Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: FAQ: Livemiksauksen etiketti
1 2
aimotuska
29.11.2006 14:09:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin, arvon herrasväki, yritetäänpä uudelleen. Tuossa nimeltämainitsemattomassa fleimiketjussa tuli kuitenkin niin hyviä periaatteita esille (mun omasta kyynisyydestä huolimatta), että voitais kerätä niitä uuden yrityksen kera vaikka tämmöseen FAQiin. Eipähän tarvi kahlata tuota kauheeta kinasteluketjua läpi (anteeksi).
 
Nimesin tän nimenomaan "etiketiksi" että täällä ei tarttis keskittyä kanavatasapainon differentiaalijakauman osamääräiseen derivointiin fourier-muunnoksen kera, vaan pitäydyttäis mieluummin vähän kansantajuisemmalla puolella.
 
Ja kuten on todettu, tämänKIN saa teilata.
 
Disclaimer: Tämä ketju ei ole 100% oikeata tietoa sisältävä auktoriteetti. Mitään asiaa ei kannata pitää absoluuttisena totuutena. Jos joku neuvo tuntuu hyvältä (eikä sitä kukaan ole liikaa dissannut) niin kokeile sitä, mutta yritä silti olla tappamatta itseäsi/kanssaeläjiäsi sitä noudattaessasi. Ja asiaan..
 
Ihan alkuun valitettavasti alkuperäisestä osoitteestaan poistetut Saarisen Reiskan artikkelit mirroroituna: http://depsu.dy.fi/reiska/
 
-------
 
arva:
-Ole rauhallinen.
-Pidä piuhat ja pää selkeänä.
-Ole rauhallinen.
-Pidä aina hanskassa mikä mikki lavalla on missäkin kanavassa mikserissä.
-Ole rauhallinen.
-Kerää aina ylimääräiset mikkiständit pois lavalta esitysten välillä.
-Ole rauhallinen.
-Kun viimeinen orkesteri lopettaa käy ensimmäisenä keräämässä puolityhjät tuopit pois lavalta.
-Ole rauhallinen.
 
rintapek:
- Perusperiaate 1 - "jos laulu ei kuulu, niin yleisö tykkää huonoa", vanha Topi Kärjen ? viisaus. Yleensä "vanhoilla" älppäreillä laulu on framilla ja bändi todellakin vain taustalla, eikä kokonaisuus kärsi pätkääkään, joten antini keskusteluun on se, että laulua on vaikea laittaa liian lujalle. Kuulumattomiin se jää toisinaan ammattilaisiltakin, sorry nyt vaan, ammattireiskat.
 
kauppi:
Jos äänen fysiikka kiinnostaa niin varsin hyvä perusteos on 1800-luvulla J.W.S. Rayleigh:n kirjoittama "Theory of Sound". Tuota kun lukee niin hämmästyy kuinka vähän loppujen lopuksi käsitys äänen perusteista on sadassa vuodessa muuttunut. Toki jatkokehittelyä on tapahtunut paljonkin mutta aika veikeitä juttuja on tehty jo ennen sähkön keksimistä.

Kahdessa osassa, ISBN: 0486602923 ja 0486602931, yhteensä noin 1000 sivua luettavaa.
 
Jos palataan livemiksaamisen perusperiaatteisiin niin minun mielestäni tärkeimmät asiat tärkeysjärjestyksessä menee jotakuinkin näin: (jollakin muulla on varmasti asiasta myös eriävä mielipide joka on myös aivan yhtä oikea)

1) Sanoma
2) Balanssi
3) Soundi
4) Mausteet

Sanoma - artistin esille tuoma asia välittyy. Esimerkki: Punkissa pitää olla raisu meininki mutta ei niin väliä jos ihan joka sanasta ei saa selvää mutta singer/songwriter tyylisessä liidilaulu ja se että siitä saa selvää on monesti ratkaisevassa asemassa.

Balanssi - liittyy hieman myös tuohon sanoma-osastoon. Enivei, tarkoituksena se että kukin instrumentti kuuluu hyvin vähintäänkin silloin kun se on sovituksellisesti tärkeää. Suomeksi: jos bändissä on kymmenen viulistia niin jokaista niistä ei voi erottaa kokoaikaa erikseen. Mutta jos yksi vetää sooloa niin sen PITÄÄ kuulua.

