Aihe: Äänityskamat himaan
1 2
Wahi
10.12.2006 15:59:17 (muokattu 10.12.2006 16:01:24)
Käytin hakua ja jotain löysinkin, mutta vielä on aika epäselviä nämä asiat.

Eli nyt olisi hakusessa äänityskamat kotiin niin, että saisi äänitettyä akustista ja sähkökitaraa. Olen aika aloittelija näissä jutuissa, joten jos porukka osaisi suositella jotain vehkeitä. Mitä kaikkea siihen tarvitsee? Riittääkö vaikka Shure SM-57 ja joku pikkumikseri? Ja millaiset piuhat, liittimet ja mitä näitä nyt onkaan. Olisi hyvä jos pystyisitte linkittämään Thomannin sivuilta sopivat kamat, koska tod. näk. on kohta tilaus menossa sinne muutenkin.

Budjetiksi voisi sanoa semmonen about 200e.

Niin ja tietkone löytyy ja Audacity.
"Kyllä pöyhkeä proge aina rehellisen rock 'n' rollin voittaa!"
Kukkis 77
10.12.2006 16:17:38

Helpoimmalla pääsenet jos ostat vaikka just sen viisseiskan ja tökkäät sen suoraan äänikorttiin siellä tietokoneessa. Sillähän sitä akustista voi nauhoitella.

Sitten taas sähkistä äänitettäessä työnnät sen kitarapiuhan sinne äänikorttiin.
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" -Aki Kaurismäki
Lennu
10.12.2006 16:25:22

Joku Behringerin Xenyx, Phonic Helix tai Alesiksen Multimix, Line6 Toneport tms. vielä lisäksi. Sitten kun ne alkaa tuntumaan liian köykäsiltä, niin sitten kannattaa vuokrata jo studioaikaa. Jotain demopaketteja saa halvalla. Kotona kuitenkin suurin menoerä on se akustointi ja kuuntelu, joten on parempi jos kaikki vehkeet on vähän pilipali (audacity sulla jo olikin) niin voi aina vedota niihin, kun kuulostaa tukkoselta ja nuhaselta. Jos tavoitteet ei oo ihan katossa (mitä ne ei tietenkään voi kahensadan budjetilla olla), niin edellä mainitut mööpelit kelpaa ihan hyvin.
"Hunsvotti on vallaton pikkukersa; "on se aikamoinen hunsvotti tuo teidän Teemu". Sana tulee saksan kielen yhdyssanasta Hundsfott, joka tarkoittaa koiranvittua. Kiva tapa nimitellä lapsia."
Wahi
10.12.2006 17:20:46 (muokattu 10.12.2006 17:25:22)
Helpoimmalla pääsenet jos ostat vaikka just sen viisseiskan ja tökkäät sen suoraan äänikorttiin siellä tietokoneessa. Sillähän sitä akustista voi nauhoitella.

Sitten taas sähkistä äänitettäessä työnnät sen kitarapiuhan sinne äänikorttiin.

Joo no jutun pointti oli just se, että saisi sitä vahvistinta äänitettyä. Sitten pitäisi varmaan parempi äänikortti hommata?

Idea oli, että voi sitten vähitellen parannella arsenaalia. Parilla sadalla ei mitään päätä huimaavaa musakamojen maailmassa saa.

Painotan vielä, että haluan siis vain että saisi äänitettyä "vähän paremmalla laadulla" kotona, alkaa hieman hattutaa se piuha-äänikorttiin soundi.

Mutta jos nyt sen viis-seiskan ainakin hommais. Pitääkö siinä sitten olla jotain mikin ja äänikortin välissä muuta kuin piuha?
Kukkis 77
10.12.2006 19:35:53

Mutta jos nyt sen viis-seiskan ainakin hommais. Pitääkö siinä sitten olla jotain mikin ja äänikortin välissä muuta kuin piuha?

