Aihe: Tarja Turusen joulukonsertti
1 2 3 4
Jzzka
19.12.2006 13:48:16

Ymmärtääkseni musiikissa on aina viime kädessä kyse siitä, miltä se kuulostaa ja tekniset seikat ovat sen rinnalla sivuseikka. Kun vertailukohteita ei nyt sattunut olemaan, kelpaa Tarjan esitys laulun osalta ainakin mulle.

Eihän tässä kai kukaan ole Tarjaa ihan paskaksi haukkunutkaan. Ja ei toi youtube-veto nyt mikään ihan hirveä ollut, ei vaan säväytä. Mutta kelpaa.

Musiikin kuuntelussa on se hassu puoli, että mitä enemmän siitä oppii, sitä enemmän sitä rupeaa vaatimaan kuuntelemaltaan. Ja kun on sitten kuullut noita oikeasti hyviä sopraanoitakin, sitä alkaa vaatimaan yhä enemmän. Sitten tulee huippusopraanoksi kehuttu suomalainen, joka ei sitä oikeasti ole. Klassisella puolella tulkintakysymykset ovat melko pitkälle vakiintuneet sillä tavalla, että sen pystyy kuulemaan. Sitten sieltä kuulee ne tietyt perusasiat. Eli klasaria klasaristi ja rokkia rokisti. Kyllähän Hellacopterskin on ihan pirun hyvä bändi vaikka eivät klasariotteella vedäkään. Sekavaa, mutta toivottavasti joku ymmärsi.

Eiköhän tässä ole lähinnä siitä kyse, etteivät puheet julkisuudessa vastaa tekoja. Eli olen vain yksinkertaisesti pettynyt. Toivoin ja odotin enemmän. Odotan enemmän. Ainesta näet varmasti olisi.
Suurilla johtajilla on suurimmat patsaat ja eniten pulunkakkaa päässään -AVS
paavi
19.12.2006 14:13:37
tässähän on joku nauhote mikä löyty youtubesta http://www.youtube.com/watch?v=M7G7i67Dm3w

http://www.youtube.com/watch?v=m_fZdfY2aL0

Tässä sama biisi, mutta eri keikalta ja erilaisessa akustiikassa. Selvästi käytetty eri tekniikkaakin hieman.
Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction
insight
19.12.2006 14:16:21 (muokattu 19.12.2006 14:21:47)
Jzzka hyvin sanottu. Tätä varmaan moni tarkoittikin, että odotti enemmän. Onhan TT nimekäs laulaja.

http://www.youtube.com/watch?v=m_fZdfY2aL0

Tässä sama biisi, mutta eri keikalta ja erilaisessa akustiikassa. Selvästi käytetty eri tekniikkaakin hieman.

Täähän oli jo paljon parempi =)
Massa on energiaa, painovoima ilmentää sitä suhteellisesti
Nalle Puh
19.12.2006 16:08:53
"Ymmärtääkseni musiikissa on aina viime kädessä kyse siitä, miltä se kuulostaa ja tekniset seikat ovat sen rinnalla sivuseikka."

tismalleen samaa mieltä!! musiikki on kuuntelijan korvassa sanokoot kriitikot mitä ikinä haluavatkin!
mannerheim666
19.12.2006 16:28:28
Jzzka hyvin sanottu. Tätä varmaan moni tarkoittikin, että odotti enemmän. Onhan TT nimekäs laulaja.

Täähän oli jo paljon parempi =)

Joo huomattavasti parempi. Silti myäs lyömäsoittajana kiinnitän tarkkaa huomiota meneekö sanat kodilleen ja pientä rytmillistä myöhästelyä on havaittavissa. Mielestäni on parempi että on vähän etuajassa kuin myöhässä mitä tulee laulamiseen. Eli lauluja vetää orkkaa ikäänkuin millin etunenässä.

Hitto tää toisten arvostelu on kivaa!!! Varsinkin kun kukaan ei ole kuuntelemassa omia hirheitä! Mutta sitä varten julkkikset on. Niitä saa haukkua porukalla, vaikka ite ois huonompi. Hmm?!?!? voiko miehenä olla naiselle kateellinen??? En tiedä. Vaikka rakastan tarjaa niin voin kai silti sitä arvostella, kun en kuitenkaan ihan kuuro ole.
MartinB
19.12.2006 17:35:50
Kuuntelin pikaisesti "En etsi valtaa loistoa".

Kuullostaa siltä kun mukana olisi soinnin puolesta vähän nailon beatia... Mun mielestä on sopraano nimityksenä TT:n äänelle jonkinlainen markkinointikikka, jolla ei ole niinkään musiikillista pohjaa... Olen jopa kuullut että hän olisi lyyrinen sopraano. En vaan ole tainnut kuulla kun TT olisi laulanut f'' tai g'':tä korkeammalle.
fifi
19.12.2006 19:58:44 (muokattu 19.12.2006 20:01:43)

Mun mielestä on sopraano nimityksenä TT:n äänelle jonkinlainen markkinointikikka, jolla ei ole niinkään musiikillista pohjaa...

Sopraano = yksi äänityyppi muiden joukossa. Kuka tahansa, joka tietää oman äänityyppinsä, voi kutsua itseään tenori Matti Möttöseksi - joskin harakatkin ehkä nauraisivat, jos tenori Matti Möttösellä ei olisi minkäänlaisia musiikillisia ansioita. Mutta klasaripiireissä fakin mainitseminen on vähän niin kuin "atk-suunnittelija Matti Möttönen" - se vaan täytyy mainita. Ja klasarihan Tarja on.

Olen jopa kuullut että hän olisi lyyrinen sopraano. En vaan ole tainnut kuulla kun TT olisi laulanut f'' tai g'':tä korkeammalle.

Lyyrisiä sopraanoita on suurin osa suomalaisista naisista. Ei sinänsä mikään erikoisuus, mutta kaunis äänityyppi silti - ja kuitenkin käsittää suhteellisen laaja-alaisen ohjelmistonkin. Lukuunottamatta bravuuriooppera-aarioita, suuri osa sopraanokappaleista liikkuu korkeimmillaan juuri tuon f2-a2:n välillä - se ei tee niistä yhtään sen vähäpätöisempiä. Ne korkeat ceet, deet ja eet kuuluvat oopperamaailmaan, ei esim. liediin. Eikä se tarkoita, etteikö Tarjalla niitä korkeimpia ääniä olisi.
Ad surdas auras canere
mannerheim666
19.12.2006 21:37:32
kylhän se ainakin livepätkissä on vetänyt phantom of the operassa d:hen asti
ap78
19.12.2006 22:42:23

saa sitä olla rahaa vaikka kuinka huippuihin pedagogeihin jo ei ole aikaa treenata tai ei omaksumiskyky riitä..

Ja akatemia ei ole autuaaksi tekevä ihmelaitos.se on koulu niin kuin muutkin.

jos immeinen ei ehdi treenaamaan vuosikausiin kunnolla mutta pakko vetää showta niin tollasta jälkeä siitä tulee.en mä usko että Tarja itsekään kovin tyytyväinen on taltiointiin..

mikä ihme tuo "KHALLE ja PHITÄÄ ,THUOLLA..." herran isä mä en ymmärrä miksi pitää artikuloida noin.
ENKÄ ymmärrä miks pitää laulaa englanniks kun se ei luonnistu..

Mä en kommentoi onks kyseinen rouva hyvä vai huono,mutta ainakin osaa bisnestä tehdä..
Jzzka
20.12.2006 09:29:00

Koirat haukkuu, mutta karavaani kulkee...

http://www.iltalehti.fi/popstars/200612195512709_ps.shtml
mannerheim666
20.12.2006 10:33:54
NONI!!! Kateellisten touhua tää vaan on
ap78
20.12.2006 15:16:39

levy on levy ja liveveto liveveto ja leipä maistuu leivältä..
Hot RedX
20.12.2006 15:45:14
Näin kyseisestä konsertista sen lopun ja olin todella ihmeissäni/hämmentynyt, koska se oli niin epävireisen kuulosta. Biisit oli tosi kehnosti sovitettu! Sävellajejakin vois miettiä vielä uudestaan.
Sarah Brightman edustaa viihde/poppisklasarisekotelmaa tyylikkäästi. Ehkä Tarja oppii sen vielä. Tuli sellainen ajatus, että sillä on rooli vielä vähän hakusessa. Tosin se ei selitä huonoa laulantaa. Mun mielestä Tarjan laulu sopi just Nightwishiin!