Soundi - kun perusasia eli sanoman välittyminen on hoidettu niin sitten voi miettiä hieman yksittäisiä soundeja.

Mausteet - kaiut, delayt ja muut hilavitkuttimet ellei niiden käyttö ole olennainen osa sanoma/meininki osastoa (esim. reggae/dub). Perustilaa ei lasketa mausteeksi.

Tarkkoja teknisiä detaljeja sisältäviä ohjeita on aika vaikea antaa tietämättä tilannetta.
 
saastara:
1) Sanoma
2) Balanssi
3) Soundi
4) Mausteet

Tämä oli hemmetin hyvä tiivistys minusta näinkin rajoittamattomasta aiheesta..Itse pyrin aina toteuttamaan moiset tuossa järjestyksessä.

Ennen kaikkea: Kontekstin sisällä mennään.. Kuten jo mainitsit, punkkiin rähinää, rockkiin menoa ja heviin jytkettä.
 
Sitten balanssi: tärkein kuuluviin ja loput parhaan mukaan. Aina ei onnistu, ei edes joka kerta mutta yrittää täytyy.

Sitten soundit.. Upeilla soundeilla ei tee mitn jos ne eivät kuulu tai palvele tarkoitustaan. Mielummin selkeää paskaa kuin muka-hyvää muhjua. Näin hieman karrikoiden.. :)

Sitten kun perustat on kunnossa, voidaan niitä mausteita alkaa silottelemaan.. Hieman kaikua.. Sinne tänne kompuraa, pieni delay tuohon jne..

Muutenkin minusta miksausta voisi verrata näin junttitasolla kokkaukseen.. Hyvät raaka-aineet ovat homman pohja, aina niitä ei saa joten täytyy taikoa jotakin siitä mitä kaapin pohjalta löytyy.. :)
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
Neljä Ruuvia
30.11.2006 11:10:34 (muokattu 30.11.2006 11:11:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Akustisen perustilan lisäksi ei AINA välttämättä tarvita mitään "perustilaa".Olen allerginen seilaiselle tavalle että musiikkiin aina pitää laittaa jotain "perus-SPX:ää" .
Ensin ihan kuivana vaan.
Yksikin kaveri viritti jotain bassarin gate/tilaa kerran varmaan 20min.Pikkusen into kypsähti lauteiden puolella.Oli pakko käydä kysymässä omaan ystävälliseen tapaani että:Mitä v....a sä teet?
 
dewil
30.11.2006 12:14:12 (muokattu 30.11.2006 12:18:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiloista:
Itse käytän kaikuja todella subliminaalisesti, periaatteella: jos sen kuulee, niin sitä on liikaa. Tietty gootti ja spacerock yms. friikkailut on erikseen, mut silloin puhutaankin efektoinnista.
 
Laulun saa uppoamaan matskuun eteerisemmin delaylla jota tuskin kuulee, kuin kaiulla, joka voi sutata kokonaissoundia liikaa. Jos delay ei mulahda miksiin tarpeeksi yläpäänleikkauksellakaan, niin sitä voi kokeilla ajaa eteenpäin vielä hallikaikuun.
 
Niin ja tilaefektit ajetaan omiin kanaviinsa siksi(kin) että niistä voidaan ekvalisoida ylä ja alataajuuksia tarvittaessa pois. Yleensä jos kaiku alkaa keskialueilta kumisemaan, niin vika on siihen syötettävässä materiaalissa.
------------
 
Ja miksausfilosofiasta vielä:
Ennen kuin avaat PA:ta tulisi bändin olla suht hyvässä balanssissa keskenään.
Miksaamisessa on kuitenkin lähtökohtaisesti kyse ÄÄNEN VAHVISTAMISESTA,
eikä äänen tekemisestä.
Jos kamat on asialliset ja kunnossa, mutta soundia ei saa kasaan mikrofonivalinnoilla oikealla sijoittelulla ja ekvalisointikin menee holtittomaksi vuoristoradaksi, on yleensä äänilähteessä vikaa.
 
