Aihe: Fender Jazz Bass '74 korjaaminen
1 2 3 4 5
ahdistuska
16.12.2006 13:33:34
Hieno homma! Onko täällä tietoa missä olisi sopivia henkilöitä täällä (Oulu-)Tornio-Rovaniemi-alueella?

Tällanen paikka löytyy Rovaniemeltä mihin kannattaa viedä.
http://www.mikkihouse.com/
Mistä se menee?
Teijo K.
16.12.2006 13:46:43

No sitten se on isompaa remppaa vaille. Otelauta irti ja uusi rauta tilalle. On ihan oikean korjaajan homma jo se.

Mistä nuo hinta-arviot on? Ei kai 70's jatsi sentään kahta kiloa ole??

Juki ainakin kehuskeli omistavansa Vintage byers quiden tms. joten veikkaisin että siitä.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.

Älä klikkaa tät
rmac
16.12.2006 13:53:37
Juki ainakin kehuskeli omistavansa Vintage byers quiden tms. joten veikkaisin että siitä.
Tuossa paperille painetussa sanassa on tänä päivänä se ongelma (yleinen ongelma), ettei sa olla kovin vanha papru.

Onhan tuo internet pullollaan paikkoja, joista voi vetää omia johtopäätöksiä.
Teijo K.
16.12.2006 13:56:36

Tuossa paperille painetussa sanassa on tänä päivänä se ongelma (yleinen ongelma), ettei sa olla kovin vanha papru.

Ja tapauksen tuntien se ei tosiaankaan kovinkaan vanha ole. Mutta kommentoikoon itse jos huvittaa.

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.

Älä klikkaa tät
rmac
16.12.2006 14:02:05
Ja tapauksen tuntien se ei tosiaankaan kovinkaan vanha ole. Mutta kommentoikoon itse jos huvittaa.

Joo, ei ollut tarkoitus ketään sormella osoitella. Ja eivät tietysti nuo vintage jutut ihan pörssikurssien tahdissa syki.
RstoU
16.12.2006 14:08:11
Jahas, eli arvo on hieman epävarma asia tämmöisissä peleissä. Onneksi se ei pääasia kuitenkaan ole tässä tapauksessa.
Oho, eiku..
Teijo K.
16.12.2006 14:13:38

Jahas, eli arvo on hieman epävarma asia tämmöisissä peleissä. Onneksi se ei pääasia kuitenkaan ole tässä tapauksessa.

No kyllä se arvo mun nähdäkseni nimenomaan tällaisissa peleissä on niin varma kuin sähkösoittimien kohdalla voi yleensäkään olla.

Älä klikkaa tät
RstoU
16.12.2006 14:28:10
No kyllä se arvo mun nähdäkseni nimenomaan tällaisissa peleissä on niin varma kuin sähkösoittimien kohdalla voi yleensäkään olla.

Eli arvoa kyllä löytyy, mutta ihmisten mielipiteet täällä ovat vähän ristiriidassa toistensa kanssa. Noh, kyllä se summa ajan kanssa hakee paikkansa suunnilleen jossain tietyssä paikkaa.
Oho, eiku..
Groovelover
16.12.2006 14:38:14

Samaa mieltä. Jos vuosikertafenderin omistaja ei mene pilaamaan soitinta modaamalla (maalaus, osien vaihto jne), niin jos hairahtuu myymään pois niin takuulla saa maksamansa hinnan takaisin ja hyvällä korolla. Tuo '74 on soittajan peli siinä mielessä että siinä on kolhua ja patinaa tullut vuosien varrella, mutta ei sekään arvoa laske, paitsi ehkä sellaisten keräilijöiden silmissä joiden mielestä se kaikkein paras on 30-40 vuotta vanha peli jota ei ole ikinä soitettu, eli kuin suoraan pakasta vedetty, dead mint, tehtaan lätkät ja paprut vielä mukana.
Mutta syystä sekä asiantuntevasti ja taidolla tehdyt korjaukset eivät hintaa laske. Ja jos tulee pakottava tarve modata niin tekee vain sellaisia muutoksia jotka ei ole peruuttamattomia, eli että soittimen voi palauttaa takaisin orkkiskuntoon. Ja alkuperäiset osat visusti talteen.
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
J.Hollström
16.12.2006 14:55:32 (muokattu 16.12.2006 14:59:45)

