Aihe: plektra
1 2 3 4 5 6
Ylläri
01.12.2003 02:33:55 (muokattu 01.12.2003 02:41:16)
Ja Jason Newsted ja A.W. Yrjänäkin kai muuten, ja suurelle yleisölle kelpaa. Ja miksei pienemmällekin.

Semmoinenkin kaveri kuin Paul McCartney vetää plekulla. Soitti muistaakseni jossain bändissä joskus joka myi ihan kohtuullisesti levyjä.

Sääli ettei silloin joskus jazzin alkuaikoina ollut vielä netin keskustelupalstoja. Joku olisi kysellyt että kannattaako bassoa opetella soittamaan sormilla ja porukka olisi älähtänyt ett ei kun jousi on ainoa oikea.

Ja saako sähkökitaraa soittaa plektralla?

Ei, sähkökitara polveutuu suoraan klassisesta kitarasta, jota ei todellakaan soiteta plektralla.

Puhumattakaan että yleensäkin laittavat sähköä soittimiinsa... ja jotkut kuulemma vielä yliohjaavat vahvistimiaan niin että ääni menee särölle! Siitähän syntyy vain riipivää melua!

Ja sitten joku hippi meni ja repi nauhat irt bassostaan! Mitä kerettiläisyyttä! Vaikka toisaalta eihän kontrabassosakaan ole nauhoja...

Entäs se peukalolla paukuttaminen?

Miksi pitää aina olla rikkomassa sääntöjä? Miksei voida tehdä niin kuin aina ennenkin on tehty?
Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä.
AoA
01.12.2003 11:30:00
juuh. elikkä jos haluu tulla hyväks pasiktiks ni täytyykö opetella soittamaa myös tolla plektralla? ko eks sillä pääsee vähkä nopeemmi? jos o jo kysytty ni sanokaa ja miinus mulle. kiitos

omasta mielestäni ei kannata opetella ellei ole erityistä tarvetta. Itse en niin paljon bassoa soittele ja sitten kun soittelen niin sormet tuppaa menemään ihan rakoille, joten aina kun soitan niin käytän plektraa. Ja enemmän kitaraan kun olen painottunut niin tuntuu luontevalta soittaa plekulla.
http://koti.mbnet.fi/tarrasqu/Melos%20-%20Arkistokuvat/
nikolai
01.12.2003 19:08:33
Riippuu melko paljon siitä, pitääkö bassoa bassoKITARANA vai rytmisoittimena, eli rumpalin munanjatkeena :). Jos on aikomus peesata kitaristeja niin kaikin mokomin plekulla mut jos tavoite on heilua rytmiryhmän kurkona niin sormin soitto on melkoisesti monipuolisempaa.
Teijo K.
01.12.2003 19:17:34

Riippuu melko paljon siitä, pitääkö bassoa bassoKITARANA vai rytmisoittimena, eli rumpalin munanjatkeena :). Jos on aikomus peesata kitaristeja niin kaikin mokomin plekulla mut jos tavoite on heilua rytmiryhmän kurkona niin sormin soitto on melkoisesti monipuolisempaa.

Entäs jos tavoitteena on heilua siinä välissä? Rumpalin rytmisen jutun, ja kitaroiden sointujen yhteenliimaajana.
Jiihaa. -Teppo "Jiihaa" Nättilä.
nikolai
01.12.2003 21:51:33
Entäs jos tavoitteena on heilua siinä välissä? Rumpalin rytmisen jutun, ja kitaroiden sointujen yhteenliimaajana.

Pakkoko se on aina vetää matto alta :) Kai olen niin urautunut sorminsoittooni että plekutus ei enää luonnistu. Tosin tulee kaupasta aina otettua muun ohessa pari bassoplekua jotka hukkuu käyttämättöminä. Lisäksi pitäis laiskalla olla vermeissä pleku/sormipresetit vaan kun on nuo vanhan liiton vehkeet.
Kyllähän tuo kitaristi/basisti - välinen raja on hämärtynyt, näkeepä jopa yltiöpäisiä nuoria kolleja jotka lainkaan häpeämättä kaahaa 5-6-kielisillä bassoilla kitaristin tontilla. Menee vanhalta yöunet. :)
HC-Audio
01.12.2003 21:54:04

Joka on Mielestäni se basistin tärkein tehtävä.

Onhan se mukava heittää aina pari sooloa, mutta ei silti liikaa.

