Näinhän se menee. Tuossa Bafusiinilla taisi vain tulla laskuvirhe. Kyse taitaa olla puolisävelaskeleista, ja viisi puolisävelaskelta tarkoittaa käsittääkseni kvinttiä. Kyllä minäkin olen tuutannut c-duurissa menevää bluesia f-harpulla. Meikän moka, myönnän virheeni :). Aina ei ajatus kulje, niin kuin pitäisi. |
Teijo K. 22.12.2006 13:34:24 (muokattu 22.12.2006 13:34:39) | |
---|
Itse olen tästä eri mieltä. Ensinnäkin Bentoneiden soundi on ihan perseestä, se on tunkkainen eikä soi heleästi, kuten vastaavat Hohnerin harput. Toinen juttu on tämä jo edellä mainittu bendaus, joka on selkeästi halpisharpuilla vaikeampaa. Eli alottelijalle en suosittelisi ensimmäisiksi harpuiksi todellakaan. Lisäksi itse en pidä yhtään muovirunkoisista, jota bentonit vieläpä edustavat. Totta kai ne ovat hintaluokassaan ainutlaatuisia ja meikäläiseltäkin löytyy usein "kakkosharppuna" taskun pohjalta edes yksi kappale. Opinions are like assholes, everybodys got one. Tammikuussa kun on aikaa ja pääsen äänityskamojen äärelle niin pistän tulemaan ääninäytettä omista harpuista. Voi sitten jokainen itse kuunnella ja päättää tykkääkö vai ei. hymiö Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona. |
Villi poika 22.12.2006 16:01:46 | |
---|
Ostin tänään Hohnerin Bluesharpun, Pitkäänoon jo haaveillu ja tänään sain aikaseks hankinnan. Nyt vaan opettelemaan :) "Farkkujen pitää lököttää. Niittivyö löysälle siis. Vertikaalihymy esiin, työmiehen hymystä te vitun pennut ette tiedä vielä mitään."
-Jouni Hynynen, Kotiteollisuus |
horatio1728 23.12.2006 14:28:20 | |
---|
Ostin tänään Hohnerin Bluesharpun, Pitkäänoon jo haaveillu ja tänään sain aikaseks hankinnan. Nyt vaan opettelemaan :) Sama täällä, mutta alkuviikosta. Tuiki tuiki tähtösen opin, mutta nyt on kehitys seisonut paikallaan, kun en tajua bendejä, vaikka netistä opasteita jonkun verran löytyykin. |
apenaattori 25.12.2006 19:41:45 (muokattu 26.12.2006 20:35:24) | |
---|
Itsellänikin heräsi huuliharppuinnostus kun sain joulupukilta tuon Jim Therapyn Harp Clinicin. Marine Band C-harpulla mennään ja A-harppu pitäisi varmaan ostaa (Hohnerin Blues, kenties?) Bluesia olisi sitten joskus tarkoitus vääntää. Tein pienen kokeilun ja pistin mikin kitaravahvariin, pientä säröä kehiin ja huuliharppua sen kautta. Hyvä saundi oli, sitten pitäisi vielä oppia soittamaan. :-) Kuinka vaikeaksi arvioisitte sellaisen perus blues-improvisoinnin, onko ensimäisen puolen vuoden aikana mitään mahdollisuutta oppia jammailemaan bluesia (nimim. kärsimätön)? http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg |
Makkari 25.12.2006 22:08:29 | |
---|
Kuinka vaikeaksi arvioisitte sellaisen perus Blues-improvisoinnin, onko ensimäisen puolen vuoden aikana mitään mahdollisuutta oppia jammailemaan bluesia (nimim. kärsimätön)? Perus blues-improvisointi... riippuu siitä, mitä se milloinkin tarkoittaa. Ihan perustekniikan (puhaltaa yhteen reikään kerrallaan, bendaus) oppii jotenkuten melko nopeasti, ja jos vaikkapa kitaralla pystyy improvisoimaan, niin eiköhän harpullakin onnistu, kunhan oppii löytämään oikeat sävelet, mikä onnistuu aika nopeasti, kun niitä on vain 20. Itse olen vajaa puoli vuotta soitellut. Suurin ongelmani on, että bendini ovat aina ainakin hieman epävireisiä. I'd love to change the world, but I don't know what to do, So I'll leave it up to you. |
Blues_lad 28.12.2006 20:35:38 (muokattu 28.12.2006 20:39:21) | |
