Aihe: Tuleekohan ikinä mitään..
1 2 3
Spiridon
24.11.2003 15:35:04
Jospa nyt vaan plasmademoni rauhottuisit.
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
Uli Con Carne
24.11.2003 15:45:14

En oo ikinä käyny missään soittotunnilla enkä osaa soittaa nuoteista,mutta tiedän ne.
Ei niillä nuoteilla mitään tee ja ajattelin opetella ne vasta sitte kun katon aiheelliseks!
Paitsi että huomenna on musiikin koe ja ne pitäis osata,mutta ei turhia paineita.

Jos halut oppii nopeeks, saada musiikki korvaa ja oppia nopeeta rytmiä nii soita Iron maidenin trooper se alkuriffi siinä on nopeutta ja rytmiä kerrakseen.....
Noi oli siis vaan malleja millä mä oon opetellu soittaan.
Sitte kannattaa keksiä viä omia kiksejä mitä vetelee niinnku mä!

Ole trolli, ole trolli, pliis...
"I suppose you could tie a piano to your crotch, but would it be the same thing?" -Kim Thayil
ANTEMERIDIEM
BORN TO SHRED
Aapo -79
24.11.2003 16:59:32
Huh...! Onpas ollu pääosin helpottavaa luettavaa. Ektoplasma Demoni: Kyllä mää ne paranoidin riffit osaan sillee DÄÄDÄÄ DÄÄÄ, "eiku!", tyyliin.

Sen oon tosiaan huomannu että netissä tabulatuurit on tosiaan monesti päin sitä itteään. Pitää vaan suhtautua niihin varauksella. Se oli kanssa kiva kuulla ettei niiden nuottien kans tartte panikoida.

Asuinpaikka on Suomineidon lanteilla. Oon tosin joskus asunu siellä Helsingissäkin, mutta nykyään oon jo paljon terveempi... =) Joukki joukki, äläkää nyt suuttuko!

weelie ja lothari: Hieno meininki! Sedät jaksaa heilua!

Tänään muuten sattu heila kuulemaan ku soitin sitä down on the corneria. Ku biisi loppu, se sano että "NO NII!" Se kyllä lämmitti mieltä. Sanoin vielä sille että ne virheet muuten soitti Fogerty.
Spiridon
24.11.2003 17:18:08

Sen oon tosiaan huomannu että netissä tabulatuurit on tosiaan monesti päin sitä itteään. Pitää vaan suhtautua niihin varauksella. Se oli kanssa kiva kuulla ettei niiden nuottien kans tartte panikoida.

Jos tarkempia tabuja haet, kannattaa melkein käyttää näitä tabiohjelmia. 2 isointa on varmaan Guitar Pro, joka on maksullinen ja www.power-tab.net joka on ilmainen. www.powertabs.net pitää suht tiukkoja laatuvaatimuksia noille tabeille, joten harvemmin sieltä tulee hatullinen paskaa (Guitar Prosta en sano mitään, kun olen vain neljä, viisi tabia siihen hakenut, jotka kyllä olivat asiallisia yhtä lukuunottamatta)
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
blastoff
24.11.2003 17:38:33 (muokattu 24.11.2003 17:42:07)
Tänään muuten sattu heila kuulemaan ku soitin sitä down on the corneria. Ku biisi loppu, se sano että "NO NII!" Se kyllä lämmitti mieltä. Sanoin vielä sille että ne virheet muuten soitti Fogerty.

Hyvä meininki!! Kiva kuulla, että jotkut saa sentään vielä iloa musiikista ja soittamisesta. Täällä kun tuppaavat nuo jutut menemään välillä hirveän negatiivisiksi (tyyliin kimurantti1 ja PlasmaDemon). Tästä inspiroituneena taidan lähteä minäkin treenailemaan...
All the good music has already been written by people with wigs and stuff - Frank Zappa
Aapo -79
24.11.2003 18:19:19
blastoff: Kohtahan tässä tuntee ittensä muusikoksi; Mää oon INSPIROINU jotakuta. En nyt ehkä soitollani mutta kuitenki...
weelie
25.11.2003 13:41:10
Huh...! Onpas ollu pääosin helpottavaa luettavaa. Ektoplasma Demoni: Kyllä mää ne paranoidin riffit osaan sillee DÄÄDÄÄ DÄÄÄ, "eiku!", tyyliin.

Asuinpaikka on Suomineidon lanteilla. Oon tosin joskus asunu siellä Helsingissäkin, mutta nykyään oon jo paljon terveempi... =) Joukki joukki, äläkää nyt suuttuko!

Mun heilani taitaa olla samaa sarjaa. Kehuja tulee harvoin. Mutta kehut lämmittää kun niitä joskus sattuu tulemaan.

Juu minä en ainakaan pidä Helsinkiä minään. Olen asunut Helsinkiä ennen ja jälkeen Tampereella, Haapavedellä, Rovaniemellä ja Mikkelissä. Kitarakauppoja kyllä piisaa enempi.

