En oikein uskaltanut laittaa tätä tonne kitarat (kamojen) - osioon koska siellä näytti olevan aika paljon sähkökitaroista ja niiden laitteista juttua, joten ajattelin ettei siellä hirveästi ole tilaa tämmöiselle kysymykselle. Niin tässä on jo pidemmän aikaa pyörinyt tällainen oman soiton nauhoitus himo päällä, ja mietin että mitenköhän tuo olisi-ja minkälaisilla laitteilla mahdollista? Vanhanaikaista kasettisoitinta en tarkoita, sillä olisi mukava jos pystyisi nauhoittamaan useamman raidan päällekkäin (ja näin ollen soittaa suuremmille kitaraorkestereille tehtyjä teoksia). Jotain olen kuullut että tietokoneelle tällaisia ohjelmia/laitteistoa olisi, mutta itseä kiinnostaisi eritoten sellainen laite jota ei tarvitsisi kytkeä tietokoneeseen vaan oman soiton voisi toistaa myös kyseisellä laitteella. Tämänkaltaisia laitteita on varmasti sähkikselle, ja erästä (kutsuttiinkohan laitetta jonkin sortin giga/mega delayksi) poljinta olen kokeillut. Poljin oli tarkoitettu lähinnä erilaisten ja eri pitkien kaikujen säätämiseen oman maun mukaiseksi, mutta sillä pystyi myös nauhottamaan omaa soittoaan n. 45sekunnin ajan. Tästä idea siis lähti liikkeelle. Olisikohan tämmöistä nauhoituslaitetta olemassa, ja olennaista olisi myös se ettei sitä tarvitse kytkeä kitaraan vaan sillä pystyisi esimerkiksi nauhoittamaan myös puhetta, tai kaikenlaisia ääniä mitä ylipäätään pystyy nauhoittamaan. Kaikenlaisia ehdotuksia ja tietoja otetaan vastaan, halusin vähän kartoittaa tätä tilannetta koska en tiedä hölkäsen pöläystä tällaisista laitteista tai sitä mistä tietoa etsiä. Kiitos jo etukäteen PS. Jos aihe tuntuu olevan väärässä paikassa tai liian idioottimainen niin sivuston adminit/hoitajat voi sen huoletta siirtää haluttuun paikkaan tai poistaa sen, kiitos. |
penatuna 15.12.2006 14:07:31 | |
---|
Voi jumalaude, kun on kiire, niin ei ehdi paljon kirjoittaa. Laitteitahan löytyy pienistä muistikorttinauhoittimista aina kannettaviin kovalevyllisiin "työasemiin". Sulle voisi sopia joku tän tyypinen: http://www.thomann.de/fi/boss_micro_br.htm Kirjoitan myöhemmin lisää, jos muistan. |
weelie 15.12.2006 14:11:49 (muokattu 15.12.2006 14:12:14) | |
---|
Noita looppipedaaleja olen minäkin katsonut. Juu, sähkikselle hyviä, mutta ei ilmeisesti akustiselle. BOSSin eri mallit, Digitech JamMan, etc. Nauhoituksiin akustiselle olen itse ajatellut hankkia Zoom h-4:n. Reilun 350€ kait maksaa. http://www.thomann.de/fi/zoom_h_4.htmPahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa. |
risto 15.12.2006 17:50:37 | |
---|
Itse käytän Boss (=Roland) digitaalista 8 (64 virtuaali)-raitaista nauhuria ja sehän on tosi kätevä ja helppo käyttää, melkein kuin entisajan kasettisoittimet. Malli tosin on jo vanhentunut, mutta eipä tuo pikkuhommissa haittaa. Kovalevyäkään en ole siihen kaivannut kun tavaraa voi siirrellä PC:lle ja takaisin. Se mitä kaipaisin olisi audion hidastusominaisuus niin, että voisi harjoitella kokonaan ilman PC:tä ja siinä olevaa hidastusohjelmaa. "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
joka meitä on rakastanut." Room 8:37 |
okkis 15.12.2006 19:58:36 | |
---|
kiitoksia paljon, katson nuo sivut tarkemmin kunhan pääsen kotiin.. Ensimmäinen kysymys joka pulpahti mieleen: Täytyykö nuo laitteet kytkeä tietokoneelle että ne voi kuunnella? varsinkin tuo ensimmäinen, ps. editoin postia siistimmäksi kunhan pääsen kotiin |
risto 16.12.2006 11:59:16 | |
---|
... Täytyykö nuo laitteet kytkeä tietokoneelle että ne voi kuunnella? varsinkin tuo ensimmäinen, ... Sanoisin että aika harva näistä laitteista (itse en tiedä yhtään) vaatisi vielä PC:n kuuntelua varten. Alla vähän lisää tietoa jos tarkoitit tuota Micro BR mallia. Siinä on muuten myös näköjään audion hidastusominaisuus joka on pätevä juttu sekä rumpukonekin joka myös mulla ihan kätevä tuossa vanhassa Bossissa. Micro BR: http://www.rolandus.com/products/productdetails.aspx?ObjectId=818 PS. Mitens muuten on, tietäiskö joku, voiko Micro BR mallia käyttää myös wav formaatissa, käsittäkseni mp3 formaatti pudottaa laatua selvästi ajatellen jatkoeditointia ja äänitteiden tekemistä? "Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa,
joka meitä on rakastanut." Room 8:37 |
Makkari 23.01.2007 19:46:38 (muokattu 23.01.2007 19:49:19) | |
---|
Nostanpa tän tuolta, kun haen itse aika samantyyppistä laitetta kuin aiheen aloittaja. Micro BR vaikuttaisi kyllä hyvältä vehkeeltä. Onkos teillä sen käytöstä kokemusta? Ja paljonkos siitä lähtee ääntä kun sen laittaa toistamaan sitä, mitä on äänittänyt? Itse kaipaisin lähinnä laitetta, jolla voisin äänittää komppikitaran voidakseni treenata mielekkäästi soolojen soittoa. Ja jos on vielä lisää vastaavan laisia laitteita, niin suositelkaa. Mieluiten tuota Micro BR:ää halvempia vehkeitä. Ainiin, onnistuuko Micro BR:llä hyvin livemusiikin äänittäminen? I'd love to change the world, but I don't know what to do, So I'll leave it up to you. |
penatuna 28.01.2007 10:44:44 | |
---|
Ja jos on vielä lisää vastaavan laisia laitteita, niin suositelkaa. Mieluiten tuota Micro BR:ää halvempia vehkeitä. Esim. zoom ps-4 on ihan käypä peli tuommoiseen treenailuun ja aika halpakin. |