-------------
 
Monitoroinnista:
 
Vähempi parempi. Mitä vähemmällä äänenpaineella ja monttuihin ajettavalla materiaalilla bändi pystyy sujuvasti soittamaan, sen parempi. Jos kaikille tulee kaikkee kaikista lujiten, niin PA.n voi panna suosiolla kiinni ja lähtä kahville, syystä että:
a.)Monitorit vuotaa lavalta ja kuulostaa yleisölle paskalta.
b.)Monitorit vuotaa mikkeihin ja kuulostaa suoran signaalin kanssa (ja muutenkin) paskalta.
c.)Bändin jokaisen jampan ei oikeesti tarvi kuulla ihan kaikkia risahduksia, mitä jokainen toinen soittaja voi arsenaalistaan tuottaa, vaikka ne niin luulisivat. Liika on liikaa ja se vain sekoittaa.
 
Tää oikeesti erottaa ammattilaisen amatööristä.
Kovat jätkät pyytää esim: "vähän liidii ja omaa lauluu, pikkasen kiippareita ja basarinapsua."
ja amatöörit haluaa kuulla ihan kaiken, sen kummemmin edes miettimättä että miksi.
(Yleensä vain koska se on mahdollista.)
 
-------------
 
Jos kaikki osa-alueet on kunnossa, mutta bändi kuulostaa siltikin jotenkin omituisen paskalta, eikä oikein mikään auta, on homma yleensä kiinni siitä että bändillä on huono päivä.
Sitä sattuu.(tai sit sä oot liian kännissä;)
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Hulkko
30.11.2006 13:49:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...(tai sit sä oot liian kännissä;)
 
Heh, moraalisaarnat sikseen, mutta eikai töissä kännissä voi olla? Jotenkin vierastan ainakin omalla kohdalla alkoholin juomista todella voimakkaasti, jos miksata pitää. Ehkä keikan jälkeen, mut ei kai muissakaan töissä voi koko ajan tinttailla??
 
Sori taas...offtopikkiahan tää taitaa olla.
 
aimotuska
30.11.2006 14:37:08 (muokattu 30.11.2006 14:37:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heh, moraalisaarnat sikseen, mutta eikai töissä kännissä voi olla?
Sori taas...offtopikkiahan tää taitaa olla.

 
Ei ollenkaan offtopikkia. Jos artistin pitää tulla paikalle selvin päin, niin miksi miksaaja sitten sais olla tillin tallin? Yhtä lailla miksaaja voi päissään pilata keikan vaikka rokkarit olis kuinka särmänä.
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
Teijo K.
01.12.2006 09:15:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ollenkaan offtopikkia. Jos artistin pitää tulla paikalle selvin päin, niin miksi miksaaja sitten sais olla tillin tallin? Yhtä lailla miksaaja voi päissään pilata keikan vaikka rokkarit olis kuinka särmänä.
 
Tästä on muuten omakohtaisia kokemuksiakin. Oltiin silloisen rokkibändin kanssa soittamassa maakunnan pikkufestareilla ja meillä oli oma miksaaja mukana. Miksaaja sitten veti lärvit. Pisti sitten kaikki hanat täysille mikseristä. Oli sitten musa niin lujalla että se bändi sai ikuisen porttikiellon niille festareille. Meni sitten PA-kamoista puolet kaapeista pimeiksi, eli rikki. Oli muuten lainakamat. Ei ollut ihan halpaa.
 
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.

Älä klikkaa tät
DSM
01.12.2006 11:03:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ollenkaan offtopikkia. Jos artistin pitää tulla paikalle selvin päin, niin miksi miksaaja sitten sais olla tillin tallin? Yhtä lailla miksaaja voi päissään pilata keikan vaikka rokkarit olis kuinka särmänä.
 
No myös sitte toisinpäin, jos artistit saa olla kännissä keikalla niin miksei sitten miksaajakin !? HEH saattas olla aika soppa ?
 
