Aihe: Pianon soittamisessa kehittyminen
1 2 3
Prophet
10.12.2006 16:03:56
Corvus
10.12.2006 22:08:02
Vasuri meni biisiin sopivalla tavalla, mutta oikean käden työskentely toi kyllä kovin tasapaksun lopputuloksen
faq1
14.12.2006 07:33:14
Vasuri meni biisiin sopivalla tavalla, mutta oikean käden työskentely toi kyllä kovin tasapaksun lopputuloksen

Mitä muuttaisit oikean käden työskentelyssä? Minusta ihan sopii biisin ja soolosoittimen luonteeseen.
Corvus
14.12.2006 21:10:33
Videolla teeman alku soitetaan jotakuinkin näin

6/8:|taaaa.|taaaa.|taa taa taaaa|

missä taaaa: puolinuotti, taaa: neljäsosa, taa: kahdeksasosa ja pisteellä normaali vaikutus

oma muistikuvani on kuitenkin lähempänä tätä:

6/8:|taaaa.|taaaa.|ta ta taaaaa|

jossa ta: 16-osa ja taaaaa on yhteensä kestoltaan 5/8

Toivottavasti idea aukeaa tuosta - on nuottikirjoituksen tapailu kirjaimilla vähän hankalaa. Alkuperäistä kappaletta en ole kuullut aikoihin, joten mielikuva voi olla vähän hatara. En kuitenkaan tästä youtube-versiosta tykännyt em. syystä, koska siitä jäi vähän veltto, lepsu, särmätön kuva
kepulainen
14.12.2006 23:03:51
Ja voin sanoa, että monipuolinen kuuntelu parantaa omaa soittotaitoa ja tyylitajua ja kaikkea: Itse en kuunnellut kolme vuotta sitten oikeastaan mitään muuta kuin ehkä jotain paskaräppiä. Sitten tajusin kuinka maailma on väärällään loistavaa musiikkia ja voin sanoa, että olen kehittynyt soitossani kolmessa vuodessa vähintäänkin samaa tahtia kuin tunneillä käydessäni.

Juuri näin. Aamen. Ja kysymys on pitkälti omasta asenteesta; siitä paskimmastakin biisistä, jota eniten koko maailmassa vihaa, varmasti löytää ainakin yhden pienen jutun mistä voi sanoaa diggaavansa. Jotkut näkee lasin puoliksi tyhjänä, toiset puoliksi täynnä, yms. viisasta:)
Corvus
15.12.2006 06:59:01
Sitten tajusin kuinka maailma on väärällään loistavaa musiikkia ja voin sanoa, että olen kehittynyt soitossani kolmessa vuodessa vähintäänkin samaa tahtia kuin tunneillä käydessäni.

Tämä on tärkeä oivallus. Hyvää musiikkia on kaikissa genreissä ja niitä löytämiään helmiä voi sitten sovittaa pianolle eri tyyleillä.

Eri soittimille tehtyjä riffejä ja sooloja kannattaa myös sovittaa pianolle, koska tällöin ei suora apinointi enää toimikaan, vaan joutuu pohtimaan pianolle ominaisia soittotapoja.
Bronks
15.12.2006 08:31:45

Itse olen ollut yksityiopettajalla ja sain opetuksen tyyliin: soinnut kokonaisuudessaan vasurilla ja melodia + ehkäpä terssejä oikealla.

Kummalliselta kuulostaa. Mikäs yksityisopettaja se semmoinen on?
Fellow
15.12.2006 10:49:03 (muokattu 15.12.2006 11:03:33)
Itse olen ollut yksityiopettajalla ja sain opetuksen tyyliin: soinnut kokonaisuudessaan vasurilla ja melodia + ehkäpä terssejä oikealla.

Oikea käsi kuullostaa hyvältä, vasen ei. Vasemman käden ei kannata soittaa kovin lähekkäisiä säveliä, tulee puuroa. Mielummin esim. 1 + 7, 1 + 5, ja sitten mitä nyt biiseissä onkaa, ysejä, 11, 13 jne.