Ei siinä muuta kuin semmoinen adapteri että saat 6,3 mm plugin sopimaan sinne äänikorttiin. Olettaen siis että äänikortissasi on vain se perus pikkuplugimesta.
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" -Aki Kaurismäki
tommiot
10.12.2006 19:39:17 (muokattu 10.12.2006 19:41:19)
Ei siinä muuta kuin semmoinen adapteri että saat 6,3 mm plugin sopimaan sinne äänikorttiin. Olettaen siis että äänikortissasi on vain se perus pikkuplugimesta.

Paitsi että mikeissä on tavallisesti XLR.

Kantsii harkita JTS NX7, lähtee 50 eurolla Levytukusta, kopio 57:sta.

Itse tykkään ehkä enemmän 58:sta kuin 57:sta kitaralla.

EDIT: En kyllä usko että kovin hyvää saundia saa jonkun perusäänikortin mikkietuasteella. Kantsii hommata se Toneport tai vastaava USB interface...
Novac
10.12.2006 19:42:09

mikä on olutta on nyt mennyttä...
apenaattori
10.12.2006 19:49:57 (muokattu 10.12.2006 19:52:42)
Minä menen tällaisella setillä:

http://www.thomann.de/fi/sennheiser_e606_instrumentenmikrofon.htm

http://www.thomann.de/fi/line6_toneport_ux1.htm

Eli tuo Line6 kiinni koneeseen ja mikki siihen. Lisäksi tuossa Line6:ssä tulee kätevä mallinnussofta, eli voit soittaa/äänittää laittamalla kitaran suoraan tuohon Line6:iin.
http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg
Wahi
10.12.2006 19:58:13 (muokattu 10.12.2006 20:31:12)
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=84416

Oho, tätä olinkin etsinyt. Ei sattunut silmään, löytyi vaan tuo "Tiedostojen lisääminen nettiin..." FAQ, kiitos.

No niin, nyt tulikin ihan hyvin juttua, kiitos vastanneille.
Täytyykin tutkia tarkemmin näitä vaihtoehtoja.

Minä menen tällaisella setillä:

http://www.thomann.de/fi/sennheiser_e606_instrumentenmikrofon.htm

http://www.thomann.de/fi/line6_toneport_ux1.htm

Eli tuo Line6 kiinni koneeseen ja mikki siihen. Lisäksi tuossa Line6:ssä tulee kätevä mallinnussofta, eli voit soittaa/äänittää laittamalla kitaran suoraan tuohon Line6:iin.

Onko tuo Toneport jonkinlainen vahvistin , joka vahvistaa signaalin? Eli tuohon mikistä johto ja toisesta päästä äänikorttiin kiinni ja se olis sillä selvä?
Johann Onn
10.12.2006 21:02:09 (muokattu 10.12.2006 21:02:59)
Onko tuo Toneport jonkinlainen vahvistin , joka vahvistaa signaalin?

http://line6.com/toneport/

http://line6.com/recording/

Googlella löytää.

Jos siis viitsii etsiä.
tommiot
10.12.2006 21:12:54
Onko tuo Toneport jonkinlainen vahvistin , joka vahvistaa signaalin? Eli tuohon mikistä johto ja toisesta päästä äänikorttiin kiinni ja se olis sillä selvä?

Ei, vaan USB:llä koneeseen kytkettävä mikkietuaste sekä mallintava. Ei kytketä äänikorttiin kiinni. Varmasti parempi saundi kuin kytkemällä mikki kiinni suoraan paskaan äänikorttiin...
Wahi
10.12.2006 21:36:18
Ei, vaan USB:llä koneeseen kytkettävä mikkietuaste sekä mallintava. Ei kytketä äänikorttiin kiinni. Varmasti parempi saundi kuin kytkemällä mikki kiinni suoraan paskaan äänikorttiin...

Ok, eli tuo + mikki on kaikki mitä tarvitsee. Pitää sitten varmaan hommata tuo...
Maiden01
11.12.2006 12:59:30 (muokattu 11.12.2006 13:01:48)
Eli jos mä vetäisin kysymyksen muodossa yhteenvedon tästä edellisestä laitesetistä.