---|
Itellä meni 4päivää sellaseen "perus" bluesiin. Eli jotain bendailua ja selkeet soundit. Joku sano joskus että osa oppii tunnissa osa kuukaudessa ja harvat ja valitut ei ikinä. -Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L- |
Bafusiini 29.12.2006 06:28:01 | |
---|
Itellä meni 4päivää sellaseen "perus" bluesiin. Eli jotain bendailua ja selkeet soundit. Joku sano joskus että osa oppii tunnissa osa kuukaudessa ja harvat ja valitut ei ikinä. Mutta kuinka moni voi sanoa hallitsevansa sekä kurkkuvibraton, kokonaisen sävelaskeleen puhallustaivutuksen, 3/2 sävelaskeleen imutaivutuksen, jne. täysin puhtaasti? Tuskin kovinkaan moni. Turpahöylä ei kuitenkaan ole niin rajoittunut, kuin useimmat luulevat. Siitä löytyy todella paljon opittavaa niiden ensimmäisten kakkosreijän bendauksienkin jälkeen. |
karios 30.12.2006 12:22:19 | |
---|
voiko huuliharppua soittaa sillai et peittää sormella ne reijät joiden ei pitäisi soida? onko siitä mitään haittaa Ein Volk Ein Reich Ein Fuhrer!!! |
Bronks 30.12.2006 12:45:25 | |
---|
voiko huuliharppua soittaa sillai et peittää sormella ne reijät joiden ei pitäisi soida? onko siitä mitään haittaa Heh:) Taitaisi haitata aika paljon bendailua ja käsivibraa. Aika vikkeläsorminen saisi olla myös. |
Blues_lad 05.01.2007 13:05:07 | |
---|
Mutta kuinka moni voi sanoa hallitsevansa sekä kurkkuvibraton, kokonaisen sävelaskeleen puhallustaivutuksen, 3/2 sävelaskeleen imutaivutuksen, jne. täysin puhtaasti? Tuskin kovinkaan moni. Turpahöylä ei kuitenkaan ole niin rajoittunut, kuin useimmat luulevat. Siitä löytyy todella paljon opittavaa niiden ensimmäisten kakkosreijän bendauksienkin jälkeen. Eihän tässä nyt kukaan ole väittänyt täydellisesti osaavansa yhtään mitään ;) (Esim. meikäläisen äidinkielen taidot tuntuu olevan erittäin rajoittuneet. =) Kaippa se on ainaista oppimista tuo musiikin kanssa pelehtiminen.. -Alussa luulin kuolleeni mutta huomasin vain olevan lopun alkua edeltävä onnettumuus- B_L- |
Epämuusikko 05.01.2007 17:27:08 | |
---|
Grooving hard or hardly grooving.
Bustard #1 |
Bafusiini 05.01.2007 20:39:21 | |
---|
Eihän tässä nyt kukaan ole väittänyt täydellisesti osaavansa yhtään mitään ;) (Esim. meikäläisen äidinkielen taidot tuntuu olevan erittäin rajoittuneet. =) Kaippa se on ainaista oppimista tuo musiikin kanssa pelehtiminen.. Joo, en siis mitenkään pahalla tarkoittanut tätä, vaan suuntaa-antavasti lähinnä :) |
jvm_H 07.01.2007 19:29:11 | |
---|
Olen miettiny huuliharpun soittamisen aloittamista, Etsin laatikoista vanhan harpun jota en oo tainnu koskaan edes kunnolla soittaa, Se oli Hohnerin c-duuri harppu, 10 reikää. Pääseko tuolla alkuun? Mitä kannattaa huomioida soittamisen aloittamisessa? miten ja mitä kannattaa yrittää opetella aluksi? Olisko jollain mitään hyvää linkkiä josta löytyy oleellista tietoa ja oppeja, mielellään suomalainen sivusto mutta kyllä kai englantikin jotenkin sujuu. Joku on joskus levittänyt tuon harpun niin pitääkö 1 reijästä kuulua korkea vai matala ääni? Ja miten nuo reijät saisi puhdistettua? Ainakin 1 ja 2 reikä oli tukossa kun sisään hengitti niin ei meinannut kuulua ääntä. Kaikenlaiset vinkit ovat tervetulleita! |
jvm_H 09.01.2007 20:56:48 | |
---|
^^Joo, olihan tuossa tyhmiä kysymyksiä mitkä sai selvitettyä kun käytti vähän omaa järkeä. Mutta oon nyt vähän soittanut ja ukko nooa alkaa sujua jotenkuten, niin mitä alan seuraavaksi opettelemaan, onko ehdotuksia? Vielä ois yks tyhmäki kysymys, voiko huuliharppu mennä epävireeseen? |
