Aihe: FAQ kitaran säätämisestä?
1 2 3 4 510 11 12 13 1482 83 84 85 86
janik
20.09.2006 17:00:14
tuota..mulla on tuo ltd mmv - 04 mallinen kitara ja siinä on tuommonen lisenssi floikka. Sain sen pitämään vireen aikahyvin mutta olen ihmetelly yhtä asiaa. Floikan alla on semmonen pehmuste. Kuuluuko sen olla siinä vai onko se siinä vain sitä varten (niiku esim kännykässä näyttöä suojaava ohut läpinäkyvä tarra) että sen saa ottaa pois. Mitähän tapahtunee jos otan sen pois :D Onko kellään muilla semmosia tallan alla?

Ota pois vaan jos siltä tuntuu.

Mulla oli yhdessä kitarassa sellainen pehmuste siellä, en ottanut pois. Tuskin mitään isompaa liikerataa saat aikaiseksi poistamalla sitä sieltä.
dunlop
27.09.2006 18:34:55
Aion laskea kieliä kiinteätallaisestani joten selittäkäähän:
Tuleeko minun laskea/nostaa virettä kun lasken tallaa, ja mistä tietää milloin pitää säätää kaularautaa? Ja sitten vielä et miten näkee onko talla tasapainossa/kallellaan?
oiva tumpeloinen
27.09.2006 19:14:27
Aion laskea kieliä kiinteätallaisestani joten selittäkäähän:
Tuleeko minun laskea/nostaa virettä kun lasken tallaa,

Kielten löysäys saattaa helpottaa tallan säätöä. Siis voit laskea virettä ennen säätöä.

ja mistä tietää milloin pitää säätää kaularautaa?

Sanotaanko näin päin, että jos sä et tiedä, niin älä säädä sitä. Siitä raudasta tehdään hienosäätöä, eikä sitä läheskään aina tarvitse vääntää ollenkaan. Tästä FAQista löytyy paljon ohjeita tuon säätämiseen. Paras olisi tietenkin, jos löytyy joku asiasta paremmin tietävä, kenen olan takaa voi vahtia säätämistä ekalla kerralla.

Ja sitten vielä et miten näkee onko talla tasapainossa/kallellaan?

Silmällä? Eipä sillä mitään väliä ole, jos se ei täysin suorassa ole. Kunhan kaikki kielet soi, säätövarat riittää ja sillä on hyvä soittaa.
kimmokel
13.10.2006 18:50:45

Ehkä on, ehkä ei. Riippuen notkosta jota kaularautaa kiristämällä korjataan, niin joskus voi joutua jopa pari kierrosta vääntämään, mutta yleensä vähempi 1/4 - 1/8 kierrosta riittää. Voi olla että sun kitarassa ei alunperinkään ollut kovin toimiva, jos ollenkaan, kaularauta. Parhaimmatkin kaularaudat eivät ole ihan idiottivarmoja eikä ne välttämättä toimi oikein vuodesta toiseen. Tämä on selvää kun perehtyy kaularaudan toimintaperiaatteeseen, joka ei ole kovin ihmeellinen. Usein käy niin vittumaisesti, että kun säätää notkoa pois ja se mahdollisesti onnistuu, niin huomaa kaulan olevan kohollaan siitä n. 10 nauhalta alkaen ja ilman sitä notkoa kielet särisevät ylempää. Eräs kitarankorjaaja selitti mulle perusteellisesti miten ja miksi kaularauta vaikuttaa vain n. 1-8 nauhan matkalta. Jossain kitaroissa on alkuperin paska kaula, joissain kaula menee paskaksi vuosien myötä jne. Edes kitaran hinta/laatu ei aina poista ongelmia joita puun eläminen ja kielten tuoma jännitys aiheuttaa vuosikymmenissä. Ammattilaiset silti saavat melkein kaulasta kuin kaulasta soitettavan sitten vaikka kikkailemalla nauhatöillä jne. säädöillä, mutta harrastelijan on tälläistä mahdotonta itse tehdä.

Tälläsen kirjotuksen löysin tuolta 8. sivulta ja kysyisin mistä tuo kaulan koholla olo kymppinauhalta alkaen johtuu? Mulla on vähän sellasta ongelmaa ja täten kielet särisee ekoilta nauhoilta helposti.
UDO on sirpiä
Migg0
21.10.2006 18:03:06
Olen miettinyt lähiaikoina että kuinka voisin säätää epäpuhtaat oktaavini puhtaiksi. Kyse on yli 12-nauhan ja ylimenevien äänien puhtaudesta.
Osaisiko joku auttaa?
cruel_destiny
16.11.2006 16:53:43
Olen miettinyt lähiaikoina että kuinka voisin säätää epäpuhtaat oktaavini puhtaiksi. Kyse on yli 12-nauhan ja ylimenevien äänien puhtaudesta.
Osaisiko joku auttaa?

imtonaatio säädetty?
I can't sing and I can't dance, still I know how to clap my hands!
-Cale
22.11.2006 23:03:12
Missä on intonaation säätäminen vintagetallaisille kepeille?
oiva tumpeloinen
23.11.2006 08:29:33
Missä on intonaation säätäminen vintagetallaisille kepeille?

