Aihe: Precision ja Jazz Bass?
1 2
Kilgore Trout
04.12.2003 01:39:30
Mitkä ovat ne tärkeimmät erot näillä bassoilla? Heittäkää vaikka joku linkki josta voisi lukea myös vähän historiaa. Anteeksi jos tästä on jo paljonkin keskusteltu, mutta haku antaa vähän liikaa tuloksia kahlattavaksi.
Ylläri
04.12.2003 03:15:24
Mitkä ovat ne tärkeimmät erot näillä bassoilla? Heittäkää vaikka joku linkki josta voisi lukea myös vähän historiaa. Anteeksi jos tästä on jo paljonkin keskusteltu, mutta haku antaa vähän liikaa tuloksia kahlattavaksi.

Tärkeimmät erot lienevät mikeissä (presarissa yksi, jazzarissa kaksi) ja kaulassa (jazzarissa selvästi kapeampi.) Käytännössä tämä tarkoittaa että jazzari on soundillisesti jonkin verran monipuolisempi kuin presari, mutta toisaalta siitä ei saa sellaista presarille ominaista mehevän pyöreää soundia, joka monille on se ainoa oikea ja joka tuntuu toimivan missä vain. Kapeampi kaula taas saattaa pienikätisestä olla mukavampi soittaa.

Enemmän tekniikasta tietävät ("mä vaan soitan") varmaan osaavat kertoa lisää puulajeista ja muista mahdollisista eroista.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
absqua
04.12.2003 04:43:46
Tärkeimmät erot lienevät mikeissä (presarissa yksi, jazzarissa kaksi) ja kaulassa (jazzarissa selvästi kapeampi.) Käytännössä tämä tarkoittaa että jazzari on soundillisesti jonkin verran monipuolisempi kuin presari, mutta toisaalta siitä ei saa sellaista presarille ominaista mehevän pyöreää soundia, joka monille on se ainoa oikea ja joka tuntuu toimivan missä vain. Kapeampi kaula taas saattaa pienikätisestä olla mukavampi soittaa.

Enemmän tekniikasta tietävät ("mä vaan soitan") varmaan osaavat kertoa lisää puulajeista ja muista mahdollisista eroista.

Tuossa tuli jo kaikki oleellinen, lukuunottamatta sitä että erot siellä mikrofonipuolella eivät liity vain mikkien lukumäärään vaan niiden mikit ovat periaatteiltaan hieman erilaiset, mikä osaltaan selittää korvinkuultavaa soundieroa.
(jos tarkkoja ollaan niin vuodesta '57 asti em.kommentti pitää paikkansa, sitä vanhemmissa precisioneissa ei kaksiosaista split-coil-mikkiä vielä ollut). Jazzbasso tuli valikoimaan '60.
Puulajit vaihtelevat ainakin Fenderin omissa malleissa ihan samalla skaalalla sekä jazzbassossa että presarissa, eli ei ole mitään tiettyä esim vain presarissa käytettävää puulajia/niiden yhdistelmää.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
cfe
04.12.2003 10:28:43

jazzbassolla on helpompi soittaa, precision honottaa vaikka hyvä perusbasso onkin
Cause For Effect http://www.saunalahti.fi/cfe basso pääosassa
Niskamies
04.12.2003 10:34:07
Ja kummatkin bassot tehdään perinteisesti lepästä. Ainakin body. Kaula on sitten vaahteraa joko ruusupuu tai pao ferro otelaudalla, tai sitten nauhat on pistetty suoraan siihen vaahteraan.
Hanki presari ja ole tosimies!
N_Bates
04.12.2003 10:48:01

Ja ettei liian helpoksi mene, niin onhan noita tehty precisioneita jatsipasson kaulalla ja takamikilläkin..

