Aihe: Trankkuapua?
1 2
kanka
15.12.2006 00:07:49

Noniin, bändihommat tuntuvat alkavan luistaa ja multiefekti DI:n kautta suoraan PA:han keikkasettinä kyllästyttää. Putkipeliin ei tällä kertaa ole varaa, sillä se tietäisi jälleen myös pedaalilaudan kasaamista, ja ilman efektejähän en soita.

Siis, tarvitsisin halvalla jonkun yksinkertaisen trankkuvehkeen, josta en halua muuta kuin hyvän cleanin ja paljon tehoja. Ehdotuksia kaipailisin, sillä olen aiemmin putkipeleillä soitelleena kovin tietämätön trakkualueella.

Multiefekti siis tulee trankun eteen, ja ämyri mikitettynä PA:han. Kannattaako soundin puolesta katsella jotain stäkkejä, vai onko niissä comboihin muuta eroa, kuin rok-uskottavuus (jota en suuremmin ihannoi/kaipaa itselleni) ?

Kiitokset jo etukäteen!
-Kane
saastara
15.12.2006 00:10:57 (muokattu 15.12.2006 00:12:07)
Jos multiefektistä on määrä soundit hakea, et välttämättä tarivitse kuin jonkin suht tervesoundisen perusrankun jossa on tarpeeksi tehoa.. Ja näitähän löytyy melkoisen jumalaton kasa lähes miltä vain valmistajalta..

Suosittelenpa siis, että multipaavo kouraan ja kauppaan testimään, mikä kombinaatio korvia eniten miellyttää..

Melkeinpä voisi joku tehokas Marsun VS II, tahi Fenkun vastaavaa halpaa sarjaa.

E: Jos pelkkiä kliinejä on määrä tuolla soitella, saattaa se 4x12 kaapin "oomph" jytä mennä hieman hukkaan.. Toki bonte on aina kiva juttu mutta en sitten tiedä onko se sen rahan arvoinen.
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
oiva tumpeloinen
15.12.2006 00:12:44
Yritetään (varoitus mahdollisesta mutuilusta joissakin kohdin).....

Rolandin JC:tä kovasti ihannoidaan noiden puhtaiden soundien puolesta. Ehkä joku pieni pääte (esim. Velocity) ja kaappi kävisi myös, jos sun muljuttimet on etusia.

Ongelma saattaa vain olla seuraavanlainen: noi halutut trankut ei välttämättä ole enään ihan ilmaisia. Senpä takia olisikin kiva vähän kuulla budjettirajoja.
kanka
15.12.2006 00:14:20

Jos pelkkiä kliinejä on määrä tuolla soitella, saattaa se 4x12 kaapin "oomph" jytä mennä hieman hukkaan.. Toki bonte on aina kiva juttu mutta en sitten tiedä onko se sen rahan arvoinen.

Juu, korjaan, siis kyllä säröäkin käytetään (tosin ei mitenkään jytäysmielessä). Tarkoitin vain että vahvistimelta en sitä tarvitse, multiefekti hoitaa (luultavasti paremmin).
kanka
15.12.2006 00:17:01

Ongelma saattaa vain olla seuraavanlainen: noi halutut trankut ei välttämättä ole enään ihan ilmaisia. Senpä takia olisikin kiva vähän kuulla budjettirajoja.

Jep, budjetti siis tosiaan ei salli mitään haluttuja laitteita. Sellainen 200-400 euroa on mahdollista sijoittaa. Eli varmaankin tota marsu-fender-laney jne. -osastoa? Mutta sitä stäkin kannattavuutta pohdiskelen kovasti..?
saastara
15.12.2006 00:19:17
Jep, budjetti siis tosiaan ei salli mitään haluttuja laitteita. Sellainen 200-400 euroa on mahdollista sijoittaa. Eli varmaankin tota marsu-fender-laney jne. -osastoa? Mutta sitä stäkin kannattavuutta pohdiskelen kovasti..?

Tuolla rahalla kannattaa stäkit unohtaa.. Tuommoisella budjetilla, on siitä enemmän haittaa kuin harmia.. :D
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
kanka
15.12.2006 00:20:54

Tuolla rahalla kannattaa stäkit unohtaa.. Tuommoisella budjetilla, on siitä enemmän haittaa kuin harmia.. :D

Kiitos! :) Tätä kaipasinkin. Tarkoituksena on siis käytettyjä metsästää, (uutta kitarakamaa en arvon menetyksen ja hyvin mahdollisen eteenpäin myymisen vuoksi osta enää ikinä), mutta tuskinpa käytettynäkään mahtuu budjettiini mitään käyttökelpoista?
oiva tumpeloinen
15.12.2006 00:24:21 (muokattu 15.12.2006 00:27:19)

Tuolla budjetilla en henkilökohtaisesti lähtisi metsästämään mitään tiettyä. Jos 200 on budjetti, niin se on melkein otettava, mitä vastaan tulee. 400 eurolla voipi olla jo vähän pelivaraakin. Combo tai stäkki, kumpi vain halvemmalla vastaan tulee. Avainsanoina pitäisin kuitenkin: vanha ja tuntematon malli. Niistä löytyy välillä helmiä ryöstöhintaan.

En kyllä ihan heti unohtaisi stäkinkään mahdollisuutta tuolla yläpään budjetilla. Esimerkkinä mainittakoon treenikselle pari vuotta sitten kannettu (on se keretty kantaa jo sieltä poiskin) Fenkun trankkunuppi, mikä maksoi huuto.netissä 150 euroa. Eipä kelvannut kenellekään. Mun mielestä tosi kivat puhtaat (ja särötkin joissain määrin) hintaansa nähden ja 400 eurosta olisi jäänyt vielä 250 euroa kaappiinkin.
Tympee Huttunen
15.12.2006 07:33:06
Kyllä 400eurolla voi jonkun hyvän putkicombon löytää (tai no ainakin melkein). Suurempia investointeja ei saisi ehdotella, mutta 500eurolla saisi jo ihan hyvänkin käytetyn vehkeen. Jos pitää valita 400e trankun ja 500e putkicombon kanssa, niin itse kyllä kallistuisin jälkimmäiseen.

Trankkucomboja liikkuu varmasti paljon alle 400euroon. Mulle selvisi täältä palstalta, että mun (ekan sarjan?:) Peavey Bandit olisi todella hyvä trankkupeli ja aikoinaan jotain vuoden-vahvistin-palkintoja pokkaillut. 3200markkaa siitä aikoinaan maksoin ja käytettynä niiden hinnat tuskin paljon yli 200eurossa liikkuvat, (mikä on yksi syy miksen vahvistinta koskaan tule myymään). Itse en kyllä ihan sen parhautta allekirjoitta, mutta halvalla noita tosiaan lähtee ja jonkun säröpedaalin kanssa ulos lähtee ihan hyvää surinaa. Ei se silti vaan millään putkivehkeitä voita.
wilo
15.12.2006 08:40:28 (muokattu 15.12.2006 08:50:16)
Morjensta!

Suosittelen, että hommaat trankkucombon, jossa on ensinnäkin 12" kajari - tai kaksikin. Halvatkin 12-tuumaiset vain tuntuvat toimivan ihan eri tavalla kuin halvat kymppituumaiset. Lisäksi kannattaa valita sellainen vahvistin, jossa voit kytkeä mallintavan etuasteesi suoraan pääteasteeseen.

Mulla on rocktron replitone 212 (nykyään varapömpelinä), soittelin pitkään gt-6:n kautta. Saundit olivat selvästi paremmat, kun kytkin gt-6:n replitonen efektiloopin paluuseen. Lisäksi homma pelasi stereona, eli delayt sai panoroitua ja chorus kuulosti todella isolta.

Edit: niin, replitonesta maksoin aikoinaan 335 euroa. Siihen hintaan hitonmoinen peli.
Jos olisi nyt tarvis hommata vastaava härveli, kiinnostus kohdistuisi ehkäpä Hiwattiin http://www.hiwatt.info/g100.htm .
12" ämyri ja efektipaluu tasonsäädöllä löytyy. On vieläpä mun silmään tyylikäs ja thomannilla karvan alle 300.
kanka
15.12.2006 14:32:40 (muokattu 15.12.2006 14:35:00)

Kyllä 400eurolla voi jonkun hyvän putkicombon löytää (tai no ainakin melkein).

Jep, kaksi 400-500 euron putkicomboa olen omistanut, ja hyvin pelitti. Ongelma ei olekaan tuo putkikombon hinta, vaan se, että putkipelien kanssa ei ole toivoakaan hyvästä soundista, jos sen saamiseksi halutaan käyttää omistamaani multiefektiä. Tässä tapauksessa haluan sitä käyttää, koska vahvistimen lisäksi minulla ei ole mahdollisuutta investoida 400-500 euroa pedaalilautaan, kuten kahdesti aiemmin, ja kuten ketjun aloituksessa jo mainitsin, köh köh..;)
Twistyh
15.12.2006 14:38:17
Onko ne putkivahvistimet muutenkaan niin autuaaksi tekeviä?
Mä saan hyvät äänet mun Marshall MG:stäkin Hot Headin kans.. Viä ku eq:n hommais niin ai että.
Insane Kane
15.12.2006 14:38:46
Mites olis pelkkä trankkupäättäri?
Noitahan saa hintaluokassa n.80€->
Siihen kaappi joita saa hintaluokassa 100€->
Kaveri juuri laitto ison päättärin ja kaapit pod XT liven kaveriksi ja kuulemma komiasti jytää.
vaihdan George Dennis GD-30-> Chorukseen, tarjoa
kanka
15.12.2006 14:45:48

Lisäksi homma pelasi stereona, eli delayt sai panoroitua ja chorus kuulosti todella isolta.

