Aihe: Lännen Jukka
1 2 3 4 5 6 7 8
Mage
12.12.2006 17:02:20
Öö.. Eikös se tarina mennyt jotenkin niin, että Lännen-Jukka oli joku ukko Amerikassa jonka Jii tapasi ja joka lauloi Jiille noita lauluja?

Apu lehden haastattelussa J kertoi että Lännen Jukka olisi ollut joku hänen mummonsa naapurissa majaillut vanha ameriikan kävijä joka soitteli nuorelle Karjalaiselle Banjoa ja lauloi lauluja mutta Karjalaisesta ei ikinä tiedä mikä pitää paikkansa ja mikä on mielikuvaa...
Mielipiteen arvo on taloustieteellisesti arvioituna olematon, koska sen tarjonta ylittää aina kysynnän
M-Juhana
12.12.2006 21:09:34

No mikäs Lännen-Jukka sitten on jos ei Karjalaisen alter ego...

Maa-Jussi pohojanmualta ??
Vasu
12.12.2006 22:34:31
Maa-Jussi pohojanmualta ??
Tai savonmualta. Jos kuuntelee Charley Pattonin tuotantoa laajemmalti niin taitaa olla Karjalaisen pää esikuva Lännen Jukka- levyn teossa. On todella paljon samaa sekä soitossa, laulussa ja biiseissä. Pattonilla oli myöskin Old Timer tyyppisiä lauluja Deltablues tyylisten ohessa. Mutta kaikenkaikkiaan hienoa että on palattu tuollaisten perusasioiden äärelle ja se että, laaja porukka pitää myöskin siittä. Onnekseni olen myös nähnyt Lännen Jukan keikalla ja teki vaikutuksen.
Blue Moon
13.12.2006 20:10:32 (muokattu 13.12.2006 20:32:50)

Kyllä levy on banjoineen enemmänkin tuonne old-time suuntaan vetävä kuin bluesiin. Tosin käsi kädessähän ne ovat aina käyneet - country & blues

Samankaltaiset mietteet myös mulla. Delta bluesin kanssa tällä levyllä ei ole juuri mitään tekemistä. Noista Patton - vertauksista, että kyllä Charley on mun mielestä, öh, pikkasen eri tasolla. Joka suhteessa. :-) Varmaan vaikutteita vokalisointiin kyllä yritetty siltä suunnalta hakea.
steelin
14.12.2006 16:22:22
Hitto tää levy vaan paranee paranemistaan. Kuhan pääsisi näkemään vielä livenä.

Kuhanhan näkee vaikka torilla, tai kaupan kala-tiskillä.
eh...

Ei vaan, mielettömän hyvä levy. Hieman vaan häiritsee tuo ameriikan r-kirjaimen viljely, samoin lievää runsaampi tunne, että jaloviina on ollut kovin keskeisenä osana tuon levyn teossa...

Huomasittekos mitä mikkiä J. kertoi käyttäneensä?
Ikäännyn, myönnän. Ostin kaasugrillin ja töissä soi Iskelmä-Radio.
Vasu
14.12.2006 20:19:28
Samankaltaiset mietteet myös mulla. Delta bluesin kanssa tällä levyllä ei ole juuri mitään tekemistä. Noista Patton - vertauksista, että kyllä Charley on mun mielestä, öh, pikkasen eri tasolla. Joka suhteessa. :-) Varmaan vaikutteita vokalisointiin kyllä yritetty siltä suunnalta hakea.
Juu ei Jiistä ole Charlie Pattoniksi tai ei kenestäkään ole, mutta Delta bluesin ja Pattonin kanssa on mielestäni paljonkin tekemistä. Aivan varmasti Karjalainen on kuunnellet Pattonia Lännen Jukka projektia suunnitellessa ja levyltä on kuultavissa siittä todisteet. Olen Charlie Pattonin levyjä kuunnellut jotain kakskyt vuotta ja kun kuulin eka kertaa Lännen Jukka systeemiä Tampereella Akustinen baari illassa Jukka Karjalaisella oli mukana keikalla viulisti ja kitaristi ja Karjalainen soitti tietysti sitä banjoa, niin tuli heti mieleen Charlie Pattonin jotkut biisit esim."Running Wild Blues" ja "ElderGreene Blues". Tuli heti helvetin hyvä fiilis että tuommoisia juttuja vedetään ja samaten että kuinkahan moni tuollaisesta innostuu mutta ilmeisen hyvin on mennyt kaupaksikin. Siis: Ei ole Lännen Jukka Delta bluesia ja on Charlie Patton varmasti eri tasolla mutta, sopassa on ollut mausteena mukana.
Makkari
15.12.2006 00:28:56 (muokattu 15.12.2006 01:01:07)
Tänään oli jo pakko käydä levy ostamassa. Odotukset olivat kaiken hehkutuksen jälkeen pilvissä.

Odotukset täyttyivätkin ihan kokonaan. Levy on loistava.
Toisella kuuntelukerralla ihastuin tähän toden teolla, ja sehän kuulostaa joka kerralla paremmalta kuin edellisellä. Niin on pimeä syysilta mennyt mukavasti yksin Lännen-Jukkaa kuunnellessa.

Levy on todella makea sekoitus folkia ja countrybluesia, ja sanat ovat monin paikoin aika hulvattomia. Lännen-Jukka ilmestyi vielä juuri sopivasti nyt juuri kun olen toden todella innostumassa folkmusiikista.

Ja kyllähän tässä paljon bluesia on.
"Sano alkuun jotain kaksi kertaa, sano alkuun jotain kaksi kertaa, älä hienostele sano niin kuin asiat ovat". Kyllä blueskaavaa noudatetaan.

Hoopon joulu on varsin tunnelmallinen biisi. Ei tietäisikö itkeä vai nauraa koko synkkyyden synkeydelle.

Suosikkibiiseiksi nousivat myös äkkiä "Minä, Vili ja Charlie, Piupali Paupali sekä Nancy ja Sally. Kaikki biisit ovat kuitenkin kutakuinkin yhtä hyviä ja levy on ennen kaikkea kokonaisuus. Kokonaisuutena siitä saa myös eniten irti.

Niin, eivätköhän nuo tarinat ole aika pitkälti ihan Jiin keksimiä. Loistavia joka tapauksessa.

Mahtoikohan Lännen-Jukka muuten loukata selkänsä saman Natchesin tulipalon yhteydessä josta Howlin' Wolf aikoinaan lauloi? ;)

Pakkaus on taatusti hienoin, mikä mulla CD:lle on. Kansivihkostakin on kiva selailla, kun se on vähän sellaista karheahkoa paperia.
I'd love to change the world, but I don't know what to do, So I'll leave it up to you.
Blue Moon
15.12.2006 06:29:40 (muokattu 15.12.2006 06:38:40)

Vasu: Siis: Ei ole Lännen Jukka Delta bluesia ja on Charlie Patton varmasti eri tasolla mutta, sopassa on ollut mausteena mukana.

Jep, kyllä mäkin tuon allekirjoitan ilmanmuuta. Ja livenä en ole tätä hommaa vielä nähnyt, kuvaamasi perusteella se saattaa hyvinkin muuttaa mielipidettäni. Lähinnä mä sitä, että tässä on mainittu sellaisia nimiä kuin Son House, Bukka White, Willie Brown, Blind Willie Johnson ja Charley Patton ja mun mielestä tää levy ei kuitenkaan ihan samaa kamaa ole. Enkä mä epäile hetkeäkään, etteikö Bukka White olisi heittänyt "Aberdeen Piupali Paupalin" ja Sonin, Willien ja Pattonin trio vaikka "Härmän Häät in Greenwood", jos tilanne tai yleisö olisi sitä vaatinut :-) mutta mun mielestä ko. herrojen levytetty tuotanto kumminkin (muutamin poikkeuksin) eroaa tästä levystä aika lailla. Jokainen totta kai kuuntelee levyä omaa taustaansa vasten ja musiikista on yleensä hyödyllisempää hakea yhtäläisyyksiä kuin eroja mutta mulle tuli osasta tämän ketjun kirjoituksia mieleen, että juuri niitä blues-kytkentöjä halutaan hakea välillä vähän väkisinkin. Ei sillä, etteikö niitä munkin mielestä olisi, tää levy on soppa suomalaista ja etenkin amerikkalaista perinnemusiikkia, josta niitä kyllä löytyy varsinaisen bluesin ulkopuoleltakin. Siis että itse katselisin tämän levyn kohdalla muuhunkin suuntaan kuin sinne bluesiin. Ja tällä em. kirjoittamallanihan ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko levy hyvä, huono vai jotain siltä väliltä. Tulipahan vaan mieleen, kun levyä kuuntelin ja lueskelin ketjusta mitä tästä levystä on kirjoitettu.
M-Juhana
15.12.2006 18:30:07

Mulla on nyt neljän piisin kuva. Ei Karjalaisen laulu muutu mihinkään. Ei hyvä.
-Where bikers stare at cowboys, Who are laughin' at the hippies, Who are prayin they'll get out of here alive.--David Allan Coe
Epämuusikko
19.12.2006 13:04:03
Ostin levyn muka porukoille joululahjaksi, mutta taitaa jäädä mun hyllyyn :). Parasta Karjalaista, mitä mulle on kolahtanu.
Grooving hard or hardly grooving. Bustard #1
mandojoe
19.12.2006 13:26:46 (muokattu 19.12.2006 13:28:14)
Vasu:

Jep, kyllä mäkin tuon allekirjoitan ilmanmuuta. Ja livenä en ole tätä hommaa vielä nähnyt, kuvaamasi perusteella se saattaa hyvinkin muuttaa mielipidettäni. Lähinnä mä sitä, että tässä on mainittu sellaisia nimiä kuin Son House, Bukka White, Willie Brown, Blind Willie Johnson ja Charley Patton ja mun mielestä tää levy ei kuitenkaan ihan samaa kamaa ole. Enkä mä epäile hetkeäkään, etteikö Bukka White olisi heittänyt "Aberdeen Piupali Paupalin" ja Sonin, Willien ja Pattonin trio vaikka "Härmän Häät in Greenwood", jos tilanne tai yleisö olisi sitä vaatinut :-) mutta mun mielestä ko. herrojen levytetty tuotanto kumminkin (muutamin poikkeuksin) eroaa tästä levystä aika lailla. Jokainen totta kai kuuntelee levyä omaa taustaansa vasten ja musiikista on yleensä hyödyllisempää hakea yhtäläisyyksiä kuin eroja mutta mulle tuli osasta tämän ketjun kirjoituksia mieleen, että juuri niitä blues-kytkentöjä halutaan hakea välillä vähän väkisinkin. Ei sillä, etteikö niitä munkin mielestä olisi, tää levy on soppa suomalaista ja etenkin amerikkalaista perinnemusiikkia, josta niitä kyllä löytyy varsinaisen bluesin ulkopuoleltakin. Siis että itse katselisin tämän levyn kohdalla muuhunkin suuntaan kuin sinne bluesiin. Ja tällä em. kirjoittamallanihan ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko levy hyvä, huono vai jotain siltä väliltä. Tulipahan vaan mieleen, kun levyä kuuntelin ja lueskelin ketjusta mitä tästä levystä on kirjoitettu.

Kyllä taitaa mennä lähemmäs old-timea. Mieleen tulee Charlie Poole, Clarence Ahsley, ja Doc Boggs. Tietty noissa valkoisten Etelän miesten jutuissa on ollut aina ripaus bluesia mukana, kuten Karjalaisellakin. Suurin osa levyn ostajista taitaa tuntea paremmin tuon perinne-bluesin kuin old-timen - siitä bluesvartaukset.
texjazz
19.12.2006 17:47:41

No nyt on levy. Karjalainen on luonut todellakin nahkatakkinsa ja löytänyt ylleen vielä vanhemman. Samalla musa on jalostunut Jaloviinafolkiksi, vaikka korven kyyneleistä lauletaankin. Täytyy sumentuakin joulun aikana, hou hou ja hellurei, kuuntelemaan tätä pimeän hetkinä Jaloviinan (***) voimin.

Lännen-Jukka on yhtä tosi kuin me haluamme sen olevan.
Karl Marx: "All I know is I'm not a Marxist."
The Duke
19.12.2006 22:10:03
Ei ole Karjalainen pettänyt kertaakaan.
*Brian Jones Boozing Society*
steelin
22.12.2006 22:28:28
No nyt on levy. Karjalainen on luonut todellakin nahkatakkinsa ja löytänyt ylleen vielä vanhemman. Samalla musa on jalostunut Jaloviinafolkiksi, vaikka korven kyyneleistä lauletaankin. Täytyy sumentuakin joulun aikana, hou hou ja hellurei, kuuntelemaan tätä pimeän hetkinä Jaloviinan (***) voimin.

Kuunteleppasw oikein (*) voimin.
Ikäännyn, myönnän. Ostin kaasugrillin ja töissä soi Iskelmä-Radio.
Makkari
22.12.2006 22:32:31 (muokattu 22.12.2006 22:35:05)
Mutta muistetaan toki, että levy on ihan mielettömän hyvä myös ilman Jaloviinaa tai muita vippaskonsteja!
I'd love to change the world, but I don't know what to do, So I'll leave it up to you.
BenGlenton
23.12.2006 23:34:09
Kuunteleppasw oikein (*) voimin.

Komppia! Mielummin kolme (*) Jallua kuin yksi (***).
yrah cepai.
Puavali
25.12.2006 01:00:17
Mulla on nyt neljän piisin kuva. Ei Karjalaisen laulu muutu mihinkään. Ei hyvä.

Tuo levy vois olla nimeltään The Great Lännen Lokari Swindle, mutta eipä vaan oo. Emme tue Karjalaista.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
sikanaama
25.12.2006 14:09:34
Levyhän on itseasiassa aika hirmu hyvä.
Tämä seikka on aika lähellä totuutta.
Kevyt olo
Sir Henri
25.12.2006 18:10:56
Sain jouluaattona kunnian liittyä Lännen- Jukka kerhoon. On mahtavaa meininkiä samperi soikoon. Ei mitään turhia stereo - hifistelyjä vaan rehellisesti monona.

Tuleekohan tälle jatkoa joskus? Jukka voisi tavata Nancyn ja Sallyn vaikka vanhainkodissa.
"En halua armoa, haluan pullaa". - Wagner
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)