Mikä tohon kaulan paksuuteen tulee, niin se ei mielestäni kulje mitenkään käsikädessä soittajan käden koon kanssa. Itse ainakin luulen olevani ihan kohtuukourainen ukkeli, mutta silti istuu jatsibasson kaula aivan perskeleen hyvin räpylään. Tosin tottuisin kyllä varmaan siihen paksunpaankin kun vaan moisen basson joskus hommaisin..
http://www.hut.fi/~tvainio/kitaragalleria/
J.Horde
04.12.2003 11:06:36

Tässä linkki josta löytyy aiheeseen liittyvää keskustelua ja paljon muuta Fenderin bassoista:
http://www.fenderforum.com/forum.ht … =21&lastpost=2003-12-0401:21:35

Tässä viimeisin keskustelu aiheesta P vs J:
http://www.fenderforum.com/forum.ht … 536&lastpost=2003-12-0117:00:39
One Love... B
Lou
04.12.2003 11:22:59
Olen muuten huomannut sellaisen jutun että täällä kehutaan kovin made in usa fendereitä mutta amerikkalaisilla boardeilla ylistetään japanilaisia.. Vai pidetäänkö täällä japanilaisia fendereitä huonoina?
On kivaa olla kiva mutta on vielä kivempaa olla supernalle.
bassotus
04.12.2003 11:48:29
Olen muuten huomannut sellaisen jutun että täällä kehutaan kovin made in usa fendereitä mutta amerikkalaisilla boardeilla ylistetään japanilaisia.. Vai pidetäänkö täällä japanilaisia fendereitä huonoina?

Ensimmäiset MIJ Fenderit kuulemma yllättivät Fenderin USA-osaston korkealla laadullaan. Itse ainakin pidän enemmän '86 MIJ P-bassostani kuin vastaavista (tosin uusista) jenkkiversiosta niin soittotatsin kuin soundinkin puolesta..
stupidity should hurt.
Bassballs
04.12.2003 12:04:20

Ja ettei liian helpoksi mene, niin onhan noita tehty precisioneita jatsipasson kaulalla ja takamikilläkin...

Ja toisinpäin, Jatsipassoja splitcoil-mikillä höystettynä. Kaikille kaikkea!

Täällä oli joskus keskustelua noista Fenderin Highway1-sarjan soittimista, mutta en haulla onnistunut löytämään.

Elikkä kertokaapas kuomat, onko niissä Highway1-bassoissa mitään muuta eroa American seriesiin kuin kevyempi lakkaus ja huokeammat mikit, virityskoneisto sekä talla?
Sarvesta El Tiempoa, pullosta Makkista.
J.Horde
04.12.2003 12:32:05 (muokattu 04.12.2003 12:47:06)
Täällä oli joskus keskustelua noista Fenderin Highway1-sarjan soittimista, mutta en haulla onnistunut löytämään.

Elikkä kertokaapas kuomat, onko niissä Highway1-bassoissa mitään muuta eroa American seriesiin kuin kevyempi lakkaus ja huokeammat mikit, virityskoneisto sekä talla?

Highwayn puuosat on Amerikasta ja metalliosat sekä mikit Mexicosta, ne kootaan kyllä Amerikassa. Samoilla metalliosilla ja mikeillä varustetaan myös Classic 60' Jazz Bass (Mex), eli tässä Mex mallissa on kaulamikrofoni pienempi kuin tallamikki, verrattuna Mex standardeihin joissa mikit ovat saman kokoiset.

IMO, Classic 60' JB on soitettavuudeltaan ja laadultaan parempi kuin Highway JB.

EDIT Virittimet ovat erilaiset, Classic 60' JB:ssa on vintage-tyylin virittimet, eli avonaiset, pitempi varsi ja kiristetään päinvastoin kuin nykyisiä.
One Love... B
Bassballs
04.12.2003 12:38:18

Samoilla metalliosilla ja mikeillä varustetaan myös Classic 60' Jazz Bass (Mex), eli tässä Mex mallissa on kaulamikrofoni pienempi kuin tallamikki, verrattuna Mex standardeihin joissa mikit ovat saman kokoiset.

IMO, Classic 60' JB on soitettavuudeltaan ja laadultaan parempi kuin Highway JB.

Hmm..pitänee kokeilla tuota. Tyyppäsin tuossa viikolla Highway1-jazz bassoa. Sopi käteen kuin oma kikkeli! Säädöt olivat(ihme kyllä)juuri kohdallaan ja soundi oli juuri yhtä lämmin, kuin fenderiltä odottaa sopii. Nättikin oli.
IMO, tuo satiinilakkaus on tyylikkäämpi, kuin fenderin raskaamin lakatut tikkarit.
Sarvesta El Tiempoa, pullosta Makkista.
Ylläri
04.12.2003 13:02:48
Mikä tohon kaulan paksuuteen tulee, niin se ei mielestäni kulje mitenkään käsikädessä soittajan käden koon kanssa. Itse ainakin luulen olevani ihan kohtuukourainen ukkeli, mutta silti istuu jatsibasson kaula aivan perskeleen hyvin räpylään. Tosin tottuisin kyllä varmaan siihen paksunpaankin kun vaan moisen basson joskus hommaisin..