Onko joku siirtänyt niitä? ;)

Ruuvaamalla tallan takana olevia ruuveja (mitkä on siis kielten sunntaisesti. Niissä on myös jouset) liikkuu tallapala edestakaisin. Niitä säätämällä saat intonaation kohdalleen.
Tomtom
27.11.2006 13:33:16
Mulla on hieman probleemia straton 2-point modern tallan intonaation säätämisessä. Ala-E ei asetu kohdalleen vaikka tallapala on "takalaudassa" kiinni, tallapala on niin takana kuin se menee. Tallapalan jousi on jo pois. Säädin tallan kelluvaksi, mutta tämäkään ei auttanut asiaa. Onko jollain esiintynyt samaa? Muut kielet saa kyllä intonoitua ihan kohdalleen.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Vainhaalee
27.11.2006 20:45:08
Mulla on hieman probleemia straton 2-point modern tallan intonaation säätämisessä. Ala-E ei asetu kohdalleen vaikka tallapala on "takalaudassa" kiinni, tallapala on niin takana kuin se menee. Tallapalan jousi on jo pois. Säädin tallan kelluvaksi, mutta tämäkään ei auttanut asiaa. Onko jollain esiintynyt samaa? Muut kielet saa kyllä intonoitua ihan kohdalleen.

Oletko kokeillut myös toisella kielisetillä, vai onko ongelma jo ennestään tuttu?
The Flashing Psychedelic Kid
Tomtom
29.11.2006 17:45:07
Sama juttu eri seteillä, eli kielillä ei ei oo tässä osuutta. Neuvoja tosiaan kaipaillaan..
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
ankkiz
10.12.2006 21:57:15 (muokattu 10.12.2006 22:01:03)

En jaksanut malttamattomuuttani lukea näitä kaikki ohjeita, joten:

Mitäs tekemistä floikassa on noiden mustien palikoiden paikoilla, kun ne eivät ole minkäännäköisessä linjassa? Mustat palikat, joita tarkoitan, on siis ne johon kielet laitetaan kiinni.

EDIT: Lisää kysymyksiä:

a) Mitenkäs sen ruuvvin paikka vaikuttaa, sille kun on 2 koloa.
b) Mitä tekevät ne ruuvvit, jotka ovat bodyn suuntaisesti
c) Jos tallan säätää bodyn suuntaiseksi, eli siten ettei se ole kallellaan, niin eikös silloin floikka ota kiinni sen kolon pohjaan?
Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi.
oiva tumpeloinen
10.12.2006 22:14:06
En jaksanut malttamattomuuttani lukea näitä kaikki ohjeita, joten:

Mitäs tekemistä floikassa on noiden mustien palikoiden paikoilla, kun ne eivät ole minkäännäköisessä linjassa? Mustat palikat, joita tarkoitan, on siis ne johon kielet laitetaan kiinni.

Eipä ole linjassa, ei. Kannattaa nyt ainakin sen verran vaivautua, että lukee intonaatiosta (tai hienovireestä puhutaan myös) tästä ketjusta. Ehkä aukeaa idea niistä paloista vähän paremmin. Jos olet katsonut toisenlaisia talloja, niin ei ne palat niissäkään ole linjassa.

EDIT: Lisää kysymyksiä:

a) Mitenkäs sen ruuvvin paikka vaikuttaa, sille kun on 2 koloa.

Niiden tarkoitus on saada lisää säätövaraa. Ihan sama, kummassa paikassa se ruuvi on kiinni, kunhan intonaation saa kohdalleen.

b) Mitä tekevät ne ruuvvit, jotka ovat bodyn suuntaisesti

Mistäköhän ruuveista mahdetaan nyt puhua?

c) Jos tallan säätää bodyn suuntaiseksi, eli siten ettei se ole kallellaan, niin eikös silloin floikka ota kiinni sen kolon pohjaan?

Ei.
ankkiz
12.12.2006 19:08:39 (muokattu 12.12.2006 19:19:33)

String lock screw näyttäis olevan, ja nimestä taisikin selvitä, että se aukaisee sen kolon, minne kielilaitetaan. (ja laittaa kiinni.)

EDIT: tallan tolpat = stud eller?
Tietämätön aloittelija, antakaa anteeksi.
keke123
13.12.2006 17:39:48
Tuli ongelmia uusien kielien kanssa:

Hommasin hieman paksumman kielisetin (10-52 vanhan 10-46 tilalle) mutta kepakon saaminen E-vireeseen ei oikein enää tahtonut onnistua tallan noustua pystyyn ja jousien säätövaran loputtua. Aikani tapeltuani päätin tiputtaa vaihteeksi D:hen ja nyt talla on suorassa. Kaulakin näyttäisi (vuorokausi vaihtamisen jälkeen) olevan suorassa, joten heräsi kysymys; onko kaularaudan säätäminen tarpeellista???

