rrroope 04.12.2006 15:08:15 | |
---|
Moi. Omistan tällä hetkellä toimivan ja oikein hyvän Alvarezin akustisen, mutta nyt on alkanut olla akustisia keikkoja sen verran tarjolla, että voisi olla suotavaa hankkia jonkinlainen elektroakustinen ratkaisu. Mutta mikä? Vai kannattaako vain hankkia tuohon jokin mikki? Ja minkälaista mikkisysteemiä yleensä suosittelisitte kitarassa, kun näkyy olevan myynnissä kitaroita piezoilla tai magneeteilla ja vaikka millä. Ja onko noissa ohuemmissa ja pienemmissä elektroakustisissa mitään ideaa (esim ibanezin talman tai telecoustic/stratocoustic -mallit), vai tarviiko se kuitenkin aina sen kunnon akustisen bodyn? Kiitoksia etukäteen kaikista hyvistä vastauksista jotka selventävät elektroakustisten/ akustisen mikittämisen maailmaa. |
Juniper 04.12.2006 15:22:45 | |
---|
Mä hankkisin mikin erikseen. Omaan akkariin asensin reilu viikko sitten b-bandin A10 AST/UST mikityksellä. Soundi pelaa todella hienosti tällä systeemillä. Suurin osa valmiiksi mikitetyistä akkareista ovat ihan hirveää kuraa mikityksen osalta. |
rrroope 04.12.2006 15:38:21 | |
---|
mitenkäs nuo tuommoiset sitten toimii? Joutuuko poraamaan reikiä kitaraan? Ja paljonko maksaa? |
flattopguitar 04.12.2006 16:17:27 | |
---|
mitenkäs nuo tuommoiset sitten toimii? Joutuuko poraamaan reikiä kitaraan? Ja paljonko maksaa? Joutuu perätapin paikalle tulee yleensä se mihin piuha tulee kiinni ja siinä samassa on usein esivahvistin. Siitä lähtee piuha patteriin, joka kiinnitetään kylkeen tai kaulapalkkiin ja toinen piuha joko tallan alle tai kaikukopan pohjaan. Joissain malleissa tulee vielä lisäksi mikrofoni, joka yleensä laitetaan kiinni pohjan tukirimaan. Tallan alle voi joutua poraamaan vielä pienen reijän kannen ja tallan läpi, jotta se elementti saadaan laitettua tallaluun alle. Vaihtoehtoja on paljon. Asennus ammattilaisella on jossain 50-100euron välillä. |
juikka111 04.12.2006 19:31:03 (muokattu 04.12.2006 19:32:39) | |
---|
Taas kerran suosittelen elektroakustiseksi yamahan apx-sarjaa. Itselläni on tällä hetkellä apx-700 ja pitää sanoa että mahtava peli. Ja on minulla ollut toinenkin apx. Se oli apx-4a. Harmittaa, kun myin sen. Sekin oli hauska peli. Kyllä piezo-mikillä lähtisin hakemaan, koska ne konkka mikit maksaa niin tuhottomasti. Ja saa sillä piezo mikillä tarpeeksi hyvän soundin. Älä mene missään nimessä ostamaan stratocoustikkia tai telecoustikkia. Ne on täyttä kuraa. Akustisesti et pysty soittamaan ilman, että kuulostaa pahvilaatikolta. Minulla on ollut telecoustic. Aivan mukava soittaa, mutta lasikuitubodyltä ei voi odottaakkaan paljoa. Mikkisysteemi ei oikein kelvannut mihinkään. Alkoi särkeä ääntä hiukankaan kovemmalla äänellä. Ja olen kokeillut useampaa, kuin vain yhtä tällaista. Voin väittää, että apx- sarja voittaa talmannit ja fenderin elektro-akustiset soitettavuudessa ja saundissa. Mutta sekin mistä tykkäät. Minulle on sopinut. Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä. |
Juniper 04.12.2006 19:58:59 (muokattu 04.12.2006 19:59:28) | |
---|
Ei toi b-band esimerkiksi paljoa maksanut ja soundit pesee pietsot 100/0 Asennus vaatii hieman hommia, mutta kyllä se hienosti meni itsetehtynäkin.(Jos on epävarma ja/tai ei uskalla/osaa tehdä kitaraan reikiä, niin sitten kannattaa antaa ammattilaisen asentaa) Omakuvassa näkee millaisen systeemin asensin(kuva juuri ennen asennuksen aloittamista) Jossain vaiheessa voin kirjoitella asennuksesta enemmän projektikuvien kera. Ääninäytekin saattaa ilmestyä....... |
rrroope 04.12.2006 20:04:14 (muokattu 04.12.2006 20:06:09) | |