lemoncurry 21.01.2007 16:58:19 | |
---|
^^Joo, olihan tuossa tyhmiä kysymyksiä mitkä sai selvitettyä kun käytti vähän omaa järkeä. Mutta oon nyt vähän soittanut ja ukko nooa alkaa sujua jotenkuten, niin mitä alan seuraavaksi opettelemaan, onko ehdotuksia? Vielä ois yks tyhmäki kysymys, voiko huuliharppu mennä epävireeseen? mie ainaki opettelin ekaksi tuon Beatlesin Love Me don riffin... ja yks TOSI helppo C- harpulle on what a wonderful world. ja voipii se harppu mennä epävireeseen joo. the annoying fish slapped you once again!!!!!! |
Caligari 25.01.2007 17:50:38 | |
---|
Tosiaan hienoa että tämäkin soitin saa huomiota, Suomessa ei paljoa huuliharpuista saa tietoa/mielipiteitä. Itse omistan nämä: Hohner Special 20 C Hohner Marine Band Em Hohner Bluesband G, A, Bb, C, D, E, F Hohner Cross Harp G Hohner XB-40 Extra bending C Hering Vintage Bb Harley Benton Blues Harp Set (12 kpl) + Swan Chromatic 1040 + kiinalainen lelutremolo Olen soitellut muutaman vuoden itsekseni ja bändille, lähinnä bluesia ja kansanmusaa, mutta vasta noin puoli vuotta sitten aloin ottaa homman tosissani. Nyt luonnistuu kaikki tavalliset bendit, ja olen hiljalleen hiffaamassa overblow- ja overdraw -bendejä (aloittelijoita masentaakseni: venytykset eivät lopu tavallisiin imu- ja puhallusbendeihin, vaan harppua pitää "tuunata", niin siitä voi saada irti äärimmäisen vaikeasti hallittavia overbendejä). Millaisia kokemuksia overbendauksesta? Juuri hankin tuon XB-40:n, jolla tosiaan voi bendata jokaista nuottia 2 puolisävelaskelta alaspäin. Ihan hyvä peli, mutten usko että jää välttämättä historiaan tai syrjäyttää tavalliset harput. Soundi on loppujen lopuksi vähän kuiva. Onko kellään kokemusta? |
Teijo K. 27.01.2007 19:30:27 | |
---|
Kuinka moni muu muuten soittaa huuliharppua telineessä jonkun muun soittimen ohella? Itse pääsen soittelemaan harppua tällä hetkellä vain siinä bändissä missä minulla on kontratontti hoidettavana myös, joten treenit ja keikalla vedetään telineestä vähän karummin ja äänityksiin sitten mahdollisuuksien mukaan herkistellään ihan huuliharppu erikseen. Mikä on eksoottisin yhdistelmä? Rummut ja huuliharppu on aika paha kun tuli tuossa taannoin kokeiltua. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona. |
Mysli 30.01.2007 18:07:08 | |
---|
Terve Olen omistanut huuliharpun jo kauan, mutta en ikinä ole kunnolla opetellut sillä mitään. Omistan E harpun ja osaan kyllä soittaa jotain helppoja melodioita, esim. Paljon Onnea Vaan ym... Nyt olisi tarkoitus kuitenkin soittaa bändin kanssa, mutta en tiedä miten sitä sitten tulisi soittaa. Jos vaikka kitaristin kanssa soittaa kahdestaan ja kitaristi soittaa eestä (E), niin voinko siten E harpulla soittaa siihen mitä vaan? Entä sitten jos kitaristi soittaa vaikkapa ceestä (C), miten sitten soitan E harpun kanssa? Niin ja kertoisiko joku vielä nuo E harpun sävelet? Siis mikä tulee imiessä/puhaltaessa mistäkin kohdasta? Think twice before you speak and you`ll find everyone talking about something else. |
Zarmo 31.01.2007 20:12:01 | |
---|
Kuinka moni muu muuten soittaa huuliharppua telineessä jonkun muun soittimen ohella? Kyllä mie noita J.Alakuloja oon reeneissä telineessä vetäny kitaran kera laulun väleissä. Ei siinä ihmeitä irtoo, mut eipä miulla muutenkaan. |