J.Hollström 18.12.2006 09:45:13 | |
---|
Itse olisin sitä mielipuolta, että mitä vähemmän mikki värittää soundia niin sitä parempi. Lähtökohtahan pitää olla se, että basso soundaa akustisesti hyvältä, sen jälkeen siihen voi lykkiä minkä mikin vaan niin homma pelittää. Ja mitä parempi ominaissoundi, sen vähempi haluaa mikin muuttavan sitä mihinkään suuntaan. Mulla ei tulisi mieleenikään päivittää esim. oman presarin mikkiä mihinkään muuhun, kaikkien vähiten johonkin aktiivisysteemiin. Ja ihan viimesenä siihen kolmikirjaimiseen mikrofooniin. Hönkää tosta tulee ihan riittävästi ilman pattereitakin. Ja ei muuta kuin mopot keulimaan sitte. |
hollstro 18.12.2006 10:28:35 | |
---|
Välimerkin rakastelua: Se on kapasitanssi joka ne yläpäät johdossa syö.... =) Aivan oikein, sillähän se tone-potikkakin toimii, eli kun signaaliin lisätään konkkaa (eli kapasitanssia) niin yläpäät leikkautuu. Ja se toinen termi on induktanssi. Typo... |
Teijo K. 18.12.2006 10:40:30 | |
---|
Mie olen monen muun kanssa samaa mieltä siitä, että ei se mikki juuri vaikuta kunhan on vain laadukas. Miulle passaa oikeastaan merkki kuin merkki. Tällä hetkellä on EMG, Kent Armstrong ja Dimarzion mikkejä ja kaikissa on jotakuinkin samantyyppinen perus. Aktiivietusia en sensijaan tue, ja näissä miun soittimissa ei ole edes mitään passiivielektroniikkaa. Pelittää hyvin ja soundit on kivat jos basso soi akustisesti hyvin. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.
Älä klikkaa tät |
munakorva 18.12.2006 12:04:08 | |
---|
En lähtisi vaihtamaan mikkiä aktiiviseksi, ne on saatanasta. Kompressointi syö dynaamiikan ja muna kutistuu soundissa ja housussa. Osta se japsi, siihen lisäksi JB-tallamikki ja vie modattavaksi jollekkin soitinrakentajalle. Ja saahan tuota konstruktiota valmiina mex-fenderinä (deluxe) mutta siinä taitaa olla aktiivielektroniikka = ei hjyvä. . Jatsarimikkiä en kyllä presariin laita. Se pilaa koko basson ulkonäön. Enkä kyllä näiden tietojen mukaan aktiiviakaan. Nyt ei taida sitte paljo muu auttaa, kuin armoton testaileminen näiden kanssa. Ja jos ei presariin minun pudjetillas sopivaa saundia saa, niin pitää rueta jatsaria katsastelemaan. |
pardy 18.12.2006 19:06:39 | |
---|
Jatsarimikkiä en kyllä presariin laita. Se pilaa koko basson ulkonäön. Enkä kyllä näiden tietojen mukaan aktiiviakaan. Näiden tietojen mukaan? Eiköhän se oma tieto ole aina paras. Jos on Emg:n mikki/mikit ja käyttää niitä 9 voltin jännitteellä, niin luultavasti kompressoi soundia. 18 voltilla en ole itse huomannut tätä ongelmaa missään määrin. Mulla on pari bassoa ollut omistuksessa joissa on ollut 18v sähköt, ja soundi on puhdasta nannaa molemmissa. Toinen mulla vieläkin on, ja siinä on PJ-mikitys. Pelkkä P-mikki päällä soundi on mitä mainioin. Mun mielestä ala- ja yläpäiden suhde on kivasti tasapainossa ja soundi on mukavan neutraali. Nyt mulla on siinä käsirasvalla kuoletetut kielet kiinni ihan sen takia että on yks basso millä saa tumppumeininkiä. Ja saahan sillä erittäin, vaikka miten aktiivimikit onkin. Itseasiassa jo kieletkin vaikuttaa aika paljon. Uusilla kielillä kun kiluttaa menemään niin varmasti kolisee, oli basso mikä hyvänsä. Muista tekijöistä sitten riippuukin, että kuulostaako se kolina hyvältä. |
J.Hollström 18.12.2006 19:13:49 (muokattu 18.12.2006 19:14:25) | |
---|
No ei muuta kuin kairaamaan parille patterille koloja sitte. Missäs se käsijyrsin olikaan... |
No ei muuta kuin kairaamaan parille patterille koloja sitte. Missäs se käsijyrsin olikaan... Kyllä minä oon saanu presariin kaks patteria mahtumaan ihan kairaamattakin. Hiinä ja hiinä se kyllä on. |
Antti K. 18.12.2006 23:02:21 | |
---|
No ei muuta kuin kairaamaan parille patterille koloja sitte. Missäs se käsijyrsin olikaan... Tunnustan! Oon syyllistynyt moiseen. Ja kahteen kertaan. Ensimmäinen oli Squier Precision made in china vm. 2000. 9v EMG PJ hässäkkä ja BTC. J-mikin soundi oli täyttä nannaa! Toinen oli ?Squier? Jazz body ja siihen uppos 18v patteriboxi EMG J-setillä (Jukilta ostetulla Fender fretless kaulalla) ja ei ollut huono sekään. Nyt mulla on tuossa Squier JV:ssä EMG J-set ja haluttas tehä siitä 18v, mutta kun pitäs ottaa DREMEL esille. Toisaalta onhan tuosta jo riivitty Fiesta Red värit poies, mutta en taija raaskia. Pumpsuttelin tuossa illan kähmässä uusimmalla hankinnallani (Sting/Dirnt presari) ja onpa mukava peli. Sitten otin StingRayn käteen ja taas totesin: Leo oli nero! Nyt on viulu. Vielä kun osais soittaa! |