No onhan se asiallisemman näköstä kun ei miksaaja itse karista sätkäänsä mikserin päälle, eikä seiso tiskin takana värähtämättä "tyhjyyteen" katsoen, tumput suorina. Varsinkin vielä että tajuaa jotakin ja ehkä pystyy jotain asioille tekemäänkin ;)
 
"it's nice to be important, but it's more important to be nice..."
saastara
01.12.2006 14:00:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen otettu siitä, että avauksessa siteerattiin tekstiäni mutta miksi se kokkausjuttu oli jätetty pois..? Minusta se oli koko juttuni henki.. :)
 
Vaikka analogia hiukan toki horjuikin, kuten Kivi osoitti.. :(
 
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
aimotuska
01.12.2006 14:45:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen otettu siitä, että avauksessa siteerattiin tekstiäni mutta miksi se kokkausjuttu oli jätetty pois..? Minusta se oli koko juttuni henki.. :)
 
Vaikka analogia hiukan toki horjuikin, kuten Kivi osoitti.. :(

 
Mä aattelin, että siinä ei ehkä niin kauheasti sitä lisäarvoa ollut verraten jutun pitkähköön olemukseen :)
 
Dorka mikä dorka. kalamies#50 >-)))>
saastara
01.12.2006 14:47:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä aattelin, että siinä ei ehkä niin kauheasti sitä lisäarvoa ollut verraten jutun pitkähköön olemukseen :)
 
Mutta kun siinä oli semmoista "fiilistä". :)
 
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
RE
20.12.2006 02:48:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Livemiksauksen etiketti.
(Elikkä meet talon/toimittajan laitteilla miksaamaan)
 
-esittele itsesi mikserivahdille ennen kosket mihinkään.
-kysy rohkeasti jos joku laite on outo, mitenkä se toimii.
-älä koske master eq:hin kysymättä.
-älä hauku koskaan kamoja,se ei oo mikserivahdin vika. Ja parasta on jos keikan
jälkeen yleisö tulee sanomaan positiivista palautetta. (Paskat kamat ei meinaa
sitä että tiskille ei tule 110db:tä)
-ja sitte vielä mitä hätiinsä tuli mieleen, älä juo olutta miksauspöydän päällä ja
säilytä oluttasi ennemmin lattialla, kun efektiräkin päällä.
 
orfus
26.12.2006 18:34:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-ja sitte vielä mitä hätiinsä tuli mieleen, älä juo olutta miksauspöydän päällä ja
säilytä oluttasi ennemmin lattialla, kun efektiräkin päällä.

 
Emmä kyllä voi ottaa vakavasti "miksaajaa" joka juo olutta kesken checkin tai keikan. Se yksi pullokin vaikuttaa taajuuskuuloon.
 
Put down your books and pick up a gun, we're gonna have a whole lotta fun!
Marzi
27.12.2006 14:35:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-älä hauku koskaan kamoja,se ei oo mikserivahdin vika. Ja parasta on jos keikan
jälkeen yleisö tulee sanomaan positiivista palautetta. (Paskat kamat ei meinaa
sitä että tiskille ei tule 110db:tä)

 
Kyllä asiasta saa ja pitää sanoa. Saattaa se mikserivahti olla kamojen omistajakin, varsinkin jos ne on toimitettu vasiten keikkaa varten. Mikäli tekniikkainfot on jätetty lukematta ja homma on alimitoitettu, toimitettu väärää kalustoa tms. niin miksei siitä saisi sanoa. Sittenhän ne on joka kerta samalla tavalla jos aina pitää suun supussa ja kiittelee ei mistään.
 
Huom. Asiasta saa sanoa. Turha piipittäminen on turhaa piipittämistä vaikka rouditeippiin käärisi.
 
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
saastara
27.12.2006 19:12:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom. Asiasta saa sanoa. Turha piipittäminen on turhaa piipittämistä vaikka rouditeippiin käärisi.
 
Näin.. Sanotaan kunnolla, selvästi ja asiallisesti oma kanta asiaan, mikäli se jotenkin eroaa. Valittamaan ja nillittämään on turha ryhtyää.. Siitä ansaitsee vain turpaansa.
 