---|
joo, täytyy vielä pohtia mikä vaihtoehdoista olisi paras. rahaa ei tosiaan oo paljon. Olisi ehkä kai helpointa vaan myydä tuo ja ostaa tilalle valmiiksi mikitetty, tahi sitten ostaa siihen tuo mikki ja asennuttaa se jossain. Tai sitten jos halvalla saisi jonkun tuon alvarezin rinnalle, jonka ei akustisesti tarvisi kuulostaakaan mitenkään ihmeellseltä, kunhan soi sitten PA:n kautta hyvin. Olisi kiva säilyttää tuo kitara kuitenkin koskemattomana mutta kaikkeapa ei voi saada :/ |
apip 04.12.2006 21:53:07 (muokattu 04.12.2006 21:54:15) | |
---|
Ei toi b-band esimerkiksi paljoa maksanut ja soundit pesee pietsot 100/0 No paljonkos tollainen sun hankkimi B-Band maksaa tuplamikeillä (AST+UST)? |
rrroope 04.12.2006 22:09:40 | |
---|
hmm... tarkemmin katseltuna alkoi näyttää kiinnostavilta nuo b-bandit. Onko tarpeen olla sekä AST ja UST? kumpi on parempi, jos niin voi kysyä? tuo toinen vaatii reiän poraamisen, toinen ei. Ja onko tuo yksinkertainen, plugiin sisältyvä esivahvistin riittävä, tahi mistään kotoisin vai pitääkö olla tuo iso säädeltävä möykky kiinni tuossa kyljessä? |
Les Fender 04.12.2006 22:16:17 | |
---|
Ois hienoa jos joku tietäväinen pystyisi näpräämään FAQ:n noista akustisen mikeistä. Noista meinaan luultavasti tulee satelemaan paljon kysymyksiä. Itse en esim. mistään hinnasta tuollaista kojetaulua laittaisi Doven kylkeen, mut jokin muu laadukas mikkisysteemi vois kiinnostaa. "Living is easy with eyes closed!" |
rattledad 04.12.2006 22:16:51 (muokattu 04.12.2006 22:19:57) | |
---|
hmm... tarkemmin katseltuna alkoi näyttää kiinnostavilta nuo b-bandit. Onko tarpeen olla sekä AST ja UST? kumpi on parempi, jos niin voi kysyä? tuo toinen vaatii reiän poraamisen, toinen ei. Ja onko tuo yksinkertainen, plugiin sisältyvä esivahvistin riittävä, tahi mistään kotoisin vai pitääkö olla tuo iso säädeltävä möykky kiinni tuossa kyljessä? AST:n soundin pitäisi olla luonnollisempi mutta se kiertää helpommin kuin tallamikki, luulisin. En ole noita vertaillut. Säätöjä ei ole pakko olla kitarassa vaan pelkkä plugissa oleva etunen riittää - ainakin minulle on riittänyt AST:n kanssa. E: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=128232&o=0&#p5587496 |
Juniper 04.12.2006 22:25:18 (muokattu 04.12.2006 22:49:48) | |
---|
AST/UST yhdistelmä toimii siten, että soundin alapää muodostetaan UST:llä ja yläpää AST:llä. Tällä saadaan molempien mikkien edut yhdistettyä hyvin(itsellä pystyy UST/AST balanssia säätämään haluamakseen). Pelkkä UST on soundiltaan hieman keinotekoinen(parempi kuin pietso kuitenkin), mutta yhdistettynä AST:hen siitä tulee todella luonnollinen ja "ilmava" soundi. Niin toi mun oma b-band maksoi mikkeineen jotain 250€ kieppeillä(oma mielipide = edullinen). Tuostahan on olemassa malleja, jotka eivät tarvitse noin radikaaleja puuntyöstöjä ja vähemmillä säädöillä. Nämä ovat myös paljon halvempia. Itse halusin kuitenkin säädöt (ja patterin) mahdollisimman hyvin esille ja käytettäväksi. Kuvassa paneeli näyttää hirvittävän isolta ja kolholta, mutta paikalleen asennettuna se ei ole mikään iso ja ennenkaikkea käytettävyys on erinomainen. |
rrroope 04.12.2006 22:40:29 | |
---|
Kiitoksia kaikista hyvistä vastauksista. Tuo hihnanupin kohdalta poraaminen ja ehkä pieni reikä satulaan kuulostaa ihan hyvältä, mutta enempää en antaisi kitaraani runnella. Tuollaisia yksinkertainen etuvahvistin + AST -settejä on näköjään aika huokeaan hintaan myytävänä, asennus onnistuisi varmasti itsekin. Mutta riittäisiköhän se? Tarkoitus nyt olisi saada keikkakäyttöön soveltuvaa siedettävää ääntä, ei sen kummempaa. Näköjään näyttäisi tuo b-bandin toimipiste olevan tuossa naapuripitäjässä, voisikohan siellä käydä paikanpäälläkin ihmettelemässä, täytyy ottaa selvää. |
