leksi-B 12.12.2006 22:54:14 | |
---|
Tämä kyseinen juttu joka otsikossa lukee ni onko tästä mitää opetus juttuja netissä, ku minä itse löysin vain (basistin joka kävelee samalla ku soittaa :)?).. Joten voisko joku minua älykkäämpi basisti valaista miten tätä walking bassoa soitetaa eiks ne o vähä niinku samalaisia ku soinnut kitaralla mut soitetaa vaa bassol? Kiitos ja pahoittelen hieman huonoa kysymystyyliäni (koska en ole asiasta lainkaan perillä)!! 8v soitellu bassoa! |
Fedrom 12.12.2006 23:04:11 (muokattu 12.12.2006 23:06:22) | |
---|
Walking bass on idealtaan vähän arpeggioiden tapanen, muttei kummiskaa. Mä ainaki opin soittamaan walking bassia eka hinkattuani läpi muiden soittamia nuotinnettuja walking bass linjoja, koska helpoiten omia linjoja oppii soittamaan matkimalla mitä muut soittavat. Perusideahan on korostaa sointua soittamalla sen säveliä tai sen asteikon säveliä, itse sävelillä ei loppujen lopuksi kuuntelijan kannalta oo paljoa väliä, kunhan sopii sointuun :D. Esim tavallinen 12 tahdin bluesin päälle soitettava kuvioki (1-3-5-6-7b-6-5-3) on walking bass, Kannattaaki ruveta vaa soittamaan just 12 tahdin blues kaavan päälle soinnun säveliä jonkilaises järjestykses ja pyrkiä aina vaihtamaan seuraavaan sointuun mah. saumattomasti. Walking bass tulee aika luonnostaan (ainaki mulle) sitku on tullakseen, se pitää miettiä valmiiks mitä soittaa. Edit. kirotusvihreitä |
Bassballs 13.12.2006 00:36:55 | |
---|
Walking bass on idealtaan vähän arpeggioiden tapanen, muttei kummiskaa. Mä ainaki opin soittamaan walking bassia eka hinkattuani läpi muiden soittamia nuotinnettuja walking bass linjoja, koska helpoiten omia linjoja oppii soittamaan matkimalla mitä muut soittavat. Perusideahan on korostaa sointua soittamalla sen säveliä tai sen asteikon säveliä, itse sävelillä ei loppujen lopuksi kuuntelijan kannalta oo paljoa väliä, kunhan sopii sointuun :D. Esim tavallinen 12 tahdin bluesin päälle soitettava kuvioki (1-3-5-6-7b-6-5-3) on walking bass, Kannattaaki ruveta vaa soittamaan just 12 tahdin blues kaavan päälle soinnun säveliä jonkilaises järjestykses ja pyrkiä aina vaihtamaan seuraavaan sointuun mah. saumattomasti. Walking bass tulee aika luonnostaan (ainaki mulle) sitku on tullakseen, se pitää miettiä valmiiks mitä soittaa. Edit. kirotusvihreitä Minun mielestäni tuo blueskierto-komppi on enemminkin riffi kuin walkin'bassia. Ei se oikein kävele mihinkään suuntaan. Jos oikeasti kiinnostaa, niin kannattaa kuunnella levyiltä. "Swing"-musiikissa walking bass on must. "Neljään menevä jatsi" on sitä, missä kävelevää bassoa tapaa lähespä aina.. vaikka esmes Coltranen Mr. P.C jne.. Elämässä pitää olla leipää ja punkkua!!! |
B Gear 13.12.2006 08:02:34 | |
---|
|
fente 13.12.2006 14:02:35 | |
---|
mee www.activebass.com siellä on hyviä harjotuksia mm.walking bassoa kirjota siihen hakukoneeseen walking bass ja johan löytyi! |
DieGr 14.12.2006 20:32:31 (muokattu 14.12.2006 20:35:21) | |
---|
http://www.myspace.com/fobiayhtye |
poppamies 14.12.2006 22:46:42 | |
---|
Minun mielestäni tuo blueskierto-komppi on enemminkin riffi kuin walkin'bassia. Ei se oikein kävele mihinkään suuntaan. Jos oikeasti kiinnostaa, niin kannattaa kuunnella levyiltä. "Swing"-musiikissa walking bass on must. "Neljään menevä jatsi" on sitä, missä kävelevää bassoa tapaa lähespä aina.. vaikka esmes Coltranen Mr. P.C jne.. Näin on! Ei tuollainen "boogie woogie" basso ole walkin bassia. Walkin bassissa käytetää toki soinnun ääniä mutta paljon oktaavihyppyja ja puolikkaita sävelaskelia , n.s "passing notes". GK Backline 600 nuppi myytävänä! |
absqua 14.12.2006 22:50:59 | |
---|
Näin on! Ei tuollainen "boogie woogie" basso ole walkin bassia. Walkin bassissa käytetää toki soinnun ääniä mutta paljon oktaavihyppyja ja puolikkaita sävelaskelia , n.s "passing notes". Nimenomaan. Lisäksi kävelybassossa on kai ajatuksena luoda vähän pidempiä kaaria kuin yhden tahdin mittaiset boogie-riffit. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
BigPapa 14.12.2006 23:42:36 (muokattu 15.12.2006 13:16:27) | |
---|
Minun mielestäni tuo blueskierto-komppi on enemminkin riffi kuin walkin'bassia. Ei se oikein kävele mihinkään suuntaan. Jos oikeasti kiinnostaa, niin kannattaa kuunnella levyiltä. "Swing"-musiikissa walking bass on must. "Neljään menevä jatsi" on sitä, missä kävelevää bassoa tapaa lähespä aina.. vaikka esmes Coltranen Mr. P.C jne.. Oisko tääkin nyt hiukan kiinni basistista enemmän kuin blueskierrosta. Jump- bluesissa kuulee aika koviakin kehittelyitä. Samoin shuffleissa ja hitaissakin...Jerry Jemmot veteli Freddie Kingin kanssa aika kovaa tavaraa...ja Charles Ford Bandin livellä kuluu kanssa, bassossa Stan Poplin...tälläistä: http://us.lrd.yahoo.com/_ylt=AglsXO … pid=007989501010006900%26cid=600109 http://www.amazon.fr/gp/music/clips … u_sam_ra001_001/403-4618474-5180456 Kitaroita pitää soittaa. Ne tykkää siitä. |
BigPapa 15.12.2006 11:50:32 | |
---|
Niin kerta.... Kitaroita pitää soittaa. Ne tykkää siitä. |
poppamies 15.12.2006 12:38:32 | |
---|
Oisko tääkin nyt hiukan kiinni basistista enemmän kuin blueskierrosta. Jump- bluesissa kuulee aika koviakin kehittelyitä... Tuossa linkissä on mainio bluesbasso toteutettuna walking bass tyylillä. Etten sanoisi pure jazz. Aikaisempi blues kuvio mitä tarjottiin on pelkkää boogiekommppi. GK Backline 600 nuppi myytävänä! |
Tuossa linkissä on mainio bluesbasso toteutettuna walking bass tyylillä. Etten sanoisi pure jazz. Aikaisempi blues kuvio mitä tarjottiin on pelkkää boogiekommppi. Oliko toi nyt se juttu kun basso kerrankin kulki? Tai suorastaan kuleskeli. Joo, eli kyllä bluesiin voi soittaa kulkevaa walking bassia jos vain taittuu. |
ewq 19.12.2006 15:28:18 | |
---|
En tiedä sanoiko kukaan jo, mutta sen soitettavan äänen ei tartte olla sen soinnun ääni jos se soitetaan tahdin heikolla osalla, esim näin neljäsosia: c e f f# | g gis a h | jne. Tärkeintä kuitenkin, että soitossa on joku järkevä logiikka eikä heittele ääniä sieltä sun täältä. Ja siirryttäessä soinnusta toiseen on hyvä olla jonkinlainen johtavasävel siinä bassokulussa. Joku osaavampi voi selittää sen.. |