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
miffe
30.12.2006 14:35:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä asiasta saa ja pitää sanoa. Saattaa se mikserivahti olla kamojen omistajakin, varsinkin jos ne on toimitettu vasiten keikkaa varten. Mikäli tekniikkainfot on jätetty lukematta ja homma on alimitoitettu, toimitettu väärää kalustoa tms. niin miksei siitä saisi sanoa.
 
Se on kovin kiva, jos se ns. talonmies olis etukäteen yhteydessä tai edes sen paikalla ko. iltana olevan talkkarin nimi+numero tiedos, jotta sitä voi ahdistella.
 
Mutta sellasta kitinää mä en siedä, jos bändin kanssa on oltu yhteydessä ja sieltä ilmotetaan, ettei omaa miksaajaa ole tulossa, mutta sitten sellanen ilmestyykin keikalle ja alkaa urputtamaan asiasta, jos toisestakin. Pari kertaa on tollai käynyt ja ensimmäisenä on valitus tullut miksaustiskistä (01V96 V2). Toinen valitti sekä tiskistä, että mikrofoneista. B91/98 sekä Audixit olivat tuiki tuntemattomia. Joka rööriin olis pitäny saada joko SM57 tai SM58 ja ainut tunnettu bassarimikki oli B52. Noita kolmea viimeistä mulla ei ole yhtään, eikä tulekaan...
 
Sittenhän ne on joka kerta samalla tavalla jos aina pitää suun supussa ja kiittelee ei mistään.
 
Tästä on itsellä kokemusta kokemusta sekä vierailevana miksaajana, että palkattuna talkkarina.
 
miffe, äänimies
Marzi
31.12.2006 18:37:04 (muokattu 03.01.2007 00:47:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se on kovin kiva, jos se ns. talonmies olis etukäteen yhteydessä tai edes sen paikalla ko. iltana olevan talkkarin nimi+numero tiedos, jotta sitä voi ahdistella.
 
Kyllä juu. Tai ottaa itse puhelimen käteen ja pirauttaa laitetoimittajalle. Vaikka nykyään on kaikenmaailman kommunikaatiovehkeet ja emailit, niin jostain kumman syystä infojen perillemeno on hirmu nihkeetä välillä. Joko ei ole saatu tai ei ole luettu. Sitten kitistään kun hommat ei täsmääkkään.
 
Joka paikkaan ei aina ehdi soittaa, eikä tarvitsekaan jos tietää, että homma perillä on hommat oletusarvoisesti kohdallaan tai rempallaan. Esim. kesän suurille festareille on aika turha soitella, siellä osataan jo tuo infojen kanssa touhaaminen. Ja jollain pienillä kesäjuhlilla tietää, että pienellä mennään, eikä se haittaa. Sitten mennään. Pääasia, että tietää itse suunnilleen mitä odottaa. Ja oletusarvohan on se, että laitetoimittaja tietää suunnilleen, mitä bändi odottaa. Millä ihmeellä sitä kalustoa muuten mitoittaa?
 
Melkein joka bändin infot on muuten saatavilla netistä, yleensä ohjelmatoimistojen sivuilta löytyy ainakin lavakartta ja kanavalista, joskus myös laajempaa teknistä rideriä ym. Että ei tämäkään mitään atomifysiikaa ole. :D
 
Kommunikoikaa ihmiset! Ei siellä puhelimen toisessa päässä korvaan puraista jos asiasta kysyy. :D
 
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
duane
01.01.2007 04:59:30 (muokattu 02.09.2008 18:34:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melkein joka bändin infot onmuuten saatavilla netistä, yleensä ohjelmatoimistojen sivuilta löytyy ainakin lavakartta ja kanavalista, joskus myös laajempaa teknistä rideriä ym. Että ei tämäkään mitään atomifysiikaa ole. :D
 
Löytyy joo...Ajantasalla keskimäärin vuosi sitten, eli useassa tapauksessa on ehtiny äijät vaihtua ja niiden mukana myös raiderin sisältö. Ja tätä tapahtuu Suomen mittakaavassa aivan liian nimekkäillä bändeillä..
 
