Aihe: Lauluopiskelun A ja B + purkkikitaran sovellus opiskeluun
1
fifi
16.12.2006 13:39:59

Voisin lisätä tähän, että sen lisäksi, että aivot sanovat, mikä sävel pitää seuraavaksi laulaa, toimii myös hengitysyhteys aivojen käskyttämänä. Nykypäivänä ihmiset ovat vain valitettavasti oppineet/opetelleet vääriä hengitystapoja, jolloinka hengittäminen on opeteltava uudestaan.

Vauvat osaavat käyttää ääntänsä oikein, vauvoilla toimii myös hengitysyhteys. Jossain vaiheessa lapsuutta ja nuoruutta itse kullekin tulee kuitenkin outoja fiksoitumia hengityksen suhteen, esim. tytöillä "vatsa sisään - rinta ulos" -ajatusmalli kadottaa yhteyden syvään poikittaiseen vatsalihakseen, tai jonkun onnettomuuden (esim. kylkiluu katkeaa) tai selkävaivan seurauksena kipu estää hengittämästä luontaisella tavalla, jolloin ihminen "vahingossa" opettelee kivuttoman mutta väärän hengitystavan. Jos tällainen väärä hengitystottumus on opeteltu, ei riitä pelkkä aivojen käskytys (hengitä syvempään!), vaan se vaatii pitkäjänteistä, toistuvaa fyysistä harjoitusta, aivojen ja lihasten yhteistyön uudelleen järjestäytymistä.

Voisikin sanoa, että parhaimmillaan laulaminen on aivojen, äänihuulten ja (hengitys)lihasten saumatonta yhteistyötä. Me ihmiset vaan itse teemme luonnollisista asioista niin vaikeita...
Ad surdas auras canere
Mare552
16.12.2006 16:16:52
Voisikin sanoa, että parhaimmillaan laulaminen on aivojen, äänihuulten ja (hengitys)lihasten saumatonta yhteistyötä. Me ihmiset vaan itse teemme luonnollisista asioista niin vaikeita...

Tuon minä allekirjoitan mieluusti.

En maininnut tuota hengitystä erikseen, mielsin sen ehkä tuohon kropan elastisuuteen ja hyvinvointiin. Mutta olen usein eri paikoissa peräänkuuluttanut hengitysharjoituksia, nyt kun menen helmikuussa uniapneakurssin toiselle ja viimeiselle jaksolle, meille on luvattu opastaa seikkaperäisesti oikeaa hengitystekniikkaa.
Tämä nimenomaan siksi, että riittävästi jauhoin ensimmäisellä jaksolla oikean hengityksen tärkeydestä. Tuli tunne, että missään muussa kuin laulamisessa, ei oikeaa hengitystä pidetä tärkeänä.

Olen jo varmaan yli kaksikymmentä vuotta ollut sitä mieltä, että ihmisen terveyden kannalta, hyvä uni, oikea hengitys ja fyysinen sekä psyykkinen rentoutuminen ovat hyvinvoinnin kulmakiviä.

Itselläni ei näistä oikein mikään ole kunnossa, tällä hetkellä eikä ole oikein koskaan ollut, samoin minulla on paha, invalidisoiva selkävaiva sekä astmaa ja tuo vaikea-asteinen uniapnea ym.

Juuri nämä vaivat ovat suuri motivaation lähde koko laulamisen ja äänenkäytön oppimiselle. Tietenkin sen lisäksi, että musiikista on tullut minulle hyvin rakas ja antoisa harrastus.

Viime perjantaina taas aloin uudestaan käymään sairaalan fysiatrisella osastolle ohjatussa kuntoutuksessa.
Ajatuksena minulla on myös siellä ottaa esille tämä oikea hengitys, jo nyt puhuttiin kropan oikeasta asennosta, ryhdistä, ryhdin vaikutuksesta ääneen, sekä oikean äänenkäyton vaikutuksesta koko ihmiseen.

Tämä hoitajani on myös itse laulua harrastava nainen, puhuimme runsaasti yli varatun ajan (kuten tavallista) laulamisesta ja laulamisen vaikutuksesta terveyteen.
Myös meillä oli puhetta oikeasta hengityksestä, sekä poikittaisen vatsalihaksen tärkeydestä hengitystapahtumassa.
Samoin oli puhetta kokonaisvaltaisesta kehon ja mielen rentouttamisesta, joka lähtee ihmisestä sisältä päin, hieman toisin kuin fyysinen kuntoutus, joka taas suuntautuu kehoon pinnallisesti, sekä johtaa sitä kautta myös sisäiseen hyvään oloon.

Olen itse mieltänyt tämän fysiatrisen kuntoutuksen, omaehtoisen kuntoilun, musiikin ja laulun, kaiken yhdessä toisiaan tukeviksi asioiksi, joiden avulla toivon vielä kuntoutuvani huomattavasti nykytilaani parempaan kuntoon.

Tätä kuntoutumista kun vielä edesauttaa se, että minut siirretään vuoden alusta työkyvyttömyyseläkkeelle, joten ei ole tarvista murehtia jokapäiväistä leipäänsä, tosin se kyllä on kaventunut tietenkin työaikojen valuuttatilanteesta.
Eli kunhan ensin toivun siedettävään eläkkeelläolokuntoon, on seuraavaksi tähtäimessä vielä osittainen työntekokin, eihän sekään aina niin myrkkyä ollut.
Toisaalta katson yli 30 vuotta kestäneen rämpimisen tuulessa ja tuiskussa ympäri suomea, mahdollistaneen monelle osakkeenomistajalle lokoisia purjehduspäiviä, joten siten itse hyvin voin hyväksyä oman telakoitumiseni, ilman huonoa omaatuntoa.

Tämä ehkä jo hieman ohi aiheen, mutta monta kertaa räntäsateessa korkealla pylväässä palellessa ajatus hymyilevistä, kuitenkin aggressiivisesti lisää tuottoa vaativista osakkeenomistajista, on saanut aikaan vihlontaa niin selässä kuin sielussa.
Tällainen, fyysisesti tehtävästä työstä saadun markkina-arvoisen hyödyn jakoperusteiden pohtiminen ankarissa ääriolosuhteissa, voi saada aikaan elimistössä epätervettä adrenaliinitason nousua, sekä jännitystiloja.
Eikä myöskään vastatuuleen karjahteleminen ole hyväksi äänihuulille.

Eli on niin monta seikkaa jotka vaikuttavat ihmisen perusterveyteen.

Olen myös hieromassa kauppoja erään koulun vanhasta harmoonista, niissäkin on palkeiden kunnolla iso merkitys koko soitossa ja äänen tuottamisessa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)