Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bluesharppu perusbluesiin A:sta
1
Angus
02.09.2006 04:06:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huuliharpuista näyttää olleen jo miljoona threadia, mutta tässä jonkin aikaa selaillessa en vastausta mietintääni löytänyt (kellonaika saattaa vaikuttaa asiaan), joten uskaltauduin kuormittamaan mnettiä vielä yhdellä threadilla tästä aiheesta.
 
Simppelisti siis, ajattelin huomenna herätessäni vihdoin käydä ostamassa bluesharpun, ja koska bluesia A:sta (A, D, E) paljon soittelen olisi tuosta sävellajista hyvä aloitella, mutta en vain tiedä mistä sävellajista menevän harpun ostaisin. Eli mikäs kirjain siinä pitäisi olla, että pystyisin sitä kunnolla käyttämään ko. sävellajissa.
 
Tutustutaan sitten myöhemmin noihin teoriajuttuihin jne., mutta näin aluksi riittää ihan pikainen ja simppeli vastaus, että pääsen alkuun :).
Zarmo
02.09.2006 07:28:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

A-bluesit on hyvä vetää D-harpulla
 
"Elämä on silkkaa paskaa." -Kilgore Trout
Vapinamonologeja
Bafusiini
19.12.2006 04:11:05 (muokattu 24.12.2006 03:58:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep. Eli bluessiahan vedetään yleensä kvinttiasennossa, eli 5 puol-sävelaskelta ylempää, kuin mitä harppu "näyttää".
 
baron
19.12.2006 11:46:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep. Eli bluessiahan vedetään yleensä kvinttiasennossa, eli 5 sävelaskelta ylempää, kuin mitä harppu "näyttää".
 
Jess, päästään miksolyydiseen moodiin joka toimii bluesissa.
 
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
harpist
24.12.2006 18:16:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jess, päästään miksolyydiseen moodiin joka toimii bluesissa.
 
= "crossed" harp / 2nd position
 
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
baron
24.12.2006 19:19:36 (muokattu 24.12.2006 19:20:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

= "crossed" harp / 2nd position
 
Mä oon vähän ulalla, tarkoitatko doorista moodia?
Kyllä sekin toimii.
 
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
harpist
25.12.2006 03:54:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon vähän ulalla, tarkoitatko doorista moodia?
Kyllä sekin toimii.

 
Etten nyt sekottaisi ... musiikin ammattilaisia.
 
Alunperin Richterin asteikon harppu oli tarkoittettu soitettavaksi suoraan ("straight") siitä perus / juuri - nuotista johon harppu oli tehty , esim. C harpulla C-duurista.
 
Kansa oivalsi kuitenkin nopeasti , että sillä yhdellä ja ainolla harpulla jonka omistivat , voi soittaa muitakin kuin tarkoitettuja nuotteja / säveliä. Soittamalla soittimen kehittäjän mielestä "epäpuhtaasti" eli ns. "taivuttamalla"/ "bendaamalla" harpussa olevia säveliä , voitiin sillä soittaa sellaisiakin nuotteja joita soittimessa ei pitänyt olla. Edelläkävijöinä tähän soittotapaan olivat köyhät puuvillaa keränneet peltotyöläiset , jotka illalla "virkistäytyessään" soittivat harpusta näitä puuttuvia nuotteja , saadakseen oman mielialansa ja tulevan perinnemusiikkinsa kuuluviin ( ~siniset sävelet ).
 
Huuliharpistien keskuudessa näistä muista soittotavoista alettiin puhumaan ns. "positioina" eli asemina. Teoriassa niitä voi olla 12 mutta yleisesti ja "tunnustetusti" puhutaan viidestä yleisimmästä.
 
Myöhemmin vallitseva musiikin teoria vielä "valjastettiin" tähän pieneen soittimeen - positiot saivat nimet ja kansan soitin sai "musiikilliset avaimet".
 
Eli siis jotakuinkin näin ...
 
Diatonisen ("kymppireikäisen") eri asemat ( Positiot ) esim. C harpusta
 
1st position , "Straight" , (C) duuri , Ionian mode , 4 aukosta puhaltamalla ->
 
2nd position , "Crossed" , " se kvinttiasema" , Sävelasteikot taivuttamalla (by bending) : Mixolydian mode , (G)-blues , Major Pentatonic (duuri) , 2 aukosta imemällä -> tai 3 puhaltamalla ->
 
3rd position , "Double crossed" , (D) molli , Dorian mode , taivuttamalla D-blues asteikko , 4 aukosta imemällä ->
 
4th position , natural minor , (A) molli , Aeolian mode , taivuttamalla 3 aukosta imemällä -> tai 6 aukosta imemällä ->
 
5th position , (E) molli , Phrygian mode , puhaltamalla 5 aukosta ->

 
Nuo "moodit" (asteikot) voisi vielä tietysti joskus kirjoittaa ylös ketjuun , miten ne harpusta ulos otetaan (tässä tapauksessa C harpusta ) ...... mutta kun ei oikein tiedä - ei kai tässä nyt ole menossa joku "kissa hiiri leikki" ?
 
Vielä ketjun aloittajan kysymykseen ...
 
Bluesia A:sta ? . Ne A:n sinisävelet löytyvät D harpusta, jota soitetaan siis "crossed - harp" , toisesta positiosta eli sieltä "kvintin" päästä.
 
Yleisimmät harput joita Bluesissa tarvitsee:
 
G -> (D)
A -> (E)
Bb -> (F)
C -> (G)
D -> (A)
F -> (C)
 
Alussa harpun perussävellaji ja suluissa se "crossed" / "toinen positio" eli sävellaji jossa Blues ko. harpulla "taittuu".
 
Olinko tällä kertaa ymmärrettävämpi ... ? Enhän minä muuta - "kunhan vain tööttäilen" - harpusta kun lähtee niin kivoja ääniä.
 
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
baron
25.12.2006 08:39:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olinko tällä kertaa ymmärrettävämpi ... ? Enhän minä muuta - "kunhan vain tööttäilen" - harpusta kun lähtee niin kivoja ääniä.
 
Kiitti selvityksestä.
Turhaan mä oon tänne kirjoittanut kun en itse harppua soita mutta olin teoreettisesti kiinnostunut.
 
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
harpist
25.12.2006 12:25:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Turhaan mä oon tänne kirjoittanut kun en itse harppua soita mutta olin teoreettisesti kiinnostunut.
 
Turhaan ... ei sentään - jos kiinnostusta on. Kyllähän tuo kaikkien tuntema pieni kapistus , omine rajoituksineen ja vastaavasti viehättävine soundeineen , saa toki kysymyksiä herättääkin. Eikä instrumentin täydy olla "oma" , saadakseen olla siitä kiinnostunut. Eihän huuliharppu loppujen lopuksi niin kauhean tunnettu soitin ole - edes muusikoiden piirissä.
 
Mielessä vain käväisi , ettei kai vaan meikäläistä viedä kuin pässiä narussa - vastaamisen kun olisin siinä tapauksessa katsonut olleen turhaa.
 
Mielelläni siis vastasin ja vastaisuudessakin - jos pystyn.
 
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
Bafusiini
29.12.2006 06:17:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jepo. Näinhän se menee. Hyvä infopaketti aloitteleville.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «