Aihe: Studiokysymyksiä
1 2
J.RA
09.12.2006 23:56:15
Vähän riippuu mistä roikkuu. Minä ainakin katkon mieluimmin tavallista levyä jos valita voi. Reunan siistintä on paljon helpompaa.

Samapa tuo kumpaa sitä leikkelee. Samanlaisia niistä tahtoo tulla. Ehkä jos ei ole paljon touhunut niin ek voi vähän helpompi työ olla..
-Sellasta se vaan on-
Ukko
10.12.2006 15:49:57

Ehkä jos ei ole paljon touhunut niin ek voi vähän helpompi työ olla..

Eipä hei ole paljon leikelty ;)
rintapek
10.12.2006 23:01:42

Kuten sanoin, en studioista tai akustiikasta ymmärrä mitään.
Kirjoituksistasi en pysty päättelemään mitä itse asiassa aiot tehdä.

Holhousta tai ei, mutta edelleen pari varoituksen sanaa....

1. Sähkö. Jos levytät tai verhoilet seiniä, niin sähköt siirtyvät saman verran. Jos on pintajohdot, niin sulake irti, siirrät piuhat ja rasiat itse, etkä kerro kenellekään. ( ne on olleet siinä aina) Jos on uppovedot, niin... sähköjohto ei veny. Ehkä levynpaksuudenverran, mutta ei kymmentä senttiä. Jos studiot ovat kuten keskivertokeittiöt, niin pistorasioita on harvoin tarpeeksi, eikä koskaan liikaa.
Mikäli sähkärin joudut paikalle pyytämään, niin hyvää huomenta - kaksisataa, eli päivä- pari duunia, niin kustannusarvaus on helposti tonni tarvikkeineen.

2. Putket. Epäilemättä tiloista löytyy lämmitys ja ilmanvaihto? Jos seiniä siirtelet, niin lämmityspatterit yms putket siirtyvät myös.
Jos putkimiestä joudut paikalle pyytämään, niin budjettisi alkaa rakoilla. Toisekseen, jos sähköllä onkin notkea selkä, eli sähkäri taikoo sähköt juuri siten kuin haluat, niin putket taas on vedettävä enemmän tekniikan ehdoilla.

3. En tiedä minkäikäisestä koulusta on kyse, mutta jos purkuhommissa yllättäen löytyy asbestia, niin budjettisi suli juuri kuin lumiukko juhannuksena.

4. Missä tahansa remppahommassa budjetti ylittyy helposti 25%. Harvoin alittuu.
On aivan liian helppoa laskea yhteen tarvikkeiden hinnat alakanttiin ja oman työn osuus yläkanttiin. Lisäksi, teet mitä tahansa, niin jonkunhintainen yllätys siellä on vastassa. Aina.
One kind of music only - the good kind
eetuss
11.12.2006 22:04:55

Kuten sanoin, en studioista tai akustiikasta ymmärrä mitään.
Kirjoituksistasi en pysty päättelemään mitä itse asiassa aiot tehdä.

Holhousta tai ei, mutta edelleen pari varoituksen sanaa....

Voi jumalan pyssyt antaisit jo olla! Etenkin jos et kerran tiedä studioista ja akustiikasta mitään.

1. Sähkö. Jos levytät tai verhoilet seiniä, niin sähköt siirtyvät saman verran. Jos on pintajohdot, niin sulake irti, siirrät piuhat ja rasiat itse, etkä kerro kenellekään. ( ne on olleet siinä aina) Jos on uppovedot, niin... sähköjohto ei veny. Ehkä levynpaksuudenverran, mutta ei kymmentä senttiä. Jos studiot ovat kuten keskivertokeittiöt, niin pistorasioita on harvoin tarpeeksi, eikä koskaan liikaa.
Mikäli sähkärin joudut paikalle pyytämään, niin hyvää huomenta - kaksisataa, eli päivä- pari duunia, niin kustannusarvaus on helposti tonni tarvikkeineen.

Sähkömies tekee homman en minä. Pienenkin kunnan henkilökunnasta löytyy sellainenkin ihme.

