Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: työväenopiston kitaranrakennus kurssi?
1 2
skebajaba
02.12.2003 21:58:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elikkä ku ei oo kouluakaan tai mitään töitä niin aattelin tommoselle ilmoittautua..onko kellään kokemuksia, esim millaisen kitaran vois rakentaa siel ja mimmoset tavarat on käytössä?
aattelin et tekis lespaul mallisen kitaran, mut voi olla aika vaikee eka projekti joten aattelin et tekisin jonku musarin kopion..ei ainakaan vaikuttais niin vaikealta?
 
-hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!-
samueld
02.12.2003 22:48:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elikkä ku ei oo kouluakaan tai mitään töitä niin aattelin tommoselle ilmoittautua..onko kellään kokemuksia, esim millaisen kitaran vois rakentaa siel ja mimmoset tavarat on käytössä?
aattelin et tekis lespaul mallisen kitaran, mut voi olla aika vaikee eka projekti joten aattelin et tekisin jonku musarin kopion..ei ainakaan vaikuttais niin vaikealta?


Voin sanoa, että riippuu kyllä hyvin paljon kurssista ja vetäjästä. Veljeni oli ensin puutyömaikan opastuksessa ja sieltä tuli telecasterin näköinen pulikka ja sitten soitinrakentajan kurssilla ja sieltä tuli telecasterin kuuloinenkin pulikka. Kurssilla, jolla nyt itse olen, ohjaaja sanoi, että ei mielellään antaisi tehdä ensimmäiseksi, eikä välttämättä toiseksikaan kepiksi liimakaulaista soitinta. Käytännössä kaikki tekee jotain "fenderiä".
 
Move over cold dog, 'cause the hot dog's movin' in...
vrajala
02.12.2003 23:42:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aattelin et tekis lespaul mallisen kitaran, mut voi olla aika vaikee eka projekti joten aattelin et tekisin jonku musarin kopion..ei ainakaan vaikuttais niin vaikealta?

Musarin kopiossa tuo piirustuspuoli voi olla vähän hankalampaa. Tietysti voit tehdä vaikkapa straton kuvien pohjalta jos saat jostain kitaran malliksi. Tuo Les Paul on kohtalaisen työläs verrattuna perinteisiin pulttikauloihin. Toisaalta joku juniori on aika yksinkertainen.

Rivitele taitaa olla kaikkein yksinkertaisin yleisimmistä kitaramalleista. Toisaalta sellaista ei kannata tehdä jos siitä ei pidä.

Kannattaa soittaa sinne opistolle ja ottaa selvää vetäjästä, välineistä ja siitä mitä kurssin vetäjällä on tarjota. Hommaa vaikka puhelinnumero ja soita.
 
Juu, varmast näi, mää kysyi?
poppamies
02.12.2003 23:54:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No minä olin aikoinaan kuusi vuotta työväenopiston kurssilla ja tuli suurinpiirtein tehtyä samanverran kitaroita sinä aikana. Kyllä se kannatta jos vetäjä on pätevä. Laita joku helpompi lankku alkajisiksi. Meidän kurssilla suositeltiin Telejä ensimmäiseksi projektiksi mutta kyllä siellä oli sellaisiakin jotka tekivät customeja heti alkuun. Kaikista kyllä tuli soittopelejä, kiitos Jukalle.
Kyllä siellä vuosien mittaan tehtiin kaikenlaisia, Telejä, Stratoja, Rickenbackeri, Les Paul, Precision, Jazz, Fretless 5-kielinen Warwick, Iceman j.ne. Riippuu niin pajon tekijästä ja onko mahdollisuuksia tehdä viikolla kotona j.ne. Mikäli rakentaa vain sen 3 h /viikko kursilla niinkuin meillä jotkut teki niin siinä kyllä tahtoi yhdessä kitarassa menna n. 1½ vuotta. Joka tapauksessa kannatan ajatusta, Meillä päin useammasta kymmenestä kaverista on tullut "kitaran rakentajia" näitten kurssien ansiosta. Kaiken kaikkiaan kursseja on pyöritetty meillä ehkä kymmenen vuotta jo, ja aina vaan rakennetaan .
 
"G-strings are for strippers"
trih
03.12.2003 07:21:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta mallivalinnasta... Sitähän voi ottaa straton piirustukset pohjamalliksi ja customoida siltä pohjalta. Lapa reverseksi tai eri muotoisesksi, jättää plexin pois, custom otelautamerkit, muuttaa rungon muotoa... Ja miksei sitä voisi tehdä yksinkertaista les paulia niinku tuolla aikasemmin ehdotettiin. Tekee pulttikaula lp:n.Tai SG:tä. Riippuu tietenki piirustuksien löytymisestä. Tai voihan piirustukset tehdä itsekin jos osaa.

Kuulin että Hesan työväenopistolla oli joku juttu että piti tehdä joku 'pakollinen' yhteisopetus-soitin ennen 'omaa' valintaa.
Tietääkö kukaan onko asia näin?
 
