Aihe: Tarja Turusen joulukonsertti
1 2 3 4
Jzzka
18.12.2006 09:58:48 (muokattu 18.12.2006 09:59:48)

Sattuiko kukaan bongaamaan viikonloppuna?

Mitä mieltä?

Itselleni konsetti oli aikamoinen pettymys. Hyvää oli bändi ja osa noista keveämmistä biiseistä. Kyllähän kaikki tietää ettei tuo Tarjan englannin lausuminen ole mitään hääppöistä, mutta kun nuo klassisetkin vedot olivat mitä sattuu, niin eipä paljon naurattanut. Ääntä haetaan alakautta liukumalla ääneen, dynamiikkaa tehdään lähinnä fraasien sisällä ja esimerkiksi "Ave Maria" oli melkoista sillisalaattia yleisen äänenkäytönkin kannalta. Lisäksi itseäni ärsytti se, että Tarjan klangi on ihan sama noissa kevyissä viisuissa kuin klasareissakin. Jotenkin itse haluaisi että nuo keveämmät vedot otettaisiin myös keveämmällä (popimmalla) otteella.

Oikeastaan odotin Tarjalta nyt, kun hän on ilmoittanut keskittyvänsä klassiseen, selkeää kehittymistä laulajana, mutta taitaapa mennä tämäkin sillä vanhalla maineella ratsastamiseen. Täytyy kuitenkin todeta, että näin vain noin puolet (loppuosan) konsertista, joten täysin kattava ei mielipiteeni ole.

EDIT: Niin ja meinasi unohtua; se puvunvaihtotauko oli täysin turha. Ärsytti vain.
Suurilla johtajilla on suurimmat patsaat ja eniten pulunkakkaa päässään -AVS
Sarastro
18.12.2006 18:10:24
Itse en nähnyt konserttia, mutta olen kans kuullut aika hurjia juttuja Turusen (olemattomasta) laulutekniikasta. Voin kyllä kuvitella, ettei se mikkiinlaulaminen ole tehnyt kovin hyvää klassisen laululle. Toisaalta ei Tarja Turunen sillä olekaan tullut kuuluisaksi...
mannerheim666
18.12.2006 20:27:55
Se on kyllä niin eri asia se mikkiin laulaminen ja klassisen laulaminen akustisesti. Että tarvisi melkein jossain vaiheessa päättää kumpaa tekee ja pysyy siinä.
Nalle Puh
18.12.2006 21:43:10
"Se on kyllä niin eri asia se mikkiin laulaminen ja klassisen laulaminen akustisesti"

hyvä laulaja hallitsee molemmat!! ihmetyttää vain että klassisella puolen laulajat ovat melko surkeita mikkiin laulajia :) omalle äänelle tuollainen kevyempi musiikki on todella hyvää vastapainoa raskaiden ooppera aarioiden laulamiselle...ja Tarja on ok!
mannerheim666
18.12.2006 21:53:40 (muokattu 18.12.2006 22:00:01)
joo tarja on uuh nam...mutta mulla ainakin olisi hevibändikiertueiden jälkeen varmaan akustinen laulu perseessä...toisaalta on se muutenkin. ahahahaha

http://www.youtube.com/watch?v=lLCo9oOcMho

ainakin tuo on upeaa kamaa, en mä muita joululauluja ole kuunnellut, koska vihaan joulua
fifi
18.12.2006 22:17:07

Minäkin kyllä kehottaisin Tarjaa miettimään, kumpaa tekee. Mielestäni kyseinen konsertti osoitti sen, kuinka asioita ei pitäisi tehdä: kahta tyylilajia - joista molempia huonosti. Tekisi mieluummin yhtä tyylilajia hyvin. Epäpuhtaus ja outo vibrato kielivät ongelmista. Toki klasareilla on vibrato, mutta se ei tarkoita, että kaikenlainen wouvaus olisi sallittua. Tämän "uuden" musiikin myötä Tarjan laulutekniset heikkoudet tulevat valitettavasti ikävästi esille.

Tarjalla luulisi olevan rahaa huipputason pedagogeihin, jotka kouluttavat maailman huippuja suoraan oopperalavoille, joihin Tarjakin on ilmoittanut hinkuavansa. Vielä huolestuttavampaa on se, että hän on jo Suomessa saanut muusikin alan korkeakoulutuksen ja jatkanut sitä vielä Saksassakin. Mitä on tapahtunut?