Totta kyllä. Olihan Pastoriuksellakin ihan helvetilliset lapiokourat mutta niin vaan vetele jatsarilla vikkelästi.

Ja kyllä se ainakin mielestäni on totta mitä noista 80-90-luvun japsifenkuista sanotaan, erittäin hyviä pelejä niin bassot kuin kitaratkin. Nehän käsittääkseni tehtiin samalla tehtaalla (Fuji-Gen-Gakki tai joku) kuin Ibanezit sun muut. Itse ostin muutama vuosi sitten 2000 mummolla mainion japsistraton 90-luvun alusta. Meksikolaiset stratot jäivät kirkkaasti toiseksi ja jenkeissäkin liikuttiin aika kalliissa malleissa ennen kuin oltiin samassa luokassa.

Toinen "pikkuklassikko" ovat ESPin jazzbassot. En tiedä tekevätkö niitä vielä, mutta ainakin 90-luvun alussa niitä pidettiin parhaina tehdasvalmisteisina jatsareina mitä maailmasta löytyy. Kaverillani oli yksi ja kyllä olikin hyvä. Kannattaa kokeilla jos käytettynä kävelee vastaan.
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
chief
04.12.2003 18:25:44
Olen sopinut kaupat japanilaisesta Tokai Jazz bassosta, joka on siis ensimmäinen bassoni.

Jos tuo on ihan kunnossa tuo Tokai niin se on varmasti hyvä valinta ensimmäiseksi bassoksi. Kyllä sellaisella soittelee jo pitempäänkin.
Kilgore Trout
04.12.2003 18:36:17
Jos tuo on ihan kunnossa tuo Tokai niin se on varmasti hyvä valinta ensimmäiseksi bassoksi. Kyllä sellaisella soittelee jo pitempäänkin.

Pitäisi olla kunnossa, eikä mikään anna aihetta toisin epäillä. Asialliset vastaukset olen myyjältä saanut vähän tyhmiinkin kysymyksiin ja neuvoja on tullut pyytämättä. Myyjän kertoman mukaan on hyvin palvellut (edelleen hyvin palveleva), toimiva ja siisti soitin. Ja mies on soitellut Jazzareilla yli 10 vuotta eli tietää mistä puhuu. Huomenna sen näkee, basso näet sijaitsee toisella paikkakunnalla ja pääsen sen huomenna noutamaan. Ainakin olen tuosta Jazzarista enemmän innoissani kuin olisin Ibanezista, joka oli vaihtoehtona. Voin huomenna viestitellä ensifiiliksiä.

Ja terveisiä myyjälle, jos sattuu tätä lukemaan.
Lou
04.12.2003 20:32:17
Tietääkö muuten kukaan mikä Fenderin maahantuoja on?
On kivaa olla kiva mutta on vielä kivempaa olla supernalle.
bassotus
04.12.2003 20:45:38
Tietääkö muuten kukaan mikä Fenderin maahantuoja on?

F-Musiikki ...
stupidity should hurt.
Reddie
04.12.2003 21:10:14
F-Musiikki ...

Ei muuten ole enää. Fenderin maahantuonti on lopetettu. Sitä ei tuo enää kukaan maahan.. Tällä hetkellä kaikki liikkeet joutuu ostaa ne jostain Sakstasta..
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia suomesta
chief
04.12.2003 21:16:37 (muokattu 04.12.2003 21:17:03)
Ei muuten ole enää. Fenderin maahantuonti on lopetettu. Sitä ei tuo enää kukaan maahan.. Tällä hetkellä kaikki liikkeet joutuu ostaa ne jostain Sakstasta..

Ruotsissa on Fender Scandinavia. Hoitaa pohjoismaiden jakelun.

http://www.fender.se/content/html/intro/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)