Aihe: Marshall JCM 2000 DSL 50 vai 100
1 2
Dinorocker
09.12.2006 10:18:19 (muokattu 09.12.2006 10:28:55)
Kyllä mun mielestä DSL50 on järkevämpi kuin isoveljensä, tosin tykkään paljon molemmista.

Itse ostin oman DSL50:seni käytettynä, en tiedä mitkä putket on etusessa, mutta hyvät ainakin ovat, onkohan tehtaalla vuosien varrella tullut muutoksia tähän...?

Ja DSL201 saapuu kotiin maanantaina. : )

DSL kyllä jakaa mielipiteet, mutta aika monet isommatkin starat niillä vetelee...
Outrider
Maiden01
09.12.2006 23:00:31
Pääteputkia ovat. Mulla tuli DSL:ssa mukana kyllä ihan Svetlanan EL34:t. Nuo ovat ilmeisesti sitten ElectroHarmonixin EL34:t, jotka on oikein hyvät putket. Pidä tallessa siltä varalta, että päättäriputket sanovat itsensä irti.

Piti se vielä kysyä, että mitäs noiden etuasteputkien tilalle, sitten kun niitä joutuu vaihtamaan. Mitä niitä laadukkaita oli?

Onko pääteputkien ja etuasteputkien kestävyydellä jotain eroja? Kummat yleensä menevät ensin vaihtoon?
Elänkö soittaakseni vai soitanko elääkseni?
Guitarfreak
10.12.2006 10:16:53 (muokattu 10.12.2006 10:25:34)
-- OFFTOPIC --

Täytyy vielä avautua tuohon kaapin tehonkestoon...

Hyvä nyrkkisääntö lienee putkivaffareitten kanssa että kaapit ois tehonkestoltaan 2x vahvistimen ilmoitettu teho+vähän reserviä. Eipähän pala kartioita.

Esim. 50W vahvarin kanssa min. 120W jne. Sit voi huoletta luukuttaa :)

Mutta jos on esim. 50W kombossa 50W elementti nii ei välttämättä kannata ajaa sitä suurinta scooppisoundia ihan masterit kaakossa. Saattaa kohta olla ilmassa mielenkiintoinen haju =). Ensin sulaa kaiutin ja sitten vahvistin, jos vaffariin on vaikka edellinen omistaja laittanu 16 ampeerin sulakkeen, kun "ne kerran on ihan saman näkösiä".

Ja eräässä omistamassani Fenderin nupissa luki kiltisti takapaneelissa et RMS 100w ja piikkiteho 220W.

-- OFFTOPIC --

Piti se vielä kysyä, että mitäs noiden etuasteputkien tilalle, sitten kun niitä joutuu vaihtamaan. Mitä niitä laadukkaita oli?

Onko pääteputkien ja etuasteputkien kestävyydellä jotain eroja? Kummat yleensä menevät ensin vaihtoon?

JJn etuasteputket on ollu mulle ainakin toimivia. http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=124

ja sit pääteasteessa EL34:sta toimii kyl JJ:n tuotteet myöskin =) http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=8

Pääteasteputket on ne joita pitäisi olla useammin vaihtelemassa. Etusputkia harvemmin. Pääteasteputket parin vuoden välein vaihtoon, jos jaksaa :D

(edit: puuttuvia sanoja)
Hihna luistaa?
Kitarisoija.
10.12.2006 12:08:14

Kyllä se 100w kannattaa hommata. Riittää reserviä kliinissä pidemmälle ja tottakai se soundi on isompi! Ja omasta mielestäni tuo 100w kuulostaa ihan kotivolyymeillakin hunajalta. Tosin 50w en ole kokeillut.. :D
ROK ROK!
Guitarfreak
10.12.2006 13:00:09
Kyllä se 100w kannattaa hommata. Riittää reserviä kliinissä pidemmälle ja tottakai se soundi on isompi! Ja omasta mielestäni tuo 100w kuulostaa ihan kotivolyymeillakin hunajalta. Tosin 50w en ole kokeillut.. :D

Tyrän määrä kasvaa myös aika eksponentiaalisesti =) Selkävammaiset älköön edes harkitko satavattisia...
Hihna luistaa?
Dr. Muff
10.12.2006 13:04:55
Tornihuhuahan se, oikea mitattu on tietääkseni n. 180W tietämissä. ;)

Mä oon kuullut ton 180W tohtori sata hiwattien kohdalla. Jos Juccizen lainauksessa on perää, eli 150w Marhallista, niin voisin uskoa tuon 180W Hiwattista. Onhan niissä esim hieman miehekkäämmät muuntajat. Marhall kaappini grillin yläkulmassa lukee 100, mikä Marhallin mukaan tarkoittaa sitä että kahta kaappia voi käyttää 100W nupin kanssa :)
Maiden01
12.12.2006 00:15:42
Mä jatkan vielä tästä putkiasiasta jauhamisesta. Eli ilmeisesti siinä onkin kiinni päättärissä JJ:n putket, ainakin noissa kahdessa ylimääräisessä näyttäisi olevan joku JJ logo. Kaksi isoa J:tä joiden välissä jonkinlainen käyrä tai vastaava, lievätkö sitten JJ:t. Eli mitä porukka on yleisesti mieltä näiden JJ:n putkien saundista ja laadusta? Ovatko ihan Svetlanan ja vaikkapa Electro- Harmonixin tasolla? Itsellä kun ei ole vertailukohtia.

Mites noi etuasteputket vielä. Eli mitä laadukkaita oli, vaikka merkki ja malli, ja miten voisi tuon vaihdon alkuperäisiin perustella. Kuinka saundi muuttuu jne? Laxu ainakin vannoi vaihdon nimeen:)

Ja sellainen juttu vielä, että kuinka kallista hommaa noiden vaihdatus on jos nyt ei oteta huomioon putkien hintoja. Ja kannattaako tuo teettää ihan musiikkikorjaajalla vai käykö jokin sähköliike tai vastaava. Esim. mitä täällä Jyväskylässä löytyisi?

Kiitokset
Jaakko Hyvärinen
12.12.2006 01:02:26
Mä jatkan vielä tästä putkiasiasta jauhamisesta. Eli ilmeisesti siinä onkin kiinni päättärissä JJ:n putket, ainakin noissa kahdessa ylimääräisessä näyttäisi olevan joku JJ logo. Kaksi isoa J:tä joiden välissä jonkinlainen käyrä tai vastaava, lievätkö sitten JJ:t. Eli mitä porukka on yleisesti mieltä näiden JJ:n putkien saundista ja laadusta? Ovatko ihan Svetlanan ja vaikkapa Electro- Harmonixin tasolla? Itsellä kun ei ole vertailukohtia.

Mites noi etuasteputket vielä. Eli mitä laadukkaita oli, vaikka merkki ja malli, ja miten voisi tuon vaihdon alkuperäisiin perustella. Kuinka saundi muuttuu jne? Laxu ainakin vannoi vaihdon nimeen:)

Ja sellainen juttu vielä, että kuinka kallista hommaa noiden vaihdatus on jos nyt ei oteta huomioon putkien hintoja. Ja kannattaako tuo teettää ihan musiikkikorjaajalla vai käykö jokin sähköliike tai vastaava. Esim. mitä täällä Jyväskylässä löytyisi?

Kiitokset

JJ:t ne on. Ja ne on ihan hyvät..pikkusen pehmeemmät kun svetlanat tai sovtekit.

Etuasteeseen voi laittaa vaikka useempaa eri merkkiä, kunhan ne on tyypiltään samanlaisia. Näin voi etsiä sopivan kombinaation..

pääteremonttiin ei kannata itse ruveta. Musiikkiliikkeen kautta, tai suoraan soitin/vahvistin huoltoon. Ei tavalliseen sähköpajaan.

Tästä oli vissiin joku FAQ? tai jotaki...
Kaksi mummoa ajoi tandemilla, keskimmäinen keuli!!!!!!!
Spike
12.12.2006 01:53:26
Mä oon kuullut ton 180W tohtori sata hiwattien kohdalla. Jos Juccizen lainauksessa on perää, eli 150w Marhallista, niin voisin uskoa tuon 180W Hiwattista. Onhan niissä esim hieman miehekkäämmät muuntajat. Marhall kaappini grillin yläkulmassa lukee 100, mikä Marhallin mukaan tarkoittaa sitä että kahta kaappia voi käyttää 100W nupin kanssa :)

Tää on marshallin service manuaalista:

1959 100W Standard Lead Amp

Power Output:
115 Watts RMS typical power at clipping into
4, 8, 16 ohms (at 1khz)
Distortion: 4%
Typical output power at 10% distortion 170 watts into
4 ohms.
Clearly motivated by an unholy alliance. Ostan: Single coil tai singlecoil-sized humbucker, DOD Buzz Box
Maiden01
12.12.2006 11:46:11
JJ:t ne on. Ja ne on ihan hyvät..pikkusen pehmeemmät kun svetlanat tai sovtekit.

Selvä homma, onpahan sitten hyvät varaputket

Etuasteeseen voi laittaa vaikka useempaa eri merkkiä, kunhan ne on tyypiltään samanlaisia. Näin voi etsiä sopivan kombinaation..

Ok, täytyy katsastella jotain eri vaihtoehtoja. Jos jollain nyt on antaa jotain omasta mielestään toimivia yhdistelmiä, niin kuulisin mielellään.
Simo78
12.12.2006 12:07:20
Täytyy yhtyä ihmisiin, jotka sanovat että 50w riittää. Viime keikalle volymet ensimmäistä kertaa lähellä 5. Ja vahvari oli ihan saatanan kovalla. Yleensä volymet keikoilla 3-4, mutta tällä kertaa piti jostain syystä nostaa. Moni muukin enemmän asiasta tietävä on suositellut nimen omaan 50w. Tosiaan on halvemmat putkirempatkin
LaXu
12.12.2006 12:32:16

Tähän sen verta korjausta, että eri tyyppisiäkin putkia voi yhdistellä. Esim. minulla on mielessä laittaa Diezeliini joku vähempigaininen putki (esim. 12AT7 tai 5751), jotta kakkoskanavasta saisi vähemmän säröä irti. Muissa paikoissa sitten 12AX7 (paitsi kaiulle 12AT7).

Marsussa mulla oli aikoinaan ElectroHarmonixin 12AX7 mutta henk. koht en niistä kyllä loppupeleissä välitä. Niissä on sellaista yläpääsirinää jota vihaan suunnattomasti. Muutenkin kun Marsut on aika kirkkaita vahvareita voisi joku tummempi putki olla hyvä.

Edellisessä vahvarissani (15W Stephenson) totesin, että yhdistelmä Svetlana 12AX7 - JJ ECC83S toimi erittäin hyvin. Svetlanan etuasteputki ensimmäisenä putkena tasapainotti noiden ECC83S putkien tummaa soundia. Kokeilin noiden JJ putkien kanssa myös muun muassa JJ ECC803S ja Groove Tubes 12AX7M putkia ja minusta tuo Svetlana oli ainakin siinä vahvarissa paras. Tarkoitus olisi kokeilla myös tässä nykyisessä (Diezel Einstein) tuota Svetlanan putkea, tällä hetkellä on V1 ja V2 paikoissa GT 12AX7M putket ja lopuissa sitten Ruby Tubesin lätkällä varustettua JJ:n putkea.
jussimus
12.12.2006 13:10:01
DSL:stä en tiedä mitään, mutta mulla oli aina reeneissä ja keikoilla TSL60:n kaikki volumet seiskan kohdalla, ja joskus keikoilla joutui jopa lisäämään volumea. Yhdelläkään keikalla en joutunut volumea seiskasta laskemaan. Voisinpa siis sanoa, että ei tuo 60-wattinen TSL ainakaan kovin äänekäs ollut.

Mutta sellasta paikkaa ei olekaan, missä TSL60:stä loppuisi tehot kesken. Sama pätee todennäköisesti myös DSL50:n kohdalla.
panyy
12.12.2006 14:32:17
omistan ton 100w version ja meinasin törkätä siihe uudet putket etuasteeseen. Paraaneko saundi? tietenki mielipide mut huomaako eron vaihdattaessa?
peace
jussimus
12.12.2006 15:02:15
omistan ton 100w version ja meinasin törkätä siihe uudet putket etuasteeseen. Paraaneko saundi? tietenki mielipide mut huomaako eron vaihdattaessa?

Kaikki riippuu siitä, millaisia etuasteputkia on tarkoitus tilalle laittaa, kuinka monta putkea ylipäätään vaihdetaan ja mihin paikkaan mikäkin putki laitetaan.
panyy
12.12.2006 15:47:30
Kaikki riippuu siitä, millaisia etuasteputkia on tarkoitus tilalle laittaa, kuinka monta putkea ylipäätään vaihdetaan ja mihin paikkaan mikäkin putki laitetaan.

No oletetaan että vaihdan kaikki 4 putkea JJ etuasteputkiin.
peace
jussimus
12.12.2006 15:53:06
No oletetaan että vaihdan kaikki 4 putkea JJ etuasteputkiin.

Uskoisin että saundi paranee jonkin verran.
zepeteus
12.12.2006 17:11:35
Putkien soundeista on jo tullutkin tarinaa jonkin verran, mutta mainostetaanpa tähän väliin myös Juccizen Etuasteputkivertailu Pt. 2:sta.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=118575&o=0

Saa kuulostella ja vertailla eri merkkejä omin korvin, sen mitä sitten kuuleekin tuolla setillä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)