Aihe: Funkympaa musaa
1 2 3 4
Erkki Linden
19.12.2006 09:38:05

Teoriaa vai ei?

Lahjakas muusikko pystyy soittamaan ilman teoriaakin, vieläpä erittäin upeasti.

Säveltäessä on aivan eri tilanne.
Voidaksesi säveltää aivan uuden sävellyksen, täytyy tietää millaisia sävellyksiä on jo sävelletty ja mitä keinoja sävellyksissä on käytetty.

Sellaista neroa ei maailmassa ole vielä ollut, ainakaan viimeiseen 100 vuoteen, kuka olisi itse keksinyt kaiken sen, mitä säveltäessä täytyy tietää.
Kaikki suuret säveltäjät ovat saaneet parasta mahdollista opetusta.

Edellä mainittu huomioiden ei pitäisi olla mitenkään epäselvää, mihin tarkoitukseen teoriaopetusta tarvitaan ja mihin ei.

Kokeilkaapa säveltää vaikka sinfonia, niin huomaatte että koko musiikin teoria sekä historia on tarpeen ja mikäli todella sävellätte aivan uuden tyylisen - sekään ei vielä riitä.
Hot RedX
19.12.2006 10:39:56 (muokattu 19.12.2006 10:40:43)

Lahjakas muusikko pystyy soittamaan ilman teoriaakin, vieläpä erittäin upeasti.

Totta

Säveltäessä on aivan eri tilanne.
Voidaksesi säveltää aivan uuden sävellyksen, täytyy tietää millaisia sävellyksiä on jo sävelletty ja mitä keinoja sävellyksissä on käytetty.

Riippuu minkälaisen teoksen haluaa tehdä. Siis onko se jollain tapaa yleisesti hyväksytty teos. Jos pienelle lapselle sanotaan, että teeppä biisi, ihan varmasti saa jonkin näköisen teoksen aikaiseksi.

Sellaista neroa ei maailmassa ole vielä ollut, ainakaan viimeiseen 100 vuoteen, kuka olisi itse keksinyt kaiken sen, mitä säveltäessä täytyy tietää.
Kaikki suuret säveltäjät ovat saaneet parasta mahdollista opetusta.

Tiedän monia, jotka eivät ole saaneet musiikin teorian opetusta ja silti ovat biisejä kyhänneet.

Edellä mainittu huomioiden ei pitäisi olla mitenkään epäselvää, mihin tarkoitukseen teoriaopetusta tarvitaan ja mihin ei.

Kokeilkaapa säveltää vaikka sinfonia, niin huomaatte että koko musiikin teoria sekä historia on tarpeen ja mikäli todella sävellätte aivan uuden tyylisen - sekään ei vielä riitä.

Siis teos kokonaiselle orkesterille?
Oon joskus koittanut äänitellä omia juttuja ja joutunut ikäänkuin soittamaan kaikkien instrumenttien osuudet itse, ja kyllä siinä tuli rumpalia ikävä!
So What? Who Cares? What ever...
Sharkman
19.12.2006 15:18:08
Laitappa esimerkki. Ehkä kaikki biisienteikijät eivät ole saaneet varsinaista teoriaopetusta, mutta väitän, että jollain tapaa teoriaa on opiskeltu, lukemalla itse jotain tohtori toonikaa, tai käymällä soittotunneilla joilla on käyty läpi teoriaa jotenkin.

Niin kyllähän jokaisella on jonkinlainen oma musiikin"teoriansa" eli käsitys siitä miten musiikki saadaa toimimaan. Esimerkiksi muiden biisejä soittamalla samalla oppii monenlaista konstia vaikka ei sitä itse tiedostaisikaan "teoria"opiskeluksi.
Tämä on silkkaa vittuilua.. alusta loppuun.
Erkki Linden
19.12.2006 15:19:11 (muokattu 19.12.2006 15:20:36)

Kuka tahansa voi tietenkin säveltää, mutta ennen kuin tietää säveltävänsa aivan uuden, ei voi säveltää uutta ellei tunne jo aiemmin sävellettyjä, ainakin eri tyylilajit.