Näinhän se menee. Mulla on Price Guide vuodelle 2007.
Siellä seisoo präntättynä näin:

Fender Jazz Bass 1974 Custom Colors (mitä musta on):
$2,500 - $3,500

Periaatteessa taalan merkin voi korvata euroilla, vaikka valuuttakonversiolla hinta olisikin pienempi. Suomessa noita on vähempi ja romun roudaaminen jenkeistä tänne maksaa siihen sen ~25% extraa.

Suomessa hyvä hintamittari on Kitarapaja. Siellä tiedätään aika tarkaan soittimien arvo.

Maalimalta www.gbase.com on sellainen mistä voi kanssa tsuumailla hintahommeleita.

Esim. nämä sieltä:
http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDetails.aspx?Item=1504107
http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDetails.aspx?Item=1512739

Eli vähemmän kulahtanut $3,695 ja enemmän kulahtanut ja korjailtu peli $2,000. Eikä orggis laukkua.
rmac
16.12.2006 17:17:21
....Näinhän se menee. Mulla on Price Guide vuodelle 2007.
Siellä seisoo präntättynä näin:...

Jätin kopsaamatta paljon tekstiäsi, mutta tuo ei liene haitanne....
Yep, topakkaa asiaa 'Jukilta', siis ihan oikeasti.
PS
Tuo on jännä, että sulla on jo 2007 tiedot?
Toki näitä voi laskeskella kukin ja jopa simuloida...
knet725
16.12.2006 18:43:05
Eli vähemmän kulahtanut $3,695 ja enemmän kulahtanut ja korjailtu peli $2,000. Eikä orggis laukkua
väittäisin vielä, että ruusupuu-otelaudalla varustetut mallit on ko linkin malleja myyvempiä (siis kalliimpia) ja tämä Geddy Lee malli (mustat otelauta-blogit) ei ole ihan niin haluttu.
Jos tuo kaularauta-ongelma selviää, niin 2 tonnia ei ole kovinkaan iso hinta. Mulla olis -69 tortoise ja -72 valkoinen jazzin plexit plakkarissa, odottelenkin että joku myy mulle halvalla jazzin sen takia että plexi puuttuu ; )
hollstro
16.12.2006 18:59:42

väittäisin vielä, että ruusupuu-otelaudalla varustetut mallit on ko linkin malleja myyvempiä (siis kalliimpia) ja tämä Geddy Lee malli (mustat otelauta-blogit) ei ole ihan niin haluttu.
Jos tuo kaularauta-ongelma selviää, niin 2 tonnia ei ole kovinkaan iso hinta. Mulla olis -69 tortoise ja -72 valkoinen jazzin plexit plakkarissa, odottelenkin että joku myy mulle halvalla jazzin sen takia että plexi puuttuu ; )

Ruusupuuotelaudan ja vaahterpuisen basson hinnalla ei ole eroa. Geddy Lee-tyyppiset ovat erityisen haluttuja ja siksi noinkin kulahtanut kuin G-Basesta löytyvä on kallis (3695 $) http://www.gbase.com/Stores/Gear/GearDetails.aspx?Item=1504107

Mitä tulee tuohon kaularautaan niin sen voi joissain tapauksissa vaihtaa otelautaa irroittamatta. Omasta 65 Presarista oli sama ilmiiö, eli rauta ei säätynyt ja meinas tullä kylmä rinki persiiseen kun huomasin että rauta on irti. Vedin kokonaan pois ja näin ettei se ollutkaan poikki vaan vain kiertynyt irti toisesta päästä. Myös se ristipäämutteri, jolla rautaa säädetään voi olla stripannut, eli menettänyt kierteensä. Se on vaihdettava osa. On erittäin epätodennäköistä että kaularauta on poikki. Enneminkin se on jommasta kummasta päästä irti.