Mä olen impannut kirjastot nuoteista tyhjäksi, kuten jo aiemmin sanoin. Olen siinä melekinpä maaninen. CCR:iäkin paljon hauskempi soittaa "Complete" ja mikä-sen-uudemman-kirjan-nimi-olikaan mukaan. Netissä ne on just vähän niinku vähän sinnepäin. Kaukolainat täälläpäin vielä viime vuonna maksoi euron ketale, nyt maksaa 4€, mutta tällä haulla niitä olen etsinyt: http://www.kirjastot.fi/page.asp?_item_id=856
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
weelie
25.11.2003 13:48:22
Mä olen impannut kirjastot nuoteista tyhjäksi, kuten jo aiemmin sanoin. Olen siinä melekinpä maaninen. CCR:iäkin paljon hauskempi soittaa "Complete" ja mikä-sen-uudemman-kirjan-nimi-olikaan mukaan.

Seeseeärräthän vedetään korvakuulolla eikä mistään kirjaston tabulatureista! Voi hitto mitä nysväreitä!

:D (pääsinpä ite pistään niin ei muiden tarvinnu)
Ronnie Earl: 'Music is not a sport, there's no competition'
Aapo -79
25.11.2003 15:06:26
Seeseeärräthän vedetään korvakuulolla eikä mistään kirjaston tabulatureista! Voi hitto mitä nysväreitä!

:D (pääsinpä ite pistään niin ei muiden tarvinnu)

Heh hehee! tuo oli hyvä.

Eipä sillä hellulla oo paljo vielä ollu tilaisuuksiakaan kehua. On senverran tuore tapaus. Rimakauhukin rajoittaa näitä "esiintymisiä". Kyllähän se kannustus on tärkeä kiinnostuksen ylläpitäjä. Exällä oli sensijaan huonompia tapoja. Kitaran soitto oli nimeltään "V****mainen rämpytys" ja sitä sai harrastaa vain sillon kun HÄN ei ollut paikalla. Niinpä niin: Kumpi nyt onkaan ex, kitara vai ämmä?
blastoff
25.11.2003 15:35:53
Exällä oli sensijaan huonompia tapoja. Kitaran soitto oli nimeltään "V****mainen rämpytys" ja sitä sai harrastaa vain sillon kun HÄN ei ollut paikalla. Niinpä niin: Kumpi nyt onkaan ex, kitara vai ämmä?

Hoho! Asiat tärkeysjärjestykseen :)
A prostitute is someone who loves you, No matter who you are, or what you look like - Chef
Antti1
25.11.2003 17:18:13 (muokattu 25.11.2003 20:17:22)
Exällä oli sensijaan huonompia tapoja. Kitaran soitto oli nimeltään "V****mainen rämpytys" ja sitä sai harrastaa vain sillon kun HÄN ei ollut paikalla. Niinpä niin: Kumpi nyt onkaan ex, kitara vai ämmä?

Mun nykyinen (kohta 1,5v yhdessä) tyttöystävä jaksaa aina välillä huomautella siitä, kun kännissä hakkaan lähes aina tuntitolkulla kitaraa, tai ainakin puhun musiikista ja soittamisesta jatkuvalla syötöllä. Parannusta on tosin havaittavissa, kun opetin sille viime lauantaina Ukko Nooaa, kun se itse oikein sitä pyysi. :)

EDIT: Väärinkäsitysten estämiseksi..
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
Olli S.
25.11.2003 20:15:26

Mun nykyinen (kohta 1,5v) tyttöystävä
Toivon todella, että tuo 1,5v tarkoittaa seurustelunne kestoa :) No joo... Oli pakko pistää.
Viimeinkin se musiikkinäyte!
Antti1
25.11.2003 20:16:58
Toivon todella, että tuo 1,5v tarkoittaa seurustelunne kestoa :) No joo... Oli pakko pistää.

Ärh.. Tottakai se on ikä! Heh, kyllähän tuo aika koomiselta vaikuttaa, kun aloin nyt uudestaan lukemaan. Taidanpa pistää pienen lisäyksen..
"Varo mitä haluat, sillä sä saat sen." -A. McCoy
kimurantti1
25.11.2003 21:21:48
No kuka vitun pölkky sä oot?
kuka on sanonu että osaan ne jotenkin vitun erikoisesti?? HÄH?
Kai ne ny saatana osaa soittaa vaikka mun muori!(siis ihan normaalisti, sillai kun se oikeesti levylläkin menee)
Ja ne riffithän menee kaikki melkein saman lailla!

Ihan Kimi vaan...sori nyt, ei ollut oikeesti tarkoitus ruveta vittuilemaan, taisit käsittää vähän väärin...
Sen verran kuitenkin olen soittanut, että tiedän ettei soittamaan opi pelkkiä kappaleita opettelemalla. Eikä varsinkaan jos keskittää ne vain tuohon genreen minkä tuossa kuvailit...saati noihin bändeihin - niskalaukaus???
Ja kuulosti hieman tyhmältä, kun tuossa teit listan, että minkä bändin biisejä kannattaa opetella jos haluaa oppia soittamaan jotain tietyn tyyppistä musiikkia.

