Aihe: Keikkapalkkio?
1 2 3
-samuli-
11.12.2006 09:42:20
Mielestäni tuo 100e ei ole ollenkaan huono pyyntö. Tietty tutuilta voi olla aina hankalampaa pyytää liksaa, mutta jos sovituksia ja harjoittelua on tultu tehtyä (hyvä perustelu palkkion suuruudeksi, kannattaa sanoa), niin palkkiokin pitää olla jonkinmoinen. Valitettavasti vieläkin joillakin ihmisillä on käsitys, että muusikot tulevat aina mielellään soittamaan nälkäpalkalla, koska ammattia tehdään intohimosta musiikkiin. Rahaa se muusikkokin tarvitsee elääkseen. Ei kannata myydä osaamistaan liian halvalla, se ei ole tyhmä joka pyytää :-)
Sertzo S
11.12.2006 12:54:22
Mielestäni tuo 100e ei ole ollenkaan huono pyyntö. Tietty tutuilta voi olla aina hankalampaa pyytää liksaa, mutta jos sovituksia ja harjoittelua on tultu tehtyä (hyvä perustelu palkkion suuruudeksi, kannattaa sanoa), niin palkkiokin pitää olla jonkinmoinen. Valitettavasti vieläkin joillakin ihmisillä on käsitys, että muusikot tulevat aina mielellään soittamaan nälkäpalkalla, koska ammattia tehdään intohimosta musiikkiin. Rahaa se muusikkokin tarvitsee elääkseen. Ei kannata myydä osaamistaan liian halvalla, se ei ole tyhmä joka pyytää :-)

Näin!

Minäkin peruin lauantainn tuurauskeikan osaltani juuri tuon hinnan vuoksi. Ei tuo pyytäjä ole sitä hintaa päivittänyt vuosiin, vaikka kyseessä oli nytkin iso ja maksukykyinen firma ja heidän pikkujoulutilaisuus. Näin tekevät juuri mm. nuo tanssimusiikin harrastajat, joista on kiva päästä vain keikalle esim. laulamaan heikosta osaamisestaan huolimatta. Ammattilaiset kärsii. Tilaajatkaan eivät juuri ole laatutietoisia tai haluakkaan olla, kunhan joku äkkiä koottu porukka kapakan nurkassa turskuttaa jotain juopuneille tanssijoille stana.
Totoro
11.12.2006 13:20:39
Tuli tässä mieleen, että kerran olin vanhojen musaopistokavereiden kanssa triona soittamassa yksissä puolitutun häissä. Soitettiin Bachin Air hää"marssina".
Reenattiin ihan kiitettävästi, matkaa kertyi keikkapaikalle yht.40km.
Ei ollu etukäteen puhetta rahasta ni saatiin 10e/pää.
Kieltämättä ois odotettu väh. 20e..mutta mitäpä sitä jälkeenpäin valittamaan.
Siitäpä sitä viisastuu että ei kannata luottaa jos vaan sanotaan, että "kyllä tuo palkan sitte saatte".
Olihan se kyl yksi biisi, mutta minusta silti liian vähän.
Sertzo S
11.12.2006 17:54:27 (muokattu 11.12.2006 17:54:46)
Tuli tässä mieleen, että kerran olin vanhojen musaopistokavereiden kanssa triona soittamassa yksissä puolitutun häissä. Soitettiin Bachin Air hää"marssina".
Reenattiin ihan kiitettävästi, matkaa kertyi keikkapaikalle yht.40km.
Ei ollu etukäteen puhetta rahasta ni saatiin 10e/pää.
Kieltämättä ois odotettu väh. 20e..mutta mitäpä sitä jälkeenpäin valittamaan.
Siitäpä sitä viisastuu että ei kannata luottaa jos vaan sanotaan, että "kyllä tuo palkan sitte saatte".
Olihan se kyl yksi biisi, mutta minusta silti liian vähän.