Eli mikki vahvistimesta, johto tuohon line6:een ja siitä piuha suoraan USB porttiin? Ja tuossa Linen mukana tuli joku softa, jolla tota nauhotettua materiaalia pystyy koneella editoimaan? Minkä tasoisia noi ohjelmat on yleensä ton hintasissa vehkeissä? Itsellä olisi lähinnä vain tarvetta sovittaa eri osia yhteen, säätää keskinäiset volumet ja polttaa tuo cd:lle. Onnistuuko tämän noilla softilla?
Eli mitään efektikikkailua ei tarvita, sen voin hoitaa suoraan vahvistimesta, mikäli tarvetta.
Onko tuollaisella yhdistelmällä minkälainen äänenlaatu, verrattuna vaikkapa tavalliseen neliraituriin? Itse olen yrittänyt jotain säröpätkiä nauhoittaa, ja aika hirveen kuulosta se on ainakin näillä perus multiefektien kautta jne, lisäksi se kasetti on niin pirun hankala käyttöinen.

Mitäköhän tuo vaatii tietokoneelta? Itselläni olisi kannettava HP tältä vuosituhannelta, tehoja ihan kohtalaisesti, muistia ilmeisesti vain 256mb, tuo ei muistaakseni ole ihan riittävästi? Onko tietoa siitä?

Edit. Vain oliko tuo Linen mukana tuleva softa vain sitä varten, että materiaalin saa koneelle, tarvitseeko erikseen vielä jonkun editointiohjelman? Onko esim. tuo Audacity sellainen?
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
shovi
11.12.2006 15:04:27
Eli jos mä vetäisin kysymyksen muodossa yhteenvedon tästä edellisestä laitesetistä.

Eli mikki vahvistimesta, johto tuohon line6:een ja siitä piuha suoraan USB porttiin? Ja tuossa Linen mukana tuli joku softa, jolla tota nauhotettua materiaalia pystyy koneella editoimaan? Minkä tasoisia noi ohjelmat on yleensä ton hintasissa vehkeissä? Itsellä olisi lähinnä vain tarvetta sovittaa eri osia yhteen, säätää keskinäiset volumet ja polttaa tuo cd:lle. Onnistuuko tämän noilla softilla?

Vastaan nyt parhaan ymmärrykseni mukaan, koska en saanut ihan viestisi punaisesta langasta kiinni. Homma toimii niin, että tuo Toneport on kinda ulkoinen äänikortti, johon saa 2 mikkiä ja kaks kitaraa (tai muuta soitinta) kiinni. Ne menee usb:llä tietokoneelle, jossa on sitten ohjelma, joka mallintaa erilaiset vahvistimet, pedaalit, kaapit tai mikkietuset. Jos sulla on mikrofoni, jolla sä haluat äänittää nimenomaan sitä sun vaffaria, niin sitten vaan vahvistimen eteen mikki (tuo UX2 syöttää myös phantomia, joten myös konkkamikki käy), mikki kiinni Toneporttiin, softalla mallinnat etuasteen sille mikille ja sitten otat sen talteen tuon mukana tulevalla Ableton Live Lite 4:llä (joka siis on ilmeisesti melko paska, mutta siitä saa joku muu kertoa enemmän).

Eli mitään efektikikkailua ei tarvita, sen voin hoitaa suoraan vahvistimesta, mikäli tarvetta.
Onko tuollaisella yhdistelmällä minkälainen äänenlaatu, verrattuna vaikkapa tavalliseen neliraituriin? Itse olen yrittänyt jotain säröpätkiä nauhoittaa, ja aika hirveen kuulosta se on ainakin näillä perus multiefektien kautta jne, lisäksi se kasetti on niin pirun hankala käyttöinen.

Oletko siis nauhoittanut suoraan multiefektistä neliraitanauhuriin? Vai onko siinä välissä ollut joku vahvistin jota olet mikittänyt? Kamalimmat säröt olen itse saanut pienellä Craten vahvarilla, mistä oon tökännyt säröä ja pistänyt sen kuulokeliitännän kiinni tietokoneeseen. En suosittele, hoho. Mutta: efektikikkailua saat myös tuolla Toneportin mukana tulevalla ohjelmalla. Ilmeisesti vertautuu käyttötarkoitukseltaan aika pitkälle Guitar Rig 2:n, vaikka laajuudellaan ei pärjää (joskin hintaeroakin on vajaa kolme hunttia).

Mitäköhän tuo vaatii tietokoneelta? Itselläni olisi kannettava HP tältä vuosituhannelta, tehoja ihan kohtalaisesti, muistia ilmeisesti vain 256mb, tuo ei muistaakseni ole ihan riittävästi? Onko tietoa siitä?

Äh. En tiedä johtuuko se perkeleellisestä väsymyksestä (minun) vai (sinun) viestisi ultimaattisesta sekavuudesta, mutta mikä vaatii mitä tietokoneelta? Prossun malli ja kellotaajuus olisi kiva tietää, muisti ei ainakaan tule mihinkään ihmeellisempään riittämään. Linuxin kanssa voisi jotain tehdäkin, mutta tuon GearBoxin linux-yhteensopivuus on pomminvarma 0%. Usb-vehkeenä Toneport itse varmasti toimii kyllä äänikorttina. Windows XP syö itsessään jo tuon 256mb muistia, 512mb on ehdoton minimi jos aiot GearBoxilla jotain mallintaa plus koko roskan äänitys, vähimmäismäärä on 1gt. Sulavaa touhu ei siltikään ole.

Edit. Vain oliko tuo Linen mukana tuleva softa vain sitä varten, että materiaalin saa koneelle, tarvitseeko erikseen vielä jonkun editointiohjelman? Onko esim. tuo Audacity sellainen?

Toneportin mukana tulee siis 2 ohjelmaa. GearBox on vahvistimia, kaappeja, pedaaleja ja etusia mallintava softa ja Ableton Live Lite 4 on taas Audacityä vastaava multiraitanauhoitin.
"Anna mie soitan rumpuja!" -Amorphiksen kosketinsoittaja keikalla
Lennu
11.12.2006 15:10:19 (muokattu 11.12.2006 15:14:26)

Toneportin mukana tulee siis 2 ohjelmaa. GearBox on vahvistimia, kaappeja, pedaaleja ja etusia mallintava softa ja Ableton Live Lite 4 on taas Audacityä vastaava multiraitanauhoitin.

Mä annan plussan jaksamisesta. Meinasin minäkin vastata, mutta loppui usko ja rautalanganvääntöinto. Kysyjää mitenkään arvostelematta. "ei voi tietää, jos ei tiedä", sanoin minäkin todella viisaasti aikoinaan.

Niin että juuri näin.

edit: Ai niin, ihan pienenä lisäyksenä vielä. Muistattehan, että jos teillä on jo joku pikkumikseri himassa ja ei tarvitse äänittää kuin kahta raitaa (ts. stereo), niin voi ostaa sen mikserin ja tietokoneen väliin ihan jonkun halvan USB-äänikortin ilman mitään phatomeita, mikkietusia ynnä muita. Kytkee sen mikserin RCA:lla siihen korttiin ja rökenröl. Ja tulee halvaksi.

Niitä löytyy sitten jo niin paljon, että jätämpä listailematta.
"Hunsvotti on vallaton pikkukersa; "on se aikamoinen hunsvotti tuo teidän Teemu". Sana tulee saksan kielen yhdyssanasta Hundsfott, joka tarkoittaa koiranvittua. Kiva tapa nimitellä lapsia."
shovi
11.12.2006 15:13:22
Mä annan plussan jaksamisesta. Meinasin minäkin vastata, mutta loppui usko ja rautalanganvääntöinto. Kysyjää mitenkään arvostelematta. "ei voi tietää, jos ei tiedä", sanoin minäkin todella viisaasti aikoinaan.

Niin että juuri näin.

Pitää ottaa haasteena. En itsekään erityisen ymmärrettävästi ilmaissut itseäni, mutta lähtökohtakaan ei ollut järin selkeä. En tiedä ymmärsinkö ollenkaan oikein "kysymystä". Noo... kukaan ei ole seppä syntyessään. Harva on edes kuollessaan.
Maiden01
13.12.2006 12:17:48
Vastaan nyt parhaan ymmärrykseni mukaan, koska en saanut ihan viestisi punaisesta langasta kiinni. Homma toimii niin, että tuo Toneport on kinda ulkoinen äänikortti, johon saa 2 mikkiä ja kaks kitaraa (tai muuta soitinta) kiinni. Ne menee usb:llä tietokoneelle, jossa on sitten ohjelma, joka mallintaa erilaiset vahvistimet, pedaalit, kaapit tai mikkietuset. Jos sulla on mikrofoni, jolla sä haluat äänittää nimenomaan sitä sun vaffaria, niin sitten vaan vahvistimen eteen mikki (tuo UX2 syöttää myös phantomia, joten myös konkkamikki käy), mikki kiinni Toneporttiin, softalla mallinnat etuasteen sille mikille ja sitten otat sen talteen tuon mukana tulevalla Ableton Live Lite 4:llä (joka siis on ilmeisesti melko paska, mutta siitä saa joku muu kertoa enemmän).

Ok, tätä itsekkin hain, tuli vähän kiireessä kirjoitettua, mutta näin olen sen itsekin ymmärtänyt. Eli kaiken vaadittavan softan saa tuon Toneportin mukana.

Äh. En tiedä johtuuko se perkeleellisestä väsymyksestä (minun) vai (sinun) viestisi ultimaattisesta sekavuudesta, mutta mikä vaatii mitä tietokoneelta?

Yritin siis kysyä mitä vaatii koneelta, jotta tuollaista musiikkia saa nauhoitettua ja editoitua koneella. Musaliikkeestä kävin tuollaisia laitteita katsomassa ja myyjä painotti että muistia on oltava tarpeeksi.

Windows XP syö itsessään jo tuon 256mb muistia, 512mb on ehdoton minimi jos aiot GearBoxilla jotain mallintaa plus koko roskan äänitys, vähimmäismäärä on 1gt. Sulavaa touhu ei siltikään ole.

Eli sanotko, että 1gb:llä muistiakaan homma ei onnistu? Vai tarkoitatko, että mitään täydellistä toimintakykyä ei saavuteta, mutta äänitys ja editointi onnistuvat kuitenkin.
Maiden01
13.12.2006 12:21:06

Jos tarkoitit jotain mun sanoomaani, niin tiedän että tuollaiset sanonnat ovat vähän niinkuin älyn korvike.

edit: Ai niin, ihan pienenä lisäyksenä vielä. Muistattehan, että jos teillä on jo joku pikkumikseri himassa ja ei tarvitse äänittää kuin kahta raitaa (ts. stereo), niin voi ostaa sen mikserin ja tietokoneen väliin ihan jonkun halvan USB-äänikortin ilman mitään phatomeita, mikkietusia ynnä muita. Kytkee sen mikserin RCA:lla siihen korttiin ja rökenröl. Ja tulee halvaksi.

Ei löydy mikseriä. Nauhoitus mahdollisuudet laululle, kitaralle ja bassolle täytyisi olla. Mutta sen tuolla Toneportilla hoitaakin. Eli singleottoina voin äänityksen hoitaa.
shovi
13.12.2006 16:22:15
Eli sanotko, että 1gb:llä muistiakaan homma ei onnistu? Vai tarkoitatko, että mitään täydellistä toimintakykyä ei saavuteta, mutta äänitys ja editointi onnistuvat kuitenkin.

Tarkoitan juuri asiaa, jonka jälkimmäisessä lauseessa ilmaisit. Aiotko ostaa uuden koneen kokonaan vai pärjätä tuolla HP:lla? Muisti kannettaviin on pääsääntöisesti tolkuttoman kallista, joten ehkä voisi harkita ihan uuden tai vuoden-parin verran käytettyä konetta. iMac olisi (ja on) mun valintani.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)