Aihe: tinnitus & soittaminen pitkalla aikavalilla
1
kmaenpaa
01.12.2003 20:07:48
Loysin kylla tuon tinnitus threadin, mutta tulipa mieleeni tallainen asia, etta miten suhtautua soittamiseen kun jo tinnittaa? Keikoilla kayttelen 25dB Elacineja (custom) ja treeneissa 30dB tulppia JA kuppisuojaimia (tervetta vainoharhaa?). Vai riittaisko tuo pelkka 25dB..

Mutta siis .. paheneeko se? Varsinkin kun soittaa rokkia lujaa niin oikein valilla hirvittaa .. Tinnittanyt nyt 4kk, eika oikeastaan vaivaa muuten kuin banditreeneissa tai kun on jotain bandia kattelemassa.. etta mita sita oikein tekee kuulolleen, tulpista huolimatta.

Nojuu, koitan ottaa rennosti. Valilla vaan tulee tallainen kysymys mieleen.
Pallisti
01.12.2003 20:33:29
Ikinä ei voi kuuloaan liikaa suojata. Tinnitus voi kyllä pahentua, jos ei kuuloaan suojaa ja lujaa soittaa. Pop-jazz konservatoriossa oli ennen rumpuopettaja, jolla tinnittää koko ajan 75 desibeliä. Nykyisin sairaseläkkeellä.
"Ei olla mikään Collarbone. Onneksi." -arva www.collarbone.tk
Wiitala
01.12.2003 22:39:21
Ikinä ei voi kuuloaan liikaa suojata. Tinnitus voi kyllä pahentua, jos ei kuuloaan suojaa ja lujaa soittaa. Pop-jazz konservatoriossa oli ennen rumpuopettaja, jolla tinnittää koko ajan 75 desibeliä. Nykyisin sairaseläkkeellä.

Kauko Saari?
Rumpaleilla on rytmi veressä - basisteilla on veressä lähinnä alkoholia.
Mättöpiiska
01.12.2003 22:51:56
75 dB!?
Tässä lauseessa on kirjoitusvirha.
Neljä Ruuvia
01.12.2003 23:17:46
75 dB!?

Joo,tosi on.Siis tarkoittaa sitä ettei se tinnitus kuuluis ni sille pitää ajaa sinne korvaan 75 db jotain melua. En kyllä tiedä ihan tarkkaa mittausetäisyyttä.
Pallisti
01.12.2003 23:18:10
Kauko Saari?

Ei titoa, juttua olen vain kuullut.
"Ei olla mikään Collarbone. Onneksi." -arva www.collarbone.tk
Makuupussimies
02.12.2003 13:24:35
Perkele sillä tinnittää kovaa.
"It's better to burn out than to fade away" -Kurt Cobain
JMP71
02.12.2003 14:04:47
Käykääpä kattoon tuolla, asiatietoa tinnituksesta. Vaikka eikai ihan on-topic..
www.kuulonhuoltoliitto.fi
Hanki parempaa luettavaa.
kmaenpaa
02.12.2003 14:28:59
Kaikkea muuta asiatietoa oikeastaan on tullut vastaan kuin sellaista, mita tehda kun jatkuvasti on tekemisissa melun kanssa. Tassa tapauksessa siis 4 bandia joissa soitain, pieni kriisi oikeastaan.
Yhdessa vaiheessa vakavasti harkitsin soiton lopettamista, kun pelkasin etta tinnitus vain jatkuvasti pahenee.

Ja kuulon suojaamisestakin sanotaan, etta 15dB riittaa, toiset sanovat ettei voi suojata tarpeeksi .. Ottaa nyt sitten jostain selvaa, mika on tarpeeksi ja mika liian vahan..