Tykkäähän mummot Lordistakin, miksei Tarja Turusesta, ja nyt varsinkin ilman niitä pitkätukkajuippeja!
So What? Who Cares? What ever...
mannerheim666
20.12.2006 23:19:27
Tarja kyl muutti tuota laulutapaansa jotenkin popimpaa suuntaan nightwishin parille viimeisellä levyllä (muutos josta en niin pitänyt). Jotenkin niiden vetäminen livenä alkoi tuomaan esiin kaikennäköisiä ihme vibroja. (ihan vaan provosoidakseni)
IrmaG
21.12.2006 03:56:58

ainakin 2 väärää ääntä löysin heti kerta kuulemalta.

Onneksi mulla ei ole ihan noin nirso korva, ei tulisi punkin kuuntelemisesta mitään! Tyylissä pysyminen yhden viisun sisällä olisi kuitenkin suotavaa; on kuulijalle hengästyttävän raskasta jos laulutyyli vaihtuu biisin sisällä paljon ja epäloogisesti, vrt. välillä mennään selkeämmin kevyen musiikin mukaisesti ja välillä enemmän klassisen, eikä lajeja erota edes biisin osiot.

Noi vibrat, säveleen alta lähtemiset sun muut vaikuttavat olevan maneereja jotka on jääneet rokkilaulajan uralta päälle. Kuten maneerit yleensä missä tahansa toiminnassa on nuokin mahdollista poistaa koulutuksen ja keskittymisen avulla, mutta näinköhän Tarjalla on aikaa moiseen..? Tai tarvetta..?
42
Jzzka
21.12.2006 09:02:44

Noi vibrat, säveleen alta lähtemiset sun muut vaikuttavat olevan maneereja jotka on jääneet rokkilaulajan uralta päälle. Kuten maneerit yleensä missä tahansa toiminnassa on nuokin mahdollista poistaa koulutuksen ja keskittymisen avulla, mutta näinköhän Tarjalla on aikaa moiseen..? Tai tarvetta..?

Olen miettinyt tuossa lueskellessani tätä, että ne maneerit mitkä pahimmin ottaa korvaan on aika lähellä niitä maneereita mistä itse on pyrkinyt eroon ja jotka nopeimmin palaavat jos ei treenaa. Tuota sävelen alta lähtemistä en kyllä tunnusta vieläkään, mutta juuri nuo fraasin ja jopa sanan sisäiset suuret dynamiikkaerot, konsonanttien ylikorostaminen ja linjan heittelevyys.

Siksipä ne varmaan korvaan särähtääkin kun niitä on pyrkinyt itseltään kitkemään. Ja toisaalta sitä tietää minkälaista raakaa työtä niiden kitkeminen vaatii, joten veikkaan ettei jo tähdeksi itseään kutsuvan laulajan tarvitse mielestään enää tehdä raakaa työtä tällaisten asioiden takia. Lisäksi näyttää siltä että myyntiluvut ovat kuitenkin hyviä, niin motivaatio raakaan työhön katoaa.

Siksipä surullisena täytyy sanoa, ettei Tarjasta taida tulla suurta klassista sopraanoa. Sääli. (Mutta toivon olevani väärässä.)
fifi
21.12.2006 19:37:49

Tarja kyl muutti tuota laulutapaansa jotenkin popimpaa suuntaan nightwishin parille viimeisellä levyllä (muutos josta en niin pitänyt). Jotenkin niiden vetäminen livenä alkoi tuomaan esiin kaikennäköisiä ihme vibroja. (ihan vaan provosoidakseni)

Hyvin provosoitkin: nimittäin samaa olen minäkin tuumannut. Ja levyt ovat jääneet kaupan hyllylle siitä asti, kun laulutapa muuttui. Minä nimittäin todellakin omistan Nightwishin alkupään tuotantoa, ja näin ex-Tarja-fanina en voi muuta sanoa, kuin että olen todella pettynyt. Ensimmäiset järkytykset koin jo viime jouluna, kun se Tarjan oma mini-joulu-cd ilmestyi, ja kuulin siitä pari kappaletta. Mietin jo silloin, että mihin Tarja on oikein menossa. Nyt kyseinen konsertti osoitti järkytykseni täysin aiheelliseksi. Ei ole hyvä suunta, ei.
Ad surdas auras canere
fifi
21.12.2006 19:46:12

mutta juuri nuo fraasin ja jopa sanan sisäiset suuret dynamiikkaerot, konsonanttien ylikorostaminen ja linjan heittelevyys.