Sillä lailla! Selkäsaunan sietäisitte saada hyväuskoisuutanne! Toivottavasti otitte opiksenne ja osaatte sopia asiat paremmin ensi kerralla.
baron
11.12.2006 21:11:51

Sillä lailla! Selkäsaunan sietäisitte saada hyväuskoisuutanne! Toivottavasti otitte opiksenne ja osaatte sopia asiat paremmin ensi kerralla.

Ei mun mielestä niin saa laskea että yksi piisi on n euroa ja kolme piisia 3n euroa.
Kyllä 1 - kolme/neljä piisiä on samanhintaisia eli sen neljän piisin mukaan.
"The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
baron
14.12.2006 00:22:46 (muokattu 14.12.2006 00:37:14)

Vähän aihetta sivuavaa mutta, kaikista kamalinta on soittaa yleisölle joka ei kuuntele, eli ns. taustamusiikkina. Klassisen puolella varsinkin tuo syö miestä, voi vetää saman biisin monta kertaa eikä kukaan välitä. Itse teen tätä keikoilla joissa olen "taustamusiikkia" :D

???
Musta ne on kaikkein kivoimpia keikkoja!
1. Onhan ne siinä suhteessa haastavia, että soittaa pitää mutta kuulua ei saa:-)
2. Jos sä soitat sen arvoisesti, kyllä sua joku kuuntelee. Kun huomaat sen, soitat sille.
3. Jossain vaiheessa se joku voi jopa vähän taputtaa.
4. Taputus on tarttuvaa, voi olla että keikan lopulla tunne on kuin olisitkin soittamassa konsertissa, jossa yleisö onkin tullut sua varta vasten kuuntelemaan.

Edit: Voi huvitella soittamalla "Je t'aime moi non plus" tai "Emmanuelle", kauniita melodioita, jotka jotkut tunnistaa ja virnistää, kun johtokunta saapuu paikalle, voi soittaa "Send In The Clowns" etc.
okkis
14.12.2006 22:27:11
???
1. Onhan ne siinä suhteessa haastavia, että soittaa pitää mutta kuulua ei saa:-)
2. Jos sä soitat sen arvoisesti, kyllä sua joku kuuntelee. Kun huomaat sen, soitat sille.
4. Taputus on tarttuvaa, voi olla että keikan lopulla tunne on kuin olisitkin soittamassa konsertissa, jossa yleisö onkin tullut sua varta vasten kuuntelemaan.

Edit: Voi huvitella soittamalla "Je t'aime moi non plus" tai "Emmanuelle", kauniita melodioita, jotka jotkut tunnistaa ja virnistää, kun johtokunta saapuu paikalle, voi soittaa "Send In The Clowns" etc.

:D noh, jokaisella makunsa. Itse en pidä siitä enemmän jos ihmiset ovat tulleet kuuntelemaan ihan itseäni, silloin heille haluaa myös antaa itsestään enemmän irti. Taustamusiikkia on mukava soittaa bändin tai pienen kamaribändin kanssa, mutta jos sellaisiakin keikkoja on mukaan tullut jossa ihmiset tuntuvat olevan siten etteivät edes huomaa sinua. Syy voi tietysti olla siinä etteivät he pidä soitosta, tai jokin muu kuten kiinnostuksen puute.

Joka tapauksessa, itse pidän soittamisesta yleisölle, joka kuuntelee, eikä vain ns. "puolikorvalla"
carlos
10.01.2007 22:25:54
Musaopiston kautta otettiin tänään yhteyttä, että hautajaisiin haluttaisiin sellisti soittamaan ensiviikon lauantaiksi. Kolme helpohkoa hengellistä laulua, palkkio 40 €. Hautajaiset järjestetään samalla paikkakunnalla. Mielestäni ihan hyvä diili.
Exoskeletal junction at the railroad delayed
baron
11.01.2007 02:59:53

