anttipi 29.11.2003 01:22:00 | |
---|
Tilasin kannettavaani Firewire 410 -äänikortin ja vielä pitäisi hankkia ulkoinen kovalevyasema firewire-liitännällä. Mikä olisi paras vaihtoehto: linkittää ne yhteen vai ostaa erillinen hubi (miinuspuolena jälkimmäisessä erillisen virtalähteen tarve - koneeni ei pysty syöttämään virtaa firewiren kautta). Entä PCMCIA-firewiresovitin? Ei tarvitsisi ainakaan erillistä virtalähdettä. Useampi laite samassa firewire-portissahan syö käsittääkseni samaa rajallista kaistaleveyttä. Toimiiko 2 firewire-paikkaa sisältävä PCMCIA-kortti kuten kaksi erillistä firewire porttia (eli niillä on omat kaistansa) vai "syövätkö" myös nämä kaistaleveyttä toisiltaan? Olisin kiitollinen, jos joku osaisi valaista. Olen yrittänyt tuntikausia googlettaa tuloksetta. |
anttipi 03.12.2003 12:17:29 | |
---|
Olen nyt sen verran saanut netissä surffailessani selville, että yhdessäkin firewire-portissa on riittävästi kaistaleveyttä sekä äänikortin että kovalevyaseman liittämiseen, mutta vielä pitäisi selvittää, onko mitään eroa toimintanopeuden suhteen käytänkö hubia vai yhdistänkö seuraavasti: tietokoneen firewire-portti -> äänikortti -> levyasema eli ketjuttaisin ne? Tietääkö kukaan - tai osaako edes "perustellusti arvata"? |
Puavali 03.12.2003 14:43:35 | |
---|
Ainakin äänikortissa on kaksi firewire-liitäntää, eli olisi kai loogisinta liittää toiseen kompuutteri ja toiseen se ulkoinen levyasema. Onko koneessa kahta firewireä? |
anttipi 03.12.2003 17:28:10 | |
---|
Juuri tuolla tavalla ajattelin ne yhdistää, koska koneessa on vain yksi firewire-portti. Mietin vaan, että hidastaako tuo äänikortin kautta reitittäminen levyaseman dataliikennettä mahdollisesti enemmän kuin erillinen hubi. Hubit kun on tehty nimenomaan datasiirtoa varten? Ei kannattane kuitenkaan erillistä hubia ruveta ostamaan, kun tuo reitittäminenkin on mahdollista, vai? Lienee turhaa rahanmenoa. |
Firewiren kautta tapahtuu dataliikenne niin vilkkaasti, ettei kannata hidastelusta huolestua tässä tapauksessa. Itse ajattelen linkittää kaksi firewire-interfacea (mitä se on suomeksi? Tulilanka-hautausnaama? -välinaama?) peräkkäin, ja sitten ehkä vielä ulkoinen firewire-kovalevy. Motu 828mkII on vahvoilla minun kaavailuissani. Maksaisi 749 $ jossain usalaisessa nettikaupassa. Toiskohan kaveri sellaisen jenkeistä jouluksi? |
anttipi 04.12.2003 10:01:39 | |
---|
Hei toi "välinaama" on hyvä suomennos! :D |