liipoi 15.12.2006 18:59:18 | |
---|
anteeksi tyhmyyteni,3 kk olen harjoitellut soittamista.suuri kitarakirja ja muutama netin kirjoitus caposta kertoo, että barrejen tarve vähenee, en tiedä miten tämä käytännössä tapahtuu. otetaan esimerkiksi F#m,H,Hm,C#m,C#,Gm,Gm7,Ab,F#,Cm(3-5 nauhoilta)ja Bb7,Bbm niin miten barret saadaan putsatuksi pois capoll? niinkö se menee, että kun mulla on sellainen muuntotaulukko, josta näkee puolisävelaskeleittain sointujen muuttumisen korkeammalle mentäessä, niin sitten kun capo on vaikka kakkosnauhassa niin korotetaan yhdellä sävelaskelella sointuja. siinäkö se juju on? taulukkoni mukaan esimerkiksi Am muutuu Hm:ksi jne. tosin taulukkoni ei ole kaikia sointuja sisältävä. onko jollain nettisaitilla luettelo josta näkee yleisimpien sointujen sävelkorkeuden toisiinsa nähden. tämä ilmeisesti olisi se juttu jolla ymmärtäisin miten capolla saisin ne barret minimoitua. tuota musiikin teoriaa kun ei ole tultua opiskeltua. toivottavasti joku ystävällinen voisi kärsivällisesti vastata tai vinkata hyvän saitin josta tällainen tunari saisi nopeasti jakeluun tän homman. |
Mike M. Hiirenloukku 15.12.2006 19:17:36 | |
---|
Olet itsekin oikeassa. Jos siis esim. haluaa soittaa Hm:n ilman barreera, niin laittaa capon 2. nauhalle jolloin se tavallaan korvaa etusormen, ja sormitus menee kun Am:ssa. Tässä nyt siis esimerkkinä vaan tuo yks sointu. Sitä capon tarvetta kannattaa kylläkin aina miettiä että onko siitä tarvetta... ja tietysti opetella ne barreet! That's the spirit - Tuo on pirtua. |
Barreista jonkin verran. Yleisimmät barre-otteethan ovat tällaisia: -1- -1- -3- -3- -1- -1- -5- -4- -2- -1- -5- -5- -3- -3- -5- -5- -3- -3- -3- -3- -1- -1- -x- -x- (F, Fm, C, Cm) Noilla pärjää jo hyvin. Muodot ovat siis tuttuja avoimista soinnuista E, Em, A ja Am, mutta niitä on siirretty barre-otteen avulla eri asemaan otelaudalla. Esimerkiksi E-duuri muotoa voidaan siirtää alkavaksi nauhalta 2, jolloin sointu on F#, sen perussävelen mukaan. Soinnun nimi tulee sen perussävelestä. E ja Em -muotoisten barresointujen perussävel on E-kielellä kullonkin soiva sävel, ja A ja Am -muotoisilla A-kielellä soiva sävel. Helppoa. Sama sointu on siis mahdollista soittaa monesta asemasta otelaudalla. (Esim. avoin Am = 5.nauhalta otettu Em-muotoinen barre, koska E-kielen 5.nauhalla on sävel A.) Aika sekava teksti ehkä. Liittyiköhän tämä nyt kysymykseenkään.. mutta kuitenkin, noita kun vähän aikaa miettii niin asia on suht helppo tajuta. (Itse käytän mielummin juurikin barreja kuin "fuskaan" capolla, mutta omapahan on soittotapani) |
Ronnie James 16.12.2006 03:14:58 (muokattu 16.12.2006 03:19:41) | |
---|
otetaan esimerkiksi F#m,H,Hm,C#m,C#,Gm,Gm7,Ab,F#,Cm(3-5 nauhoilta)ja Bb7,Bbm niin miten barret saadaan putsatuksi pois capoll? Jos haluaa capon kanssa soitella perussointuja vapailla kielillä, niin olisi hyvä, että se biisi menisi jossain tietyssä sävellajissa. Nuo antamasi soinnut ovat hyvin erilaisista sävellajeista peräisin, eikä niitä oikein pysty pelkillä avoimilla otteilla vetämään - kromatiikka tuottaa ongelmia. Äkkiseltään mietittynä 0. välistä ilman capoa pystyy aika hyvin soittamaan G- ja C-duurien (ja rinnakkaismollien) perussointuja. Tästä voi sitten helposti laskeskella, että 2. nauhavälissä olevan capon avulla (sävelaskel ylöspäin) voi vedellä A- ja D-duurien perussointuja jne. Suosittelen opettelemaan duuriasteikon sointuasteet ja niitä vastaavat avoimet otteet. Sitten vaan kappaleen sävellajin perusteella capo oikeaan kohtaan kaulaa ja avosoinnut käyttöön. Esim. G-duurin sointuja:
I:G II:Am III:Hm7 IV:C V:D VI:Em VII:F#dim e--3-------0--------2-------0------2-------0-------2-- H--0-------1--------0-------1------3-------0-------1-- G--0-------2--------2-------0------2-------0-------2-- D--0-------2--------0-------2------0-------2-------x-- A--2-------0--------2-------3------x-------2-------x-- E--3-------x--------x-------x------x-------0-------2-- No joo, tuo viimeinen ei oikein avoimeksi otteeksi kääntynyt ja H-mollikin piti ottaa seiskana. Mutta tuolta pohjalta voi kuitenkin lähteä capon kanssa transponoimaan. "Let's sing another song, boys! This one has grown old and bitter." |
sus 16.12.2006 12:18:40 | |
---|
Caposta sen verran, kun en itse omista, että voiko semmoiset jutut, jotka alkuperäisteoksessa soitetaan capon avulla, soittaa ilman capoa? sen jälkeen en nähnyt enää nuorta miestä, joka puhui vanhan miehen sanoja. |
Ronnie James 16.12.2006 13:32:56 (muokattu 16.12.2006 13:34:56) | |
---|
Caposta sen verran, kun en itse omista, että voiko semmoiset jutut, jotka alkuperäisteoksessa soitetaan capon avulla, soittaa ilman capoa? Voi tulla vähän fyysisiä ongelmia vastaan, jos yrittää jotain avoimiin sointuihin pohjautuvaa kuviota soittaa ilman capoa. Capon kanssa soittaessa on yksi sormi enemmän käytössä, kun ei tarvitse etusormea pitää barrena. Capon avulla kuvioita voi myös helposti transponoida sävellajista toiseen tarvitsematta vaihtaa sormitusta. "Let's sing another song, boys! This one has grown old and bitter." |
Hammermul 16.12.2006 23:46:05 | |
---|
(Itse käytän mielummin juurikin barreja kuin "fuskaan" capolla, mutta omapahan on soittotapani) Ei se välttämättä mitään huijaamista ole. Avosoinnut nyt vaan kuulostaa erilaiselta kuin barret. Siinä voi samalla saada ihan erilaisia ideoita ja lähestymistapoja kun etsii eri sormituksia. Aloittajalle suosittelen sen verran teorian opiskelua ja lähinnä otelaudan sävelten opettelua, että pystyt muodostamaan eri soinnut eri asemista ihan lonkalta. Ei ole vaikeeta, mutta hyvin palkitsevaa. Do you know who I am? |
liipoi 27.12.2006 13:36:53 | |
---|
ostin tänään elämäni ensimmäisen capon ja heti tuli ongelmia. Tökkäsin capon kakkosnauhalle kun opettelemassani piisissä on F#m ja Hm niin ajattelin että saan nuo kakkosnauhaan painettavat barret pois, mutta nyt tuli tällainen tyhmyyteni aiheuttama kysymys: miten Em soitetaan nyt. nimittäin ennen soitin sen kakkosnauhasta A ja d kielet alas mutta nythän se ei käy päinsä koska caposta lukien toiseen väliin kun painan nuo kielet alas tuleekin tämä F#m. mulla pitäisi ilmeisesti olla hiukan teoriatietoa enempi. pikahelppiä pliis! |
weelie 27.12.2006 13:56:23 (muokattu 27.12.2006 13:57:48) | |
---|
ostin tänään elämäni ensimmäisen capon ja heti tuli ongelmia. Tökkäsin capon kakkosnauhalle kun opettelemassani piisissä on F#m ja Hm niin ajattelin että saan nuo kakkosnauhaan painettavat barret pois, mutta nyt tuli tällainen tyhmyyteni aiheuttama kysymys: miten Em soitetaan nyt. nimittäin ennen soitin sen kakkosnauhasta A ja d kielet alas mutta nythän se ei käy päinsä koska caposta lukien toiseen väliin kun painan nuo kielet alas tuleekin tämä F#m. mulla pitäisi ilmeisesti olla hiukan teoriatietoa enempi. pikahelppiä pliis! Soitat Dm-soinnun. http://www.musicfolk.com/images/Features/Capo-Chart.gif Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
liipoi 27.12.2006 14:04:53 | |
---|
kiitos.. olin juuri itsekin tulossa tähän päätelmään, että tottakai mun on mentävä alaspäin kun barre pysyy ennallaan, siis maalaisjärkeni toimii vielä vaikka hitaasti. ja eikun soittamaan, onneksi on lomaviikko töistä |
FunMachine 27.12.2006 19:05:19 | |
---|
siis. mieti niitä sointuja siltä pohjalta, että mitä eri nuotteja niissä on, ja sitten asettelet sormet niin että soimaan jää vain niitä haluttuja nuotteja. esim. Em- soinnussa on nuotit E, H ja G. Ja yleisesti ottaenhan soinnun perussävel toimii hyvin bassona eli soinnun matalimpana nuottina. |