Tässä yhteydessä puhumme luonnollisesti sävellyksestä, joka on myös soinnutettu, sovitettu, nuotinnettu ja orkestroitu.
Tämä ei sitten ihan lapsella onnistukaan.
Hot RedX
19.12.2006 18:22:34
Laitappa esimerkki. Ehkä kaikki biisienteikijät eivät ole saaneet varsinaista teoriaopetusta, mutta väitän, että jollain tapaa teoriaa on opiskeltu, lukemalla itse jotain tohtori toonikaa, tai käymällä soittotunneilla joilla on käyty läpi teoriaa jotenkin.

Niin siis kyllähän soittamiseenkin tarvitaan nuotteja ja sointuja ja muuta sälää...
Suomalaisissa peruskouluissa väkisinkin oppii musiikinteoriaa jonkin verran, jos ei muuta niin ainakin c-duuri asteikon.
So What? Who Cares? What ever...
kimurantti1
19.12.2006 18:48:46
Niin siis kyllähän soittamiseenkin tarvitaan nuotteja ja sointuja ja muuta sälää...

Ei kai sentään? Toki jos soittaa äänen kitaran otelaudalta, niin joku nuotti se väkisin on. Sama juttu sointujen kanssa. Voit soittaa mitkä tahansa kolme ääntä kitaran otelaudalta samaan aikaan ja se voidaan tulkita joksikin soinnuksi. Mutta tottahan niitä voi soittaa vaikkei nimiä tietäisi.

Suomalaisissa peruskouluissa väkisinkin oppii musiikinteoriaa jonkin verran, jos ei muuta niin ainakin c-duuri asteikon.

Uskallan olla eri mieltä. Mä en tiedä onko opetussuunnitelma muuttunut kovinkin olennaisesti, mutta kun mä peruskouluni kävin, niin ei meille mitään asteikoita opetettu. Jos nykyään opetetaan, niin huhhuh. Mitä tavallinen tallaaja sellaisella tiedolla tekee? On sitä vähän olennaisempiakin juttuja.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Fellow
19.12.2006 19:02:38
Mitäs tähän nyt sanos. Jep, ehkei teoriaa tarvitse "tiedostaa osaavansa"(meinaan ettei ole virallisesti opiskellut) tehdäkseen biisejä, mutta jonkinmoista teoriatietoutta täytyy olla. Nah, kun tietää on grooven, seiskat, ja muutaman funkbändin(miksei useampiakin), niin sehän se ydin on. Mut kuitenkin.

Blööh...
Genret p*rseeseen
baron
19.12.2006 19:49:43

Mitä tavallinen tallaaja sellaisella tiedolla tekee?

Joo, asteikot p:stä, ei niitä oikea soittaja tarvitse!
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
kimurantti1
19.12.2006 20:05:48 (muokattu 19.12.2006 22:53:56)
Joo, asteikot p:stä, ei niitä oikea soittaja tarvitse!

Siis tavallinen tallaaja, ei soittaja. :-) Nyt puhuttiin siitä, mitä peruskoulussa (eli ala- ja yläasteella) opetetaan. Asteikot ja musiikin teoria ei ole se ensisijainen juttu, jolla pitäisi motivoida ja saada penskat kiinnostumaan musiikista.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Fuzzy Boner
19.12.2006 22:50:32
Ei muuta ku kuuntelemaan lisää mieleisen funkyä musaa ja sieltä vaikutteita ja kokeilemaan! Kandee tsekata jos joku juttu kuulostaa funkyltä/mieleiseltä et miks se kuulostaa ja jopa vähän analysoida jos sille päälle sattuu.
Tsemppiä.
Möllisty
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)