Juzzu
03.12.2003 07:28:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No minä olin aikoinaan kuusi vuotta työväenopiston kurssilla

Tuliko sulle, sanotaan nyt vaikka toisen tai kolmannen vuoden jälkeen mieleen, että eiköhän olisi jo aika antaa sellaistenkin päästä kurssille, jotka eivät ole vielä sitä ensimmäistäkään kielisoitinta tehneet? Vai oliko kurssilla joka vuosi tyhjiä paikkoja?
 
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
poppamies
03.12.2003 08:43:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuliko sulle, sanotaan nyt vaikka toisen tai kolmannen vuoden jälkeen mieleen, että eiköhän olisi jo aika antaa sellaistenkin päästä kurssille, jotka eivät ole vielä sitä ensimmäistäkään kielisoitinta tehneet? Vai oliko kurssilla joka vuosi tyhjiä paikkoja?

No kursille mahtui 12 rakentajaa ja kun samanaikaisesti toisena iltana oli akustisen rakennuskurssi niin paikkoja kitarantekijöille kyllä riitti.Taisi olla suurinpiirtein samanverran väkeä molemmilla. Lisäksi olin kyllä kolmannen vuoden jälkeen jo aika omatoiminen ja jouduin jopa jossain määrin opastamaan rookeja. Näin se menee. Pikku kaupungissa joka tapauksessa ollaan pyöritetty jopa kahta kitaranrakennuskurssia 10 vuotta.
 
"G-strings are for strippers"
skebajaba
03.12.2003 09:44:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

haluisin semmosen musarin lavan ainekin siihen skittaan, on aika hienon näkönen.
aattelinki et lespa on siks vaikee ku siin on se kaareva kansi ja liima kaula.
kirjastosta saa ainakin noita piirustuksia.
musarin petrucci mallin aattelin vähän muokata oman näköeksi, tai sit eddie van halen mallin vai onko axis nykyään. joka tapauksessa teen varmaan siitä pultti version, taitaapi olla helpompi.
 
-hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!-
rockola
07.12.2003 23:20:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulin että Hesan työväenopistolla oli joku juttu että piti tehdä joku 'pakollinen' yhteisopetus-soitin ennen 'omaa' valintaa.
Tietääkö kukaan onko asia näin?

 
Suositellaan, muttei ole pakko. Itse aloitin heti Telellä ja kyllä siitä soittopeli tuli.
 
Prian
08.12.2003 14:50:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuliko sulle, sanotaan nyt vaikka toisen tai kolmannen vuoden jälkeen mieleen, että eiköhän olisi jo aika antaa sellaistenkin päästä kurssille, jotka eivät ole vielä sitä ensimmäistäkään kielisoitinta tehneet?
 
Kaksi vuotta jyväskylässä AP:n kurssilla oli kyllä tosi opettava paikka. Ja en varmasti ois lopettanu, ellen ois muuttanu. Eniten on ikävä niitä hyviä koneita. Nyt kun omilla pilipalivehkeillä tekee, niin aikaa kuluu ainakin tuplasti. Ja myös ne vastaukset kysymykseen "Mitä mie seuraavaks tekisin?" säästi paljolta miettimiseltä.
Ja vielä omakohtainen suositus: älkää tehkö niinkuin minä ja aloittako akustisesta , ja varsinkaan jumbosta... Tosin sen tehtyä tele kasaantui aika vaivattomasti.
__
 
skebajaba
09.12.2003 15:15:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

taidan pysyä tolla eddievanhalen/axis musari kopiolla, ei tietenkään floikkaa laiteta koska en sitä tarviikkaan...
suunnitelinki jo tuolla dreamguitarissa sen mimmosen siitä haluan.
 
-hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!-
skebajaba
08.01.2004 17:16:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

no nyt sit ilmottaudion sinne ja oli täynnä mut pääsin jonoo kolmanneksi...pahus mut toivotaan et joku pari kaveria lähtis menee sieltä veke tai jotain...
 
-hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!-
spyykko
08.01.2004 17:58:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

onko kellään kokemuksia
 
On kokemuksia, teen paraikaa ensimmäistä omatekemää kitaraani kansalaisopistossa. Olen pitänyt päiväkirjaa työn edistymisestä osoitteessa http://ekosu.me.tut.fi/~spyykko/kitaraprojekti . En usko että tällä hetkellä työn alla oleva kitara jää viimeiseksi, sen verran hauskaa tuo rakentaminen on ollut.
 
skebajaba
08.01.2004 18:24:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On kokemuksia, teen paraikaa ensimmäistä omatekemää kitaraani kansalaisopistossa. Olen pitänyt päiväkirjaa työn edistymisestä osoitteessa http://ekosu.me.tut.fi/~spyykko/kitaraprojekti . En usko että tällä hetkellä työn alla oleva kitara jää viimeiseksi, sen verran hauskaa tuo rakentaminen on ollut.
 
toi oli tosi hyvä toi päiväkirja kaikkineen oho lausahduksineen...ei mut oikeesti tost oi kyl hyötyy sinänsä et tietää mitä on tulossa.
 
-hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!-
superfly
08.01.2004 21:08:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On kokemuksia, teen paraikaa ensimmäistä omatekemää kitaraani kansalaisopistossa. Olen pitänyt päiväkirjaa työn edistymisestä osoitteessa http://ekosu.me.tut.fi/~spyykko/kitaraprojekti . En usko että tällä hetkellä työn alla oleva kitara jää viimeiseksi, sen verran hauskaa tuo rakentaminen on ollut.
 
Hienoa matskua. Kerro vähän kansalaisopiston opetuksen tasosta ja muutenkin mielipiteitä. Itse olen kanssa tuonne Ahjolaan harkinnut mennä joskus.
 
Harppu on alaston piano
spyykko
09.01.2004 08:36:19
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hienoa matskua. Kerro vähän kansalaisopiston opetuksen tasosta ja muutenkin mielipiteitä. Itse olen kanssa tuonne Ahjolaan harkinnut mennä joskus.
 
Varsinaista opetustahan tuolla ei saa, ohjausta kylläkin. Koska kaikki kurssilla mukana olijat ovat eri tasoisia ja eri vaiheissa projektia mitään yhteisiä "näin jyrsit mikrofonin kolot" -tyyppisiä opetustilaisuuksia ei pidetä, vaan Jussi päivystää tiskinsä takana ja häneltä voi jokainen sitten käydä tarvittaessa kysymässä neuvoa.
 
Sen verran kannattaa tutustua rakentamiseen etukäteen että suurin piirtein tietää mitä missäkin vaiheessa tehdään (Suosittelen muuten Martin Kochin Building Electric Guitars-kirjaa, saatavana ainakin www.buildyourguitar.com ista ja Amazonilta). Kun aiheesta tietää edes jotain on paljon helpompi mennä vetäjältä kysymään miten ja millä työkaluilla homma kannattaa hoitaa, eikä aikaa mene niin paljon turhaan ihmettelyyn.
 
Varustus Ahjolassa on riittävä (oikohöylä, tasohöylä, vannesaha, sirkeli, yläjyrsin), mutta käsityökaluja kannattaa ehkä hankkia vähän itselleenkin niin ei jää hommat kesken jos esim. kaikki talon mitat ovat käytössä. Tilat ovat vähän nuhjuiset, mutta maalaushommia lukuunottamatta kaikki hommat saa siellä kuitenkin tehtyä. Osien ja puiden yhteishankintaa ei ainakaan tänä vuonna tehty, joten niiden ostamisessa on omillaan, puut kannattaakin hankkia itse jo ennen ensimmäistä kurssikertaa niin pääsee heti työn makuun. Piirustuksia Ahjolassa on normaaleihin perusmalleihin. Ja ilmoittautumista ei sitten kannata lykätä yhtään ensimmäisen päivän aamua pidemmälle, kurssit ovat ilmeisesti todella suosittuja.
 
superfly
09.01.2004 16:04:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään tietoa löytyiskö Tampereelta jotain verstasta missä vois väsäillä ihan omia aikojaan? Ei kerrostalossa viitti kauneasti tehdä ja harvalla sitä jyrsimiä kotona muutenkaan on.
 
Harppu on alaston piano
skebajaba
09.01.2004 18:20:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kellään tietoa löytyiskö Tampereelta jotain verstasta missä vois väsäillä ihan omia aikojaan? Ei kerrostalossa viitti kauneasti tehdä ja harvalla sitä jyrsimiä kotona muutenkaan on.
 
eikös siinä oo se ikaalisten soitinrakennus koulu ihan lähimaastossa?
sinne ite pyrkisin mut ei jaksais muuttaa täältä helsingistä mihinkään.
 
-hei jätkät, vähän häpyä tohon touhuun!!!-
vrajala
10.01.2004 01:22:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eikös siinä oo se ikaalisten soitinrakennus koulu ihan lähimaastossa?
sinne ite pyrkisin mut ei jaksais muuttaa täältä helsingistä mihinkään.

 
Vitsi?
 
Noita rakentelupaikkoja on pikkasen vaikea löytää, jos ei itsellä satu mitään tuttuja olemaan. Joissain kerrostaloissahan on askartelutiloja mihin pääsee kyllä touhuamaan. Muttei siellä mittän vehkeitä oo, harvemmin tukevia pöytiäkään.
 
Eli vaikea voi olla paikkaa löytää. Yksi mahdollisuus on seurakuntien (Juu ei! Ei varmana! En mene! Mä en oommikää Jeesustelija!!! jne...) ja nuorisokeskusten tekniset tilat.
 
Juu, varmast näi, mää kysyi?
Juzzu
10.01.2004 10:03:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joissain kerrostaloissahan on askartelutiloja mihin pääsee kyllä touhuamaan. Muttei siellä mittän vehkeitä oo, harvemmin tukevia pöytiäkään.
 
....Ja joissakin taloissa niin ahdasmielisiä omistushaluisia asukkaita, että avaimet "askartelutiloihin" on vain muutamilla ihmisillä, joilta sitten pitää lakki kourassa käydä kauniisti niitä lainaan pyytämässä. Pyh!
 
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «