Aihe: Saako ranne väsyä?
1 2
Bookkeeper
10.12.2006 01:37:38 (muokattu 10.12.2006 01:39:34)
Jos totta puhutaan, niin enpä ole minäkään koskaan downpickausta varsinaisesti treenannut. Aikanaan tuli soitettua paljon heviä...siinä oppi pikkuhiljaa kuinka tärkeää rentous on. Nyt tuskin onnistuisi kovin nopeasti ilman ei-toivottavaa kramppityyliä.

Tuosta ranteen venyttelemisestä...mulla ei kitaransoitto aiheuta ongelmia (kun olen niin laiska etten ole treenannut vuosiin), mutta hiiren käyttäminen kyllä. Seuraava liikesarja auttaa pitämään rannekanavaoireyhtymän loitolla:

Käsi & sormet suoraksi eteenpäin,

1) Taivuta ranne ylöspäin...laske viiteen

2) Ranne suoraksi, rentouta sormet...laske viiteen

3) Käsi nyrkkiin, purista (ei liian kovaa), laske viiteen

4) Käsi nyrkissä, taivuta ranne alaspäin...laske viiteen

5) Ranne suoraksi, rentouta sormet...laske viiteen

Toista 5-10 kertaa...
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
saastara
10.12.2006 01:46:02
Vastaus kysymykseen: totta kai saa. Miksei saisi..?
Lisää middleä ja vähemmän volumea.
blackorwhite
15.12.2006 14:42:56
Soitan aina istualteen kitara oikean reiden päällä, ranne kiinni tallassa.

Mulla muuten väsyy myös jos soitan istueltaan hirveetä downpikkausta. Ihmettelin, että missä vika, noh, sitten kokeilin seisaaltaan kitara niin matalalla kuin voi silleen, että saan kuitenkin voimasoinnut otettua HELPOSTI E ja A kieliltä. Mitenkäs kävikään? Ranne ei väsynyt ja master of puppets soi, celebration time
Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä.
blackorwhite
15.12.2006 14:43:22 (muokattu 15.12.2006 14:43:45)
Mulla muuten väsyy myös jos soitan istueltaan hirveetä downpikkausta. Ihmettelin, että missä vika, noh, sitten kokeilin seisaaltaan kitara niin matalalla kuin voi silleen, että saan kuitenkin voimasoinnut otettua HELPOSTI E ja A kieliltä. Mitenkäs kävikään? Ranne ei väsynyt ja master of puppets soi, celebration time. Ei tietenkään vielä Hetfieldin tahtiin, mutta soi kuitenkin :)

E: sori ku kävi näitten tekstien kans vähän hassusti.
Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä.
Metalli_mies_89
16.12.2006 19:47:26
Joo ihan tuttu tunne mullaki. Joku päivä tuntuu että ranne ei kestä mitään soittamista, vaan kitara pitää kertakaikkiaan heittää pois. Suosittelen soittamaan välillä alternate pikkauksella jotain sen sortin biisiä, minkä voi voittaa kyseisellä tekniikalla- ranne rentoutuu ja ranteen liikerata kehittyy paremmaks. Tämän jälkeen downstrokekin helpottuu. Jos ruvetaan jo pilkku viilaamaan niin opettele pitämään plektraa niin että plektaa on mahdolliseimman vähän näkyvissä- ranteen liikerata pienenee.
Itse aloitin pari kuukautta sitten nostelemaan käsipuntteja joka ilta. Vedän 30 liikkeen sarjoja, jotka vaikuttavan hauis,- ojentaja-, ja hartialihaksiin. Punttien ei tarvitse olla edes painavat, itselläni on vain 5kg:n painoiset ja nekin tuntuvat jo tarpeeksi painavilta. Hartia- ja lihaskivut vähenivät huomattavasti ja kun saat paljon voimaa niin sinun ei tarvitse käyttää sitä paljoa ja soitto rentoutuu huomattavasti. Lisäksi jos soitat keikoilla ilman paitaa niin rupeat saamaan paljon naispuolista yleisöä keikoille- muutenkin yleiskunto paranee.

Toinen juttu on tietysti on kantohihnan leveys. Jos sinulla on joku 3sentin nyloninen kantohihna, niin heitä se vekeen. Osta joku 6-8sentin levyinen hihna joka on jämäkkä- mieluummin nahkainen joka on paksu. Itsellänin on keinonahasta tehty kantohihna, jossa on alapuolella pehmustekangas- ei ole niin kallis kuin aidosta nahasta tehty. Silti tämä on todella miellyttävä. Itse tykkään soittaa seisaaltani, loppujen lopuksi saan soittamisestani paljon rennompaa. Ja jos soitat jotain raskaampaa voimasointujynkytysheviä niin suosittelen pitämään kitaraa aikalailla alhaalla. Voimasoinnut helpompi ottaa ja käsivarsi pysyy suorana.

Puolet tästä tekstistä oli sitten mielipidetekstiä, ei näihin ole olemassa yhtäoikeaa tapaa, kokeile monia eritapoja ja yhdistele niitä keskenään niin löydät oman tapasi.
jazzIII
28.12.2006 14:53:46 (muokattu 28.12.2006 14:54:52)
Ite oon ainaki huomannu et kun soittaa istualtaan, niin tulee helposti käperryttyä ihan kasaan, yläselkä kaartuu eteen ja ryhti on jotain käsittämätöntä. Siksi soitan pääasiassa seisaaltaan. Istualtaan soitettaessa käsi väsyy varsinkin nopeammassa soitossa huomattavasti enemmän. Vasurin otteet on taas istualtaan helpompi ottaa.

Todellakin. Pakko sanoo tähän, et parasta mitä kitaraharrastukselle on tapahtunut, on seisaaltaan soittaminen (viimeisen vuoden aikana). "Tunteella vetäminen" lähinnä paskalla istumista muistuttavassa kyyryssä onkin aika absurdi ajatus, mut jotenkin tuota onnistui harrastamaan 12 vuotta.

Sitä on toisaalta vähän alttiimpi ranneongelmille alkuun, mut kunhan lopettaa, vaihtaa asentoa tai säätää hihnaa aina kun alkaa sattua, ei vaikuta uusi tapa pahalta ollenkaan. Istumisessa taas on noin 99 huonoa puolta, ainakin räyhäkkää hevirokkia soitellessa :P
Friedman
13.03.2007 16:46:09
Totta helvetissä. Jos se ei sulla väsy nii oot alieni :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)