Kun on hieno äänimateriaali, miksi käyttää sitä näin? Tuhlausta, sanon minä. :/

En ymmärrä.
Ad surdas auras canere
gilmoure
18.12.2006 22:54:17
tässähän on joku nauhote mikä löyty youtubesta http://www.youtube.com/watch?v=M7G7i67Dm3w
mannerheim666
18.12.2006 23:04:32 (muokattu 18.12.2006 23:05:46)
...olipa kamala versio tuosta en etsi valtaa loistoa ...samaa biisiä samaan aikaa popisti, klasaristi soulisti, tangosti...aikamoinen sillisalaatti
gilmoure
19.12.2006 00:24:21
eniten ehkä häiritsee noi ihme vibrat
Jani The Rock
19.12.2006 00:39:52

Minkä takia pitäis vaivautua laulamaan hyvin kun jengiä riittää keikoille ja levynostoon ilmankin? Mä ainakaan viittis pistää parastani kun keskinkertasellakin pärjää. Taitaa Tarjalla olla sama mentaliteetti.

Sillon kun on tarpeeksi kuuluisa, voi olla kuinka surkea hyvänsä ja silti porukka diggaa ja pyytää vielä encorenkin. Niin se vaan menee.
Your funeral, my trial.
kimurantti1
19.12.2006 00:48:38
Tulee mieleen klasaripiireistä vilulisti Lara Lev. Kysykää vaikka Treen filharmoonikoilta mitä mieltä ovat neidin soitannasta..

Ei sillä, Tarja on ihan jees.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
AH3
19.12.2006 02:43:17
Vaikeaa uskoa, että kuulijoita riittäisi tolla meiningillä? Klassinen laulun koulutus ja tuossa lopputulos, huh huh. Olis kannattanut pysyä vaan bändin matkassa, johon hänen äänensä mielestäni sopi hyvin.
Jos erottaminen tosiaan johtui siitä, että Tarjalla nousi neste hattuun, niin uskon hänen sitä vielä katuvan?
Ei kiitos...minulla on jo pingviini.
Mare552
19.12.2006 06:02:34
En ole kuullut esitystä mistä täällä puhutte. Mutta tulee vaan mieleeni, että onko ehkä kyseessä suurelle yleisölle tehty esitys, eikä pienelle klassisen laulun asiantuntijaryhmälle suunnattu esitys heidän arvosteltavakseen.

Toisaalta, jos kaikkialta tulee Tarjan musiikista tällaista arvostelua, on kohta maine ja kunnia mennyttä, sekin olisi pitänyt ottaa, sekä varmaan on otettukin huomioon, kun konsertti on rakennettu.

Sanotaanhan että miljoona kärpästä ei voi olla väärässä, tässä tapauksessa nämä miljoona kuulijaa ovat niitä, jotka myös ostavat ja maksavat, ei silloin paljoa hetkauta millaisia arvosteluja Mnetissä annetaan.

Jahka itse kuulen kyseistä musiikkia, osaan arvostella ja kuunnella varmaan siten kuin suuri maksava yleisö sen kuuntelee ja kuulee. Minä en varmaan huomaa pieniä virheitä jotka särähtävät alan taitajien korvaan, minusta juuri ne saattavat olla se mikä ratkaisee ostopäätöksen.

Jotenkin luulen, en todellakaan tiedä, että Tarja Turusella itsellään on selkeä käsitys miten hän laulaa ja mitä virheitä tekee, mutta kun on myynyt taitonsa markkinavoimille, pitää olla valmis sopeutumaan markkinoiden vaatimuksiin, vaikka se ehkä taiteellisesti sielua raastaisikin.

Muutan tarvittaessa käsitystäni, taidanpa ostaa levynkin, Tarjan äänimateriaali on aivan lumoavan mahtava, mutta tällä tahdon vaan sanoa, että jos esitys olisi tehty kaikkia mahdollisia klassisen laulun sääntöjä tarkasti noudattaen, olisiko se miellyttänyt yhtä hyvin suuren yleisön korvaa, joka ei kerta kaikkiaan ole lähellekään sama kuin alan ammattilaisen korva.

Siis jospa tarkasti laskelmoitu juttu, jossa on vaivauduttu laulamaan juuri niin, että mahdollisimman moni kuulija on otettu ja valmis maksamaan.
Jzzka
19.12.2006 09:33:09

En ole kuullut esitystä mistä täällä puhutte. Mutta tulee vaan mieleeni, että onko ehkä kyseessä suurelle yleisölle tehty esitys, eikä pienelle klassisen laulun asiantuntijaryhmälle suunnattu esitys heidän arvosteltavakseen.
Toisaalta, jos kaikkialta tulee Tarjan musiikista tällaista arvostelua, on kohta maine ja kunnia mennyttä, sekin olisi pitänyt ottaa, sekä varmaan on otettukin huomioon, kun konsertti on rakennettu.

Esitys oli varmaan suunnattu suurelle yleisölle eikä konsertti missään tapauksessa ollut perinteinen klassinen konsertti, mutta se ei poista sitä tekijää, että konsertissa esitetyt klassiset kappaleet (jotka siis esitettiin vielä klassisesti laulu-piano combolla) ovat selkeästi klassista laulutekniikkaa edustavia biisejä.

