Olen tekemässä akustista teräskielistä kitaraa. Kitaran kaula on aihiona, ja on koivua, kuten koko muu kitara, paitsi kansi, joka on kuusta. Yhdellä vanhemmalla patulla kylällä on itsetekemänsä teräskielisen akustisen kaula myös koivua, eikä kaulassa ole mitään vääntymistä tai kieroutta havaittavissa. Kyseinen kitara on muutama kymmenen vuotta vanha, ja siinä EI ole kaularautaa. Teknisen opettaja (teen koulussa) myös epäilee rautaa turhaksi kun on koivusta kyse. Kuitenkin käsittääkseni kaikissa tehdastekoisissa ja muutenkin "oikeissa" ktaroissa klassisia lukuunottamatta on poikkeuksetta kaularauta. Onko minun nyt siis asennettava kaularauta? En laita jos ei ole pakollinen, mutta haluan kitarani säilyvän, vaikkei siitä helmi tulisikaan. "Joulupukki on häirikkö, joka on yksi nykyajan suurimmista ongelmista mm. uhkana kansantaloudelle" |
->Ei ole pakollinen, mutta ehdottomasti se kannattaa laittaa, jos et tunne itseäsi niin kokeneeksi rakentajaksi, että pystyt varmasti pitämään kaulan reliefin sopivissa rajoissa ilman rautaa. Rauta maksaa alle kympin ja se on mielestäni yksi huonoimmista säästökohteista. Kaksi kaulaa olen ilman rautaa tehnyt ja kumpaakin joudun käyttämään kielisetillä, joka ei ole itselleni mieleen - liian ohuella siis. Eva jag behöver dig. Mer än vad jag vill ha dig och jag vill ha dig för gamla tiders skull. Du betydde inte allt. Men det blåste aldrig kallt. För du var solskenet. Jag var ensam. |
Kuitenkin käsittääkseni kaikissa tehdastekoisissa ja muutenkin "oikeissa" ktaroissa klassisia lukuunottamatta on poikkeuksetta kaularauta. Onko minun nyt siis asennettava kaularauta? En laita jos ei ole pakollinen, mutta haluan kitarani säilyvän, vaikkei siitä helmi tulisikaan. Mun mielestä oot tuossa ekassa lauseessa jo vastannu tuohon kysymykseen.. Eli kyllä, ehdottomasti laittasin kaularaudan, ja säädettävän mielellään. |
Mun mielestä oot tuossa ekassa lauseessa jo vastannu tuohon kysymykseen.. Eli kyllä, ehdottomasti laittasin kaularaudan, ja säädettävän mielellään. Sen verran voisin vielä korottaa panoksia, että 2-toimisen raudan laittaisin itse. |