Aihe: Bill Fitzmaurice DR200 + Tuba 18 torvikaapit.
1 2 3
Teijo K.
10.12.2006 23:49:38

Höpö höpö. Jos ei puhuta oikeasta line arraysta, se äänentaso laskee aina ihan samalla lailla.

Oletkos kokeillut vai kirjaviisauksiako latelet?

:)
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.

Älä klikkaa tät
grind
11.12.2006 02:42:42 (muokattu 11.12.2006 02:42:53)
Mitä elementtiä käytitte noissa 200:ssa ja paljonko tuli hintaa / kpl? Mitäs luulette, mitenkähän pärjäisivät pikametallibändin laulukamppeina tällaiset kaapit?
Teijo K.
11.12.2006 10:24:18

Mitä elementtiä käytitte noissa 200:ssa ja paljonko tuli hintaa / kpl? Mitäs luulette, mitenkähän pärjäisivät pikametallibändin laulukamppeina tällaiset kaapit?

Pikametallista en valitettavasti tiedä juuri mitään, joten on hiukka vaikea arvioida. Mitä tuota heviä olen miksaamaan päässyt, niin sellainen tuntuma on että osalle varmaan riittäisi ja osalle tekisi tiukkaa. Samantyylistä metalliakin olen kuullut soitettavan niin eri äänenpaineilla että mistäs noista tiedät.

Silloin olet ajatteleva asioita, ja kun käsität basson Tieksi. olet ymmärtävä Tien bassona.

Älä klikkaa tät
Vivo
11.12.2006 13:54:05
Oletkos kokeillut vai kirjaviisauksiako latelet?

:)

Ei kun hatusta revin koko jutun kiusaksesi :D
one foot in the rave
Teijo K.
11.12.2006 16:45:11

Ei kun hatusta revin koko jutun kiusaksesi :D

No skeptinen olin kyllä itsekin ennen kuin kokeilin noita. :) Miksausta ja keikkailua kuitenkin harrastanut '80-luvulta jonkun sataa keikkaa yhteensä, ja jotkut jutut on vain tuntuneet ns. kiveen hakatuilta. Pakko se on omiin korviinsa kuitenkin uskoa, ei auta muukaan.

Älä klikkaa tät
grind
11.12.2006 17:17:52
Jep, no oli hieman huonosti aseteltu kysymys :) No, sain parihinnan selville haulla, eli n. 200€ /pari noille 200:lle? Mistä lopulta tilasit elementit, se ketju jäi kesken missä tuota pohditte?

Treenikämpälle siis ainoastaan tulisivat nuo ja hinta kyllä houkuttelisi. Laulu ja bassorummun trigattu saundi olisi tarkoitus ajaa näiden läpi kohtuuvolyymillä. Pitääpä ottaa vielä selvää seuraavasta suuremmasta mallista.

Vaativatko laulukäytössä ylipäästösuodatuksen ihan välttämättä?
MPU
11.12.2006 20:37:17 (muokattu 11.12.2006 20:39:27)
Piirustuksissa yhtenä vaihtoehtona on Eminence Beta 8. JH-akustik.de oli minun elementtien ostopaikka. Pietsot ostin Saksan eBaysta joltain kauppiaalta. Tuo DR250 huutaa varmasti vauhtimetallibändissäkin kitaravallien yli. Siihen elementtinä käytin Eminence Beta 10:ä. Ostopaikka sama kuin edellä. Kaappi on minulla bassokäytössä ja siitä tulee jo matalia aika eri lailla kuin DR200:sta. Tosin on sitten kokoakin aika lailla enemmän tolpan nokkaan ripustettavaksi.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Vivo
11.12.2006 21:11:34 (muokattu 11.12.2006 21:41:07)
No skeptinen olin kyllä itsekin ennen kuin kokeilin noita. :) Miksausta ja keikkailua kuitenkin harrastanut '80-luvulta jonkun sataa keikkaa yhteensä, ja jotkut jutut on vain tuntuneet ns. kiveen hakatuilta. Pakko se on omiin korviinsa kuitenkin uskoa, ei auta muukaan.

Lainaa jostain desibelimittari. Mittaa kaapin antama ääni jollain testisignaalilla esim. 5 metrin päästä ja sen jälkeen 10 metrin. Etäisyyksillä ei ole väliä, kunhat et mittaa ihan kaiuttimesta kiinni ja siiryt aina kaksinkertaiselle etäisyydelle ensimmäiseen mittauspisteeseen nähden. Mittaus olisi hyvä tehdä ulkona. Jos äänen taso ei laske noin 6.02db ensimmäisestä mittauksesta ovat kaikki maailmankirjat sekaisin koska tapahtuma rikkoo neliölakia (voima on kääntäen verrannollinen etäisyyden neliöön). Vaihtoehtoisesti voit kymmenkertaistaa mittausetäisyyksien suhteen ja saat tulokseksi 20db.

Usein termiä "long throw" näkee käytettävän kaiuttimista joiden suuntaavuus on kapea torvien ansiosta. Ei se sen paremmin kanna. Kuhan tulee vaan kovempaa heti kättelyssä.

http://www.crownaudio.com/apps_htm/designtools/inverse-square-law.htm
one foot in the rave
HanskiS
12.12.2006 08:49:39 (muokattu 12.12.2006 10:22:38)
Lainaa jostain desibelimittari. Mittaa kaapin antama ääni jollain testisignaalilla esim. 5 metrin päästä ja sen jälkeen 10 metrin. Etäisyyksillä ei ole väliä, kunhat et mittaa ihan kaiuttimesta kiinni ja siiryt aina kaksinkertaiselle etäisyydelle ensimmäiseen mittauspisteeseen nähden. Mittaus olisi hyvä tehdä ulkona. Jos äänen taso ei laske noin 6.02db ensimmäisestä mittauksesta ovat kaikki maailmankirjat sekaisin koska tapahtuma rikkoo neliölakia (voima on kääntäen verrannollinen etäisyyden neliöön). Vaihtoehtoisesti voit kymmenkertaistaa mittausetäisyyksien suhteen ja saat tulokseksi 20db.

Varmaakin neliölait summuut pitävät paikkansa kun kaiutinta testaillaan kaiuttomassa huoneessa, ulkona järvenjäällä tai vastaavassa kaiuttomassa paikassa.
Arvelen tilanteen muuttuvat jos testaus suoritetaan paikassa jossa tulee heijastuksia seinistä katosta jne.
Tuskin siinä maailmakirjat aivan sekaisin olisi, jos desibelimittari ei aivan neliölakia näyttäisi noudattavan.
Kuvittelisin että sopivalla etäisyydellä kaiuttimesta, katosta ja seinistä heijastuvat äänet summatuvat suoraan edestä tulevaan ääneen ja ääni on kovempi kuin olisi ulkona testatessa. Varmaankin normaalista huoneessa löytyy paikkoja joissa äänet kumoavat toisiaan ja siellä on sitten hiljaisempaa.
Olisiko niin, että kun kaiutin suuntaa voimakkaasti äänen suoraan eteenpäin heijastukset katosta ja seinistä pienenevät. Hiljaisia ja äänekkäämpiä pisteitä huoneessa olisi vähemmän ja ääni kuulostaisi paremmalta ?
Vivo
12.12.2006 13:04:43 (muokattu 12.12.2006 15:46:14)
Varmaakin

Arvelen

Tuskin

Kuvittelisin

Varmaankin

Olisiko niin

Teoriasi on ilmeisen aukoton. Kyllä ne varmasti sitte soi sillä lailla, jos ei jopa kovempaa, mitä kauempaa mitataan. :)

Tarkoitukseni ei missää tapauksessa ole kinata tai aiheuttaa mielipahaa.
one foot in the rave
Teijo K.
12.12.2006 13:31:41

Piirustuksissa yhtenä vaihtoehtona on Eminence Beta 8. JH-akustik.de oli minun elementtien ostopaikka. Pietsot ostin Saksan eBaysta joltain kauppiaalta. Tuo DR250 huutaa varmasti vauhtimetallibändissäkin kitaravallien yli. Siihen elementtinä käytin Eminence Beta 10:ä. Ostopaikka sama kuin edellä. Kaappi on minulla bassokäytössä ja siitä tulee jo matalia aika eri lailla kuin DR200:sta. Tosin on sitten kokoakin aika lailla enemmän tolpan nokkaan ripustettavaksi.
Marko

Nämä DR200 vaativat mielestäni kyllä tosiaan jotain tukea bassopuolelle, mutta ei kai niitä yksin ole suunniteltukaan toimimaan. Eminence beta 8 laitettiin näihin. Ehkä joululomalla saisi subbarit valmiiksi.

Älä klikkaa tät
Puavali
12.12.2006 16:18:22

Usein termiä "long throw" näkee käytettävän kaiuttimista joiden suuntaavuus on kapea torvien ansiosta. Ei se sen paremmin kanna. Kuhan tulee vaan kovempaa heti kättelyssä.

http://www.crownaudio.com/apps_htm/designtools/inverse-square-law.htm

Se kun tuo suuntaava torvi saa aikaan sellaisen hämäyksen, että ikäänkuin kaijjutin olisi kauenpana kuin onkaan, kun mittaillaan tuota äänen vaimenemista.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
okoranta
13.12.2006 10:49:28

Marko

Mulla on 2 kpl noita DR 250 kaappeja. Toisessa kaapissa elementtina eminence Beta 10 ja toisessa B&C 10HPL64. Toimivat mulla bassokäytössä, mutta on myös yhdessä tapahtumassa pidetty PA-subbareina. Hyvin toimii kummassakin tapauksessa. Ja ennen kaikkea noista lähtee niiden herkkyyden takia niin paljon mökää, että varmasti hevibändikin pärjää pikkuvahvarilla reeni olosuhteissa mainiosti.
Bu-Bum
Vivo
13.12.2006 13:33:46 (muokattu 13.12.2006 15:36:45)
Hei olkaapas aika varovaisia kun koitatte saada torvikaiuttimesta ulos ääniä jotka on viritystaajuuden alapuolella. Samoin kuin refleksikotelossa, viritystaajuuden alapuolella kotelo ei enää kontrolloi elementtiä, niin kuin olisi tarkoitus ja elementin pohjaa todella helposti. Kummastakaan mainituista DR kaapeista on turha koittaa ottaa juuri mitään alle 100 hertsin ulos.

Siihen on oikeasti syynsä miksi subbassotorvet ovat tätä kokoluokkaa:
http://www.bl-online.org/users/lasse.lukkari/labsub/image008.html
one foot in the rave
MPU
13.12.2006 16:09:46 (muokattu 13.12.2006 17:10:47)
Ei ne subtorvet tartte välttämättä olla isoja. Meillä on tuollaiset http://www.billfitzmaurice.com/Titan39.html
Toimii. Tietysti en noista kuvistasi mittoja pysty arvaamaan, mutta aika lailla isommilta näyttävät kuin meidän 14" leveät kaksi Titan39:ä.

Edit: Korkeus näyttäisi olevan suht samaa luokkaa, leveyttä sinun torvissa on enemmän. Jotta suunnilleen samoissa kokoluokissa liikutaan.

Marko
MPU
13.12.2006 17:53:43 (muokattu 14.12.2006 10:39:24)
"Lukekaa ihan huvikseen joskus Pro Sound Webin keskutelufoorumeilta, mitä mieltä asiaan oikeasti perehtyneet ovat Bill Fitzmauricen väitteistä."
Jaa, sielläkö se absoluuttinen totuus majailee? Keskustelufoorumin viisaat miehet tietää kaiken.

Ei liene kovinkaan järkevää vertailla suoraan kahta näin eri kokoluokan torvea. Nuo Labit ovat aika lailla kookkaammat kuin meidän subit. Sikäli kun olen mitään ymmärtänyt (kärjistäen) isompi suu=isompi ääni.
Toimivuudella tarkoitin sitä, että pienemmätkin torvet toimivat siinä käytössä, johon niitä on suunniteltu käytettävän. Meillä tarkoitus on suht pienellä vahvistinteholla saada pienille keikoille myös matalat äänet kuuluviin.
Ihan heti en ainakaan ilman dokumenttejä usko, että kahdella 10" elementillä varustetulla subilla pääsisi samoihin äänenvoimakkuuksiin samalla vahvistinteholla ja rahamäärän satsauksella kuin noilla meidän subeilla.
Ja haluaisin kuulla ja nähdä sen 10" elementillä toteutetun refleksipöntön, joka on yhtä herkkä kuin meidän Titan39. Ehdotuksia?
Marko
okoranta
14.12.2006 10:02:25 (muokattu 14.12.2006 10:50:27)

Välitettavasti niin äänen, kuin kaiken muunkin tässä maailmassa on noudettava fysiikan lakeja. Niistä ei edes jumalasta seuraava, Bill Fitzmaurice, pääse luistamaan... Kaikki saavat tietysti itse valita, miten rahansa käyttävät. Oma motivaationi tässä on se, että päätökset tehtäisiin mahdollisimman suuren tiedonmäärän valossa.

edit: omat torveni ovat tuumissa 45 x 45 x 22,5 ja painavat noin 130kg. Tosin ei kaikilla ole todellakaan tarvetta päästä laakasuorana lähelle 30 hertsiä.

Vais niin , oletko muuten itse Vivo kuullut tai testannut näitä Bill Fitzmauricen kaappeja? Voi olla , että sun vehkeet on maailman parhaat ja toistaa kuuhun asti, mutta turha tulla pätemään kirjaviisauksilla ja mitä jollain foorumilla lukee. Ensin tutkitaan ja sitten hutkitaan.

Dr 200 ja 250 eivät toimi isona PA:na , mutta pikkukeikoilla toimii niin heavybändinkin kanssa. Ja mieluummin mina kannan kaappia joka painaa 17 kg ja joista lähtee minun tarpeisiin tarpeeksi matala ja tiukka soundi.
Bu-Bum
Teijo K.
14.12.2006 13:32:30

Tarkoitukseni ei missää tapauksessa ole kinata tai aiheuttaa mielipahaa.

Heh, hauska vitsi. :)

Mie tiedän omat ehdottomat raja-arvoni mille vaan äänentoistokalustolle. Ne on Opel Kadet Caravan jonne pitää mahtua äänentoiston lisäksi pari soittajaa, kontra ja sähköpiano. Tämä on se mistä lähdetään.

Kaikenlaista on ollut ja kokeiltu, nämä toimii miun käytössä hyvin ja olivat halvat. Akustiikan teoria ja sähkötekniikka on ihan mielenkiintoisia aiheita, ja toisin kuin äkkiä uskoisi olen molempia takavuosina opiskellut tekutasolla. Käytännön kokemukset vuosien varella ovat vain pistäneet uskomaan korviin. Teoriat on ihan kivoja, mutta en jaksa niitä nykyään enää ollenkaan. Puhun empiirisellä tasolla, piste. Teoriavääntöihin suosittelen ottamaan yhteyttä nimimerkki Miffeen, siltä mieheltä irtoaa. Kiitos.

;)

Älä klikkaa tät
Vivo
14.12.2006 15:51:12 (muokattu 14.12.2006 15:59:11)
Oi voi... Aina yhtä kivaa kuulla noin hyvin perusteltuja mielipiteitä. Esitin itse "kirjaviisauteni", jotka tukevat omia näkökantojani. Haastan teidät tekemään myös samoin. Väitinkö missään vaiheessa etteiko Billin suunnittelemille kaapeille olisi paikkaansa maailmassa? En. Sen sijaan väitin ja väitän edelleen, että osa ko. kaapeista esitetyistä väitteistä ei voi pitää paikkaansa. PERUSTELEN väitteeni yleisesti hyväksytyillä tosiasiolla. Tehkää te siis samoin. Asiat joista tällä hetkellä keskustellaan ovat päivänselviä. Yhtä hullulta tuntuisi väitellä siitä, putoaako kivi kädestäni, jos pudotan sen, vai jäisikö se paikalleen tai jopa nousisi ilmaan. Vaikka en ole koskaan tätä pudotustestiä ole tehnyt Bill Fitzmauricen suunnittelimille kaapeille, pidän silti lopputulosta varmana. Foorumien viisaat miehet eivät missään tapauksessa tiedä kaikkea, mutta perustelevat silti väitteensä, eivätkä väitä mitään, mitä eivät voi perustella.

1+1=3...

Olisi muuten ihan oikeasti kiva nähdä enemmänkin kaappeja rakennettavan itse Suomessa. Voitaisiin sitten järjestää esim kesällä kokoontuminen, jossa voidaan vertailla kaiuttimien ääntä korvilla ja mittalaittella. Lupaan omat pikkaisen vajaavaiset mittalaitteeni tapahtumaan käyttöön.
one foot in the rave
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)