Pari pientä neuvoa vain: opettele soittamaan KAIKENLAISTA musiikkia, rockia, jazzia, bluesia, funkia, heviä...jne. Ja loppujen lopuksi vaikket mitään muuta kuin heviä soittaisikaan, on monipuolisesta harjoittelusta paljon enemmän apua, kuin vain jonkin tiettyjen bändien kappaleiden harjoittelusta.
Ja vielä toinen juttu - pakkoharjoittelu: sormiharjoitukset, skaalat, tarkkuusharjoittelu metronomin kanssa. Kyllä se siitä.
Topah
25.11.2003 21:52:58

...Ja kuulosti hieman tyhmältä, kun tuossa teit listan, että minkä bändin biisejä kannattaa opetella jos haluaa oppia soittamaan jotain tietyn tyyppistä musiikkia.

Pari pientä neuvoa vain: opettele soittamaan KAIKENLAISTA musiikkia, rockia, jazzia, bluesia, funkia, heviä...jne. Ja loppujen lopuksi vaikket mitään muuta kuin heviä soittaisikaan, on monipuolisesta harjoittelusta paljon enemmän apua, kuin vain jonkin tiettyjen bändien kappaleiden harjoittelusta.
Ja vielä toinen juttu - pakkoharjoittelu: sormiharjoitukset, skaalat, tarkkuusharjoittelu metronomin kanssa. Kyllä se siitä.

Kyllä kai just kannattaa soittaa eri bändien biisejä, jotka sitten edustavat eri tyylilajeja. Millä muulla tavalla eri tyylit oppii? Soittamalla a-mollia edestakasin metronomin kanssa? Musiikin kuuntelu on kans aika hyvä avain oppimiseen. ;) !
Krice
26.11.2003 00:06:53

Sen verran kuitenkin olen soittanut, että tiedän ettei soittamaan opi pelkkiä kappaleita opettelemalla.

Tuota.. oppiipas.

Pari pientä neuvoa vain: opettele soittamaan KAIKENLAISTA musiikkia, rockia, jazzia, bluesia, funkia, heviä...jne.

Miksi pitäisi?
Entä jos haluaa soittaa vain heviä, tai vaikka jazzia?
Stone
27.11.2003 21:32:07

Itte ostin ekan kitaran n. 17 ikäisenä ja rämpyttelyksihän se meni. Pidin reilun 10 vuoden tauon ja aloitin uudestaan yli 30 vuotiaana ammattimaisemalla suhtautumisella koko soittohommaan. Nyt oon jo melkein 39 v. ja takana 8 "kivistä" vuotta kitaratunteja sekä omia proggigsia. Kyllä mä oon mielestäni kehittyny ihan neutraalitasolle, kun otetaan huomioon miten myöhään aloitin nää hommat (..ja tietty perhe, työ ym. jarruttelee aina sitäkin). Joten kyllä sitä varttuneempanakin oppii, kun vain itsekuria ja halua on. Tsemppiä kaikille, jos joskus painitte tämän kysymyksen kanssa.
"It´s Only Rock´n´Roll (But I Like It)"
kimurantti1
02.12.2003 20:11:42
Kyllä kai just kannattaa soittaa eri bändien biisejä, jotka sitten edustavat eri tyylilajeja. Millä muulla tavalla eri tyylit oppii? Soittamalla a-mollia edestakasin metronomin kanssa? Musiikin kuuntelu on kans aika hyvä avain oppimiseen. ;) !

Heh..enkös tuossa sanonut(kirjoittanut) että kannattaa kuunnella musiikkia?
Tottakai kannattaa, mutta jos haluat saada menemään esim. jonkin 16-osa tilun, joka menee tyyliin yli 200 tempolla, niin suositeltavaa kuitenkin on, että jauhaa hieman niitä tekniikka harjoituksia ennenkuin sitä yrittää soittaa, menee vain motivaatio kun yrittää harjoitella väkisin jotain, johon ei ole ns. "teknisiä valmiuksia", pätee pääasiassa nopeuteen.
Siis jos ei saa menemään toisesta kappaleesta tilua, joka menee sillä 180 tempolla, niin ei sitä 200tempoista tiluakaan kannata koittaa=)
kimurantti1
02.12.2003 20:20:21 (muokattu 02.12.2003 20:22:35)
Tuota.. oppiipas.

Katso vastaukseni tuohon edelliseen kirjoitukseen..

Miksi pitäisi?
Entä jos haluaa soittaa vain heviä, tai vaikka jazzia?

No huhhuh, viitsinköhän edes vastata...
Ei tietenkään mikään pakko ole !! En minä niin sanonut, mutta kysy nyt keltä vain ns. osaavalta kitaristilta/muusikolta, niin monipuolisesta harjoittelusta on aina enemmän apua.
Jos soitat vielä kymmenen vuoden päästä kitaraa, olet kehittynyt aika hyväksin soittajaksi?, ja toivottavasti mieli hieman avartunut, niin älä sitten valita, jos et osaa säveltää mielenkiintoista sooloa, kun olet koko ikäsi kuunnellut heviä...
Sama pätee muihinkin musiikinlajeihin. Sitäpaitsi esim. jotkut heavy/rock lickit toimivat aivan loistavasti joissain jazz soolossa, ja toisin päin!!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)