Ja tuosta plekulla soitosta, niin aika vaikea saada sellasta mukavaa klangirokkikolinaa aikaseks sormilla. Tai pitäs ainaki nahat ja lihat irrottaa sormista.
"It's My duty to please that booty"
Teijo K.
02.12.2003 09:55:12

Pakkoko se on aina vetää matto alta :) Kai olen niin urautunut sorminsoittooni että plekutus ei enää luonnistu. Tosin tulee kaupasta aina otettua muun ohessa pari bassoplekua jotka hukkuu käyttämättöminä. Lisäksi pitäis laiskalla olla vermeissä pleku/sormipresetit vaan kun on nuo vanhan liiton vehkeet.
Kyllähän tuo kitaristi/basisti - välinen raja on hämärtynyt, näkeepä jopa yltiöpäisiä nuoria kolleja jotka lainkaan häpeämättä kaahaa 5-6-kielisillä bassoilla kitaristin tontilla. Menee vanhalta yöunet. :)

Hiihaa. Mites sellainen jos soittaa 6-kielisellä, käyttäen plektraa, tavoitteena toimia juurikin tuollaisena välimiehenä rytmin ja sointujen sekä melodioiden välissä? ;-)

Minäkin olen sen 15 vuotta soittanut lähinnä sormilla, mutta nyt ihan rehellisesti asiaa tarkasteltuani tulin lopputulokseen, että nykyisessä bändissä on kokonaisuuden kannalta vain paremman kuulosta jos paahdan plekulla. Vaati vain oman egon lyttäämistä ensin, koska jo etukäteen tiesin, että kollegoiden arvonanto romahtaa saman tien. (Jos sitä nyt vielä vähän oli jäljellä noiden 6-kielisten jälkeen ;-)) Voitin kuitenkin nämä esteet, ja nyt on menossa armoton tekniikkatreeni.

Oma subjektiivinen näkökulmani asiaan on se, että plektralla soittaminen on paljon vaikeampaa kuin sormilla. Kaikki kuviot jotka tuntuu ihan helpoilta sormilla, on todella vaikeita plektralla. Mutta en anna periksi, koska bändin kokonaissoundi paranee huomattavasti plekusoundilla.
cfe
02.12.2003 11:05:37

Oma subjektiivinen näkökulmani asiaan on se, että plektralla soittaminen on paljon vaikeampaa kuin sormilla. Kaikki kuviot jotka tuntuu ihan helpoilta sormilla, on todella vaikeita plektralla.

Itse sanoisin juuri päinvastoin, olen soittanut aina plektralla ja valehtelematta kykenen sormitasoiseen dynamiikkaan. Ei tulisi mitään jos yrittäisi soittaa bändimme juttuja sormin. Sitä paitsi plekusoundi kun korostaa keskialuetta, yksikertaisesti kuulostaa helvetin hyvältä.
Cause For Effect http://www.saunalahti.fi/cfe basso pääosassa
chief
02.12.2003 14:21:15
Niinno, jos on aina soittanut jaloilla niin kai se on vaikeampaa yhtäkkiä ruveta käsillä tahkoamaan. Ja sama toisinpäin.
Teijo K.
02.12.2003 14:31:25

Niinno, jos on aina soittanut jaloilla niin kai se on vaikeampaa yhtäkkiä ruveta käsillä tahkoamaan. Ja sama toisinpäin.

Tässä tuli taas todistettua, että vaikein kaikista kirjoittamisen lajeista on ironia.

Mutta ehdottomasti kannattaa ylläpitää nimenomaan tätä plektra vastaan sormet keskustelua. Tämä toimii mitä mainioimmin todistusaineistona basistien älykkyydestä. Näin hienoa intelligenssiä ei kitarapalstalta löydykään.
hemmo
02.12.2003 14:37:14

Mutta ehdottomasti kannattaa ylläpitää nimenomaan tätä plektra vastaan sormet keskustelua. Tämä toimii mitä mainioimmin todistusaineistona basistien älykkyydestä. Näin hienoa intelligenssiä ei kitarapalstalta löydykään.