Tämä olisi kaltaiselleni efektidiggarille kiva ominaisuus, mutta tuskin kovin yleinen noissa laitteissa? Ja sen tarpeellisuutta joutuu kyllä miettimään, onko stereosoundi keikoilla yhden mikkikanavan väärti..
Tympee Huttunen
15.12.2006 14:46:14 (muokattu 15.12.2006 14:51:01)
Jep, kaksi 400-500 euron putkicomboa olen omistanut, ja hyvin pelitti. Ongelma ei olekaan tuo putkikombon hinta, vaan se, että putkipelien kanssa ei ole toivoakaan hyvästä soundista, jos sen saamiseksi halutaan käyttää omistamaani multiefektiä. Tässä tapauksessa haluan sitä käyttää, koska vahvistimen lisäksi minulla ei ole mahdollisuutta investoida 400-500 euroa pedaalilautaan, kuten kahdesti aiemmin, ja kuten ketjun aloituksessa jo mainitsin, köh köh..;)

Miksei putkicombon kanssa onnistu multiefektin käyttö? Itse ainakin olen saanut parhaimman soundin käyttämällä PodXT:tä efektilenkissä (tietenkin ilman mallinnuksia) pelkkänä efektilaitteesta. Tässä tapauksessa (omasta mielestäni) saa parhaiten yhdistettyä putkivahvarin hyvän soundin ja multiefektin monipuoliset efektit (ja niiden helpon vaihdon). Midipedaalilla vaihdat efektiä ja jos haluat täysin efektivapaan soundin, polkaiset fx-switchiä.

Jos sattuu olemaan joku mallintava purkki (ja haluaa niitä mallinnuksia käyttää), niin kyllä senkin käyttö onnistuu hyvin käyttämällä combosta vain pääteastetta. Ei mulla mitään mallinnuksia vastaan ole, mutta itse en ole saanut niiden kanssa vahvistimen tai päätteen kanssa hyvää soundia ilmoille. Kotisoitossa ja äänittelyssä ihan ehdoton peli.
kanka
15.12.2006 14:48:13

Onko ne putkivahvistimet muutenkaan niin autuaaksi tekeviä?

Jep, tätä olen monesti miettinyt. Surkealta keikkasoundi kuulostaa kuitenkin, jos miksaus on pielessä, joten väliäkö sillä, tuleeko surkea soundi 1000 euron putkipelistä vai 400 euron trankusta..
Kitarasankari
15.12.2006 14:48:35 (muokattu 15.12.2006 14:48:49)
jos trankkua lähtisin itse etsimään jostain syystä niin en kyllä paljon muita kattelis ku tech 21:sen kompoja. niissä on trankuksi kyllä pirun hyvä soundi..
Vain munalla poskille läpyttely pyyhkii pois jazz-hölynpölyn...
wilo
15.12.2006 14:52:37
Tämä olisi kaltaiselleni efektidiggarille kiva ominaisuus, mutta tuskin kovin yleinen noissa laitteissa? Ja sen tarpeellisuutta joutuu kyllä miettimään, onko stereosoundi keikoilla yhden mikkikanavan väärti..

Ihan totta, ei stereosaundia vähänkään isommalla keikalla tarvi mihinkään. Ittekseen soitellessahan siitä on enimmäkseen hyötyä - tai pikkukeikalla/treeneissä, kun ei mikitetä vahvistimia.
Artist
15.12.2006 14:54:49
jos trankkua lähtisin itse etsimään jostain syystä niin en kyllä paljon muita kattelis ku tech 21:sen kompoja. niissä on trankuksi kyllä pirun hyvä soundi..

Ovat toki hyviä ne.

Mutta mutta, 200-400 hintaan saa helpostikin 100 wattisen 2x12 trankkukombon kun vähän haeskelee.

Sitten tietty Session Sessionette 75 tai 90, joka on oikeasti hyvä trankku (nimim. kokemusta tuosta monelta vuodelta, vaihtui vasta kun boutique combo tuli). Pitäisi lähteä johonkin 280-350 hintaluokkaan riippuen kunnosta. Footswitchillä voi valita cleanin tai särön tai peräti molemmat samaan aikaan sekä vielä reverbin. Mielummin vetäisin tuolla kuin halvoilla putkikomboilla. Sopinee myös multiefektin kanssa käytettäväksi...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)