soolo/melodia juttuja reenailla. Kyllähän valmistajien sivuilta näyttäs löytyvän ihan hyvän kuuloisia biisejä joissa on kitara, basso, rummut ja laulu. Joten miksei sellaistakin sitten? Ja tuo reenien äänitys olisi myös hyvä, joka on tietokoneen kanssa hiukan vaikeampaa. Ja tosiaan rahat ainakaan näillä näkymin riitä sen tasoiseen koneeseen että äänityksiä voisi tehdä edes. Jos olisi varaa läppäriin, niin sitähän voisi käyttää jo kenttätallentimenakin. Mutta tuollainen taskuun mahtuva raituri/kenttätallennin kuulostaa todella hyvältä. Niin ja esittelykelpoisesta demosta ollaan varmaan hiukan eri mieltä =)
Juhah3
22.12.2006 02:18:37

Pöytäkonetta on toki epäkäytännöllistä raahata treeneihin, mutta rahat riittävät aivan varmasti. Parilla sadalla irtoaa riittävä kone näyttöineen.

Niin mutta läppäriä tuskin parilla sadalla saa? Ne reenitkin kun pitäs saaha nauhalle.
Halsu
22.12.2006 03:01:48

Niin mutta läppäriä tuskin parilla sadalla saa? Ne reenitkin kun pitäs saaha nauhalle.

Mulla on halpiskone kämpällä, melkein kaikki treenit pannaan nauhalle.

Kama liikkuu kätevästi USB2 tai FireWire -kovalevyllä kodin ja kämpän väliä.
CU -- Eki
Juhah3
22.12.2006 15:28:26

Mulla on halpiskone kämpällä, melkein kaikki treenit pannaan nauhalle.

Kama liikkuu kätevästi USB2 tai FireWire -kovalevyllä kodin ja kämpän väliä.

Heh, no esitän vielä semmosen ongelman että jos kämppiä on monta, niin sillonhan pitäs olla kone joka kämpälle =)
kivi
22.12.2006 16:33:47
Heh, no esitän vielä semmosen ongelman että jos kämppiä on monta, niin sillonhan pitäs olla kone joka kämpälle =)

Taannoin keikkareissulla tuli juteltua aiheesta sellaisen rumpalin kanssa, jolla oli bändejä eri paikkakunnilla Torniosta Helsinkiin, ja monessa paikkaa välissäkin, että mitenkä homma toimii.

Vastaus kuului: "Merimiehellä on heila joka satamassa, mulla rummut joka pitäjässä."
:-D

Ei ne munkaan kamalistassa näkyvät kitarat ja vahvistimet ole kotona, vaan siroteltuina treenikämpille ympäri Suomea. Periaatteesta en juuri matkusta soitinlaukun kanssa, ellen ole keikkamatkalla.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Juhah3
23.12.2006 02:29:36

Taannoin keikkareissulla tuli juteltua aiheesta sellaisen rumpalin kanssa, jolla oli bändejä eri paikkakunnilla Torniosta Helsinkiin, ja monessa paikkaa välissäkin, että mitenkä homma toimii.

Vastaus kuului: "Merimiehellä on heila joka satamassa, mulla rummut joka pitäjässä."
:-D

Ei ne munkaan kamalistassa näkyvät kitarat ja vahvistimet ole kotona, vaan siroteltuina treenikämpille ympäri Suomea. Periaatteesta en juuri matkusta soitinlaukun kanssa, ellen ole keikkamatkalla.

Noh meikäläisen resurssit ei kyllä tasan riitä kun yksiin kamoihin. Hemmetti, nytkin olen toisen kitaran perään kuolannu, mutta ei rahat riitä ei =) Oisko jollain vielä kokemuksia näisät alkuperäisen aiheen pikkuleluista?
Sampo-Ukko
23.12.2006 09:46:55
Noh meikäläisen resurssit ei kyllä tasan riitä kun yksiin kamoihin. Hemmetti, nytkin olen toisen kitaran perään kuolannu, mutta ei rahat riitä ei =) Oisko jollain vielä kokemuksia näisät alkuperäisen aiheen pikkuleluista?

itsellään on niin, että käytännön syistä olen joutunut ostamaan toisen basson, kun vireet ovat bändeissä, missä soitan, niin erilaiset... mutta ämyrikalustoa ei ole tullut kaksia hommattua. pitäis kyllä, roudaaminen is a bitch!

kurkihan tuo 2090.orgin foorumi, siellä on paljon ko. laitteilla tehtyhä musiikkia, arvioita yms. ensikäden tietoja.

Kannattanee katsoa, että aparaatti tukee jotain yleistä, suht huokeaa ja mahd isoa(tallennusmäärää, ei fyysistä kokoa) muistikorttia.

Kyllä ihmiset saa noillakin aikaan ihan riittävää jälkeä ja eikös sitä voi myöhemmin, kun homma on paremmin räpylässä, hommata sitten isompaa/parempaa/komeempaa?
Juhah3
23.12.2006 22:48:58

itsellään on niin, että käytännön syistä olen joutunut ostamaan toisen basson, kun vireet ovat bändeissä, missä soitan, niin erilaiset... mutta ämyrikalustoa ei ole tullut kaksia hommattua. pitäis kyllä, roudaaminen is a bitch!

kurkihan tuo 2090.orgin foorumi, siellä on paljon ko. laitteilla tehtyhä musiikkia, arvioita yms. ensikäden tietoja.

Kannattanee katsoa, että aparaatti tukee jotain yleistä, suht huokeaa ja mahd isoa(tallennusmäärää, ei fyysistä kokoa) muistikorttia.

Kyllä ihmiset saa noillakin aikaan ihan riittävää jälkeä ja eikös sitä voi myöhemmin, kun homma on paremmin räpylässä, hommata sitten isompaa/parempaa/komeempaa?

Jeps, miepä tsiigailen tuo foorumin, josko sitä vaikka joulun jälkeen shoppailis.
pekkaautio
24.12.2006 12:47:27
Minä olen tuolla PS04:llä vääntänyt demoihini rummut. Siis rummut jytkimään ja nauhalle sitten jollain ohjelmalla esim. n-track studiolla tai vastaavalla. Tuo Zoomin rumpusoundi on ihan asiallinen ja jos jaksaa ohjelmoida, saa kohtuullisen monipuolisen kuuloisia rummutuksia. Sinällään tuokin laite on tehty nopeaa äänitystarvetta silmällä pitäen ja rumpuohjelmiahan netistä löytyy freewarenakin, jollei sitten halua panostaa ja ostaa ohjelmaa. Demojen tekoon tuosta Zoomistakaan ei ole, enemmänkin se on sellainen aina mukana kuljetettava laite, jolla saa nauhalle äkkiä tavaraa, jos inspriraatio iskee. Alkuperäinen muistikortti on niin pieni, että kannattaa käydä suosiolla ostamassa isompi.
sankar
04.02.2007 17:49:26
Esittelykelpoisen demon äänittäminen tuollaisella olisi mun nähdäkseni kutakuinkin mahdotonta...

http://blackrosetheband03.googlepages.com/BoMhinNaToitean.mp3

http://blackrosetheband03.googlepages.com/HickoryJack.mp3

Olen varmaan huono ihminen, koska ylläolevat h4:n omilla mikeillä nauhoitetut pätkät kuulostavat mielestäni esittelykelpoisilta...
stereonappi
07.04.2007 13:44:37
Miten Micro BR:llä onnistuu normaali bänditreenien äänitys (yhdelle raidalle)? Saako laitteen säädettyä siten että audio ei ole aivan säröä kun sitä sitten kuuntelee? Äänenpainehan vastaa perus rokkiklubilla vedettävän keikan äänen voimakkuutta.

Tuo treeniäänittely olisi kiva lisä muiden ominaisuuksien lisäksi. Haussa ei ole hifilaatua, vaan kunhan suunnilleen saisi selvää mitä sitä tulikaan treeneissä soiteltua.
Juhah3
25.04.2007 02:21:59

Miten Micro BR:llä onnistuu normaali bänditreenien äänitys (yhdelle raidalle)? Saako laitteen säädettyä siten että audio ei ole aivan säröä kun sitä sitten kuuntelee? Äänenpainehan vastaa perus rokkiklubilla vedettävän keikan äänen voimakkuutta.

Tuo treeniäänittely olisi kiva lisä muiden ominaisuuksien lisäksi. Haussa ei ole hifilaatua, vaan kunhan suunnilleen saisi selvää mitä sitä tulikaan treeneissä soiteltua.

Juu kyllä reenit saa hyvinkin nahalle ja hyvin saa selvää! Tosin tuon Sensitivityn sai säätää huippuunsa miinus puolelle ettei virveli särkenyt.
Nuvola
21.10.2007 12:41:42
Päätinpä nyt nostaa tämän topicin koska varsinkaan tuosta bossin micro BR:stä ei ole löytyny m.netistä tarpeeksi infoa, ja lisäksi haluaisin tietää kumpaan päädyit ja miksi. koska olen ostamassa kanssa jompaakumpaa noista raitureista. Vai onko nyt vuoden aikana tullut jotain uutta varteenotettavaa pikkusta/halpaa raituria jonka voisi lisätä listaan?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)