No no, onhan sielläkin nämä samaa Mensa-tasoa olevat seikat aina framilla:
- Strato vai Lepa?
- Floikalla vai ilman?
- Iba vai Tsäkson?
Säröä beibi!
Jimi Henri
02.12.2003 14:49:15
Tuliko tässä taas todistettua, että vaikein kaikista kirjoittamisen lajeista on ironia??
hemmo
03.12.2003 07:50:15

Hei miten sä pystyit unohtamaan mallintava vs. trankku vs. hybridi vs. putki matsit?

No, kun 4 vaihtoehtoa on jo aivan liikaa. Paitti kosmisille neroille.
Säröä beibi!
Vemmy
03.12.2003 10:57:30
Pitää nyt tulla sotkemaan lusikkansa tähänkin soppaan josta en kuitenkaan mitään ymmärrä, kuten pahaksi tavaksi on muodostunut.

Minä en ymmärrä tätä plektra vs. sormet-vastakkainasettelua. Minä en osaa kumpaakaan, mutta käytän molempia ihan sen mukaan, miltä tuntuu missäkin biisissä. Jos meinaa sähköbassoa soittaa, jompaakumpaa tapaa on mitä todennäköisimmin käytettävä, enkä kyllä keksi mitään merkityksellistä eroa siinäkään, kummalla aloittaa. Kohta joku tietysti repäisee sellaiset perustelut esille, että saan taas hävetä, mutta samapa tuo.

Jollain tavalla soittaminen on aloitettava, ja kyllä sen toisen tavan ehtii myöhemminkin opetella. Kyllähän bassonsoittoonkin voi liittää miljuuna eri tekniikkaa niin halutessaan, eikä kukaan voi sanoa että "ei sitä noin saa soittaa". Vaikka pistäisi bassonsa moottorisahalla säpäleiksi ja paskantaisi päälle, ei voi sanoa että "ei noin saa tehdä", koska soittajan tarkoitus lienee ollutkin juuri tämä. Jos nyt unohdetaan kokonaan musiikin visuaalinen puoli, niin minä olen aina ollut siinä uskossa, että musiikin tehtävä on tuoda ääntä maailmaan, enkä keksi miksei sitä saisi tuottaa tässä tapauksessa bassollaan niinkuin itse parhaaksi näkee. Jokainen tavallaan, ja parhaat osaavat tietenkin kaikki mahdolliset tavat, tyylit ja tekniikat. Ja yleensä pitävät turpansa kiinni eivätkä elvistele sillä muiden nähden/kuullen, vaan soittavat muut penkin alle ja vähän lattianrakoonkin.
Mielipiteeni ovat omiani. Tai sitten lainattuja.
Reddie
03.12.2003 17:09:19
Kaikki yllä oleva

Ei voi muuta sanoa kun amen.

Ja sit mun on pakko heittää tähän tämmönen esimerkki että kellään ei kuitenkaan ikinä tunnu olevan sitä vastaan mitään jos joku näppäilee kitaransaa, sen sijaan että soittaa plektralla. Samasta asiasta tässäkin kyse, mä näppäilen jotain esim. slovareita skeballa ja muita plektralla. Bassoa vetelen plektralla koska soitin nytkytysrokki bändissä ja se soundi mun mielestä sopii siihen, mut jos soitan jotain "pehmeempä" niin otan sormeni kaapista ja soitan niillä. Thats it. Ja siis tämä on vain mun mielipide.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia suomesta
Mc Ban
03.12.2003 17:14:40
Hei miten sä pystyit unohtamaan mallintava vs. trankku vs. hybridi vs. putki matsit?

On se basisteilla helppoa kun ei ole väliä millasella styrkkarilla vetelee. Kitaristit joutuu pähkäilemään päänsä puhki, ostaako trankku vai putki.
Niskamies
03.12.2003 17:26:14
On se basisteilla helppoa kun ei ole väliä millasella styrkkarilla vetelee. Kitaristit joutuu pähkäilemään päänsä puhki, ostaako trankku vai putki.

Eipä, putkinuppi on kaikkien syvin unelma.
Hanki presari ja ole tosimies!
hemmo
03.12.2003 18:16:57

Eipä, putkinuppi on kaikkien syvin unelma.

Ei, vaan rantasauna sekä kiuas ja siihen vielä päälle roudari.
Säröä beibi!
Niskamies
03.12.2003 18:29:56
Ei, vaan rantasauna sekä kiuas ja siihen vielä päälle roudari.

Juuri, mutta se kiuas on perinteiseen tapaan putkinuppi.
Hanki presari ja ole tosimies!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)