Joka tapauksessa, itse pidän soittamisesta yleisölle, joka kuuntelee, eikä vain ns. "puolikorvalla"

Joka tapauksessa sellaisia hyvin palkattuja keikkoja on tarjolla, jossa sua ei oo tarkoitettukaan kuunneltavaksi, hienoihin illallisiin kuuluu hienosti pukeutunut pianisti, joka soittaa niin hiljaa, että ei häiritse hienojen ihmisten ruokailukeskustelua.
Mä tykkään niistä, jos et tykkää, jätä ne väliin ja ohjaa mulle!!!
baron
11.01.2007 03:00:38

Musaopiston kautta otettiin tänään yhteyttä, että hautajaisiin haluttaisiin sellisti soittamaan ensiviikon lauantaiksi. Kolme helpohkoa hengellistä laulua, palkkio 40 €. Hautajaiset järjestetään samalla paikkakunnalla. Mielestäni ihan hyvä diili.

???
Mä en kyllä liikahtaisi.
carlos
11.01.2007 17:51:31
???
Mä en kyllä liikahtaisi.

No voi sua. Mä ainakin käyn hakemassa helpot rahat pois ja se siitä. Opisto-oppilaana tuntuisi hieman rahastukselta pyytää pienestä hautajaiskeikasta tyyliin 100 €.
Exoskeletal junction at the railroad delayed
Miuq
11.01.2007 18:56:17
Harkitsisin kyllä viitsisinkö liikkua. Rahapulassa ehkä.

Vaan on se niin kummallista, että nimenomaan nuo musiikkioppilaitokset, jotka toisesta suupielestään kertovat liitton eduista ja paasaavat, ettei pidä liian halvalla tehdä keikkaa jottei vaan alan yleinen palkkataso laske, ovat niin usein tarjoamassa juurikin näitä "alle liiton minimi"-keikkoja.
Virheitä tekemällä oppii tekemään parempia virheitä.
Janus
11.01.2007 22:12:50 (muokattu 11.01.2007 22:21:30)
No voi sua. Mä ainakin käyn hakemassa helpot rahat pois ja se siitä. Opisto-oppilaana tuntuisi hieman rahastukselta pyytää pienestä hautajaiskeikasta tyyliin 100 €.

EDIT. eipä sittenkään, meinasi tulla sanottua ikävästi

Mutta fakta on, että jos musiikkiopisto tollaista tarjoaa, niin se ei tule maksamaan keikan tilaajalle todellakaan 40 euroa. Kannattaa muistaa myös, että "helppo" keikka ei todellakaan kestä 3 biisin verran (3x 2-3 minuuttia), vaan siellähän istut kuin tatti vähintäänkin koko tilaisuuden ajan. Ja matkat jne päälle. Mutta kuka mistäkin tykkää.
baron
11.01.2007 23:00:53

EDIT. eipä sittenkään, meinasi tulla sanottua ikävästi

Mutta fakta on, että jos musiikkiopisto tollaista tarjoaa, niin se ei tule maksamaan keikan tilaajalle todellakaan 40 euroa. Kannattaa muistaa myös, että "helppo" keikka ei todellakaan kestä 3 biisin verran (3x 2-3 minuuttia), vaan siellähän istut kuin tatti vähintäänkin koko tilaisuuden ajan. Ja matkat jne päälle. Mutta kuka mistäkin tykkää.

Hirveän helposti lasketaan, että duuniaika on vain soittoaika, mutta todellisuudessa sä kaivat laput, treenaat himassa, roudaat kamat paikalle, odotat ja sitten sä soitat ne muutamat minuutit ja hoidat kaikki toisin päin.