Eli summa summarum: asiantuntijalle käsittelyyn, eikä mihinkän poropeukalolle vaan todelliselle asiantuntijalle. Vaikka mulle ;-)
RstoU
16.12.2006 21:13:01 (muokattu 16.12.2006 21:18:52)
Mitä tulee tuohon kaularautaan niin sen voi joissain tapauksissa vaihtaa otelautaa irroittamatta. Omasta 65 Presarista oli sama ilmiiö, eli rauta ei säätynyt ja meinas tullä kylmä rinki persiiseen kun huomasin että rauta on irti. Vedin kokonaan pois ja näin ettei se ollutkaan poikki vaan vain kiertynyt irti toisesta päästä. Myös se ristipäämutteri, jolla rautaa säädetään voi olla stripannut, eli menettänyt kierteensä. Se on vaihdettava osa. On erittäin epätodennäköistä että kaularauta on poikki. Enneminkin se on jommasta kummasta päästä irti.

Eli summa summarum: asiantuntijalle käsittelyyn, eikä mihinkän poropeukalolle vaan todelliselle asiantuntijalle. Vaikka mulle ;-)

Eli todennäköisesti kaula on pelastettavissa ilman massiivisia operaatioita. Saisit basson vaikka heti huomenna huollettavaksi, mutta välimatka täältä Torniosta on vähän turhan pitkä. Pitänee etsiä lähempää korjaaja, alkaa kyselemään ja hakemaan kun ei ole yhtään tiedossa itselläni.

Edit: Ja pitäisi siis hankkia pleksi, ylempi "tuhkakuppi", sekä Gbasen linkin kuvassa oleva pieni musta osa. Mikä palikka on kyseessä?
Oho, eiku..
pardy
16.12.2006 21:21:52 (muokattu 16.12.2006 21:22:02)

Edit: Ja pitäisi siis hankkia pleksi, ylempi "tuhkakuppi", sekä Gbasen linkin kuvassa oleva pieni musta osa. Mikä palikka on kyseessä?

Peukkutuki. Niitä et tuskin löydä kuin uusina.
RstoU
16.12.2006 21:29:34
Peukkutuki. Niitä et tuskin löydä kuin uusina.

No se. Rumpali asialla, käsitteet vähän kallellaan. Mahtaako olla tällainen? http://www.thomann.de/fi/fender_vintage_jazz_bass_pickup_cover.htm
Oho, eiku..
absqua
16.12.2006 21:33:18
No se. Rumpali asialla, käsitteet vähän kallellaan. Mahtaako olla tällainen? http://www.thomann.de/fi/fender_vintage_jazz_bass_pickup_cover.htm

Jep, tuo on juurikin se kaulamikin päälle tuleva tuhkakuppi.

Hieno basso, by the way. Toivottavasti kaulahämminki ei ole fataali.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
rattledad
16.12.2006 22:15:44

pitäisi siis hankkia pleksi, ylempi "tuhkakuppi", sekä Gbasen linkin kuvassa oleva pieni musta osa.

Tekeekö joku noilla oikeasti jotain? Tai kannattaisiko ne hankkia jotta uusi omistaja saisi taas laittaa ne pöytälaatikkoon?
RstoU
16.12.2006 22:23:16
Tekeekö joku noilla oikeasti jotain? Tai kannattaisiko ne hankkia jotta uusi omistaja saisi taas laittaa ne pöytälaatikkoon?

Bassoa en ole toistaiseksi myymässä, mutta eihän tuo nyt paljoa maksa vaikka sen hankkiikin.
Oho, eiku..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)