Itsellani luja musiikki ilman korvatulppia peittaa soimisen. Ei mikaan muu, siihen on vain lakannut kiinnittamasta huomiota (habituaatio). Kaupungillakin liikenteessa soimisen kylla kuulee selvasti..
helmihillo
02.12.2003 14:58:03

Ja kuulon suojaamisestakin sanotaan, etta 15dB riittaa, toiset sanovat ettei voi suojata tarpeeksi .. Ottaa nyt sitten jostain selvaa, mika on tarpeeksi ja mika liian vahan..

Totta. Kaikilla tuntuu olevan asiasta oma mielipiteensä. Korvalääkäreiden olen esim. joskus kuullut sanovan; että kaikki suurempi kuin kyynerpää tungettuna korvakäytävään tekee hallaa. Ei tietenkään väkipakolla tungettuna :)

Kyllä varmaan ihan maalaisjärjellä tässä(kin) asiassa pärjää.
http://koti.mbnet.fi/teelmo/teelmo
"we live like penguins in the desert. why can't we live like tribes" - dredg
Quilombo
02.12.2003 20:07:09
Mulla tinnitus ja soittaminen kulkee aikalailla käsi kädessä.
Treeneissä peltorit korvilla ja keikoilla ihan
vaa semmoset porus E.A.R. tulpat mitä saa apteekeista.
Musiikki vie vaan ajatuksen mokomasta vinkunasta
ja se on ainoastaan positiivista
"Free thinkers are dangerous" -System Of A Down
Niskamies
02.12.2003 22:09:59
Aina kun on akustiset rummut, niin mulla on päällä semmoset teolliset kuulosuojaimet.
Hanki presari ja ole tosimies!
Wiitala
03.12.2003 00:17:10
Kauko Saari?

Ei titoa, juttua olen vain kuullut.

Siis luultavasti puhumme samasta tyypistä. Kauko kertoi joskus erittäin hyvän tarinan tinnituksesta. Se meni näin:

"Ei tuu keikkaa, jos ei kuule kun puhelin soi."

En nyt muista oliko se Kauko, mutta tinnitus saattaa pahimmillaan aiheuttaa sen, että "jos tahdot nukkua niin pitää laittaa pölynimuri huutamaan sängyn viereen, ettei kuulisi sitä tinnitusta."
Rumpaleilla on rytmi veressä - basisteilla on veressä lähinnä alkoholia.
tiukkapipo
03.12.2003 23:01:44
Totta. Kaikilla tuntuu olevan asiasta oma mielipiteensä. Korvalääkäreiden olen esim. joskus kuullut sanovan; että kaikki suurempi kuin kyynerpää tungettuna korvakäytävään tekee hallaa.
Tämä sanonta ei oikeastaan liity lainkaan kuulon suojaamiseen melulta tai korvatulppiin. Tuo nyrkki- tai kyynärpääsääntö on sanottu siksi, että ihmisillä oli tapana kaivaa korvavahaa pumpulipuikoilla tai vaikka hiuspinneillä. Pumpulipuikoilla kaivaessa usein käy niin, että korvavahaa tulee tumpattua entistä tiiviimmäksi tukkeeksi korvakäytävään ja kastuessaan vahatulppa saattaa turvota ja aiheuttaa kipua jne. Hiuspinnillä tms. terävällä saattaa rähmäkoura jopa puhkoa tärykalvoaan. Näiden em. juttujen takia sanottiin, että korvaa ei saa kaivaa millään kyynärpäätä tai halkoa pienemmällä. Asia ei liity siis tinnitukseen tai melusuojaukseen.
Kuulon vaurioitumiseen vaikuttaa desibelimäärän lisäksi myös altistumisaika. Jos melussa ollaan 8h/pvä, niin kuulosuojaimella täytyy yrittää pitää melutaso mielellään lähellä tai alle 85 dB. Desibelitaulukkohan on logaritminen, joten 95 dB:tä korva kestää jo huomattavan lyhyen ajan.

Joidenkin väittämien mukaan on erityisen vahingollista jos suojaimia ensin käyttää ja sitten ottaa suojaimet melussa pois. Jos suojaimet laittaa korviin treenien alussa, niin ne on myös pidettävä korvissa koko melussaolon ajan.
Tinnitukseen voi sopeutua ja sen kanssa voi oppia elämään. Ylireagointeihin ei kannata ryhtyä, terve korva tarvitsee normaaleja ääniärsykkeitä - tulppia siis pidetään korvissa vain melussa. Jos korvat soivat, niin tulppien käyttö meluttomassa ympäristössä saattaa lisätä tinnitusaistimuksen voimakkuutta.
Korvat ovat yksilöllisiä, meluvammassa korvan aistinsoluja vaurioituu "salassa" ja vamma tulee usein ilmi kuulonalenemana vasta n. parinkymmenenkymmenen vuoden altistuksen jälkeen. Joillakin on teräskorvat, eikä kaksikymmentä vuotta tunnu missään, toisilla taas kuulovamma tulee ilmi jo muutaman vuoden melualtistuksen jälkeen. Tarpeeksi kova ääni (laukaus tms.) voi aiheuttaa akustisen trauman kerta-annostuksella.
Hyvä terveydentila ja hivenainetasapaino (mm. magnesium) auttavat sisäkorvan aistinsoluja kestämään melua ja toipumaan nopeammin.
Hyla
03.12.2003 23:27:34
Itse en kyllä näissä bändihommissa tuota ilman korvatulppia elvistelyä ymmärrä yhtään. Sen ymmärrän, että asenteeseen voi sisällyttää itsensä tuhoamista päihteillä ja muuta hölmöilyä ollakseen rock, mutta kuulonsa menettämisestä ei ole mitään hyötyä. Meillä löytyy koko porukalta tommoset 20e tannebaum-tyylin tulpat, hyvin ovat toimineet. Sounditkin useimmiten paranee, kun turhaa paskaa suodattuu pois.
poppamies
03.12.2003 23:32:25

miten suhtautua soittamiseen kun jo tinnittaa?
No onneksi mulla tuo tinnitus on niin korkeaoktaanista etten kuule sitä enää... mutta nuoret kollit ja kissat, yrittäkää pitää tulppia.
Vaikka olen kyllä ymmärtänyt että esim. että se että kuuntelee lappustereoita päivät pitkät on vaarallisempaa kun että soitta muutaman tunnin viikossa...
"G-strings are for strippers"
Volle
04.12.2003 00:24:58
Itse en kyllä näissä bändihommissa tuota ilman korvatulppia elvistelyä ymmärrä yhtään. Sen ymmärrän, että asenteeseen voi sisällyttää itsensä tuhoamista päihteillä ja muuta hölmöilyä ollakseen rock, mutta kuulonsa menettämisestä ei ole mitään hyötyä...

Joo... Pari vuotta sitten oli munkin mielestä tosi rok vetää kamat kaakossa ilman tulppia. Eihän Clapton ja Hendrixikään mitään tulppia pitäny. Soittosession jälkeen sitten ihmeteltiin, kun ei pariin tuntiin kuullut kovin hyvin. Ei mitään järkeä. Onneksi ei ainakaan armeijan mittauksissa ollut mitään onkelmia, ja mikä parasta en itse ole huomannut kuulon heikkenneen. Nykyisin voi jo ollakin rok ja pitää tulppia.
Pidän yleisesti naisista, varsinkin yleisistä naisista.
nikolai
04.12.2003 00:40:02
Hyvä vaihtoehto tulpille on soittaa (edes joskus) hiljempaa. Akustiset reenit on todella hyödyllisiä, musiikkityylistä riippumatta. Suodattuu paljon turhaa paskaa pois :)
KoskPaavo
04.12.2003 13:38:51
Saaren Kake taitaa olla ensimmäinen ihminen (tai ainakin muusikko, heh) Suomessa joka on tinnituksesta päässyt/joutunut sairaseläkkeelle. Koko eläkeprosessi taisi kestää kymmenisen vuotta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)