2. Putket. Epäilemättä tiloista löytyy lämmitys ja ilmanvaihto? Jos seiniä siirtelet, niin lämmityspatterit yms putket siirtyvät myös.
Jos putkimiestä joudut paikalle pyytämään, niin budjettisi alkaa rakoilla. Toisekseen, jos sähköllä onkin notkea selkä, eli sähkäri taikoo sähköt juuri siten kuin haluat, niin putket taas on vedettävä enemmän tekniikan ehdoilla.

Putkimies hoitaa homman, en minä. En pyytänyt ketään arvioimaan kuseeko meidän budjetti!

3. En tiedä minkäikäisestä koulusta on kyse, mutta jos purkuhommissa yllättäen löytyy asbestia, niin budjettisi suli juuri kuin lumiukko juhannuksena.

Arvaapa mitä? Kunnan rakennusinsinööri tietää. Suunnitelma on käyty se kanssa läpi.

4. Missä tahansa remppahommassa budjetti ylittyy helposti 25%. Harvoin alittuu.
On aivan liian helppoa laskea yhteen tarvikkeiden hinnat alakanttiin ja oman työn osuus yläkanttiin. Lisäksi, teet mitä tahansa, niin jonkunhintainen yllätys siellä on vastassa. Aina.

Mitä ihmettä yrität sanoa? Että kenenkään ei kannata tehdä mitään koska kaikki menee eritavalla kuin te naiivit reppanat kuvittelette. Meillä on käytössä osaavaa porukkaa ja tarvikkeet on jo tilattu. Joten zorge, myöhästyit.

Bai te wei. Gyprocin akustiikkaspesialisti oli sitä mieltä että seinä nurin vaan. Ei pitäisi olla myyntikikka, koska gyprocin tuotteita menee vain hitusen enemmän. En tiedä yksityiskohtia, koska en puhunut tyypin kanssa itse. Asiasta tietää enemmän meidän kirvesmies, joka onkin nainen! Sulla varmaan riittää tähän muutama varoituksen sana..
Ambitus
12.12.2006 01:19:47

Voi jumalan pyssyt antaisit jo olla! Etenkin jos et kerran tiedä studioista ja akustiikasta mitään.

Sähkömies tekee homman en minä. Pienenkin kunnan henkilökunnasta löytyy sellainenkin ihme.

Putkimies hoitaa homman, en minä. En pyytänyt ketään arvioimaan kuseeko meidän budjetti!

Arvaapa mitä? Kunnan rakennusinsinööri tietää. Suunnitelma on käyty se kanssa läpi.

Mitä ihmettä yrität sanoa? Että kenenkään ei kannata tehdä mitään koska kaikki menee eritavalla kuin te naiivit reppanat kuvittelette. Meillä on käytössä osaavaa porukkaa ja tarvikkeet on jo tilattu. Joten zorge, myöhästyit.

Bai te wei. Gyprocin akustiikkaspesialisti oli sitä mieltä että seinä nurin vaan. Ei pitäisi olla myyntikikka, koska gyprocin tuotteita menee vain hitusen enemmän. En tiedä yksityiskohtia, koska en puhunut tyypin kanssa itse. Asiasta tietää enemmän meidän kirvesmies, joka onkin nainen! Sulla varmaan riittää tähän muutama varoituksen sana..

On aika kumma asenne sulla! Tullaan kyselee neuvoja ja sitten kun joku antaa ihan asiallista tekstiä (minun mielestäni, eikä vittuilevaan sävyyn) aletaan morkkaamaan kaveria. Älä kysele tulevaisuudessa yhtään mitään niin säästyy meiltäkin aikaa kun tollasille spedeille ei tartte vastailla.
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
Fin_Rocker
12.12.2006 01:28:47 (muokattu 12.12.2006 01:29:18)
Heitän tähän väliin oman kysymykseni. Mun 'studiossa', paskat tää mikään studio ole kun vaan huone missä olis tarkotus kuunnella musaa ja koodata.
Tässä huoneessa on hirveä kaiku, eikä ole mitään 'pehmeitä' huonekaluja välttämättä ollenkaan tulossa. Mikä on halvin tapa saada toi hirveä kaiku pois tästä huoneesta?
jspace
12.12.2006 01:39:19
Mattoja seinille tai käytettyjä akustiikkavillalevyjä, jotka maksaa euron kipale...
Tumman jäljen jos tuoppini pöytään tuo, tuoppi uusi jo ehkäpä kirkkaan luo...
Ambitus
12.12.2006 01:51:26

Heitän tähän väliin oman kysymykseni. Mun 'studiossa', paskat tää mikään studio ole kun vaan huone missä olis tarkotus kuunnella musaa ja koodata.
Tässä huoneessa on hirveä kaiku, eikä ole mitään 'pehmeitä' huonekaluja välttämättä ollenkaan tulossa. Mikä on halvin tapa saada toi hirveä kaiku pois tästä huoneesta?

Tai käyt ratsaamassa jonkun toimistotalon työmaan. Itse kävin poimissa Arabian rantsusta pakettiautollisen ihan priima kunnossa olevia akustolevyjä. Kaupassa uutena n.15-20e/kpl! Onni suosii rohkeaa. Tosiaan nuo matot toimii kans. Yks vaihtis on tehä puukehikko, mihin laittaa jotain villaa (esim.paroc/lasivilla/joku vastaava) n.5-7cm paksusta levyä ja laittaa jonkun mageen värisen kankaan päälle. Näitä kun tekee erikokoisia niin saa samalla tällaisen "sisustuksellisen" elementin samalla. Yhden tollasen ison hinnaks syntyy joku 5-10 ekuu...tietenkin jos käyttää jotain itämaista silkkiä niin...
Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti?
eetuss
12.12.2006 10:55:36

On aika kumma asenne sulla! Tullaan kyselee neuvoja ja sitten kun joku antaa ihan asiallista tekstiä (minun mielestäni, eikä vittuilevaan sävyyn) aletaan morkkaamaan kaveria. Älä kysele tulevaisuudessa yhtään mitään niin säästyy meiltäkin aikaa kun tollasille spedeille ei tartte vastailla.

Sori. Ehkä tulkitsin sävyn väärin. Yritän muuttaa asenteita.
stalkkeri
12.12.2006 14:06:46
Kandee varmaan kysyä Ivalon kunnan rakennustarkastajalta ohjeita seinän siirtelyyn kun kuitenkin kyseessä on tämä:

http://www.lanuti.fi/?deptid=11510
J.RA
12.12.2006 15:31:23

Alkaa vähän herää epäilyksia tuohon sun insinööriisi. Omien kokemuksieni mukaan asbesti tulee usein yllätyksenä. Ja nimeen omaan silloin budjetti alkaa kusea.

Ja toinen homma, että studioiden rakentaminen on aikalailla spesiaalimpaa hommaa mitä insinöörit päivittäin tekevät. Tarkoitan että suurimmalla osalla ei ole mitään käsitystä studioiden äänenvaimentamis ratkaisuista. Ei se sitä tarkoita, että he huonoja insinöörejä ovat, ei heitä siihen ole koulutettu.

Sitä kyllä itse ihmettelen, että miksi sen seinän haluat kaataa? Nimeen omaas sehän sitä massa tuo?
-Sellasta se vaan on-
joroma
12.12.2006 16:08:37
En halua holhota, pois se minusta.

Edelleen:

A) Mikään levy- ranka- villa- yhdistelmä ei eristä ääntä läheskään niin hyvin, kuin muurattu tiiliseinä. Paitsi jos se on viisi kertaa paksumpi.

Täyttä paskaa:
http://www.isover.fi/fi/Rakennesuun … Rakennekirjasto/?intProductID=18060
http://www.isover.fi/fi/Rakennesuun … Rakennekirjasto/?intProductID=18030

Puolen kiven tiiliseinä VS 187 mm puurunkoinen kipsilevyseinä, ääneneristävyys molemmissa 48 dB.

Mutta siis itse asiasta sanoisin, että tiiliseinä kannattaa ilman muuta omasta mielestäni säilyttää ja rakentaa sen kylkeen (irti tiiliseinästä) vaikka molemmille puolille ohuet seinät. Tilaahan tämä toki vie, mutta alle 350 mm kokonaispaksuudella saadaan aikaan jo aika kohtuullinen eristävyys...
eetuss
13.12.2006 10:01:14

Täyttä paskaa:
http://www.isover.fi/fi/Rakennesuun … Rakennekirjasto/?intProductID=18060
http://www.isover.fi/fi/Rakennesuun … Rakennekirjasto/?intProductID=18030

Puolen kiven tiiliseinä VS 187 mm puurunkoinen kipsilevyseinä, ääneneristävyys molemmissa 48 dB.

Kiitos!

Mutta siis itse asiasta sanoisin, että tiiliseinä kannattaa ilman muuta omasta mielestäni säilyttää ja rakentaa sen kylkeen (irti tiiliseinästä) vaikka molemmille puolille ohuet seinät. Tilaahan tämä toki vie, mutta alle 350 mm kokonaispaksuudella saadaan aikaan jo aika kohtuullinen eristävyys...

Olen ollut samaa mieltä alusta asti että paras ratkaisu eristävyyden puolesta olisi seinän eristäminen. Meille on kuitenkin tarkoituksenmukaista siirtää koko seinä toiseen paikkaan lisätilan saamiseksi pienenpään huoneeseen. Gyprocin setä sanoi tuon kaksinkertaisen väliseinärakenteen + jousirankarakenteen absorptiokyvyn olevan noin 60dB. Tämä siis jos villaa on 100mm ja seinän paksuus on n. 200mm. Aiomme tietysti rakentaa myös bassoansan.

Ilmeisesti LTKK:n tutkimusta pellavaeristeistä ei ole njetissä, mutta siinä sen absorptiokyky etenkin matalilla taajuuksilla päihitti mineraalikilpailijat mennen tullen.
rintapek
13.12.2006 10:28:25

paras ratkaisu eristävyyden puolesta olisi seinän eristäminen...

Raskaan seinän kevyellä eristämisellä rahat menee enemmän tai vähemmän hukkaan.
Jos löytyy kevyt seinä, johon saa lisättyä massaa, niin saa rahalleen jotain vastinettakin.

Jos ääntä pitää eristää, niin tuon parempaan nyrkkisääntöön en ole törmännyt.

En jaksa ulkoa muistaa, mutta nuo mittaukset muistaakseni tehdään parillakymmenellä eri taajuudella. Yksi ilmoitetaan. Tuo eristävyys 60 dB on se yksi.
Jo tilassa soitetaan pelkkää pikkolohuilua, niin lukemaan voi huoletta laittaa parikymmentä lisää. Korkeat äänet vaimenee helposti. Jos subbaritaajuuksilla vedetään, niin samaiset parikymmentä lukemasta pois, jos ei enemmänkin.

Meille on kuitenkin tarkoituksenmukaista siirtää koko seinä toiseen paikkaan lisätilan saamiseksi pienenpään huoneeseen.

Jos tarve/suurin ongelma on tuo, niin seinä nurin vaan.
One kind of music only - the good kind
eetuss
13.12.2006 10:50:29

Raskaan seinän kevyellä eristämisellä rahat menee enemmän tai vähemmän hukkaan.
Jos löytyy kevyt seinä, johon saa lisättyä massaa, niin saa rahalleen jotain vastinettakin.

Olen juurikin samaa mieltä.

Jos tarve/suurin ongelma on tuo, niin seinä nurin vaan.

Kyllä tässä alkaa asiat puhumaan sen puolesta että alan suunnitella. Jos käy ilmi jotain niin siirrytään suunnitelmaan B. Samat tarvikkeet on kummassakin suunnitelmassa.
tonedeaf
14.12.2006 01:06:16
Ei missään nimessä tiiliseinää pois, massa ratkaisee! Sisäpuolelle voisi ajatella laitettavan kyprokkilevyn ja 10cm kivivillaa vielä väliin.

On muistettava, että koko rakennelman heikoin lenkki ratkaisee eristävyyden. Tästä on tehty tutkimuksiakin, eli kun täydellisesti äänieristettyyn tilaan tehdään poralla pieni reikä, on koko äänieristävyys menetetty. Siispä tuo mikä lie ikkuna tai aukko pitäisi tilkitä ja tehdä 3-kertainen ikkuna paksusta lasista. Ja ovi (jos sellainen on) pitää olla jokin äänieristysovi (painava) ja niitäkin kaksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)