Mä lasken kyllä duuniajaksi kaiken edellä mainitun ja jotain sillekin, että osaa tehdä pyydetyn.
Miuq
11.01.2007 23:02:56
Aivan, kyllähän siellä melko härskiä välistävetoa harrastetaan. Pahimmillaan olen kuullut, että konservatorion "keikkavälitys" oli kahmaissut itselleen saman summan kuin mitä kolmelle esiintyjälle jäi YHTEENSÄ. Viattomia 13-15-vuotiaita, mistä prkleestä ne olisivat sen voineet tietää? Joku siihenkin sitten puuttui ja pääsi lipsahtamaan asia julki.

Ei muuten ohjelmatoimisto kauaa pyörisi noilla provikoilla. Saattaisi hävitä artisti jos toinenkin listoilta aika nopiaan - tai ei, eihän kukaan edes allekirjoittaisi sopimusta.

Eli kysykää, lapset, mitä talo siitä keikasta saa. Heillä saattaa tulla syyllinen olo ja tekin ehkä saatte asiallisemman liksan. Alle satasen EI tarvitse lähteä vieraille ihmisille täyttä settiä soittamaan. Ei edes puolikasta. Ei kannata lähteä. Ja muistakaa, työmäärää ei lasketa soiton keston mukaan, vaan sen todellisen työn määrän mikä kuluu treeneihin, matkoihin, yleiseen hengailuun sekä kylmiin lihapulliin.
Virheitä tekemällä oppii tekemään parempia virheitä.
okkis
12.01.2007 19:44:34
Joka tapauksessa sellaisia hyvin palkattuja keikkoja on tarjolla, jossa sua ei oo tarkoitettukaan kuunneltavaksi, hienoihin illallisiin kuuluu hienosti pukeutunut pianisti, joka soittaa niin hiljaa, että ei häiritse hienojen ihmisten ruokailukeskustelua.
Mä tykkään niistä, jos et tykkää, jätä ne väliin ja ohjaa mulle!!!

noh, itsellä on vaan kokemusta sellaisista että jos illan siellä soittelet, ihmiset humaltuu ja mölinä nousee aika korkealle tasolle. Itse en siis paljon humalaisten huudattamisesta tykkää, mutta juuri tuo "hienoissa illallisissa", ennenkuin porukka kerkeää humaltua niin ehkä se siinä tapauksessa sopii. eniveis, saat mun puolestani vaikka kaikki
baron
12.01.2007 23:00:49

noh, itsellä on vaan kokemusta sellaisista että jos illan siellä soittelet, ihmiset humaltuu ja mölinä nousee aika korkealle tasolle. Itse en siis paljon humalaisten huudattamisesta tykkää, mutta juuri tuo "hienoissa illallisissa", ennenkuin porukka kerkeää humaltua niin ehkä se siinä tapauksessa sopii. eniveis, saat mun puolestani vaikka kaikki

200-300, kyllä mä huolin tollaisen, vaikka vain muutama mua kuuntelee!!
IJarro
13.01.2007 14:24:00
???

Ite kaverin kanssa duona soitellaan. Useimmiten juuri sitä taustamusiikkia. Oli pirun hyvä fiilis ku yhessä kahvilassa yks äijä istui tunnin meitä kuunnellen. Soittokin kuulosti varmaan oikeen erityisen hyvältä, ku oli joku jolle soittaa ja yritys oli kympissä.

Ettei nyt ihan ohi aiheen mennä, ni meijän liksa on yleensä n 50€. Häistä sun muista enempiki. Rahat käytetään yhteiseen huvitteluun. Me tehdään hommaa ihan harrastuspohjalta ja omaksi iloksi. Tietty ammattimuusikoilla on eri, jos muuta tulonlähdettä ei ole. Siinä vaan usein hukkuu se mukavuus ja hauskanpito, joka itelläni ainaki liittyy aina soittoon.

Raha ei saa olla soittamisessa motivoija. Soitosta sen kuulee kyllä.
Läpi kiven perse edellä puuhun...
Janus
13.01.2007 14:46:27
Soitosta sen kuulee kyllä.

Niinpä. 50€ bändi kuulostaa 50€ bändiltä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)