Aiemmin keskustelussa oli puhetta jousien lisäämisestä. Riittääkö yhden jousen lisäys ja mahdollisesti kolmen vanhan vaihtaminen uusiin vetämään tallan suoraksi? Mikäli tällaista kopelointia aletaan tehdä, on varmaankin vimeistään tässä vaiheessa syytä myös säätää rautaa?

Itse en ole rautaa koskaan säätänyt kun on vire ollut yleensä E ja kieletkin nuo 10-46. Liikkeessä varmaan joskus 3 vuotta sitten tämä on tehty.
oiva tumpeloinen
13.12.2006 17:45:29
Tuli ongelmia uusien kielien kanssa:

Hommasin hieman paksumman kielisetin (10-52 vanhan 10-46 tilalle) mutta kepakon saaminen E-vireeseen ei oikein enää tahtonut onnistua tallan noustua pystyyn ja jousien säätövaran loputtua. Aikani tapeltuani päätin tiputtaa vaihteeksi D:hen ja nyt talla on suorassa. Kaulakin näyttäisi (vuorokausi vaihtamisen jälkeen) olevan suorassa, joten heräsi kysymys; onko kaularaudan säätäminen tarpeellista???

Ei ole tarpeellista, jos ei ole mitään ongelmia kaulan kanssa.

Aiemmin keskustelussa oli puhetta jousien lisäämisestä. Riittääkö yhden jousen lisäys ja mahdollisesti kolmen vanhan vaihtaminen uusiin vetämään tallan suoraksi? Mikäli tällaista kopelointia aletaan tehdä, on varmaankin vimeistään tässä vaiheessa syytä myös säätää rautaa?

Riittää yhden jousen lisääminen. Eikä vieläkään kaularaudan säätämistä lonkalta. Katsot ensin, että miten koko paketti asettuu ja sitten vasta säätäminen, mikli tarpeellista.

Itse en ole rautaa koskaan säätänyt kun on vire ollut yleensä E ja kieletkin nuo 10-46. Liikkeessä varmaan joskus 3 vuotta sitten tämä on tehty.

Ei ole mitään merkitystä ajalla tuon säädön kanssa. Toiset kaulat reagoi kosteudenvaihteluihin sekä vastaaviin muutoksiin ja niitä saa säätää tietyin väliajoin. Toisia kauloja taas ei tarvitse säätää käytännössä koskaan. Katso, miten kaula reagoi uusiin kieliin ja vireeseen ja sitten vasta säädät sitä tarpeen mukaan.
Manicci
24.12.2006 16:00:19
Stratoni säädettiin kesällä ammattilaisen toimesta nauhojenhionnan yhteydessä todella hyviin säätöihin. Nyt talven tullen on kielet alkaneet hieman normaalia enemmän säristä.

Tietoa/ehdotuksia mihin tarvisi koskea? Kaularautaan vai, mutta kumpaan suuntaan?
How blue can you get?
ReBeat
25.12.2006 09:27:32

Stratoni säädettiin kesällä ammattilaisen toimesta nauhojenhionnan yhteydessä todella hyviin säätöihin. Nyt talven tullen on kielet alkaneet hieman normaalia enemmän säristä.

Särisevätkö koko kaulan pituudelta vai ensimmäisiltä nauhoilta? Kaularauta vaikuttaa enemmän ekoille nauhoille ja tallasta säädetään kielten korkeutta ylänauhoilla. Jos päätät löysätä kaularautaa, niin muljauta kitara eteesi niin että katsot lavasta kaulan suuntaan ja käännä kaularautaa jollain sopivalla työkalulla kahdeksasosakierros vastapäivään. Vaikutukset näkyät kunnolla vasta monen tunnin kuluttua, joten ei kannata säädellä liikaa kerralla.
EsaKukko
28.12.2006 17:33:03

En tiedä onko joku jo kysynyt tätä, mutta en jaksanut lukea kaikkia sivuja kun kirjoitusta on täällä niin paljon.

Eli mulla on ESP/LTD kh-202 ja lisenssi floikkatalla, ja olen ruvennut käyttelemään kampea jonkun verran viimeaikoina. Ongelma on siinä, että nykyään jos vähäsenkin rupeaa vibrailemaan ja jos varsinkin laskee kielet ihan löysiksi tai kiristää tarpeeksi, tosin nyt ei tarvitse paljoakaan, niin vire menee ihan päin metsiä. Rupeaa vähän ankeuttamaan. Uutena näin ei käynyt, ainakaan näin huomattavasti. Jousia on neljä. Epäilen, että "vakiojouset" ovat väsyneeyt ja tämä selittää kammen käytön aiheuttaman epävireyden. intonaatio on myöskin vähän miten sattuu, mutta ajattelin säätää koko hoidon viimesen päälle jos/kun ostaa uudet jouset. Mutta kertokaa nyt ihmeessä viisaammat, auttaisiko "kunnon" jousien osto tähän vaivaan, eli osuivatko epäilyt kohdalleen..?

Kiitos jo etukäteen!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)