weelie 05.12.2006 08:08:11 | |
---|
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
t-mies 05.12.2006 17:15:27 | |
---|
Suurin osa valmiiksi mikitetyistä akkareista ovat ihan hirveää kuraa mikityksen osalta. Mihinkähän tämä fakta perustuu? Älä mene missään nimessä ostamaan stratocoustikkia tai telecoustikkia. Ne on täyttä kuraa. Tähän ei voi muuta kuin yhtyä mitä suurimmissa määrin. |
juikka111 05.12.2006 17:24:47 | |
---|
Niin toi mun oma b-band maksoi mikkeineen jotain 250€ kieppeillä(oma mielipide = edullinen). Eihän tuo mikiksi mikään huippuhintava ole, mutta ota huomioon, että se maksaa puolet esim. apx-700 kitaran hinnasta. Joten niin katsottuna se on minusta aika kova hinta. Ja väitän, että se luulo kaikista valmiiksi asennetuista mikeistä on täyttä höpötystä. Ei kai ihmiset sillon ostaisi niitä jos ne kakkaa olisi. Varmastikkin olisivat vedetty pois markkinoilta. Ei sovi unohtaa, että musiikki avaa itse kullekin tiedon ja ymmärryksen portin kohti vastuuntuntoisten yhteistyökumppaneiden aatteellisia intressejä. |
Juniper 05.12.2006 17:59:48 | |
---|
Mihinkähän tämä fakta perustuu? Omiin kokemuksiin. Tietysti tämä riippuu minkä hintaluokan soittimesta on kyse ja mihin äänenlaatuun tyytyy.(kalliissa soittimissa on ehkä jo panostettu myös mikitykseenkin) Itsellä on ollut useampi mikitetty akustinen ja niiden valmiit pietsot ovat olleet aivan kauheat. Liikkeissä olen myös testannut todella monta kitaraa ja niiden sähköinen soundi ei ole sytyttänyt millään lailla. B-band toimii oikeesti niin paljon paremmin, että ei oikein voi verrata ns ensiasennus pietsoihin. |
bluewille 18.12.2006 15:21:46 | |
---|
Onko kuka soitellut kiinan poikien Ovationeilla .. eli niillä laminaattikansi elektro-akustisilla? Eikö niissä kuitenkin hinta/laatu (n.400e) ole kuitenkin kohdillaan? Näytti olevan viritysmittari ja piezo-mikki. Nuohan pitää virityksenkin erittäin hyvin ja vahvoja rakenteita..? Mutta akustiikkaa joku tuntuu moittivan..? Onko oikeita omakohtaisia kokemuksia (ei siis tarvii verrata Ameriikan poikien niin maar erikoisen hienoihin ja kalliisiin malleihin, vaan ihan korvakuulta vedellen katsomatta missä tehty)?? |
flattopguitar 18.12.2006 15:28:11 (muokattu 18.12.2006 15:29:55) | |
---|
Onko kuka soitellut kiinan poikien Ovationeilla .. eli niillä laminaattikansi elektro-akustisilla? Eikö niissä kuitenkin hinta/laatu (n.400e) ole kuitenkin kohdillaan? On melkoista hulluutta jos joku maksaa 400 euroa laminaattikantisesta Kiinan kitarasta. Mutta se on totta, että kestävyys on paljon parempi kun kitarassa ei ole eläviä puuosia. Sama toisin perin, eli soundi on paljon huonompi kun kitarassa ei ole akustisesti hyvin soivia puuosia. Mikrofonit on noissa esiasennetuissa malleissa periaatteessa sitä "kylmä ja metallinen piazo"-linjaa. Ei näillä asioilla silti ole mitään merkitystä itse kitaran soiton kanssa ja monet hyvinkin loistavat soittajat eivät välitä tuon taivaallista soundeistä tai kitaran akustisesta soinnista. Musiikki voi silti olla joko hyvää tai huonoa. |
En näistä ymmärrä, mutta muailmalla kehuvat K & K SOUND SYSTEMS PURE WESTERNiä. Hinta Kitarapajasta asennettuna 120+30€: http://www.kitarapaja.com/acoustic.htm Kyl toi K&K Sound System toimii, kaveri just hankki ja asennutti myös tommosen. Kalamies #15 >-)))> |