Aihe: Teoston jäsen / teostovapaa musiikki
1
Uforomeo
01.12.2003 13:03:32
Tervehdys hyvät naiset ja herrat.

Kysyisin viisaimmilta seuraavaa asiaa:

Olen teoston jäsen ja nyt yhtyeelleni on tarjottu mahdollisuutta nauhoittaa musiikkia yhden biisin verran videolle, jota tullaan myymään kaupoissa ja näin. Biisin täytyisi kuitenkin olla teostovapaata materiaalia. Meillä on ko. yhtyeessä vain minä teoston jäsenenä, muut eivät.

Kysyinkin, että voindaanko mitenkään kiertää tuota teoston leimaa, jos olen mukana tuossa nauhoitteella?
Candyass hairboy out to get me it’s the year of payin’ back
kivi
01.12.2003 13:18:58

Kysyinkin, että voindaanko mitenkään kiertää tuota teoston leimaa, jos olen mukana tuossa nauhoitteella?

Oletko säveltänyt tai sanoittanut kappaleen, tai onko sinut merkitty sen sovittajaksi? Jos et oo, ei kappale oo Teoston valvontasopimuksen alainen.

Teoston sopimuksen piiriin ei kuulu soittaminen tai laulaminen. Ainoastaan biisien tekeminen.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Uforomeo
03.12.2003 09:24:49
Oletko säveltänyt tai sanoittanut kappaleen, tai onko sinut merkitty sen sovittajaksi? Jos et oo, ei kappale oo Teoston valvontasopimuksen alainen.

Teoston sopimuksen piiriin ei kuulu soittaminen tai laulaminen. Ainoastaan biisien tekeminen.

Siis ko. kappaletta ei vielä ole olemassa eli siitä EI vielä ole teosto ilmoitusta ole tehty.

Tässä tulee nyt väistämättä mieleen sellainen juttu, että jos ja kun nyt sen kappaleen parissa puuhastelisinki myös tuolla säv,san,sov. puolella jossain treenikämpän uumenissa, niin ainakin teoriassa voisin olla virallisesti noiden asioiden ulkopuolella, jos vaan en myönnä kabinettien ulkopuolella olevani niissä mukana ko kappaleessa? :)

Eli luovuttaisin kaiken säv,san ja sov. kunnian muille hepuille? Tälläin kappaletta ei edes tarvitsisi kaiketi ilmoittaa teostolle? Ei minulla muuten ole mitään tarvetta pelleillä teoston kanssa mutta tässä nyt on sen verran houkutteleva promootio mahdollisuus.
Candyass hairboy out to get me it’s the year of payin’ back
Jarkko.
03.12.2003 09:47:20
Siis ko. kappaletta ei vielä ole olemassa eli siitä EI vielä ole teosto ilmoitusta ole tehty.

Teosto valvoo kyllä tekijäasiakkaittensa (jäsen on muuten ko. organisaatiossa pykälää isompi juttu) kaikkien biisien julkista esittämistä ja tallentamista. Periaatteessa siis myös ilmoittamattomien. Eli tekijä ei teoriassa voi/saa päättää, että tämän biisin oikeuksia haluaa valvottavan eli teenpä teosilmoituksen, ja tämän biisin en eli en tee. Käytännössä Teosto tuskin lähtee noita omatoimisesti selvittämään, eli tieto biisien tekijöistä saadaan tekijöiltä itseltään.

Eli luovuttaisin kaiken säv,san ja sov. kunnian muille hepuille? Tälläin kappaletta ei edes tarvitsisi kaiketi ilmoittaa teostolle?

Kaipa tuo onnistuisi. Mietin vaan, että entäs sitten, jos bändinne lähtee menestymään ja esimerkiksi juuri tuo biisi soi päivittäin radiossa? Silloin varmaan teostokorvauksetkin kelpaisivat. Jos silloin tekee teosilmoituksen ikään kuin jälkikäteen, niin periaatteessa videon tuottajakin voi joutua jälkikäteen maksumieheksi ja tykätä ns. paskaa.
kivi
03.12.2003 12:59:14
Kaipa tuo onnistuisi. Mietin vaan, että entäs sitten, jos bändinne lähtee menestymään ja esimerkiksi juuri tuo biisi soi päivittäin radiossa? Silloin varmaan teostokorvauksetkin kelpaisivat. Jos silloin tekee teosilmoituksen ikään kuin jälkikäteen, niin periaatteessa videon tuottajakin voi joutua jälkikäteen maksumieheksi ja tykätä ns. paskaa.

Heh, taitaa juuri tuostakin syystä olla kaikenlaisia äitejä ja puolisoita biisikrediiteissä. Se on vähän kuin antaisi lottokupongin lahjaksi
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)