Eli ei pyritty mihinkään muuhun kuin klassisen laulun esittelemiseen, mutta siinä epäonnistuttiin mielestäni pahasti. Jos annetaan julkisesti lausuntoja, että "Suomen huippusopraano T.T." se mielestäni on väärin oikeita huippusopraanoita kohtaan (Soile Isokoski, Marita Kattila jne.) Eli itse olin lähinnä pettynyt koko hommassa siihen, ettei T.T. olekaan (ainakaan vielä) uusi huippusopraano, joka olisi mielestäni ollut upea homma koko Suomen kannalta. Tarja on edustava nainen, jonka materiaali riittäisi vaikka mihin, mutta mahtaako nöyryys riittää todelliseen tähteyteen myös lauluteknisesti?

jos esitys olisi tehty kaikkia mahdollisia klassisen laulun sääntöjä tarkasti noudattaen, olisiko se miellyttänyt yhtä hyvin suuren yleisön korvaa, joka ei kerta kaikkiaan ole lähellekään sama kuin alan ammattilaisen korva.

En oikeastaan edes kritisoinut niinkään biisivalintoja, vaan tekniikkaa. Ja klassisella tekniikallahan Tarja laulaa. Eli ei parempi tekniikan hallinta tuossa esityksessa mitään ottaisi pois, pikemminkin päinvastoin. Silloin esityksestä nauttisi tavallisen sukankuluttajan lisäksi myös me "klasaripoliisit". Mielestäni siis voidaan tehdä sekä taiteellisesti korkeatasoista että viihdyttävää (=kaupallista), näiden mitenkään sulkematta toisiaan pois.

Siis jospa tarkasti laskelmoitu juttu, jossa on vaivauduttu laulamaan juuri niin, että mahdollisimman moni kuulija on otettu ja valmis maksamaan.

Niinpä. Siitä mistä aita on matalin.
Suurilla johtajilla on suurimmat patsaat ja eniten pulunkakkaa päässään -AVS
insight
19.12.2006 09:52:06
tässähän on joku nauhote mikä löyty youtubesta http://www.youtube.com/watch?v=M7G7i67Dm3w

Oho olipas epävarmaa laulua. Se ei saanut niinsanotusti haltuun tota biisiä. Ääni ei soinut täysipainoisesti, josta toi epävarma vibra ja ainakin 2 väärää ääntä löysin heti kerta kuulemalta. Sori kun olen näin tuomitseva, mutta jos Tarja on ylpistynyt, niin kyllä tulee mahalasku. Tolla kokemuksella noin tuttu biisi pitäisi kyllä mennä mun mielestä paremmin. Anteeksi jyrkkyyteni, mutta joskus yleisökin saa ärähtää.
Massa on energiaa, painovoima ilmentää sitä suhteellisesti
gilmoure
19.12.2006 10:24:25
jos en ihan väärin kuule ni eniten kusee noi matalimmat äänet :o katoo ote tms.. onko noi konsonantit tosiaan pakko ääntää tolleen vaikka laulaa klasaria? :D "khöyhä niinkhun..."
tammina
19.12.2006 12:28:15 (muokattu 19.12.2006 12:28:46)

Asiahan on jo hyvin todettu ylempänä mutta
on akkaa minunkin pakko haukkua.
(En erityisemmin ole klassisen fraseerauksen
ystävä mutta JOS kyseessä on pro niin minulla
ei ole valittamista...vaikkapa Mari Palo.)
Turusella ei ole tekniikkaa, ei kaunista ääntä,
eikä makua käyttää ääntään. Tunne ei siirry.
Tulee mieleen se koulun hikipinko joka mielisteli
opettajaa, opetteli kaiken ulkoa eikä osannut soveltaa..
insight
19.12.2006 13:25:17

Tulee mieleen se koulun hikipinko joka mielisteli
opettajaa, opetteli kaiken ulkoa eikä osannut soveltaa..

Toi on muuten ärsyttävä piirre kenessä vaan.
Massa on energiaa, painovoima ilmentää sitä suhteellisesti
VoiceUser
19.12.2006 13:26:35
Kuuntelin pikaisesti "En etsi valtaa loistoa".

Ensimmäiset nuotit lähtevät hieman epävarmasti ja artikulaatio häiritsee jonkin verran joissain kohdissa.

Mutta kokonaisuus on ihan hyvä. Paljon huonomminkin voisi mennä. Kyllä tarjalla on biisi mielestäni hallussa siinä missä noilla soittajillakin.

Ymmärtääkseni musiikissa on aina viime kädessä kyse siitä, miltä se kuulostaa ja tekniset seikat ovat sen rinnalla sivuseikka. Kun vertailukohteita ei nyt sattunut olemaan, kelpaa Tarjan esitys laulun osalta ainakin mulle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)