Hmm.. sinänsä nuo 2 ensinmainittua ovat juuri sitä klasaria. Klassisessa laulussa pyritään siihen, että fraasi elää, että siinä on dynamiikan vaihtelua, eikä kaikki ole vain tasapaksua fortea. Konsonanttien ylikorostaminen kuuluu ilman-mikkiä-laulamiseen (=klassiseen lauluun siis). Isoissa konserttisaleissa nimittäin konsonantit tahtovat jäädä tuulen viemäksi, jos ei niitä ylikorosteta - muuten takarivi kuulee ainoastaan epämääräistä vokaalimölinää. Konsonanttien, kuten K-kirjaimien aspiroiminen Kh-kihinäksi ei sen sijaan kuulu kuin tiettyihin kieliin, esim. saksaan. Silti Suomessakin löytyy klassisen laulun opettajia, jotka kehottavat aspiroimaan k-kirjainta "jotta siitä saisi selvän". Itse olen onneksi sellaisessa koulutuksessa, jossa lähdetään kunkin kielen omasta fonetiikasta, eikä aspirointia saa tehdä, ellei se kuulu siihen kieleen.

Linjan heittelevyys - no se ei sitten taasen kuulukaan klasariin. Tai ei ainakaan pitäisi. Sitä tapaa lähinnä aloittelijoilla...

Siksipä surullisena täytyy sanoa, ettei Tarjasta taida tulla suurta klassista sopraanoa. Sääli. (Mutta toivon olevani väärässä.)

Veit sanat suustani.
Ad surdas auras canere
Jzzka
21.12.2006 21:40:25

Hmm.. sinänsä nuo 2 ensinmainittua ovat juuri sitä klasaria. Klassisessa laulussa pyritään siihen, että fraasi elää, että siinä on dynamiikan vaihtelua, eikä kaikki ole vain tasapaksua fortea.

Huonosti selitetty minun osaltani. Klasariin kuuluu omien opintojeni perusteella fraasin eläminen, kyllä, mutta ei musiikin ehdoilla vaan tekstin ehdoilla. Tarkoitin oikeastaan tietyn tavun vetämistä eroon sanasta ja sen painottaminen siitä syystä että se on sävelellisesti korkeampi. Eli jokaisessa sanassa esimerkiksi pumpataan hienoisesti tyyliin . Piru kun on vaikeaa selittää omia virheitään, jos kuulisit minun tällä hetkellä laulavan klasaripuolta, niin tietäisit heti mitä tarkoitan. (Ja tämä siis johtuu 100-prosenttisesti treenin puutteesta. Olen huono ihminen, tiedän.)

Konsonanttien ylikorostaminen kuuluu ilman-mikkiä-laulamiseen (=klassiseen lauluun siis). Isoissa konserttisaleissa nimittäin konsonantit tahtovat jäädä tuulen viemäksi, jos ei niitä ylikorosteta - muuten takarivi kuulee ainoastaan epämääräistä vokaalimölinää.

Konsonanttien luontainen ääntäminen on omilla opettajillani ollut tärkeää, samalla tavoin kuin vokaalien. Se on helppoa tehdä konsonantit "saksalaisittain" kuuluviksi, mutta tarvitaan harjoitusta että saa sen luontevan kuuloiseksi ja sopimaan linjaan. Hynninen tekee tämän mielestäni hienosti.

Vaikeaa keskustelua, mutta toivottavasti saa minut potkittua taas aloittamaan harjoittelun vakituisesti. Liian pitkään tehnyt vain rokettia, kuuluu äänessä.

Veit sanat suustani.

Näytti niitä muutama sinne vielä jääneenkin...:-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)