Aihe: Olis kysymys asteikkojen soitosta.
1
Pilponaketsu
18.12.2006 15:12:41
Moi!
Sitä halusin kysyä,että kun olette soittaneet asteikkoja niin,että oikea käsi soittaa triolia ja vasen käsi kahdeksasosanuotteja (eli oikea käsi menee kolme oktaavia samassa ajassa kun vasen käsi kaksi)niin miten olette harjoitelleet sitä?
Kiitos jo etukäteen kaikille!
kepulainen
18.12.2006 15:30:27 (muokattu 18.12.2006 15:30:37)
Moi!
Sitä halusin kysyä,että kun olette soittaneet asteikkoja niin,että oikea käsi soittaa triolia ja vasen käsi kahdeksasosanuotteja (eli oikea käsi menee kolme oktaavia samassa ajassa kun vasen käsi kaksi)niin miten olette harjoitelleet sitä?
Kiitos jo etukäteen kaikille!

Kyllä tuossa pitää ensin lähteä siitä että tajuat miltä tuo rytmiikka kuulostaa. Taputa vaikkapa kasiosia ja lausu siihen päälle trioleita. Pidä tempo järkevänä, liian hitaasta et saa selkeää kuulokuvaa.
keyboardplayer
18.12.2006 17:46:43

Kyllä tuossa pitää ensin lähteä siitä että tajuat miltä tuo rytmiikka kuulostaa. Taputa vaikkapa kasiosia ja lausu siihen päälle trioleita. Pidä tempo järkevänä, liian hitaasta et saa selkeää kuulokuvaa.

Suosittelen kanssa...Joskus jostain luin että tuollaista voi harjotella ja koitinpa huvikseni, muttei siitä tullut mitään kun ei ollut sitä kuullut muka ennen. Soitin midisekvensseriin myöhemmin eri raidoille kahdeksasosat ja kahdeksasosatriolit ja tajusin että olin läpytellyt samaa rytmiä iät ja ajat ilman ongelmia.
Ile-
18.12.2006 18:44:21
Mä joskus aikoinaan tein niin, että ihan matemaattisesti laskin noiden nuottien pituudet kokonaispituudesta, eli:

8-osat:
0 ja 0,5
triolit (8-osa):
0 ja 0,33 ja 0,66

Piirrä vaikka tarkka kuva, mistä näkyy miten ne äänet limittyvät. Sitten perhanan hitaasti ja varmasti ensialkuun ja sitten nopeutuen. Se rupeaa jossain vaiheessa menemään ihan itsekseen, mutta kärsivällinen kannattaa olla, koska tällaiseen ei pianonsoiton alkuvaiheissa opi. Tarkkaile myös kokoajan mitä soitat, koska se tulee menemään ensin väärin, kuten että soitat ensimmäisen 8-osan kahden trioli 8-osan mittaan.

1. hitaasti
2. keskity kokoajan

Itse harjoittelin tätä joskus, kun tämmöinen kohta löytyi Beethovenin 1. sonaatista opus 2. Kokeile vaikka soittaa sitä.

Nuo asteikko harjoitukset ovat myös nimenomaan hyviä. Itse olen ruvennut soittamaan semmoista, että soitan asteikkoa:

1. yksijakoisesti
2. kaksijakoisesti
3. kolmijakoisesti
4. jne...

Kaksi- ja kolmijakoisen taite on käsittääkseni yleisesti semmoinen, missä kolmijakoinen lähtee liian nopeasti.
"Never argue with idiots, they just drag you down to their level and then beat you with experience."
baron
19.12.2006 00:16:49 (muokattu 19.12.2006 00:17:45)

Tyhmän tietämättömän aloittelijan kysymys:
Mitä hyötyä tuollaisesta treenaamisesta on?

Ja tässä ei oo vinoilun häivääkään, pelkkää uteliaisuutta!

Eli en oo koskaan noin treenannut mutta pitäiskö?
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
AZa
19.12.2006 01:30:49
Tyhmän tietämättömän aloittelijan kysymys:
Mitä hyötyä tuollaisesta treenaamisesta on?

Ja tässä ei oo vinoilun häivääkään, pelkkää uteliaisuutta!

Eli en oo koskaan noin treenannut mutta pitäiskö?

Ei kai siitä mitään haittaakaan voi olla? Itselleni triolit vaikkapa 8-osien seassa tuottavat viellä vähän ylimääräistä aivotyötä, mutta olenkin soittanut vasta 2 vuotta. Asteikkoja olen soittanut ihan normaalisti, mutta mikäs siinä jos saa kaksi harjoitusta yhteen!
baron
19.12.2006 01:39:31

Ei kai siitä mitään haittaakaan voi olla?

Ei varmasti, mutta kun on niin paljon muutakin treenattavaa, niin miten tuollaisen treenin tuloksen voi hyödyntää?
Ile-
19.12.2006 15:35:26
Trioli on loistava tehokeino muuten kaksijakoisen rytmityksen välissä, ihan kaikessa musiikissa. Jos se trioli menee oikeasti just eikä melkein niin pelkkää plussaa. Semmoisin sävelkulkuja löytyy paljon missä jotai 16-osaa ja 8-osa triolia tulee vähän sekaisin.
"Never argue with idiots, they just drag you down to their level and then beat you with experience."
mack the knife
19.12.2006 23:04:56
Trioli on loistava tehokeino muuten kaksijakoisen rytmityksen välissä, ihan kaikessa musiikissa. Jos se trioli menee oikeasti just eikä melkein niin pelkkää plussaa. Semmoisin sävelkulkuja löytyy paljon missä jotai 16-osaa ja 8-osa triolia tulee vähän sekaisin.

Joo, Rantalan Iiro esim. tekee aika tasaisesti tuon.
COVS n:o 1.
Fellow
22.12.2006 21:18:25
Käsien itsenäisyyttähän tuo vahvistaa. Ja myöskin yleistä rytmien hahmottamista...onhan niitä jazz-biisejäkin tehty missä tuo "suora ja trioli päällekäin" -idea on koko biisin pohja, esim. Michael Brecker :llä.

Kuunteleppa Professor Longhairia. Huhhuh.
Genret p*rseeseen
baron
22.12.2006 22:41:53

Kuunteleppa Professor Longhairia. Huhhuh.

???
Harvemmin mä yksin soitan: Mulla on loistava basisti ja rumpali jotka hoitaa ton vasemman käden osuuden, mulle riittää että mä hoidan triolit oikealla!!
Fellow
23.12.2006 10:49:01 (muokattu 23.12.2006 10:49:36)
???
Harvemmin mä yksin soitan: Mulla on loistava basisti ja rumpali jotka hoitaa ton vasemman käden osuuden, mulle riittää että mä hoidan triolit oikealla!!

Eiku kepulaiselle vaan että Longhairilla on paljon päällekkäisrytmejä.

E: Longhairillakin.
Genret p*rseeseen
kepulainen
26.12.2006 00:49:04
Eiku kepulaiselle vaan että Longhairilla on paljon päällekkäisrytmejä.

Näin on. En puhunutkaan pelkästään pianonsoitosta vaan yleisemmällä tasolla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)