E: Noi ysit ja yhettoista jne. voi laittaa aina sille kädelle kummalle paremmin mahtuu. Ei ole mitään sääntöä.
Genret p*rseeseen
Pylkkänen
15.12.2006 11:29:06
http://www.youtube.com/watch?v=AgEU … J8JKj4&mode=related&search=

Pikkasen häiritsee, kun toi äijä vetää kolmisoinnut oikealla kädellä sormilla 1,2 ja 3. Ei kuitenkaan ihan näin
Viikset miehen tekee!
Fellow
15.12.2006 12:24:11
Pikkasen häiritsee, kun toi äijä vetää kolmisoinnut oikealla kädellä sormilla 1,2 ja 3. Ei kuitenkaan ihan näin

Ohhoh. Omituista.
Genret p*rseeseen
mack the knife
15.12.2006 12:48:24

Joo, ihan hirveää. Ei voi edes perustella, että kun seuraavan soinnun takia joutuu vähän taiteilemaan. Huomaatte varmaan, että sen oikean käden soittoasento on sen takia niin väärä kuin olla voi. Pakko tulla kipuja sun muuta, kun ei vain kukaan kuvittelis että tuo on hyvä meininki.
COVS n:o 1.
baron
15.12.2006 12:50:45

Joo, ihan hirveää. Ei voi edes perustella, että kun seuraavan soinnun takia joutuu vähän taiteilemaan. Huomaatte varmaan, että sen oikean käden soittoasento on sen takia niin väärä kuin olla voi. Pakko tulla kipuja sun muuta, kun ei vain kukaan kuvittelis että tuo on hyvä meininki.

Mä aluksi luulin että sillä nelonen ja vitonen oli amputoitu.
Ehkä se ei oo harjoitellut pianonsoittoa eli ei osaa käyttää niitä?
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Fuzzy Boner
15.12.2006 12:52:35 (muokattu 15.12.2006 12:53:38)

Se ajattelee varmaan että vitonen tuplaa perusäänen oktaavissa sit tarvittaessa.
Möllisty
Janus
15.12.2006 13:00:58
Se ajattelee varmaan että vitonen tuplaa perusäänen oktaavissa sit tarvittaessa.

Tai sit niin, että 4, 5 ja tarvittaessa 3 ovat valmiina soittamaan melodiaa noiden sointujen päällä.
Fuzzy Boner
15.12.2006 13:15:10 (muokattu 15.12.2006 13:30:27)
Tai sit niin, että 4, 5 ja tarvittaessa 3 ovat valmiina soittamaan melodiaa noiden sointujen päällä.

Mä oon ruvennu diggailemaan jos soittaa vaikka nopeen jonku kolmisoinnun ylös sille puol klaviatuuria niin lopettaaki etusormella sen vikan. Pieni hyppy joka ei ole perusteltavissa muuten ku siihen saa kovan atakin ja näyttää flashiltä. Myös vasuria voi hyödyntää tohon vikaan. Asiaa! SIRKUSTEMPPUJA PIANOLLA. Heh

Muutenkin jos soittaa vaik C-E-G-C niin sormitus: 1-2-3-2. Ja toi niin nopeesti ku pystyy. Sama idea kun edellä! Fläshiifläshiil.
Möllisty
mack the knife
15.12.2006 16:13:56
Niin joo. Toisaalta. Mullakin on 1,3,4 peruskolmisointu. Helpompi heittää peukalo alta seuraavalle näillä nakkisormilla.
mack the knife
15.12.2006 16:15:19
Mä aluksi luulin että sillä nelonen ja vitonen oli amputoitu.
Ehkä se ei oo harjoitellut pianonsoittoa eli ei osaa käyttää niitä?

Hauskaa, tuohan näyttää siltä kuin suuren osan kitaristeista vasuri. Nimetön ja pikkusormi ei tee mitään.
mack the knife
15.12.2006 17:32:09
Vielä piti kirjoittaa tästä.
Huhhuh, noinhan se menee mullakin kuin Youtubessa. Räpeltelin kaiken näköistä Sweet Home Alabamaa tuossa ja niinhän oli sormet G-duurissa 1,2,3. Pitää miettiä vielä miksi...
kepulainen
15.12.2006 18:01:55

No, tuossa voi olla myös sekin pointti että kun opettaa muita, niin monimutkaiset sormitukset saattavat vaikeuttaa oppilaan koskettimiston hahmottamista.

Yksi esimerkki vähän vaikeemmasta jutusta on se Rahmaninoffin Cis-molli rallatus missä molemmilla käsillä soitetaan samoja kolmisointuja, mutta se jako molemmille käsille on hieman hankala aluksi..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)