Aktiivisesti klubikeikkaa tekevillä bändeillä pitäisi tosiaan olla (vähintään) kanavalista tarjolla. Mieluiten netissä, koska tuo tiedonkulku on haastavaa paikoin, eikä organisaatiohenkilöstöön (liimataiset, buukkaajat, äänifirmat) ole luottamista. Lavakartasta saa jo plussaa ja aina joskus sen seurauksena saattaa keikkamesta olla hyvinkin pitkälle valmiina juuri teidän tsekkiänne varten.
 
Behringer herättää täällä voimakkaita mielipiteitä puolesta ja vastaan mutta onhan se merkkituote t.mixiin verrattuna?
Marzi
03.01.2007 00:55:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyy joo...Ajantasalla keskimäärin vuosi sitten, eli useassa tapauksessa on ehtiny äijät vaihtua ja niiden mukana myös raiderin sisältö. Ja tätä tapahtuu Suomen mittakaavassa aivan liian nimekkäillä bändeillä..
 
Tämä on valitettavasti totta, mutta bändin kokoonpano on usein suunnilleen sama, noin niinkun kanavalistakantilta. Eri miksaajilla voi olla omia jippoja sinne tänne, mutta niistä selviää kyllä. Bändit tuppaa olemaan nykyään hirveän omavaraisia, on omaa mikkisettiä, monitorilautaa ja etupäätä ym. mikä on mun mielestä positiivinen asia silloin kun homma on myös piuhoitettu ym. järkevästi.
 
Mikäs siinä, pa-toimittaja tuo pelkän pa:n, kaukokaapelin, mikkiständit ja piuhaa ja bändi tuo etu/monitoripään, kulmat/napit ja mikit. Tuollaisia tilauksia tulee aika ajoin. Oman vakkarin kanssa on menty samalta pohjalta myös jonkin verran. Toki oma valosetti on kulkenut mukana ja sitten talon kamat lisäksi jos on, mut se on eri juttu.
 
Pitäneekin tarkistaa oman vakkarin listat. :D
 
Aktiivisesti klubikeikkaa tekevillä bändeillä pitäisi tosiaan olla (vähintään) kanavalista tarjolla. Mieluiten netissä, koska tuo tiedonkulku on haastavaa paikoin, eikä organisaatiohenkilöstöön (liimataiset, buukkaajat, äänifirmat) ole luottamista.
 
Festarikeikkaa tekevillä myös ja varsinkin. Kaikki aika, minkä voi säästää vaihdossa on tarpeen. Esim. RMJ:n puolen tunnin vaihdoilla on aika kiire jos ei ole mitään etukäteisinfoja bändeistä olemassa. Tärkeintä on, että kaikesta tavallisesta poikkeavasta ilmoitetaan. Jos paikka menee jonkinlaisella houselistilla, niin peruskattaus (rummut, basso, kitarat, kiipparit, lauluja) ei pitäis olla ongelma.
 
Lavakartasta saa jo plussaa ja aina joskus sen seurauksena saattaa keikkamesta olla hyvinkin pitkälle valmiina juuri teidän tsekkiänne varten.
 
Juu. :D Komppaan.
 
Pidän ääntä, näyn kauas, olen.
Novac
04.01.2007 16:13:21 (muokattu 04.01.2007 16:14:43)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tähän(tai uuteen ketjuun) voisi alkaa kerätä äänitekniikka/miksaus -sanastoa. Valoistahan tuollainen on jo: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=50&t=130829
 
mikä on olutta on nyt mennyttä...
isojussi
25.10.2007 22:05:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...Ensin ihan kuivana vaan.
Yksikin kaveri viritti jotain bassarin gate/tilaa kerran varmaan 20min.Pikkusen into kypsähti lauteiden puolella.Oli pakko käydä kysymässä omaan ystävälliseen tapaani että:Mitä v....a sä teet?

 
Oot ihana.
 
Mä en ymmärrä sitä, miks sitä prkl bassaria ja rumpuja yleensäkin pitää vääntää 90% soundcheckajasta. kaikki muut tehdään miten sattuu.
 
Veikkaan, että 99% miksaajista osaa miksata vaan vähän rumpuja - jos sitäkään.
 
Parhaan miksauksen ikinä, missä oon ollut, teki kaveri luurit päässä, kun jammailimme lavalla.
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «